Hlavní navigace

Nová softwarová sklizeň (24. 1. 2007)

24. 1. 2007
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Oblíbená sonda do světa (převážně) otevřeného softwaru. Dnes se podíváme na jedno netradiční rozšíření Nautila, ukážeme si, čim by se dal řídit projekt a koukneme na jeden zajímavý hudební přehrávač. V druhé části nás pak čeká netradičně řešený torrent klient a nástroj pro měření výkonu grafických karet.

Bulldozer Nautilus Extension

GNOME je svou někdy až přehnanou jednoduchostí docela pověstné a kompilace k představě typického uživatele GNOME asi moc nesedne, ale jak ukazuje Bulldozer Nautilus Extension, GNOME dokáže k onomu „Just works” maximálně přiblížit snad cokoliv.

Bulldozer přidává do nástrojové lišty a menu Nautila položky potřebné pro kompilaci a jednotlivé úkony pak obaluje vlastním GUI, tedy nejedná se jen o pouhé spouštění příkazů v okně s terminálem. Jak Bulldozer Nautilus Extension funguje, si můžete udělat představu podle flashové animace na stránkách projektu.

TaskJuggler

TaskJuggler, neboli nástroj na řízení projektů, není žádným nováčkem a i do sklizně si našel cestu již před téměř pěti lety. Tenkrát jsme si mohli přečíst, že program nepoužívá GUI, ale mocný popisovací jazyk, což ovšem do značné míry měnilo cílovou skupinu tohoto programu.

Vývoj pokročil a v současné době má TaskJuggler k dispozici i propracované GUI, kterému to bude slušet zejména v KDE. Netroufám si odhadnout, do jaké míry (ne)splňuje TaskJuggler dnešní manažerské požadavky, poněvadž popisovací jazyk se nikam nevytratil, ale na mne zapůsobil dojmem vyspělé aplikace s širokou škálou funkcí, která dokáže odvést kus dobré práce.

TaskJuggler

aTunes

Java je v očích mnoha uživatelů pomalý moloch a multimédia synonymem požadavku na vysoký výpočetní výkon. Doba, kdy přehrávání MP3 zatížilo běžné PCčko na 100%, je již ovšem dávno za námi a s výkonem Javy to asi taky nebude tak horké, protože programy v Javě se vyskytují i v oblastech, kde by to leckdo nečekal. Příkladem budiž např. audio přehrávač aTunes napsaný v javě a šířený pod GPL.

aTunes si poradí s hudbou ve formátu MP3 a Ogg Vorbis, kterou vám pomůže mít pěkně pod kontrolou díky knihovně médií. Podpora tagů jak pro čtení, tak i zápis asi nikoho nepřekvapí, ale podpora ripování a enkodování CD by však již mohla. Zde se sice již program opírá o externí projekty, jako je cdda2wav, lame a oggenc, ale multiplatformnost tímto příliš neutrpěla. K „Windows verzi” jsou přiloženy tyto programy v binární podobě a v Linuxu se v podstatě jedná o standardní výbavu. Podle stránek projektu nechybí ani podpora AudioScrobbler, či dnes spíše Last.fm a GUI taktéž nijak nezaostává za funkční výbavou. Osobně sice dále zůstanu u programu Audacious, ale musím přiznat, že mne aTunes opravdu mile překvapil.

aTunes

BTG

Torrent klientů již sklizní několik prošlo a i když každý měl něco málo svého, tak nejvýraznějším bylo vždy GUI, tedy pokud vůbec nějaké měl. BTG je sice také torrent klient, ale od většiny ostatních se navíc liší použitím klient server architektury.

Rozepisovat se o torrent protokolu asi nemá příliš význam a snad každý si na vlastní kůži někdy vyzkoušel, že stahovat z kvalitního nepřetíženého zdroje je rychlejší a spolehlivější klasickou cestou. Pokud se rozhodnete pro torrent, mohl by být BTG díky své architektuře zajímavým klientem už jen proto, že vám umožní mít stahování pod kontrolou takřka odkudkoliv. K dispozici je totiž grafický klient napsaný pomocí gtkmm, textový klient využívající Ncurses, klasická příkazová řádka i klient využívající webové rozhraní.

UX DAy - tip 2

Oglperf

Glxgears se stal bezmála synonymem pro testování výkonu grafických karet v Linuxu, i když je všeobecně známo, že jeho vypovídací hodnota není zrovna ideální. Stejným problémem trpí v podstatě veškeré syntetické testy měření výkonu a tak je jen otázkou, jak moc nepřesný výsledek produkují.

Pokud byste rádi zkusili nějaký další test, můžete zkusit Oglperf, který vznikl jako semestrální projekt na Fakultě informačních technologii Vysokého učení technického v Brně. Oglperf měří výkon karet při různých scénách, které se zaměřují na různé oblasti zobrazování, jako např. vykreslování trojúhelníků, přepínání textur či materiálů. U jednotlivých scén je pak dále možné ovlivnit např. osvětlení scén, nastavení blendingu, volby texturovaní a podobně. Na stránkách projektu naleznete i podrobný stostránkový dokument ve formátu PDF popisující jak obecnou problematiku, tak i vlastní program a v závěru nechybí ani srovnání několika grafických karet, i když na poslední novinky můžete zapomenout.

Oglperf

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku