Seriál Tvorba přenositelných grafických aplikací využívajících knihovnu GLUT

V této sérii článků je popsána programová knihovna GLUT (OpenGL Utility Toolkit), která slouží k výuce programování počítačové grafiky a k vytváření přenositelných grafických aplikací používajících pro vykreslování grafickou knihovnu OpenGL.

GLUT (9): vykreslování trojrozměrných těles

Knihovna GLUT podporuje přímé vykreslování základních trojrozměrných těles. Použití mají tato tělesa zejména při testování nastavení kamery, osvětlení nebo materiálů. Lze je však použít v téměř libovolné 3D aplikaci. Další informace o vykreslování jsou uvedeny v textu, který popisuje osmnáctý ukázkový příklad.

Pavel Tišnovský

24. 6. 2003 0:00
| 2

GLUT (8): rozhraní pro vykreslování znaků

Jak již bylo napsáno v prvních dílech tohoto seriálu, v knihovně OpenGL neexistuje přímá možnost, jak vykreslovat znaky, protože jde o systémově závislou funkci. Na různých platformách a operačních systémech se používají rozdílné způsoby reprezentace a vykreslování znaků ve znakových sadách (bitmapové, vektorové, splajnové, úsekové apod.), různá kódování (EBCDIC, ASCII, Unicode) a způsoby výběru znakové sady. Knihovna GLUT poskytuje velmi jednoduché (jak z hlediska funkčnosti, tak z hlediska použití) funkční rozhraní pro vykreslování znaků.

Pavel Tišnovský

17. 6. 2003 0:00
| 4

GLUT (7): prvky pro tvorbu GUI

Z prvků pro tvorbu grafického uživatelského rozhraní (GUI) nabízí knihovna GLUT kromě možnosti otevření více oken pouze použití takzvaných vyskakovacích (pop-up) menu. Složitější prvky GUI, jako jsou scrollbary, editační pole, tlačítka, listboxy apod., nejsou přímo podporovány a podle autorů knihovny se s jejich podporou nepočítá ani do budoucnosti. Na druhou stranu je třeba říci, že pro jednodušší aplikace nám minimalistický přístup reprezentovaný knihovnou GLUT dostačuje. Pro složitější aplikace (ne nutně z hlediska složitosti algoritmu, ale grafického uživatelského rozhraní) lze použít dalších knihoven postavených na GLUT.

Pavel Tišnovský

10. 6. 2003 0:00
| 3

GLUT (6): tvorba animací

V dnešním dílu si ukážeme jednoduchý způsob tvorby animací. Animaci lze vytvořit tak, že budeme plynule měnit tvar nebo polohu objektů nacházejících se ve scéně. Pokud bude změna polohy nebo tvaru plynulá a bude probíhat dostatečně rychle (za minimální hodnotu můžeme považovat cca deset snímků za sekundu), získá uživatel dojem spojité animace. K dosažení co nejvyšší plynulosti můžeme využít takzvaný double buffering. Řízení animace zajistí časovač nebo idle funkce. Obě techniky poskytuje knihovna GLUT.

Pavel Tišnovský

3. 6. 2003 0:00
| 8

GLUT (5): způsob práce s myší

V tomto dílu seriálu o knihovně GLUT si popíšeme způsob práce s počítačovou myší, což je v dnešní době vedle klávesnice jedno z nejpoužívanějších interaktivních vstupních zařízení. Ukážeme si změnu tvaru kurzoru myši a dále reakce na události, které mohou vzniknout při práci s tímto digitálním hlodavcem.

Pavel Tišnovský

27. 5. 2003 0:00

GLUT (4): události

V dnešním dílu seriálu o knihovně GLUT si ukážeme, jakým způsobem se zpracovávají události (zprávy) došlé od operačního systému a od uživatele. Dále si předvedeme postup při obsluze základního vstupního zařízení, tedy klávesnice.

Pavel Tišnovský

20. 5. 2003 0:00
| 4

GLUT (3): práce s okny

V tomto dílu si ukážeme postup, jakým lze pomocí funkcí z knihovny GLUT vytvořit okno, do kterého lze vykreslovat pomocí příkazů OpenGL. Také si ukážeme, jak lze v jednom okně vytvořit více tzv. suboken nebo jedno okno zvětšit přes celou plochu desktopu (režim full-screen).

Pavel Tišnovský

13. 5. 2003 0:00

GLUT (2): výhody a nevýhody

V předchozím dílu jsme si popsali základní charakteristiku knihovny GLUT a důvody jejího vytvoření a používání. V dnešním dílu si stručně popíšeme výhody a nevýhody použití této knihovny v aplikacích, které mají být přenositelné na různé platformy a pro grafický výstup používají knihovnu OpenGL.

Pavel Tišnovský

6. 5. 2003 0:00

GLUT (1)

Dnešním dnem zahajujeme nový seriál, který se bude věnovat programování počítačové grafiky a tvorbě přenositelných grafických aplikací s pomocí knihovny GLUT.

Pavel Tišnovský

29. 4. 2003 0:00
Lupa.cz: Jak EET vidí ajťák aneb Drahá vražda UX

Jak EET vidí ajťák aneb Drahá vražda UX

Podnikatel.cz: Alza radí e-shopům, jak opustit Heureku

Alza radí e-shopům, jak opustit Heureku

120na80.cz: Tady se vaří padělané léky

Tady se vaří padělané léky

Podnikatel.cz: Přechod z OSVČ na firmu? Totální šok!

Přechod z OSVČ na firmu? Totální šok!

DigiZone.cz: DAB+ versus FM, ČRo a ČRa proti APSV

DAB+ versus FM, ČRo a ČRa proti APSV

Podnikatel.cz: Když už je sexy, tak ať taky funguje

Když už je sexy, tak ať taky funguje

Lupa.cz: Válka e-shopů. Alza končí s Heurekou

Válka e-shopů. Alza končí s Heurekou

Vitalia.cz: Před, nebo po snídani? Kdy je lepší čistit si zuby

Před, nebo po snídani? Kdy je lepší čistit si zuby

Podnikatel.cz: Šizený guláš na pultě. Jako Lidl to nedělejte

Šizený guláš na pultě. Jako Lidl to nedělejte

DigiZone.cz: Podzim přinese sport Viasat Ultra HD

Podzim přinese sport Viasat Ultra HD

DigiZone.cz: O2TV zve na souboj Ledecké s Myslivcovou

O2TV zve na souboj Ledecké s Myslivcovou

DigiZone.cz: Konec geoblokace? Ani náhodou…

Konec geoblokace? Ani náhodou…

Vitalia.cz: Proč máme prasklý chléb nejraději?

Proč máme prasklý chléb nejraději?

Podnikatel.cz: Různé podoby lahve Coca–Coly. Úchvatné

Různé podoby lahve Coca–Coly. Úchvatné

DigiZone.cz: Šlágr TV dostala pokutu 100 000 Kč

Šlágr TV dostala pokutu 100 000 Kč

Lupa.cz: Schváleno: Rockaway může převzít Heureku

Schváleno: Rockaway může převzít Heureku

120na80.cz: Jak správně vytrhnout mléčný zub?

Jak správně vytrhnout mléčný zub?

DigiZone.cz: V RS7 ukončila vysílání Retro Music Television

V RS7 ukončila vysílání Retro Music Television

Podnikatel.cz: Konečně vývar. Skoro jako od Steva Jobse

Konečně vývar. Skoro jako od Steva Jobse

120na80.cz: Zjistěte, zda je vaše klíště infikované

Zjistěte, zda je vaše klíště infikované