Internet Info, s.r.o. Lupa Root Měšec Podnikatel DigiZone Slunečnice Vitalianew Bomba Navrcholu Weblogy Jagg Woko Dobrý web Computer.cz SK: MojeLinky

Hlavní navigace

Je Android vlastně ještě linuxová distribuce?

Po těžkých počátcích a úvodní nedůvěře jak výrobců hardware, tak uživatelů si mobilní linuxová platforma Android nachází svou cestu na trh mobilních telefonů. A nachází si také své kritiky, kteří tvrdí, že ve skutečnosti nejde o linuxovou distribuci. Položme si otázku: potřebuje být Android vlastně Linux?

Google Android je otevřená mobilní operační platforma založená na operačním systému GNU/Linux (k vývoji a definici viz Wikipedia). Od svého oficiálního uvedení si toto dítko z dílny největšího vyhledávače a „komunity“ dobrovolných spoluautorů dokázalo vydobýt své místo na světle mobilního pralesa či spíše džungle. Android najdeme v čím dál tím větším množství zařízení, nachází si také své fanoušky a mnozí o něm uvažují jako o protiváze mobilní verze OS X, kterou společnost Apple provozuje ve svém dokonale sexy, avšak zcela uzavřeném iPhone.

Za dobu svého vývoje a od uvedení urazil Android poměrně dlouhou cestu. Jednu dobu se zdálo, že se jej možná ani nepodaří dopracovat do stádia, kdy by mohl být oficiálně vydán. K tomu přes zpožďování vývoje (a frustraci části spolupracovníků z důvodů nedostatečné komunikace ze strany Google) nakonec došlo a dnes jsou telefony se sympatickým robůtkem ve znaku platformy vlastně docela běžnou součástí nabídky snad všech mobilních operátorů (viz například nabídka Vodafone)

Android díky tomu pronikl do povědomí technologických laiků, kteří jsou zato uživateli mobilních telefonů. Mnozí z nich zcela jistě nevědí, že se ve skutečnosti jedná o operační systém vycházející z Linuxu. Ovšem… je to vlastně ještě Linux?

Tuto otázku (připomínající letitý vtip, totiž kolik alkoholu může být v krvi, aby to ještě byla krev?) si klade stoupající počet lidí. Už přitom nejde pouze o diskuze na fórech pod blogy, ale o debaty seriózních odborníků na profesionálních konferencích a s dobře formulovanými argumenty. Položme si proto na tomto místě otázku, která se přesně nepřekrývá s tím, zda Android ještě je (není) Linux, ale zda to vadí. A pokusme se na ni odpovědět.

Problém?

Úvodem je vhodné stručně shrnout poznatky výše uváděného Mata Portera. Ačkoliv je Android podle jeho názoru operačním systémem, který technicky vzato vychází z GNU/Linux, v průběhu vývoje byl podstatným způsobem upraven. Mnoho z těchto úprav se dělo na úkor úzů používaných v Linuxu. Smyslem bylo Android optimalizovat pro ta zařízení, na něž byl primárně určen, tedy pro mobilní telefony. Díky tomu Android v současné podobě obsahuje systémové politiky uložené pevně v zakompilovaných systémových souborech. Některé jeho části (například konfigurační aplikace nebo výchozí zobrazení) explicitně předpokládají existenci „telefonních“ komponent.

Systém naopak standardně nepodporuje součásti běžných počítačů (myš) a má problémy s vyšším grafickým rozlišením (které se u mobilních telefonů nepředpokládá). Krom toho, ačkoliv samotný systém je otevřený, k němu přibalované aplikace od Googlu jsou proprietárním softwarem. Jejich využití je kontrolováno Googlem, a o svobodné implementaci Androidu na jakékoli zařízení se díky výchozí vazbě na Android Market, respektive nutnosti uživatelsky umožnit instalaci „cizích“ programů moc nedá hovořit.

Závěr, jejž pan Porter vyvodil z výše představených argumentů (ve skutečnosti jich užil ještě mnohem více, ostatně viz prezentace ke stažení), může někomu připadat šokující, ale těžko proti němu lze něco namítat: Android není Linux v „tradičním“ smyslu toho slova. Řešením této situace má být posilování a homogenizace komunity – aniž by to bylo někde vyřčeno – na úkor Google.

Přeloženo do češtiny: Google vzal GNU/Linux, upravil jej pro mobilní telefony s procesory ARM, přitom jej de facto vyraboval, změnil mnoho standardně používaných postupů na vlastní, jeho spolupráce s nezávislými vývojáři je špatná a operační systém, který měl být svobodný, de facto používá jako základ vlastní mobilní platformy. Je přirozené, že takový popis musí být pro mnoho těch, kteří chápou Linux tradičním způsobem doslova apokalyptický.

Pokus o redefinici problému

Google s Androidem není první firmou, která se pokusila převést Linux na mobilní přístroje. Před ním byla namátkou Nokia, Motorola, ale i další (existují – říkejme tomu drby – že někteří výrobci použili Linux ve svých přístrojích nepřiznaně). Žádný z těchto (známých) pokusů se ale neujal. Důvodů bylo povícero, pokud bychom měli definovat hlavní; nestabilita, nekompatibilita, z toho plynoucí nedostatek uživatelského komfortu a aplikací.

Nyní ale Android v podání Google na poměry předchozích pokusů, ale i celého trhu dobývá jeden mobilní telefon za druhým. Možná že není daleko od hranice, kdy se z něj vedle „tradičních“ produktů, tedy Windows Mobile, Symbianu a jednoúčelového ale sexy OS X stane další skutečná univerzální mobilní platforma. Pokud bychom se ptali proč, najdeme odpověď právě v těch bodech, v nichž předchozí pokusy selhaly: Android je stabilní, kompatibilní, uživatelsky jednoduchý a počet aplikací utěšeně stoupá. Samozřejmě, že na jeho úspěchu se podílí i velikost a vyjednávací síla Google, ale ostatní výrobci, kteří se neúspěšně pokoušeli Linux prosadit, také nebyli z nejmenších.

Linux, který není

Kdybychom přímo porovnali některý z předchozích linuxových telefonů (tím nemáme na mysli telefony, kde bylo linuxové jádro spojeno s proprietárním rozhraním) a přístroj s Androidem z technického hlediska i z pohledu uživatelské praxe, velmi pravděpodobně bychom zjistili zajímavou věc. Důvody jednoduchosti a stability jakož i kompatibility se nápadně překrývají s argumenty, které byly výše uvedeny na podporu toho, že Android vlastně není Linux.

Anketa

Má z pohledu běžného uživatele Android něco společného s Linuxem?

       

„Zadrátované“ prvky systému i uživatelského rozhraní nejsou programátorsky elegantní, ale jsou násobně jednodušší, než plně modulární řešení. Vazba na centrální zdroj softwaru je pro většinu laických uživatelů zásadní klad. Komponenty, které Androidu standardně chybí, v něm vlastně nechybí, když uvážíme, k čemu je používán. Krátce řečeno, principiální vlastnosti GNU/Linux byly obětovány použitelnosti a užitečnosti na přesně definovaném typu zařízení a účelu. Android – minimálně z hlediska výše popsaného pohledu – prostě není Linux, ale majitelům telefonů, jichž je součástí, to absolutně nevadí. Android být Linuxem nepotřebuje a paradoxně, dokáže z toho čerpat. Stává se tak de facto derivovaným produktem.

Diskuze

To, co zde bylo popsáno, může někomu připadat jako skutečná apokalypsa. Nezapomínejme ale na to, že jak pokud jde o technické zásahy, tak i samotný postup vývoje a testování ze stany Google a jeho vztahů ke komunitě AOSP vedl přes všechny výhrady nakonec k tomu, že se z Androidu stává uznávaná mobilní platforma. Navíc platforma, která právě díky svému linuxovému původu má ve srovnání s konkurencí celou řadu značných výhod. Nabízí se tak otázka, zda by evangelisté Linuxu neměli být Google za jeho „Not Linux“ vlastně velmi vděční.

Vojtěch Bednář

Vojtěch Bednář

Autor je odborný publicista, sociolog a vysokoškolský učitel, zabývá se technologiemi, veřejnou, politickou a mediální komunikací.

Školení: Operační systém Android

Akademie Root
  • Získání práv roota
  • Instalace základních linuxových nástrojů
  • Instalace upravené recovery
  • Instalace upraveného systému

Detailní informace o kurzu...

Ohodnoťte jako ve škole:
Průměrná známka 3,35

Přehled názorů

názor a upřesnění
Mr.d 25. 11. 2009 05:40
├ 
Re: názor a upřesnění
Keny 25. 11. 2009 09:11
│
├ 
Re: názor a upřesnění
Libor Šedivý 25. 11. 2009 16:22
│
└ 
Re: názor a upřesnění
MoB 25. 11. 2009 19:05
│
 
├ 
Re: názor a upřesnění
Keny 25. 11. 2009 21:47
│
 
│
└ 
Re: názor a upřesnění
ldx 28. 11. 2009 12:16
│
 
└ 
Re: názor a upřesnění
jc 26. 11. 2009 10:47
├ 
nokia a maemo
multi 25. 11. 2009 09:15
│
└ 
Re: nokia a maemo
Jan Heřman 25. 11. 2009 10:49
│
 
└ 
Re: nokia a maemo
JardaP . 25. 11. 2009 11:48
│
 
 
├ 
Re: nokia a maemo
David Kolibáč 25. 11. 2009 16:26
│
 
 
└ 
Re: nokia a maemo
Jan Heřman 25. 11. 2009 17:33
│
 
 
 
└ 
Re: nokia a maemo
Libor Šedivý 25. 11. 2009 20:24
│
 
 
 
 
├ 
Re: nokia a maemo
zubozrout 25. 11. 2009 21:22
│
 
 
 
 
│
└ 
Re: nokia a maemo
Libor Šedivý 25. 11. 2009 21:57
│
 
 
 
 
└ 
Re: nokia a maemo
Jan Heřman 26. 11. 2009 14:25
├ 
Re: názor a upřesnění
Jirka 25. 11. 2009 11:08
│
└ 
Re: názor a upřesnění
koudy 26. 11. 2009 15:08
└ 
Re: názor a upřesnění
melkor 25. 11. 2009 15:09
diff
... 25. 11. 2009 07:39
Sexy je dnes nejspíš kde co...
vandrovnik 25. 11. 2009 08:05
└ 
Re: Sexy je dnes nejspíš kde co...
. 25. 11. 2009 10:57
 
└ 
Re: Sexy je dnes nejspíš kde co...
blizzboz 25. 11. 2009 19:32
asi uz to neni GNU
Adsfsafaf 25. 11. 2009 10:20
smarjajozef
mat 25. 11. 2009 10:49
├ 
Re: smarjajozef
. 25. 11. 2009 11:48
├ 
Re: smarjajozef
sdfasf 25. 11. 2009 11:53
├ 
Re: smarjajozef
JardaP . 25. 11. 2009 11:57
│
└ 
Re: smarjajozef
mat 25. 11. 2009 12:49
│
 
├ 
Re: smarjajozef
:-)) 25. 11. 2009 13:17
│
 
│
└ 
Re: smarjajozef
phoose 25. 11. 2009 14:12
│
 
│
 
└ 
Re: smarjajozef
vd 25. 11. 2009 14:55
│
 
│
 
 
└ 
Re: smarjajozef
phoose 25. 11. 2009 15:51
│
 
│
 
 
 
├ 
Re: smarjajozef
JardaP . 25. 11. 2009 15:59
│
 
│
 
 
 
├ 
Re: smarjajozef
:-)) 25. 11. 2009 16:59
│
 
│
 
 
 
│
└ 
Re: smarjajozef
JardaP . 25. 11. 2009 20:15
│
 
│
 
 
 
├ 
Re: smarjajozef
nemam ziadnu :( 25. 11. 2009 18:07
│
 
│
 
 
 
└ 
Re: smarjajozef
Mard 26. 11. 2009 14:57
│
 
│
 
 
 
 
└ 
Re: smarjajozef
JardaP . 26. 11. 2009 18:42
│
 
└ 
Re: smarjajozef
JardaP . 25. 11. 2009 13:44
├ 
Re: smarjajozef
TrSek 25. 11. 2009 12:26
│
└ 
Re: smarjajozef
:-)) 25. 11. 2009 13:20
├ 
Re: smarjajozef
Tomáš Klas 25. 11. 2009 12:49
├ 
Re: smarjajozef
Burge 25. 11. 2009 20:27
└ 
Re: smarjajozef
ldx 28. 11. 2009 12:22
Android je Linux...
Jirka 25. 11. 2009 11:01
Ano, je.
tux24 25. 11. 2009 11:02
└ 
Re: Ano, je.
:-)) 25. 11. 2009 13:30
 
└ 
Re: Ano, je.
fasfsaf 25. 11. 2009 14:22
Nesmysly
Vláďa J 25. 11. 2009 12:06
└ 
Re: Nesmysly
asdf 25. 11. 2009 14:08
 
├ 
Re: Nesmysly
VM 25. 11. 2009 16:09
 
└ 
Re: Nesmysly
Vláďa J 25. 11. 2009 16:33
 
 
└ 
Re: Nesmysly
bassaq 26. 11. 2009 14:26
 
 
 
└ 
Re: Nesmysly
ldx 28. 11. 2009 12:26
Android je technicky vzato Linux
lzap 25. 11. 2009 12:54
anketa
Ashen 25. 11. 2009 13:57
Je !
Martin Lipocký 25. 11. 2009 16:15
Android==Linux ?
dc 25. 11. 2009 17:19
├ 
Re: Android==Linux ?
Vláďa J 25. 11. 2009 18:28
│
└ 
Re: Android==Linux ?
dc 26. 11. 2009 02:07
│
 
└ 
Re: Android==Linux ?
Vláďa J 26. 11. 2009 11:41
└ 
Re: Android==Linux ?
ldx 28. 11. 2009 12:41
článek o ničem jako vždy od tohoto "autora"
tuco 25. 11. 2009 18:02
Mám Hero
Zdenek - 25. 11. 2009 18:18
├ 
Re: Mám Hero
hero2 25. 11. 2009 19:28
├ 
Re: Mám Hero
tomash01 26. 11. 2009 00:42
│
└ 
Re: Mám Hero
anonimouse 26. 11. 2009 01:53
│
 
├ 
Re: Mám Hero
anonimouse 26. 11. 2009 02:00
│
 
└ 
Re: Mám Hero
dracul 26. 11. 2009 17:17
├ 
Re: Mám Hero
anonimouse 26. 11. 2009 02:07
├ 
Re: Mám Hero
Jirka 26. 11. 2009 10:31
│
└ 
Re: Mám Hero
Zdenek - 26. 11. 2009 18:05
│
 
└ 
Re: Mám Hero
Jirka 27. 11. 2009 00:03
│
 
 
└ 
Re: Mám Hero
Zdenek - 27. 11. 2009 19:17
└ 
Re: Mám Hero
ldx 28. 11. 2009 12:47
Potřebuje být Android vlastně Linux?
hero2 25. 11. 2009 19:30
└ 
Re: Potřebuje být Android vlastně Linux?
Zdenek - 27. 11. 2009 19:24
Java
Aminux 25. 11. 2009 20:00
└ 
Re: Java
bassaq 26. 11. 2009 14:32
 
├ 
Re: Java
Aminux 26. 11. 2009 23:53
 
└ 
Re: Java
ldx 28. 11. 2009 12:53
 
 
└ 
Re: Java
hero2 29. 11. 2009 05:18
Re: Je Android vlastně ještě linuxová distribuce?
blizzboz 25. 11. 2009 21:10
ano, je to Linux
omo 27. 11. 2009 08:29
       
Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem