Taky v mé domácí vitríně sedí úplně nahoře :-) Hned pod ní sedí 600 (řekněme dcera), trochu bokem Didaktik (šašek :-D ), pod ní v polici Atárka ST, 800XL a 65XE (dvořané) a ve spodní části chudina ve formě C64 a A500+ :-D
To je samozřejmě vtip, Aktuální rozložení je bohužel z prostorových důvodů takové, aby se to vešlo. Třeba A500+ je poměrně rozměrná, takže musí být značně nadzvednutá, aby se do relativně úzké vitríny vešla. Raději bych měl počítače u sebe časově nebo tematicky blíže, ale prostě to není možné to tam takhle z prostorových důvodů vyskládat.
Ja bych mel asi tu svou Kamaradku taky zase zapnout. Bohuzel sem k ni prisel az relativne nedavno, takze sem si k ni uz nevypestoval ten vztah co k Atarku, takze kdyz s kolegou blbnem, tak hlavne s Atarkem a jeho Didaktikem.
O retrobrightingu starych pocitacu si mozu nechat jen zdat, letos delam cely leto retrobrighting 3 patrove chodby :-(
Ale je ten clanek motivacni, to ne ze ne ;-))
Aj ked som uz takychto clankov videl nespocotatelne vela, ziaden dalsi nevynecham. Tesim sa na pokracovanie.
Ohladom FDD - amiga zistuje pritomnost diskety signalom CHNG, ktory logika FDD generuje na zaklade spinaca - spinace su 2 vedla seba, jeden je na detegovanie vlozenia diskety, druhy na zistenie typu diskety - DD/HD.
Signal CHNG ide do "0" ked vyberiete disketu. Amiga potom posiela do FDD signalom "STEP" - to je to otravne klikanie. Signal STEP resetuje logiku FDD detekcie vlozenia diskety a proces sa opakuje. CHNG ostava v hodnote "0" dovtedy, kym nevlozite disketu. Potom ide hore na "1".
Otravne klikanie pradznej FDD sa da vypnut napr. malym programom "NoClick"
PC mechaniky nemaju vyvedeny signal CHNG (hoci spinac a casto aj logiku na to maju) a preto jedna z potrebnych uprav PC FDD pre amigu spocivala v doplneni logiky generovania signalu CHNG. Kedysi davno som takto upravoval PC FDD NEC.
Jeden z takych interfacov napr tu: https://romanworkshop.blutu.pl/elec/amiextfdd2.htm
Ohladom Retrobrite - moja A1200 nikdy nezozltla, ale zozltla klavesnica a zozltol zdroj. Dostala novy case v tmavosedej farbe a este caka na novu klavesnicu v sedo/cervenej kombinacii.
Architektura a Unixové stanice a průmyslové počítače postavené na 68k byly v devadesátých letech mým snem. Bohužel cena do našich přístrojů, kde jsem byl zodpovědný za volbu HW a firmware, byla mimo naše možnosti, takže jsem napsal megabyte zdrojových kódu v a 8051 assembleru a pozdější přechod na ARM a C byla značná a zbytečná zátěž. Ale udělal jsem si někdy v třeťák radost a od Amiga klubu koupil trochu poškozený kit s 68332 a rozjel s na něm RTEMS. Později jme pak pro robotiky z FEL vyvinuli řídicí jednotky s m68376, které slouží doteď a přežívají pokusy studentů po asi 25 let. Ukázka řízení z PC z Pythonu zde.
Mým snem ale byla varianta procesoru 68060, kde se Motorole podařilo reimplementovat původní CISC architekturu s mikrokódem jako RISC jádro s predikcí skoků s nulovou latencí pro správě předpovězené skoky, zařídit superskalární vykonávání až dvou instrukcí paralelně (stejně jako Intel Pentium, ale instrukční sada je o třídu čistší a jen jeden režim od uvedení 68000 v roce 1979), integrovat MMU a FPU a vše další. Pokud někoho dobrodružství rozvoje superskalárního vykonávání instrukcí od začátků až po AMD Zen zajímá více, tak ho přibližui v předmětu Pokročilé architektury počítačů.
Pro zájemce o experimentování s historickým, ale opravdu nádherným HW, nyní mohu nabídnout na experimentování systém VM62 s tímto procesorem od PEP Modular Computers (nyní část Kontron). Jedná se o historickou průmyslovou počítačovou sestavu z projektů ČVUT FEL s firmou Unicontrols.
. Ti na HW provozovali OS 9 a na škole jsme testovali a navrhovali někdy okolo roku 1996 drivery na jejich (na ČVUT vyvinutou*1) sériově vyráběnou inteligentní VME CAN kartu pro VxWorks. Na podobných PEP systémech Unicontrols dodával systémy do bitevníků L-159 a vlaků včetně Pendolina.Co je ale na VM62 s 68060 lákavé, je to, že podpora 68060 je stále obsažené v mainline Linux kernelu. VM62 má snad dostatek RAM na start jádra a malého userspace. Přitom na modulu je kromě VME sběrnice s HW mailboxy a mnoha dalšími technickými skvosty přítomný i komunikační koprocesor 68360, který je použitelný třeba i jako periferie k hlavní 68060 a obsluhuje rozhraní Ethernet 10 Base-T.
Sériový port, RAM, MMU a další by měly potřebovat pro zprovoznění jádra Linux nebo třeba RTEMS minimum úprav. Někdy v dávnověku uCLinux i bootoval na procesoru 68360, ten obsahuje CPU32 (něco mezi 68010 a 68020 jádrem pro embeddded, kde jsme si vyhráli s laděním, které stále používají tuneři na ECU v autech s 683xx čipy). Ale drivery pro jeho využití jeko Ethernet periferie pro nadřazený větší CPU jsem nenašel. V každém případě by to bylo sice na čas dosti náročně hraní ale s možností výsledku třeba kompilovat Debian nebo spíš něco menšího nativně na 68060 třeba na NFS svazku.
Jinak někde mám asi i ještě kity s ColdFire 5484, kde je i PCI a opět podpora základu v mainline.
Poznámka 1: dnes jsme se již dostali k tomu, že se naše CAN projekty používají na FPGA ve vesmíru a výrobci je integrují na čipech.
Díky za rozsáhlý komentář, radost číst.
Já jen tady díky tomu trochu předběhnu zatím nevydanou druhou část článku, kde právě zmiňuji jednu z částí projektu, která jsem nakonec zavrhnul. Měl jsem v plánu zkusit rozjet Linux na této Amize, jenže 68020C nemá potřebné instrukce (chybí MMU), takže by to vyžadovalo turbokartu s variantou 68030 a výš. A to už není úplně směr, kterým jsem chtěl jít.
Tak 68020 sice MMU nemá, ale podporuje precizní obsluhu výjimek (ta na původní 68000 chyběla a přišla až s 68010), supervisor, user mode bit USP a SSP zázobníky, takže plnohodnotné MMU šlo přidat externím obvodem 68851 PMMU. Zajímavostí je, že velikost stránky šlo nakonfigurovat od 256 byte do 32kb. Při malé kapacitě paměti vedly menší stránky k menším blokacím nevyužité pěměti. Naopak vetší stránky vedou na mensší obměnu položek TLB a pomalých pagewalks. Na pozdějších procesorech řadu 68k již byla konfigurovatelnost velikosti stránky omezená, na 68060 již jen na volbu mezi 4kb a 8kb. Cache na 68060 pracovaly na přeložených/fyzických adresách s indexováním běžícím paralelně s překladem (cesta cache měnší než page). Tedy dávno před ARMem korektní chování PIPT cache. ARM se slouho držel VIVT a pak různých hybridů. Určitá nevýhoda stránkování na 68060 je, že stránkovací tabulky je nařízeno umísťovat do necachovaných oblastí, stránek...
Jinak teto čtvrtek se shodou okolností ozval zase jeden uživatel mnou již 28 let spravovaného BDM driveru pro ladění CPU32, tak jsem ho trochu poladil, že se kompiluje a jde nahrát do 6.12 jádra. S HW jsem ho ještě netestoval a nechám to asi na uživatelích. Je to již pěkný Frankenstein, jak je udržovaný mimo mainline a tak, aby chodil s různými jádry, tak dokumentuje změny interních API jádra od nějaké verze 2.0.x až do 6.x. Teoreticky by měl jít zkompilovat stále se věžemi.
Nedávno se také další uživatel,/vývojář ozval, že míní driver a ladící nástroje pro CPU32/M683xx portovat/zprovoznit na nějakém ESP tak, aby mohl targety ladit přes WiFi.
Na Aukru byl před půl rokem takový "Falcon" pro chudé. :o))
https://aukro.cz/tuningove-atari-ste-klavesy-z-atari-falcon-4mb-ram-top-stav-7080693779
To už je asi na každém, pro mne je to už za hranou toho, kdy se z oprav a lehkých úprav pro lepší použití v současnosti stávají taková Frankenstainova monstra. Je hezké vidět, co ten počítač tehdy dokázal, ale to už si to pomalu můžu pustit v emulátoru, protože ten HW je odpovídající tehdejšímu stavu tak napůl.
Naprosto chápu váš postoj - a díky němu my pak můžeme očí nechat na vašich článcích a fotogaleriích. Ale nedá mi to, musím podotknout, jak je zajímavé pozorovat tu změnu oproti dobám, kdy to byly opravdu především funkční předměty a ne sběratelské: každé vylepšení bylo dobré, shánělo se kde se dalo... Na osmibitech obzvlášť, u těchto vyšších strojů nemám tolik informací, ale co vím, tak také.
Ono to je tak se vším... čím starší věc máš, tím více je ceněný tovární stav a pokud přeženeš tuning, tak daná věc ztratí hodnotu. Samozřejmě, dobově korektní tuning je trochu jiná situace, ale zde záleží na míře a provedení...
Například, kamarád má auto-veterána. V průběhu doby na něm provedl mnoho nevratných úprav, které ale ve výsledku zvyšují užitné schopnosti auta. Už pár let se to auto snaží prodat, ale marně. Totiž, sada úprav, které provedl je zajímavá jen pro něj, pro ostatní je to zbastlený vrak. Osobně, veškeré úpravy na tom svém veteránu se snažím řešit tak, aby byly vratné nebo dobově korektní.
Mimochodem, zatím jsou atárka a spol. jen starý šrot*, ale brzy může přijít doba, kdy bude ceněná oprava, která zahrnuje i maskování vyměněných kondenzátorů do původních pouzder...
*) ve smyslu, že se dá ještě běžně sehnat (=nemusím roky hledat alespoň nějaký kus, natož vysněný a funkční) a lidi to občas vyhazují jako odpad.
5. 9. 2025, 13:29 editováno autorem komentáře
Moc díky za skvělý článek! Jak už psal kdosi výše, rozhodně doporučuji tu utilitu NoClick, ono je jich více, co dělají to samé, prostě poté je mechanika konečně tichá. Seženete na Aminetu.
Rozhodně doporučuji instalovat disk, respektive CF kartu a konverzí. Můžete tam sice nainstalovat systém sám, ale spíše bych doporučoval tam dát nějaké už rozběhané distro, ušetříte tím spoustu času. Samozřejmě, vyzkoušet si ten základní ořezaný systém stojí za to, ale na běžnou práci je lepší už něco nakonfigurované.
Jestli nechcete jít do akcelerátoru, což je u A1200 celkem škoda, tak rozhodně doporučuji aspoň rozšíření paměti. I jen 2MB Fast Ram A1200 zrychlí a pro spouštění her přes WHDLoad je to celkem nutnost.
Každopádně díky a těším se na pokračování!