Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Root.cz
»
Témata
»
DOSBox
DOSBox
1
–
30
/
52
První strana
Předchozí strana
1
2
Následující strana
Poslední strana
Algoritmus CORDIC a numerické formáty s pevnou řádovou čárkou
Už jsme si uvedli, jak lze CORDIC použít pro výpočet goniometrických funkcí s hodnotami ve formátu plovoucí řádové binární čárky. Tentýž algoritmus lze upravit i pro práci s formátem pevné řádové binární tečky/čárky.
Pavel Tišnovský
22. 7. 2025
Doba čtení:
72 minut
Výpočty v systému pevné řádové čárky na platformě IBM PC (3. část)
Ukážeme si praktické použití algoritmu CORDIC. Prozatím budou pro jednoduchost výpočty prováděny s FP hodnotami; příště provedeme přepis pro hodnoty s pevnou řádovou tečkou.
Pavel Tišnovský
15. 7. 2025
Doba čtení:
63 minut
Výpočty v systému pevné řádové čárky na platformě IBM PC (2. část)
Na článek o výpočtech s pevnou řádovou tečkou (čárkou) dnes navážeme. Ukážeme si limity této reprezentace numerických hodnot a seznámíme se s algoritmem CORDIC, kterého lze použít pro výpočet goniometrických funkcí, logaritmů atd.
Pavel Tišnovský
10. 7. 2025
Doba čtení:
72 minut
Výpočty v systému pevné řádové čárky na platformě IBM PC
Počítače IBM PC sice mohly být vybaveny matematickým koprocesorem, ovšem v prvním desetiletí existence této platformy se v žádném případě nejednalo o standardní modul; mnohá PC jím vybavena nebyla.
Pavel Tišnovský
3. 7. 2025
Doba čtení:
72 minut
Textové režimy grafických karet SVGA na platformě IBM PC
Jednou z vlastností platformy IBM PC byl naprostý chaos vládnoucí grafickém subsystému. Existuje zde však stabilní prvek: textové režimy. Dnes si řekneme, jak se možnosti rozšířily s příchodem karet SVGA.
Pavel Tišnovský
24. 6. 2025
Doba čtení:
68 minut
Od grafické karty VGA k vyšším rozlišením i většímu množství barev (3. část)
Už jsme se seznámili s tím, jak zjistit informace o režimech SVGA karet přes VBE a jak se přistupuje do video paměti. Právě zde dochází k problémům, které je nutné řešit. Týká se to i operace typu BitBLT pro přenos rastrových obrázků.
Pavel Tišnovský
19. 6. 2025
Doba čtení:
67 minut
Od grafické karty VGA k vyšším rozlišením i většímu množství barev (2. část)
Ukážeme si, jak lze provést přepnutí do zvoleného grafického režimu a jak se do obrazové paměti zapisují jednotlivé pixely, což může být komplikované.
Pavel Tišnovský
12. 6. 2025
Doba čtení:
65 minut
Od grafické karty VGA k vyšším rozlišením i většímu množství barev
Už jsme se setkali s problematikou grafického subsystému. Dnes si ukážeme využití VBE (VESA BIOS Extension) pro nastavení grafických režimů s vyšším rozlišením a/nebo počtem barev, než nabízel standard VGA.
Pavel Tišnovský
10. 6. 2025
Doba čtení:
68 minut
Překladače na platformě IBM PC: od assembleru k C (32bitový kód a FPU)
Na úvodní článek o vyšších jazycích používaných v době kralování IBM PC a DOSu dnes navážeme. Minule jsme se zaměřili na 16bitový kód, dnes si ukážeme ty překladače, které dokážou i pro DOS vytvářet 32bitový kód.
Pavel Tišnovský
27. 5. 2025
Doba čtení:
43 minut
Překladače na platformě IBM PC: od assembleru k C
Prozatím jsme se zaměřili na assembler. Proč se však více nepoužívaly překladače vyšších programovacích jazyků? Dnes se na tuto otázku pokusíme částečně odpovědět otestováním několika dobových překladačů jazyka C.
Pavel Tišnovský
13. 5. 2025
Doba čtení:
38 minut
SIMD instrukce na platformě 80×86: instrukční sada MMX
Navážeme na článek o vektorových instrukcích na platformě 80×86. Popíšeme si další instrukce MMX, konkrétně všechny aritmetické instrukce, logické instrukce i instrukci, která kombinuje násobení prvků vektorů s jejich součtem.
Pavel Tišnovský
11. 2. 2025
Doba čtení:
66 minut
Matematické koprocesory na platformě x86: vše se komplikuje
Práce s hodnotami s plovoucí řádovou čárkou sice může vypadat jednoduše, ovšem není tomu tak, protože se musí pracovat s nekonečny, hodnotami NaN atd. Navíc musí FPU spolupracovat s mikroprocesorem.
Pavel Tišnovský
28. 1. 2025
Doba čtení:
65 minut
Matematické koprocesory na 80×86 pro výpočty s plovoucí řádovou čárkou
Nedílnou součástí prakticky všech procesorů je modul pro operace s plovoucí řádovou čárkou. Na platformě IBM PC se jednalo o řadu matematických koprocesorů označovaných čísly 8087, 80287, 80387 a (nepřesně) 80487.
Pavel Tišnovský
14. 1. 2025
Doba čtení:
57 minut
Nové vlastnosti čipů 80386: stránkování a virtuální režim 8086
Seznámíme se s dvěma technologiemi, které byly součástí mikroprocesoru Intel 80386. Tento v několika ohledech přelomový čip totiž kromě dalších vylepšení nabízel možnost stránkování (paging) a nový virtuální režim.
Pavel Tišnovský
7. 1. 2025
Doba čtení:
57 minut
Od reálného režimu k režimu chráněnému na procesorech 80286 a 80386 (2.část)
Přechod do chráněného režimu (a zpět) na mikroprocesorech Intel se podobá složitému rituálu. Všechny operace je nutné vykonat v určitém pořadí a naslepo: bez možnosti ladění nebo sledování činnosti PC.
Pavel Tišnovský
31. 12. 2024
Doba čtení:
63 minut
Od reálného režimu k režimu chráněnému na 80286 a 80386
Seznámíme se s vlastnostmi čipů 80286 a 80386, které souvisejí s reálným režimem, nereálným (unreal) režimem a režimem chráněným. Zabývat se budeme cachí s deskriptory segmentů, která se projevuje i v reálném režimu.
Pavel Tišnovský
17. 12. 2024
Doba čtení:
65 minut
640K by mělo stačit každému: skutečně?
Billu Gatesovi se připisuje výrok „640K ought to be enough for anybody“, který ovšem pravděpodobně nikdy neřekl. Na počítačích IBM PC se skutečně dlouhou dobu bojovalo s omezenými možnostmi adresování většího paměťového rozsahu.
Pavel Tišnovský
10. 12. 2024
Doba čtení:
56 minut
Vývoj mikroprocesorů z rodiny 80×86: 32bitové čipy 80386 a 80486
Dnes se budeme zabývat těmi novými instrukcemi, které byly přidány do třetí generace mikroprocesorů rodiny 80×86, tj. konkrétně do čipů Intel 80386 (a posléze i Intel 80486). Prozatím se zaměříme především na reálný režim.
Pavel Tišnovský
5. 12. 2024
Doba čtení:
55 minut
Vývoj mikroprocesorů z rodiny 80×86: od Intelu 8086 k čipu 80286
Většina příkladů, které jsme si až doposud ukazovali, využívala pouze instrukce a registry dostupné na původních mikroprocesorech 8086 a 8088. Ovšem možnosti instrukčních sad se postupně s příchodem dalších čipů řady x86 rozšiřovaly.
Pavel Tišnovský
3. 12. 2024
Doba čtení:
52 minut
Časovač 8253 a systém přerušení na IBM PC
Při programování IBM PC je třeba zajistit volání nějakého podprogramu v pravidelných intervalech. Realizace formou čekacích smyček je většinou nepraktická, proto je výhodnější využít časovač představovaný čipem 8253.
Pavel Tišnovský
19. 11. 2024
Doba čtení:
54 minut
Programování zvukových karet s čipem OPL 3: modifikace tvaru vlny a zvukové kanály se čtyřmi operátory
Dnes si ukážeme další možnosti čipu OPL3, zejména použití nových podporovaných tvarů vln (waveform) a taktéž režim propojení čtyř operátorů, které vytvoří jediný kanál.
Pavel Tišnovský
12. 11. 2024
Doba čtení:
71 minut
Programování zvukových karet s čipem OPL3 nebo s dvojicí čipů OPL2
Ukážeme si ovládání dvojice čipů OPL2 (DualOPL2), jak lze na OPL2 i OPL3 využít polyfonii a taktéž ovládání levého a pravého reproduktoru čipem OPL3, čímž se realizuje triviální stereo.
Pavel Tišnovský
29. 10. 2024
Doba čtení:
86 minut
Vývoj zvukových karet pro platformu IBM PC po vydání karty AdLib
Po zvukové kartě AdLib s čipem OPL2 se pro platformu PC začaly vydávat i další zvukové karty. Ty přinesly možnost přehrávání zvuků přes D/A převodník, mnohé taktéž měly A/D převodník (nahrávání).
Pavel Tišnovský
22. 10. 2024
Doba čtení:
51 minut
Zvuky a hudba na platformě IBM PC: složitější zvuky s OPL2
V dnešním článku o tvorbě aplikací na platformě IBM PC si ukážeme, jak lze využít čip OPL2 pro tvorbu složitějších zvuků. Taktéž si popíšeme způsob práce s klávesnicí a ovládání přehrávání zvuků z klávesnice v reálném čase.
Pavel Tišnovský
15. 10. 2024
Doba čtení:
56 minut
Zvuky a hudba na platformě IBM PC: čip OPL2 aneb Yamaha YM3812
Zaměříme se na čip OPL2 (Yamaha YM3812), který umožňoval tvorbu hudby s využitím syntézy založené na frekvenční (správně spíše fázové) modulaci. Na PC se jednalo o přelomový koncept a OPL2 byl použit v mnoha hrách i demech.
Pavel Tišnovský
8. 10. 2024
Doba čtení:
50 minut
Zvuky a hudba na platformě IBM PC
Zmíníme se o skromných začátcích rozvoje zvukového subsystému. Tyto počítače se z kanceláří postupně rozšířily i do domácností a společně s vývojem her se i pro ně začaly vyrábět rozličné zvukové karty.
Pavel Tišnovský
1. 10. 2024
Doba čtení:
46 minut
Specifika instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088 (3)
Dokončíme popis blokových a řetězcových instrukcí, které jsou specifickým rysem instrukční sady Intel 8086/8088. Ukážeme si vliv směru přenosu dat a zaměříme se i na problematiku rychlosti provádění blokových operací.
Pavel Tišnovský
26. 9. 2024
Doba čtení:
50 minut
Specifika instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088 (2)
Zaměříme se na specifické instrukce, které byly na mikroprocesorech Intel 8086/8088 podporovány. Bude se v první řadě jednat o instrukce pro BCD aritmetiku a o „řetězcové instrukce“, které jsou pro platformu 8086 typické.
Pavel Tišnovský
17. 9. 2024
Doba čtení:
50 minut
Skrytá síla karty VGA: čtecí a zápisové režimy (dokončení)
Dnes dokončíme popis možností grafické karty VGA. Ukážeme si, jaké operace lze provádět při čtení a při zápisu do obrazové paměti, a to včetně popisu rychlé operace blokového přenosu (BitBLT), kdy lze přenést celých 32 bitů.
Pavel Tišnovský
10. 9. 2024
Doba čtení:
54 minut
Skrytá síla karty VGA: čtecí a zápisové režimy
Grafické karty EGA a VGA byly postaveny na konceptu takzvaných bitových rovin. To si vyžádalo podporu různých čtecích a zápisových režimů, jež sice komplikovaly programování, ovšem přinesly velmi rychlé přenosy v rámci video RAM.
Pavel Tišnovský
3. 9. 2024
Doba čtení:
48 minut
1
–
30
/
52
První strana
Předchozí strana
1
2
Následující strana
Poslední strana
Zprávičky
Nový plug-in editoru GIMP integruje vytváření obrázků s Google Gemini AI
Vývojář Josh Ellithorpe představil nový plug-in (nazvaný „Dream Prompter“) pro grafický editor GIMP, který do aplikace integruje model Google…
Včera
Český překlad příručky LibreOffice Calc 25.2 ke stažení
Český LibreOffice tým vydává překlad příručky LibreOffice Calc 25.2. Calc je tabulkový procesor kancelářského balíku LibreOffice. Příručka je…
Včera
Začal přepis filtru swscale ve FFmpeg, už je třikrát rychlejší
Průměrný nárůst rychlosti je u filtru swscale někde mezi 2× až 3× dle toho, jaké formáty do testu vezmeme. Maximální dosahovaný nárůst je…
Včera
Další zprávičky
Napište zprávičku
Školení Hacking v praxi: využijte dotaci na školení 82 % z ceny!
TO CHCI
ČLÁNKY DO MAILU