Zrovna Mapy.cz od Seznamu jsou dlouhodobě nejlepší navigací po ČR a to říkám jako člověk, který musí jezdit na staveniště, do všemožných uliček, nebo průmyslových objektů s ročním nájezdem 70 - 80 000km jen pracovně, soukromé cesty nepočítám. Hodně dobře se hledají ulice s informacemi o uzavírkách (jak na potvoru, právě skrze uzavírky se člověk musí dostat na místo), tak i o dopravě. Jako celek fungují dobře, neobsahují haldu nesmyslů a nejsou těžkopádné jako nemožně nepoužitelný Google.
Android Auto bylo součástí standardní výbavy, stejně tak navigace NissanConnect, ve které mají změny zpoždění, ale opravdu nepotřebuji vědět z navigace, jakou rychlostí se na úseku jezdí. Jednak pravidla silničního provozu a změny by měl znát bezpodmínečně každý řidič a za druhé, jako řidič neustále sleduji značky, které udávají aktuální omezení. K tomu nepotřebuji, aby mi další ukecaný rádoby asistent žvanil do řízení, nedej bože zasahoval. Jsem toho názoru, že dělá z řidičů hlupáky a místo sledování okolí, značení a provozu spoléhají čím dál více na všechny možné asistenty a navigace. V principu hodně špatný směr.
S Mapy.cz jsem měl problém, že mi příští odbočku hlásil ve špatnou chvíli. Buď příliš brzo, nebo příliš pozdě. Tomhle má Sygic víc vychytané. Má někdo taky takový problém? Je to ale asi jen věc vkusu.
A co se týče map jako takových - proč Mapy.cz mají tak výborné zobrazení mapy, kdežto Google Maps jsou ve městě jen jednolitá nepřehledná šeď? Je to jen můj problém? Nebo Google není schopen přijmout lepší od konkurence? Vůbec nechápu.
...proč Mapy.cz mají tak výborné zobrazení mapy, kdežto Google Maps jsou ve městě jen jednolitá nepřehledná šeď?...
- protože Mapy.cz používají svoje primárně turistické podklady vzniklé jednak na základě projektu OPENSTREETMAP a jednak podkladů pro ČR od ShoCart, zatímco GOOGLE rozvíjí svoje vektorové podklady, které primárně obsahují pouze silniční síť a o turistiku až tak moc velký zájem nejeví - změna podkladů v globálním měřítku není vůbec levná ani jednoduchá záležitost a GOOGLE by se zřejmě nevyplatila (a to je taky jeden z mála důvodů, proč mají konkurenční projekty jako např. mapy.cz nějakou šanci oproti GOOGLE, který má jinak v ruce všechny trumfy)
7. 9. 2021, 08:45 editováno autorem komentáře
Podle mne je to daň za globálnost. V různých částech světa jsou asi různé zvyklosti zobrazování map. Když Google zobrazuje všem stejné mapy, nemůže používat výrazné prvky z jedné oblasti, protože by tomu nerozuměli lidé z jiné oblasti. Tak zobrazuje všem stejnou nepřehlednou šeď. Další věc je, že Google mapy se velmi často používají jako podkladové mapy pod další vrstvy – a tam by opět bylo na škodu, kdyby ta podkladová mapa byla výrazná, protože nejdůležitější je ta uživatelská vrstva nad tím. V tomhle je zkrátka Google oběť svého vlastního úspěchu (a neochoty poskytovat různé rendery map pro různé příležitosti).
Také mám problém s pozdějším nahlášením odbočky, nicméně i přesto mapy.cz používám, protože stejně tak, jako Vy google mapy jsou pro mě nepřehledná šeď.
Ohledně toho jsem četl diskuzi na internetu existují dvě obdobně početné skupiny lidí, jedni, kteří tvrdí, že z google mapy není nic vidět a druzí, (podle mého názoru trochu větší skupin, kteří tvrdí, že google mapy jsou geniálně přehledné, právě díky této "šedi". Dokonce znám jednoho člověka osobně, co patří do druhé skupiny. Vůbec to nechápu, ale patrně je to nějaký cit pro čtení mapy, orientace nebo vkus?
Ja jsem jeden z tech, kteri nejsou schopni na gugl mape nic videt. Mozna je to ocima. Proste nedokazu rozeznat padesat odstinu sedi. Ja mam rad barevne mapy, pokud mozno takove, kde si muzu zmenit barvy tak, jak mi vyhovuje. Pro me je jednoznacny vitez Mapfactor. Ale kdyby jenom navigoval trosku lip. Neklikrat jsem jel po polni ceste, jindy se me za kazdou cenu snazi stahnout z objezdu a protahnout centrem vesnice, protoze je to o 100 metru bliz. Idealni by bylo, kdyby do "ceny" cesty zapocitaval pocet krizovatek. Tim padem by vyhral objezd, kde jsou 4 pred centrem, kde jich bude 10, ale je to kratsi.
Používají OpenStreetMap, podle kterých se dá krásně jezdit, ale mají své mouchy. Používal jsem je několik let. Teď nedávno jsem v MapFactor Navigatoru přešel na TomTom mapy a v nich naviguje více než dobře. Občas navrhne nečekaně příjemné trasy, které by nenapadly ani mě samotného. Přeci jen je to komerční navigace, která vám dává možnost používat OSM a podle toho funguje.
To se mi stávalo na starších telefonech, třeba po výjezdu s tunelu a chybu/vlastnost jsem připisoval signálu, pomalosti a jisté nepřesnosti GPS v telefonu (CAT).
Změny v jízdním pruhu, odbočky si myslím jsou viditelné s velkým předstihem, sem tam se zamotá (jako každá navigace), když se změní trasa a dvě tři odbočky doslova na "pětníku" a několik vteřin trvá, než se chytí. Jenže stejně tak se chová i Garmin, nebo navigace přímo v autě, která má výhodu podstatně lepší antény.
Žvanění nevím, poslouchám rádio/telefonuji s někým a ukecané asistenty neposlouchám, naopak vypínám.
Jsem toho názoru, že dělá z řidičů hlupáky a místo sledování okolí, značení a provozu spoléhají čím dál více na všechny možné asistenty a navigace. V principu hodně špatný směr.
Jak se to vezme. Dlouhodobým cílem je udělat auta plně autonomní, řízená strojem, do nichž pak eventuelně budou moci usednout i naprostí hlupáci a nekoukat ani trochu na cestu. Evoluce různých asistentů tímto směrem je tedy v principu hodně správný směr.
jako řidič neustále sleduji značky, které udávají aktuální omezení
To vypadá, že si buď vymýšlíte, nebo neznáte pravidla silničního provozu. Protože abyste věděl, jak můžete jet rychle, nestačí jen sledovat značky udávající aktuální omezení. Pěkné cvičení je na Pražském okruhu, kde je to 50, 70, začátek obce, 80, konec dálnice, 50, konec obce, 80, začátek dálnice, 100, 70 – a pak zlatý hřeb, konec omezení. A teď vzpomínejte, jestli naposledy byl začátek dálnice nebo konec dálnice, a jestli jste v obci nebo mimo ni. Ano, řidič by to měl sledovat. Ale zároveň by v dopravním značení neměly být takovéhle pasti. Navíc někdy je snadné nějakou značku přehlédnout (protože třeba zrovna uhýbáte autu, které bez blinkru přejíždí z pruhu do pruhu). Mrknout na navigaci a vidět tam aktuální omezení rychlosti je lepší a je to bezpečnější, než když budete místo soustředění na řízení vzpomínat, jaké tam asi tak mohly být značky.
Podobné je to i s ukazováním omezení dopředu – je lepší vidět na navigaci dopředu, že za zatáčkou nebo za stromem je začátek obce a přizpůsobit tomu jízdu, než brzdit až v okamžiku, kdy tu značku uvidíte.
Jestli máte problém za volantem problém sledovat značky, neznáte vyhlášku, tak opravdu nevím co odpovědět. Snad jedině nesedejte za volant.
Prahu znám, jezdím prakticky 2x týdně a opravdu s tímhle problém fakt nemám, včetně přejíždění z jedné části do druhé a používání zkratek. Jediné co mi vadí jsou zapomenuté třicítky a padesátky silničáři, které straší u silnice i měsíce poté, co tam přestala poslední oranžová lopata vyvíjet činnost. Dají se najít i značky za stromem, ale dnes v době kamer v autech s tím nemá přestupkové řízení sebemenší šanci uspět.
Jenže problém není v tom se podívat na aktuální omezení, ale v trvalých čumilech, kteří se řídí jen podle toho, co jim hlásí navigace. To jsem kritizoval a je jich dost.
Jestli máte problém za volantem problém sledovat značky
V předchozím komentáři jsem vám vysvětloval, že nestačí jen sledovat značky.
neznáte vyhlášku
Pravidla silničního provozu jsou už skoro 25 let upravena zákonem.
tak opravdu nevím co odpovědět
Nejlepší by bylo neodpovídat a místo toho si nejprve pořádně přečíst můj komentář a hlavně si nastudovat, co se za posledních 25 let změnilo.
Nesouhlasím. Pražská magistrála je odstrašující příklad, jak se to dělat nemá.
Na průtazích městy, kde jezdí hodně lidí jen skrz, a i hodně ne-místních, je dobrým zvykem umisťovat po nájezdech značku s povolenou rychlostí. Zvyšuje to okamžitou informovanost řidiči. Z nepozornosti si nemusíte všimnout, že stejná šestiproudovka se změnila z obyčejné městské ulice na silnici pro motorová vozidla a tím se zvýšil limit z 50 na 80 km/h. Poté, ve zcela neintuitivním místě končí Praha hluboko v zástavbě - velký kus D1 jede Prahou, ale oficiálně není Praha, aby tam mohl být limit 130 km/h.
Tyto změny by měl řidič uhlídat, ale je docela časté, že neuhlídá. Pak jede zbytečně pomalu, nebo naopak zbytečně překračuje limit. V těchto případech není na škodu značku rychlostníku zopakovat - je to praxe, která se používá např. v Německu i dalších zemích.
Proti tomu běžné městské ulice by měly být co nejméně označkované. Tam stačí běžná pravidla a žádná nejistota nevzniká.
Nešvar ČR je, že se to často dělá opačně. Na magistrále chybějí zopakované rychlostníky, zatímco ve městě je les značek. Norma připouští tři rozměry značek, a Praha i v malých ulicích volí ty prostřední velikosti, nebo ty velké. Zákaz vjezdu má stejnou velikost, jako informace o parkovišti, a ta je zopakovaná na krátké ulici třeba i desetkrát, protože jsou různě vkládané zákazy stání/zastavení, vyhrazená místa pro konkrétní uživatele apod.
Vylepšovat by se to dalo opravdu hodně, a nemusíme to ani vynalézat. Stačí se inspirovat ve světě. Akcentovat důležité značky pro všeobecný provoz a naopak nevystrkovat tolik do popředí méně důležité značky, které se týkají jen specifických účelů.
8. 9. 2021, 10:14 editováno autorem komentáře
Zkuste Petrohrad, nebo Marseille a začne se vám po Praze se všemi opravami, omezením a značením stýskat.
Marseille patří k mnohem větším městům a člověk opravdu nezná, proto musí více spoléhat na dopravní značení a navigaci. Jenže v tomto bodě se to komplikuje, nebo ve Francii se s tím silničáři vážně nemažou. Klidně udělají na 4 proudé silnici levý i pravý pruh odbočovací, který ukazuje stejný směr ... a po sjezdu zjistíte, že jsou oba prostě uzavřené. Schválně jsem pak projížděl kamerový záznam, jestli mi něco neuniklo. Navigace taktéž neměla ani tušení a když konečně najdete správnou cestu, zjistíte, že tam dnes mají stávku (za každou cenu se tomu vyhnout, minimálně lak by to odnesl). I rozkopaný Petrohrad nepředstavuje takový chaos, jako Marseille. Ano, kultura řidičů v Rusku je trochu svéraz, ale značené to mají lépe než v Marseille.
Nadávat na Prahu, D1, ... ale jinde na tom nejsou lépe, právě naopak, dost často je to ještě horší.
"Mrknout na navigaci a vidět tam aktuální omezení rychlosti je lepší..."
No to asi ne. Platné je to co je na silnici. Pokud mapy zobrazují 80, ale na silnici byla postavena dočasná značka 50, kterou jste přehlídnul, tak máte problém.
"než brzdit až v okamžiku, kdy tu značku uvidíte." - proč je lepší brzdit dřív, než ta značka jde vidět? Jaký to má smysl? A jak moc dopředu? 100m? 500 m? 1 km? (P.S. nehodlám se bavit o problémech kdy značka je zarostlá nebo ulomená havárkou, co se stala hodinu předtím).
No to asi ne. Platné je to co je na silnici. Pokud mapy zobrazují 80, ale na silnici byla postavena dočasná značka 50, kterou jste přehlídnul, tak máte problém.
No to asi ano. Pokud jsem značku přehlédl, tak mám problém tak jako tak. Jenže pohled na navigaci dokáže tenhle problém v 95 % případů úspěšně vyřešit.
proč je lepší brzdit dřív, než ta značka jde vidět? Jaký to má smysl? A jak moc dopředu? 100m? 500 m? 1 km? (P.S. nehodlám se bavit o problémech kdy značka je zarostlá nebo ulomená havárkou, co se stala hodinu předtím).
Smysl to má ten, že třeba stačí jen sundat nohu z plynu a není potřeba brzdit, nebo nebudu zbytečně přidávat abych po 100 metrech zase začal brzdit. A zrovna začátků obcí, které jsou kvůli stromům a keřům vidět na poslední chvíli, je spousta.
v 95 %? No já mám zkušenost, že ani dopravniinfo.cz neví o mnoha uzavírkách, tak přemýšlím jak se o tom dozvědí navigační software dostatečně včas, aby mi to k něčemu bylo.
Ok, sundat z nohu plynu je dobrý nápad. Pod slovem "brzdit" jsem si nepřekvapivě představil šlapání na brzdový pedál.
Ovšem jestli sledujete navigaci tak často, abyste viděl že už se blíží vesnice, abyste předčasně pustil nohu z plynu, tak mám pocit že málo sledujete vozovku. Což zrovna u blížící se zástavby je potřeba víc než obvykle. Nebo snad umí Vaše navigace dopředu říkat že se blíží vesnice?
Ano, odhadem 95 %. Ony totiž značky omezující rychlost nejsou jenom dočasné značky při nějakých uzavírkách nebo opravách, ale jsou to především stálé značky – obce, dálnice a pak značky upravující rychlost. Třeba když jedete mezi poli nebo v lese, nikde žádný barák, a navigace vás upozorní, že ale jste pořád v obci, že jste opravdu žádnou značku nepřehlédli. Nebo právě různé průtahy městem nebo obchvaty, kde se (v lepším případě) střídá 50 a 70 a na navigaci hned vidíte, co zrovna platí. To všechno jsou trvalé značky.
Brzdit se dá různě intenzivně, brzdit z 90 na 50 před obcí když se značka objeví na poslední chvíli už je pro cestující v autě nepohodlné – když o blížící se obci vím dřív, můžu začít brzdit dřív a jízda je tak plynulejší a pro cestující pohodlnější.
Pokud má někdo oči přišpendlené na vozovce, neřídí moc dobře. Pro dobré řízení je potřeba mít celkový přehled o situaci, což zahrnuje nejen vozovku přede mnou, ale také větší úsek dopředu (který dokáže navigace hezky prodloužit), co se děje vzadu (pohled do zpětného zrcátka) a dokonce i co se děje po stranách. Do zpětného zrcátka se dívám často, a pokud třeba v jednom z pěti případů ten pohled jinam není do zpětného zrcátka ale do navigace, nevidím v tom problém, právě naopak. Netvrdím, že vím úplně o každé vesnici dřív z navigace, ale je to docela časté a nepřekvapují mne pak zpola zarostlé značky začátku obce za zatáčkou nebo za vrcholem stoupání.
Navigace mi nehlásí předem hlasovými pokyny, že bude vesnice (hlasové pokyny mám vypnuté), ale na zobrazené trase zobrazuje rychlostní omezení. Takže o té blížící se padesátce opravdu vím třeba několik kilometrů dopředu.
Jestli to je 5 % nebo 95 % procent se asi bez pořádného statistického testování nedovíme.
Ale ten odstavec slovíčkaření jste si mohl odpustit. Překvapivě jsem vozovkou nemyslel kousek úseku "přede mnou", ale jaksi prostě koukat ven a ne na navigaci. Ale co jiného od Vás můžu čekat, že.
Ale cestou domů jsem si zkusil všímat, jak brzo vidím cedule obcí (projel jsem 4), a jsou vidět dostatečně brzo na to, abych nemusel brzdit a zpomalil pouze motorem. Těch případů, kdy by mi navigace pomohla před obcí bude naprosté minimum. To se raději budu koukat po opilcích, abych nějakého nesrazil.
Těch 95 % je můj odhad. Samozřejmě to může být na různých cestách různě, může to být ve skutečnosti 97 % nebo jen 80 %. Podstatné je, že je to pocitově výrazně nadpoloviční počet případů. A mám například místa, která jsem projel už desetkrát, a pořád nevím, kde tam ta značka vlastně je. Vždycky zaznamenám upozornění z navigace, že jedu v obci moc rychle, konec obce – ale značku začátek obce tam pokaždé přehlédnu, protože je evidentně v místě, kde řeším něco jiného a asi není moc dobře vidět.
Nebylo to žádné slovíčkaření, popsal jsem, jak to vidím já. Kdybych to nepopsal, budeme se tady pořád dohadovat, že já koukám co se děje a vy ne – protože bychom každý používali stejná slova, ale v jiném významu. Mimochodem, to, že slovy „sledovat vozovku“ označujete třeba sledování pole dvě stě metrů od silnice pro mne opravdu překvapivé je. A za mne není důležité koukat ven, ale mít co nejvíc podstatných informací o okolní situaci. A ty informace získávám jak pohledem ven, tak také pohledem do zpětného zrcátka ale i pohledem na navigaci.
Já jsem tu zkušenost o obcích psal právě po několika cestách, kdy jsem těch obcí projel o něco více, než 4, a kdy jsem se přistihl při tom, jak si opakovaně říkám „podle navigace by přece támhle někde měla být značka – no jo, opravdu támhle kouká z křoví“.
Mimochodem, ti opilci se také budou vyskytovat spíš v blízkosti obcí, jenže nejdřív se o té obci musíte dozvědět.
Vy se pořád tváříte, že pohled do navigace je něco, co odvádí řidičovu pozornost. Pro mne je to to samé, jako dívat se do zpětného zrcátka. Podle chování některých řidičů soudím, že se do zpětného zrcátka nikdy nedívají – a jejich jízda je pak dost nebezpečná. Z navigace se nedozvídám tak aktuální informace, jako ze zpětných zrcátek, ale umožňuje mi lépe předvídat. A předvídání na silnici zvyšuje bezpečnost, je lepší řešit situaci předem než řešit ji na poslední chvíli. Například jedna z rad je, že by si měl řidič průběžně vyhledávat úniková místa. Pokud by se náhle objevilo auto v protisměru a jediné řešení bylo strhnout auto mimo silnici, je lepší mít takové místo vybrané předem než prostě strhnout volant kamkoli a zrovna trefit strom. Z vašich komentářů soudím, že byste byl také proti a tvrdil byste, že má řidič sledovat provoz a ne stromy podél silnice.
Auto ovsem neprecte "konkludentni znacku", kde je zmena zpusobena tim, ze tam znacka neni.
Treba Strakonicka do kopce, za kazdou krizovatkou 70, ze se tam muze vic, nez defaultnich 50.
A ejhle, za jednou krizovatkou neni, takze tam plati 50.
A typni si, kam se benga postavi s radarem.
Nebo jedu po dalnici a najednou znacka "Praha".
Pozna tvoje auto ze se zmenilo 130 na 80?
Tehle pasti jsou ceske silnice plne a to zcela zamerne.
Viz sjezd do Holesovicek.