Opera po dvou letech stále u dna

Petr Krčmář 12. 6. 2007

Jsou to téměř dva roky od chvíle, kdy se společnost Opera Software rozhodla změnit licenční politiku svého prohlížeče Opera pro PC. Ze shareware prohlížeče se tak stal klasický freeware, za který není třeba nijak platit. Jak se tato změna projevila na statistikách? Používá Operu více lidí než před změnou?

Proměna Opery

První Operou, která neobsahovala reklamní bannery a byla šířena jako freeware, byla verze 8.50. Ta spatřila světlo světa 20. září 2005. Do té doby patřila Opera na PC do kategorie adware. Jedná se o softwarové vybavení, za které nemusí uživatel platit, ale pokud to neudělá, aplikace mu bude zobrazovat reklamu.

Opera Software ovšem nevytváří jen prohlížeč pro PC, ale největší příjmy společnosti plynou z prodeje varianty určené pro mobilní zařízení. Výrobci mobilních telefonů, kapesních počítačů nebo třeba herních konzolí tak od firmy ve velkém nakupují licence na tento propracovaný „mobilní prohlížeč”.

O úspěchu svědčí především to, že Opera Mini jednoznačně vede ve své kategorii a téměř desetinásobně překračuje svého nejbližšího konkurenta. V tomto směru tedy nemá vážnějšího soupeře.

Na trhu PC prohlížečů je tomu ale právě naopak. V současné době je k dispozici celá řada špičkových prohlížečů distribuovaných zcela zdarma. Místa na vrcholu zaujímají především Internet Explorer, Firefox a Safari. Konkurenční prostředí je tedy velmi tvrdé a uspět s placeným prohlížečem je v podstatě nemožné.

Tržby z prodeje Opery pro PC tedy nebyly nijak závratné. Jednak z výše uvedeného důvodu, ale také proto, že Opera Software nevyznávala nijak agresivní licenční politiku a uživatel při zaplacení získal doživotní licenci. Zástupci firmy se tak rozhodli, že „těch pár dolarů už je nespasí” a důležitější je pro ně prestiž.

Přibližně před dvěma lety tedy došlo ke změně licenční politiky a z Opery se stal freeware – uživatelé už nemuseli platit za odstranění reklamních bannerů.

Opera Software si od tohoto kroku slibovala především získání vyšší prestiže a důležitějšího postavení. Vycházeli z logické rovnice

Opera zdarma → více uživatelů → propagace placených produktů

Navíc i software „zdarma” může přinést jistý zisk v podobě plateb od partnerů. Před dvěma lety jsme se o tom zmiňovali v článku Nová Opera: bouře nebo přeháňka?

Uvolnění PC verze ale může mít v důsledku i pozitivní vliv na finanční stránku věci. Kromě zobrazované reklamy získává Opera peníze také od smluvních partnerů, jako jsou například vyhledávače, přes které dokáže prohlížeč vyhledávat pomocí integrovaného dialogu. V případě většího rozšíření tak dojde pochopitelně i k navýšení příjmů.

Přestože to může znít podivně, Opera Soft. přestala vybírat od uživatelů poplatky proto, aby v důsledku vydělala více.

Bilance po dvou letech

Jsou to téměř dva roky (22 měsíců) a můžeme se tedy směle ohlédnout zpět a podívat se, jak se tento krok projevil na větším rozšíření freewarové Opery proti té staré, adwarové.

Na počátku, tedy těsně po vydání verze 8.50, byl zaznamenatelný drobný růst zastoupení Opery. Psali jsme se o tom i v našem článku vydaném týden po zveřejnění freewarové Opery.

Otázkou zůstává, jak se nakonec změna licence projeví v podílu používání jednotlivých prohlížečů. Zcela jistě k určitému nárůstu dojde. Za první čtyři dny vzrostl podíl Opery mezi uživateli Roota o nezanedbatelná dvě procenta proti dlouhodobým průměrům. Samozřejmě na úkor obou konkurenčních prohlížečů.

Abychom se přesvědčili, jak vypadal podíl prohlížeče Opera na světovém trhu v dlouhodobém měřítku, sáhli jsme po statistikách, které jsou k dispozici na serveru TheCounter.com. Tento server vydává měsíční statistiky zastoupení prohlížečů.

Vybrali jsme data od července 2005 až do téměř poloviny června 2007. Data z posledního měsíce ještě nejsou kompletní, ale už nyní jsou k dispozici. Relativní zastoupení Opery na trhu jsme pro názornost vynesli do grafu:

Graf Opera

Jak vidíte, hodnoty se pohybují od 0,55 % až po 0,81 %. Velmi podobné hodnoty potvrzuje také například statistický server OneStat.com. Průměrná hodnota za dva roky je tedy 0,64 %.

Pokud se podíváme na září 2005, skutečně je zaznamenatelný jistý nárůst uživatelů. Ten je ovšem podle předpokladů jen krátkodobý a v prosinci už opět následuje pokles. Pravděpodobně se tedy vyplnilo to, co jsme předvídali už před dvěmi lety.

Je tedy pravděpodobné, že jistý počáteční nárůst způsobil spíše boom v médiích a pro některé domácí uživatele také jednodušší cesta k dalšímu prohlížeči zdarma. Výrazné posuny v řádech desítek procent ale asi čekat nemůžeme. Pokud ano, tak se jistě nic podobného nestane během několika měsíců.

Skutečně tedy byl nárůst způsoben zřejmě masivní „propagací” Opery v médiích. Řada uživatelů o novince slyšela, zadarmo ji vyzkoušela a vrátila se zpět ke svému oblíbenému prohlížeči.

Další výrazný skok Opera zaznamenala v červnu roku 2006, kdy dosáhla nejvyšší hodnoty celosvětového podílu za poslední dva roky – 0,81 %. Zcela jistě za tento zvýšený zájem může vydání Opery 9.0, která přinesla řadu novinek a byla masivně propagována v médiích. Nástup byl sice velmi razantní, opět ale jen krátkodobý.

Česko je na tom jinak

Čeští uživatelé jsou vzhledem k prohlížečům velmi liberální a nečiní jim problémy zkoušet a používat „alternativy”. Potvrzují to nejen velkým zastoupením Firefoxu, ale i v případě Opery. Dlouhodobě se u nás podíl Opery na trhu prohlížečů pohybuje okolo 3 %.

Potvrzuje to například poslední statistika měřícího serveru NAVRCHOLU.cz. Od konce roku 2004 se u českých uživatelů pohybuje Opera nad 2,5 %. Nijak zásadního nárůstu jsme se po uvolnění freeware verze také nedočkali.

Výsledek: remíza

Obecně lze tedy říci, že si Opera drží svou malou, ale věrnou skupinu uživatelů a žádné bouře se u ní nekonají. Stabilitu uživatelské základny by někdo mohl považovat za přínosnou, Opera Software by ovšem jistě uvítala nějaký ten nárůst.

Aktuální trend je ovšem takový, že spolu na zcela jiné úrovní bojuje Firefox a Internet Explorer a vzduchem spíše létají desítky procent než poměrně zanedbatelné desetiny. Nutno ovšem dodat: bohužel. Opera je velmi kvalitní prohlížeč a je otázkou, proč si jej uživatelé všímají tak málo.

widgety

Očekávaný výsledek se tedy očividně nedostavil a přestože už dva roky není potřeba za Operu platit, uživatele to ze židle nezvedlo. Ti, kteří si Operu oblíbili už dávno, za ni těch několik dolarů zaplatili, sehnali si registrační číslo ilegálně nebo ji prostě používali i s reklamou. Nová verze pro ně tedy byla jen další novou verzí.

Do budoucna asi už další zemětřesení očekávat nemůžeme. To by mohlo přijít jen tehdy, kdyby Opera Software přišla s nějakou zásadní novinkou. Vzhledem k tomu, že všichni silní hráči ovšem svým výtvorům věnují patřičnou pozornost, zřejmě je něco takového nepravděpodobné. Když nezabral ani integrovaný BitTorrent klient, jen těžko uživatele přesvědčí nějaká další novinka.

Anketa

Proč není Opera více rozšířená?

Našli jste v článku chybu?
Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

Vitalia.cz: Jaký je rozdíl mezi brambůrky a chipsy?

Jaký je rozdíl mezi brambůrky a chipsy?

DigiZone.cz: Digi2GO u Alza.cz a s balíčkem Sport zdarma

Digi2GO u Alza.cz a s balíčkem Sport zdarma

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

Lupa.cz: Jak levné procesory změnily svět?

Jak levné procesory změnily svět?

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

Vitalia.cz: Když všichni seli řepku, on vsadil na dýně

Když všichni seli řepku, on vsadil na dýně

Podnikatel.cz: Kalousek chce odklad EET. Předvolební tah?

Kalousek chce odklad EET. Předvolební tah?

Podnikatel.cz: Znáte už 5 novinek k #EET

Znáte už 5 novinek k #EET

Vitalia.cz: Jsou vegani a vyrábějí nemléko

Jsou vegani a vyrábějí nemléko

Lupa.cz: Hackeři mají data z půlmiliardy účtů Yahoo

Hackeři mají data z půlmiliardy účtů Yahoo

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

Vitalia.cz: Jak Ondra o astma přišel

Jak Ondra o astma přišel

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

DigiZone.cz: Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

DigiZone.cz: Numan Two: rozhlasový přijímač s CD

Numan Two: rozhlasový přijímač s CD

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje