Ano, svět se
- za zvuků hudby ze spotify
- při nadšeném sledování videí z tiktoku a youtube
- při působení polopravd, lží a totálních nesmyslů ze sociálních sítí
- díky lenivějícím mozkům ovlivněným vyhledávači (nebo vlastně jen jedním hlavním vyhledávačem)
řítí někam, kam vlastně všichni chceme. Vždyť je všechno tak easy, zářivě čisté... Co vidíme v reklamách? Jaká jsou ta správná hesla, zaklínadla, působivé slogany dnešních dnů? Shrňmě to stručně: Užívejte si, vychutnávejte si, buďte cool a happy a půjčujte si peníze. A mějte neomezená data v mobilu. O práci, úsilí, námaze nikde ani vidu, ani slechu. Hlavně první dvě mantry jsou úplně všude. Ostatně, buďme za to rádi, že :-)
A že brýle a virtuální realita jsou a ještě (až budou náležitě levné) budou zlem nejhrubšího kalibru, se přesvědčíme v několika budoucích letech. Vizionáři byli Spielberg ve filmu Rady Player One, nebo, konec konců, také všichni borci z Matrixu.
Nebrečme tady, i když je to všechno nepochybně příšerná vize budoucnosti, a pojďme s tím něco dělat. Každý sám za sebe. Začněme u svých dětí, tam je to nejdůležitější. Povinným poslechem by měl být zmíněný rozhovor L. Výborné s neurologem M. J. Stránským. Pro všechny bez rozdílu pohlaví a věku. Obávám se však, že to nepomůže. My to totiž takto chceme. Nebolí to, je to přece úžasné a jednoduché. Máme to pořád u sebe a je to neuvěřitelně návykové. Co? Přeci internet, hlavně v mobilech. Hlavně v rukou dětí. A díky tomuto fenoménu jsme čím dál tím více zdrojem neuvěřitelných zisků pro skupinu vyvolených. Sami už vůbec neověřujeme informace a slepě věříme téměř všemu, co internet a hlavně sociální sítě nabízí. Neučíme se ničemu, vždyť je to na internetu a vygooglíme si to. Aha, jasně, to jsem přehnal, že... Tak ještě chvíli počkejme... Kde máte svůj e-mailový účet? Kolik sociálních sítí máte v mobilu? Vypínáte mobil někdy sami ze své vůle? Vypínáte na noc svoji wifi? Máte telefon na nočním stolku? Máte vy, nebo někdo z vaší rodiny u jídla v ruce či na stole mobil (tedy pokud ještě spolu jíte)? Aha... Vítejte, jste na správné cestě.
Jaka obecna AI? na cem to jedete.. ChatGPT i Bard jsou jazykove modely, stvorene aby napodobnili psany text. Je tam presne nulova zaruka, ze co to vyplodi, bude vubec pravdive. Ne vsechno co je cervene a kulate je rajce, chapete?
A ted to srovnejte s necim jako Wolfram Alpha... takova vec jako matematika totiz nejde ukecat nahodnymi blaboly od sebelepsi AI
14. 7. 2023, 00:59 editováno autorem komentáře
Ehm ... lidi ocekavaji, ze pokud nekdo neco nazve AI, tak ze to odpovida vecne spravne. Jen nepatrny zlomek lidi vi, jak to funguje, a tudiz zaroven vedi, ze je to papousek, nic vic. Papousek ktery skrehota naucene fraze.
To ze takovy vytvor projde treba jako semestralka/diplomka pak svedci pouze a vyhradne o kvalitach hodnotitelu.
Melete si pořád svoje dokola aniž by si uvědomil co jsem psal. Přitom je to přesně důkaz toho co jsem napsal - jste taky jen papoušek jako ta AI. Proč by měla odpovídat věcně správně? Je to uměla inteligence, sebe označujeme jako inteligenci a snad skoro většinou odpovídáme špatně, je to uměla verze lidí.
Pořád mám problém pochopit, proč se Apple Vision automaticky předpovídá úspěch tam, kde už dávno totálně vyhořely Google Glass, když to vlastně nic zásadně jiného nepřináší. (Nebo snad přináší? Těžko říct, nezaujalo mne ani jedno, takže mi možná něco uniká.) Je to kvůli tomu, že s tím přišel Apple a jablečné ovečky jsou poslušnější a bezmyšlenkovitě si zamilují všechno, s čím firma přijde? Nebo je rozdíl v tom, že doba a technologie dospěly, stejně jako to bylo u smartphonu, se kterým také Apple nepřišel zdaleka první, ale jako první ho dokázal nablýskat tak, aby ho mohl laické veřejnosti prezentovat jako něco tak cool, že se bez toho nedá žít?
(Dodnes si vzpomínám, jak mi bratr kdysi vysvětloval, že jsem padlý na hlavu, když si myslím, že by někdo mohl stát o mobil kombinovaný s počítačem, když by to znamenalo, že kvůli tomu bude velký, těžký a neergonomický - zatímco dnes jsem podle něj padlý na hlavu, když smarthopne a související vymoženosti nechci.)
Ja si myslím, že Apple Vision bude úspešný produkt a o nejakých 10 až 15 rokov bude mať niečo také každý, kto to bude chcieť. Samozrejme nielen od Applu, ale výrobcov bude viac. Tak ako teraz má smartphone každý, kto ho chce.
Apple Vision prichádza už s aplikáciami, ktoré v tom budú fungovať. Fungujú v tom aplikácie pre iPadOS a je možné si zobraziť plochu z macOS. Ovládanie môže byť ďaleko pohodlnejšie ako sedieť za stolom pri počítači v kancelárii. Bude možné sedieť v anatomicky tvarovanom kresle a mať opretú hlavu a ruky. Alebo ležať na posteli a pozerať filmy.
Apple Vision ukazuje, prečo Apple investoval do vlastného procesora, softwaru pre fotoaparát a kameru, displayov, lidaru a sluchátok. Celý ten vývoj Applu za posledných 10 až 15 rokov sa zjednocuje v Apple Vision.
Cena bude musieť poklesnúť, ale napríklad Apple Lisa začínala na 9995 USD v 1983 a Amiga 500 s rovnakým procesorom o 5 a pol roka neskôr začínala na 699 USD. O 10 rokov budú úplne iné ceny pre rozšírenú alebo virtuálnu realitu. A myslím, že predajnosti najviac pomôžu hry.
Vůbec nechápete smysl sdělení autora článku. Tyto "augmented reality" brýle nejsou řešením problému, ale jeho příčinou.
Jejich pravidelné používání povede v mentální oblasti k témuž, k čemu by vedlo ve fyzické oblasti pravidelné používání aktivního exoskeletonu pro pohyb. V prvním případě atrofuje mozek a s ním kognitivní schopnosti, ve druhém svaly a s nimi motorické schopnosti.
Aby nedošlo k mýlce, toto nepíšu jako poustevník žijící v sudu, ale jako vzděláním kybernetik pracující ve výzkumu jednoho z největších IT korporátů.
Já tomu asi nerozumím, proč by používáním technologií měl atrofovat mozek? Předpokládám, že se taky živíte v IT, možná se hrabete v chytré domácnosti, možná jí opovrhujete a hrabete se radši ve starých PC, ale přijde Vám, že to množství zábavy a náplně, co s tím máte vám nějak atrofuje mozek? Já za těma watchema vidím, že budu moct sedět na pláži a zároveň být na meetingu, který bude cítit jako na živo. Že si budu moct vizualizovat jednolivé části hardware před sebou a prohlížet si věci z eshopu ve 3d pěkně před očima ne na monitoru, a podobně... Tady ty katastrofický scénaře způsobuje jedna jediná věc, s kterou mám taky občas problém a to, že pokud jste se narodili v době, kdy byl svět jiný, těžko si dokážete představit to jaký bude dál, nejste na to zvyklí a proto se toho děsíte. Když už se oháníte tou psychologií, tak by vám měl být tento jev taky známy. Lehce tomu podléháte.
Od 80. let se významně snižuje průměrná inteligence https://echo24.cz/a/SvgPV/esej-matejckova-inteligence-klesa-prumerne-iq-se-snizuje-proc-lide-hloupnou.
Masové používání zařízení pro rozšířenou realitu bude tento pokles ještě akcelerovat.
Vždyť 100 má být průměrný člověk v dané skupině, jak se dá říct, že průměr klesl o 14 bodů, když průměr byl, je a bude 100?
https://cs.wikipedia.org/wiki/Inteligen%C4%8Dn%C3%AD_kvocient
Neříkám ale, že to není možné, jen by mě zajímal nějaký lepší zdroj. Uznávám, že jsem k tomu skeptický, protože jsem byl v menze a k tomu v povolání procházel pravidelným psychologickým testováním jehož součástí byly IQ testy, a viděl jsem, jak je to s měřením inteligence ošemetné. O to skeptičtější jsem k nějakému provnávání v čase.
A teď k tomu ještě nabalme, že někteří lidé tvrdí, že za to jednoznačně může internet a počítače... To už je pak velmi těžko prokazatelné a určitě ne samozřejmé, jak někteří tvrdí.
To je snad jasné, prostě vezmete test kalibrovaný v roce X tak, že průměr je 100, otestujete ním vzorku lidí v roce X+10 a vyjde Vám třeba 105. Z toho vyvodíte, že za 10 let se průměr zvedl o 5 bodů.
Tady máte zdroj, je to popsané hned na začátku https://en.wikipedia.org/wiki/Flynn_effect
When IQ tests are revised, they are again standardized using a new sample of test-takers, usually born more recently than the first; the average result is set to 100. When the new test subjects take the older tests, in almost every case their average scores are significantly above 100.
Předpokládám, že tvůj argument je postavený na korelaci nízkého IQ a výskytu chudoby (Indové pocházející z dobrých poměrů skutečně nejsou hloupí). Z hlediska efektu na průměrné IQ by pak ale byl rozhodující relativní podíl lidí žijících v chudobě, který ale celosvětově klesá. Dokonce klesá i počet chudých lidí v absolutních číslech!
https://ourworldindata.org/poverty
According to World Bank data, in 1990 there were 2.00 billion people living in poverty, and in 2019 that had fallen to 0.648 billion.
Ja bych to tak cerne nevidel, spis ruzove. Diky greendealu tyhle pitomosti za chvili nebude cim napajet :-)
Jako vsechna stadova a smeckova stvoreni, i lide a lidska spolecnost prirozene vytvari hierarchicke struktury.
Jestlize kdysi umelo psat jen 5% spolecnosti a knihy vlastnilo 8%, pak mne na soucasnem stavu znepokojuje jen to levicacke silenstvi, s jakym nutime vzdelavat se kdejakou opici, ktera o to ani nestoji a nema k tomu predpoklady, a nabyteho vzdelani ani nikdy nebude mit moznost prakticky vyuzit. Chybi nam stastni zemedelci a remeslnici, a prebyvaji frustrovane kancelarske krysy.
Typicky je to videt na statu a jeho uradech, kde je vysokoskolsky titul vyzadovan i k roboticke praci dle predem dane sablony za prepazkou. Pak nam to v extremnich pripadech studuje nesmyslne paobory, kde dokonce ani neni mozne behem zivota nejake vedomosti ztracet, kdyz samo studium zadne smysluplne ani neobsahovalo. FSS a jeji obory jsou zarnym prikladem.
Pokud pak z takoveto mnoziny delate statistiku, nemuze to dopadnout dobre.
Je potreba se zbavit ruzovych bryli, eg fasizujicich levicovych nesmyslu, a davat vzdelani tem, kteri na to maji a takove, ktere nas bude posouvat nekam vpred. A pro zmenu zas na chvili "kupredu prava", right ?
Proč používáte pojem "levicový" jen jako nadávku? Vždyť právě vzdělání bylo silnou stránkou minulého režimu. Vysokoškoláků stačilo méně. A možná si vzpomenete, že daleko víc zaměstnanců mělo na svou pozici aspoň výuční list, ne jako dnes, kdy je odbornost výjimkou potvrzující pravidlo. Lidi neseženou práci v oboru, tak všude nastupují "z ulice."
Myslite kurzy marxismu-leninysmu? Dejiny delnickeho hnuti? Politicka skoleni? Nedostatek pristroju v labaku? Clovek pomalu sdilel pocitac s celou tridou? Zbytecne memorovani veci? Nedostatecna jazykova pruprava na kterou trpime dodnes?
Pan ma selektivni pamet? Vite kolik kapacit zdrhlo na zapad pokud meli tu moznost?
Pojem "inzenyr z prahy" take vznikl za socialismu.
Ucnovske skolstvi bylo rozbito po revoluci. Tam nastal i dalsi odliv nejen mozku ale i "sikovnych rukou". Vsak proc by fabrika pribirala zamestnance od ucnaku a oni meli praxi tam ze:-)
Napriklad zednik dnes a tehdy to je jako nebe a dudy. Tech materialu a technologickych postupu co musi znat je velke mnozstvi proti tomu co bylo dostupne za totace. A nebo nebylo a stavba cekala roky.
Ví autor například o tom, že vlaky jedoucí více jak 30 km/h mohou způsobit podtlak a vysát cestující otevřeným oknem ven? Nebo, že bombardování jader atomů neutrony může spustit neřízenou jadernou reakci, která se rozšíří na celou atmosféru na Zemi?
Nebo když postavíme výtah do vesmíru, tak lidi v kabině zešílí, jelikož je fatální rozdíl mezi létáním a stáním na vysokém útesu a lidský mozek toto pouto nedokáže psychicky odfiltrovat?
Spoustě technologií byla prorokována zásadní škodlivost, než se prokázal opak. Že jako druh degenerujeme je fakt, nikoliv ovšem vlastními technologickými výtvory, nýbrž prostě faktem, že už starý Darwin poukázal na postupný vývoj druhů...
No ale stejně jako u všeho přece má každý vlastní rozum a vlastní volbu. Ne vždy se ten posun opravdu ubírá tím správným směrem, i když je to třeba velký a viditelný posun (lepší je třeba menší a opravdový posun, než velký ve slepém rameni). Vozové hradby před barákama nás jako společnost také neposouvají dál, přitom bez něčeho jako jsou auta žít nemůžeme, jen říkám, že jich je prostě příliš mnoho a často se to lidem ani nevyplatí je mít, ale je to nějaký trend je jen prostě mít. Je to vždycky o nějaké zdravé přiměřenosti, zamyšlení se, nesplachování mozku do záchodu ráno, a pak může mít cokoliv menšího relativně velký opravdový přínos.
Tyhle narky na konec civilizace mi vzdy pripomenou toto meme https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aj9jN0G_700bwp.webp
On už ale několikrát ten konec civilizace nastal... Kolem roku 250 n. l. bylo v Římě určitě lépe, než například ve středověku kolem roku 680. :-)
- Zánik západořímské říše byl patrný i ve městě Řím. Město, ve kterém kolem roku 250 n. l. žilo na 1 milion obyvatel, se po ztrátě postavení hlavního města říše zmenšilo asi na 400 000 obyvatel okolo roku 400. Dvoutýdenní drancování Vandaly v roce 455 zmenšilo bohatství města a mor v roce 472 zdecimoval počet obyvatel.
- V roce 534 mělo mít město stále kolem 100 000 obyvatel.
- Válka východořímského císaře Justiniana I. proti Ostrogótům znamenala zlom v dějinách města: Mezi lety 535 a 549 byl Řím vícekrát obležen, životně důležité akvadukty zničeny a velká část senátorů deportována. Zmínky o západořímském senátu zmizely brzo na to (kolem roku 580). Počet obyvatel dosahoval v následujících stoletích nejvýše 20 000. Na Foru Romanu bylo provozováno zemědělství. Antické stavby sloužily jako kamenolom nebo byly znehodnoceny různými stavebními úpravami. V Římě nastal středověk.
No tedy, vy jste mi dal....
Evidentně máte dost silný pocit, že lidstvo je pro planetu nějaká nemoc což pravda není. Jen jsme se dost přemnožili a každý přemnožený organizmus vytlačuje ostatní druhy. (To jen konstatuji, nesoudím.) Otázkou je, jestli to chceme nebo nechceme dělat. Zatím to vypadá, že většina chce.
Povzdechů nad lidkým hloupnutí tady byla v historii spousta a soudě dle vývoje lidstva nikdo z nich neměl pravdu.
Ono je spíše pořeba se podívat, jak se ta intelignece měří, než říci, že je hloupý řidič kombajnu, protože neumí vymlátit obilí cepem.
.... člověk co pere v automatické pračce neumí vyprat prádlo na valše.... žádný z těchto příkladů neukazuje, že je jeden inteligentnější než ten druhý.
Apple je jen firma, kerá je aktuálně v kurzu, ale pamatujte, že každá firma má životní cyklus a jednou nebude.
AI (správně pojmenováno machine learning) je dnes jen hodně diskutované téma posledních let. Stále se jedná o nástroj jako krumpáč nebo motyka. Stroj dodnes myslet neumí a vypadá to, že to ještě dlouho umět nebude. Za mě tedy škoda a doufám, že se do konce života dočkám. Rád bych si s něčím takovým promluvil.
Máte poměrně standardní pohled staršího clověka na novou generaci. Takovéto zmínky jsou už z Řecka/Říma. Jak člověk postupem času nabírá zkušenosti a tvoří z nich vzorce chování, tím se dostává do stále skostnatělejšího stavu a potom tím přichází o nestraný pohled na věc.
14. 7. 2023, 08:51 editováno autorem komentáře
Evidentně máte dost silný pocit, že lidstvo je pro planetu nějaká nemoc…
To přeci tvrdil už před více než dvaceti lety Agent Smith: Human beings are a disease, a cancer of this planet. You're a plague and we are the cure.
Old man yells at clouds :)
Jinak ten pokles IQ rozhodně není obecně akceptovaný fakt, viz úvodní odstavce Wiki článku Flynn effect.
Meta-analyses indicate that, overall, the Flynn effect continues, either at the same rate, or at a slower rate in developed countries.
Je to jen další hračka upadající civilizace...
Včera Markéta Šichtařová upozornila na knihu "Osudy říší - Jak zajistit naše přežití" (https://www.databazeknih.cz/knihy/osudy-risi-jak-zajistit-nase-preziti-513068)
Autor Glubb předkládá tezi, že říše či impéria různých dob i kultur trvala velmi podobnou dobu a procházela stejnými vývojovými stupni od věku výbojů přes rozmach obchodu a intelektu až po dekadenci a rozpad.
Video kde Markéta Šichtařová o knize mluví:
https://www.youtube.com/watch?v=4kPRCvrsiUQ
"Dále. Imperialismus znamená nesmírné nahromadění peněžního kapitálu v několika málo zemích; tento kapitál dosahuje, jak jsme viděli, 100—150 miliard franků v cenných papírech. Proto neobyčejně roste třída, či lépe řečeno vrstva rentiérů, tj. lidí, kteří žijí ze „stříhání kupónů“, kteří se vůbec nepodílejí na žádné činnosti jakéhokoli podniku a jejichž zaměstnáním je zahálka. Vývoz kapitálu, jeden z nejpodstatnějších ekonomických základů imperialismu, ještě více prohlubuje tuto dokonalou izolovanost vrstvy rentiérů od výroby a vtiskuje pečeť parazitismu celé zemi, žijící z vykořisťování práce několika zámořských zemí a kolonií." - V. I. Lenin
Proces degenerace zahalejicich trid, i celych narodu, existoval uz ve staroveku. Projevy byly podobne, homosexualita, zaliba v sledovani krutosti...
Predrecnici povedali vsetko k obsahu tohto luddistickemu textu.
Osobne by som navrhol, ze ked autor na stare kolena nema co lepsie na praci, nech skusi postupne bod po bode poctivo zdovodnit jednotlive "samozrejme pravdy" a na kazdu napisat samostatny uceleny clanok :)
Odmyslime si zeleny kolorit, namatkovo:
- preco clovek kromanonsky trafi do Ulanbataru lepsie ako clovek iphonovy s iPhone.
- preco je dobre mat svaly a'la namornik na atenskej trireme v modernej dobe
- preco je lepsie umriet na hladomor ako na tucnotu
- a bonusovy zaver: aky je spravny stav vesmiru a preco
Můj názor na novinku apple je takový, že je to jen další VR opičárna jako všechny ostatní VR opičárny. Koupí si to jenom nadšenci jako doposud.
Co se týče snižování IQ v populaci, tam je imho několik faktorů. Nevinil bych tím úplně přemíru technologií. Velmi důležitý je podle mě způsob výchovy a vzdělávání, které třeba nemusí dostatečně stimulovat rozvoj mozku. S tím technologie nemusí souviset. Například odklon od výuky na základě učení faktů směrem ke kreativní výuce (důležitější je forma než fakta). Nebo i taková "hloupost" jako výuka psaní - namísto psacího písma se učí psát pseudo tiskacíma. Za tohle technologie nemůžou. Obecně vzdělávání (a vzdělání populace) má velmi silný vliv na průměrné IQ. Konkrétně, pokud by za tím technologie byly, tak v oblastech kde je jejich dostupnost nižší by mělo být IQ populace vyšší než tam kde tyto jsou dostupné většině populace. Což není pravda, naopak. Oblasti se špatným přístupem k technologiím (které mají třeba proto zároveň mizernou úroveň vzdělávání) mají průměrné IQ populace nižší....
>namísto psacího písma se učí psát pseudo tiskacíma
Ako sa mozog stimuluje tým, že sa deti učia používať písmo, s ktorým sa stretnú maximálne na historických dokumentoch? Problém pri výuke písma v niektorých krajinách je, no netkvie v použitom fonte, ale v tom že sa snažili preskočiť hláskovanie, a nútili deti vnímať celé slová naraz, pričom im pri tom pomáhali obrázkami. Čo fungovalo dokiaľ čítali o psíkovi a mačičke. Vo vyšších ročníkoch ale prišli nové slová, a školy zistili, že majú stovky negramotných žiakov.
Zasadni problem je v tom ze pouzivame stara meritka na moderni dobu kde stare znalosti nemusi byt uz treba.
Proc se domnivate ze odklon od uceni faktu snizuje inteligenci? Naopak drceni faktu bez souvislosti je k nicemu. Proc si mam pamatovat prehrsel ruznych nic nerikajicich dat k dejepisu? Proc si mam pamatovat na slepe mape kudy tecou velke evropske reky? Tyto znalosti jsou mi vite k cemu? Totalne naprd. A to nemam negativni vztah k historii a i hodne cestuji po svete.
U tech dat vubec neznam poradne historicke pozadi a sovislosti - to jsem si nastudoval az o 20 let pozdeji. A "kreativnim" zpusobem zpracoval historii sveho okoli. Stejne tak ta slepa mapa mi totalne prd rekla jaky hydrologicky vyznam ma dana reka, jak je voda kvalitni, kolik je tam vodnich del, je-li splavna atd. Proste biflovani bez souvislosti.
Vyuka psaciho pisma (kurziva) nema na inteligenci absolutne zadny vliv. V dnesni dobe anachronismus ktery prenechejme jen milovnikum okrasnych pisem.
Problem s kurzivou je ze neni mezinarodne uplne identicka a srozumitelna. Pisma kurziv se lisi. Dokonce se lisi i zpusoby zapisu arabskych cislic. Nekde je to spise kurent nekde kurziva nebo hybrid. A to jsem nezacal rozdily historicke. Lisi se pisma ktera psala moje prababicka,babicka a moji rodice.
Napriklad japonci kteri se vedle svych trech pisem uci i latinku vubec kurzivu cist neumi.
Je neco jako digitalni demence. Vicemene, jak to ja chapu, jde o to ze mozek se cvici a tim se rozviji. Pokud mozek cvicis jen v jedne oblasti, tak zaostava v druhe. Digitalni demence ma byt o tom ze sice ti pocitace/mobily umoznuji rozvoj v jedne oblasti, ale tim zanedbavas jinou.
Napriklad drtit se letopocty nazpamet byla sice otrava, ale dobre ti to trenovalo pamet.
He? Letopocty jsem pouzil jako priklad trenovani pameti. To prece nesouvisi s naslednym pouzitim toho co se k trenovani pouzilo. Napr. cinky mas na trenovani svalu, ale nikdo se me nepta k cemu jinemu jeste ty cinky pouzivam.
Jestli se ptas proc je dobre mit trenovanou pamet, tak na to nehodlam odpovidat, to je prilis rudimentarni otazka. Umis psat na klavesnici, takze mas dostatek inteligence si na takovou otazku odpovedet sam.
No ale jestli se opravdu ptas kdy jsem pouzil letopocty, i kdyz to nesouvisi, tak zrovna vcera jsem s detma resil carodejnicke procesy v Salemu v souvislosti s ctenim knih Harry Potter.
A jestli se opravdu ptas, k cemu je potreba znat letopocty dejin, tak te vlastne lituju. Znalost historie je extremne dulezita, staci treba chvili poslouchat soustavne lzi ministra zahranici ruske federace, nebo 1. mistopredsedy tamtez. A casova souslednost, vyplyvajici ze znalosti letopoctu, je soucasti znalosti dejin.
Neprosty nesmysl.
Lide(a samozrejme i ostani tvorove) si naprosto prirozene pamatuji to, co si pamatovat potrebuji. Umele vkladani nesmyslnych dat pusobi presne opacne. Kapacita pameti je totiz omezena.
Staci se proji po ulici, oslovit libovolny vzorek lidi, a rict jim "1212" ... 95% z nich odpovi "Zlata bula sicilska". Kdyz se jich zeptas co to je, tak 95% nema paru.
Tzn maji v pameti ulozenou naprosto nesmyslnou a zcela zbytnou informaci. A chybi jim tak informace, ktera by sice pro ne byla taky zcela zbytecna, ale nese alespon nejakou informacni hodnotu.
Pak to vypada tak, ze most ktery se vlivem tepla prodlouzi o 17 metru jim neprijde divny. Stejne jako jim neprijde divne, ze do 50l nadrze naleji 70l kapaliny. Atd atd atd.
acx99: argumentace jednim pripadem je zbytecna. Proste to je jeden spatny ucitel. Ja zase znam dobreho ucitele.
bez prezdivky ...
Tak je pravda ze ja tomu uplne nerozumim, ale treba si o tom muzes precist od profika a pak si zkorigovat nazory:
https://www.e15.cz/magazin/michaela-karsten-jak-mit-nejlepsi-pamet-na-svete-1165538
Ano, to ze lidi znaji 1212 = bula, ale nevi co to je, to je chyba vyuky. Ale neznamena to ze uceni se letopoctu je spatna vec. Tak trochu, nebo vlastne docela dost michas hrusky s jabkama a pojmy s dojmy.
"Lide(a samozrejme i ostani tvorove) si naprosto prirozene pamatuji to, co si pamatovat potrebuji"
Mimochodem, ty jsi na stredni skole presne vedel co budes v zivote delat, ze jsi vedel co potrebujes? Ja jsem vedel co chci delat, a delam to, a presto jsem rad i za ty znalosti ktere jsem si tehda myslel ze je nikdy nebudu potrebovat. Nejsem ted tak velky ignorant a jednooborovy omezenec (alespon doufam).
14. 7. 2023, 16:43 editováno autorem komentáře
presto jsem rad i za ty znalosti ktere jsem si tehda myslel ze je nikdy nebudu potrebovat
Jenže tady jde spíš o to, že v rámci daného předmětu si často odneseme informace, které jsou celkem k ničemu, a chybějí ty podstatné. Takže třeba u zmíněného Husa si sice ze školy pamatuju přesné datum jeho upálení, ale zároveň jsem si odnesl pocit, že šlo o pokrokového reformátora a v podstatě přinejmenším napůl protestanta. A až mnohem později jsem se dozvěděl, že ve skutečnosti to byl katolík do morku kosti a podstata jeho sporu s církví paradoxně spočívala spíš v tom, že byl mnohem větší zpátečník a fundamentalista než ti, kteří ho soudili. A to nemluvím o zmateném výkladu první světové války, ze kterého jsem získal dojem, že skončila nějak tak, že už toho vlastně měli všichni plné zuby, tak se dohodli, že už toho nechají, a teprve když jsme začali probírat příčiny té druhé, pochopil jsem ze zmínky o vysokých reparacích (coby jednom z důvodu špatné hospodářské situace Německa), kdo tu první vlastně prohrál.
V jiných předmětech to není lepší. Třeba v matematice se sice žáci učí nazpaměť vzorečky pro úpravy výrazů, ale jen výjimečně se najde osvícený pedagog, který jim zároveň vysvětli, z čeho ty vzorečky vycházejí, a případně i nakreslí obrázek, ze kterého je to jasné a který jim pomůže dát ten vzoreček dohromady, když ho zapomenou. V informatice (základy práce s počítačem nebo jak se to teď jmenuje) se zase učí mechanické postupy s konkrétní verzí konkrétního textového procesoru, ale na vysvětlení rozdílu mezi kontextovým a vizuálním značkováním ("nadpis druhé úrovně" vs "dvanáctibodové písmo, tučně a vycentrovat") nebo aspoň proč je nesmysl centrovat tím, že se tam nafláká vhodný počet mezer, to ne. (O aspoň elementárních základech typografie ani nemluvě.) Jedním z nejděsivějších zážitků bylo, když jsem zjistil, že v prváku zemědělky (střední!) při chemii těm nebožákům tlačí do hlavy kvantový model atomu a orbitaly. (Radši ani nechci vědět, kolik absolventů takové výuky odchází do života s představou elektronu obíhajícího jádro atomu po dráze ve tvaru osmičky.)
Moje interpretace tohoto fenoménu (opravdu existuje) je taková, že proces učení a používání psacího písma s napojováním je mnohem komplexnější než prostá replikace tiskacích písmen a natrénovaná mozková centra na tenhle druh vjemu (a motorického výstupu) pak pomáhají lépe rozpoznávat složitější vizuální struktury a tím zlepšují schopnost analýzy a urychlují řešení daných problémů a to jak mentálně tak motoricky (ručně).
To by potom nesedelo na osoby se specifickymi poruchami uceni. Ve smyslu treba dysgrafie nebo dysortografie. A rada z nich rozhodne nebyli zadni blbci Nenasel jsem zadny primy dukaz ze by to nejak rozvijelo dalsi schopnosti.
Pokud neco takoveho mate tak prosim o citaci.
Pamatuji ze v pred si ze byl popsan i pripad studenta ktery mel velke problemy s disgrafii ale mel velke nadani ve vytvarnem projevu pri kresleni.
U mne asi ti psychomotoricti experti hapruji taky. Jsem tezky dysgrafik, rovnou caru nenakreslim a mam problem treba mj. i s vazanim uzlu pri lezeni (musel jsem drit nekolik tydnu v kuse abych se aspon obstojne naucil vazat zaklady), ale zvladam v pohode jednodussi opravy jemnych mechanickych stroju (hodinove strojky) a na pajeni malych soucastek si mne v labaku "pujcovali".
V soucasne dobe uz se u deti resi psani prechodem na hulkove pismo a nebo vyuku psani vsemi deseti na klavesnici.
14. 7. 2023, 13:39 editováno autorem komentáře
Vy to pořád nechápete. To že někdo umí psát psacím hezky a někdo nedokáže napsat slovo na řádek s tím nesouvisí. Je to o tom, že máte v hlavě ty obloučky, napojení, plynulost písmen ve slově. Mozek vám dokáže online dávat pokyny ruce při psaní abyste vytvářel správná napojení písmenek tak jak píšete. Máte v hlavě další alternativu abstrakce mezi napsaným slovem a jeho významem. Taktéž dokážete pravděpodobně rozluštit cizí psací písmo. Prostě automaticky rozpoznáváte ty obloučky napojení atd. A to protože máte v hlavě naučené ty křivky. To že zrovna vám přenos mozek-ruka nefunguje, není důkaz, že to s inteligencí nesouvisí.
Díky této výuce ve velmi ranném období dokážete imho lépe interpretovat grafy, dokážete prokládat křivky body, dokážete napojit různé tvary mezi sebou apod., prostě lépe vnímáte vizuální podněty obecně. A to s inteligencí souvisí - protože to zlepšuje a urychluje analýzu problému a tím urychluje i řešení.
Ne ze bych nechapal co se mi snazite sdelit ale nesouhlasim s tim. Zkuste se podivat ve svem okoli kolik deti se nauci cist jist pred skolni dochazkou ale s psanim rukou je to horsi.
To co pisete neni take dukaz ze by s inteligenci souviselo.
Nejedna se pouze o chybejici prenos mozek-ruka, ale o to ze davate do souladu dva ruzne systemy s jinymi pravidly. Kurziva a tiskaci pismo jsou uplne odlisne systemy ktere je treba zvladnout. To ze dokazete motoricky nakreslit dane artefakty jeste neznamena ze jste je schopen rozpoznat a naopak. Treba disgrafici casto "nepisi" ale spise "kresli". Tj. nemate tam podvedomou motorickou pamet ale spise napodobeni nejakeho myslenkoveho obrazu ktery je sice nauceny ale nejste schopen ho replikovat. I pokud umite spravne drzet psaci potrebu strasne se nadrete.
Psani je jak vyuka na hudebni nastroj. Je treba dodrzet techniku, jemnou motoriku,sluch, esteticnost a plynulost projevu.Je to tez o sladeni vice casti mozku. A to jeste sladit dohromady s notami. Presto se rada adeptu proste nenauci hrat z not (viz.notova dislexie) nebo drzi nastroj krecovite jak varecku a zahraje sotva ovcaci ctveraci.
Psani je funkce ktera vyzaduje mnohem vice zapojeni nez cteni. Zavisi i na metode vyuky i na jazyce. Uplne jinak jsou na tom jazyky kde je dulezity celkovy kontext a nemate foneticke vyjadreni jazyka pouze symbolicke/vyznamove pripadne pripadne se jedna o kombinace obou.
Cele to pak speje k tomu ze svymi dobro.....i snahami v kresleni nesmyslnych car a obloucku ktere ani po dvou letech zs nejsou poradne k precteni presvedcite ze je zmetek spolecnosti.To co funguje ve vasem pripade nemusi fungovat v pripadech jinych.
Znam kolegy kteri maji az neskutecny fetis k pristupu k rucnimu psani (kde jim asi propojeni funguje idealne) stejne jako kolegy ktery radeji stravi x hodin uceni se s programem nez aby neco delali rucne. Psaci pismo nikdo nepouziva. Uz ani moje deti.
17. 7. 2023, 15:21 editováno autorem komentáře
Je to uplne zbytecne. Na kazdy stat jsme dali 1-2 nejdelsi reky max.
Presto jsem ani jednou v zemepisu neslysel zminku o rekach v japonsku nebo v australii.Tedy zeme ve kterych jsem byl hodne casto.
Dalsi veci bylo KUDY, opakuji KUDY!!! ty reky tecou a museli to zakreslit po pameti na slepo. Naprosto totalne zbytecna vec. I v te dobe byly papirove mapy dobre dostupne. Nerkuli dnes.
Mam snad znat pres 150 000 rek? Vite ze rada rek treba i v prubehu roku vysycha?
Měl jsem na mysli pár nejvýznamějších řek na kontinentu, třeba. Ne 150k řek po světě.
Z toho jak to píšete, to vypadá, že jste si z toho udělal trauma.
Takové detaily si z výuky nepamatuji.
Je mi známo, že voda má i něco, čemu se říká skupenství.
Co bych si bez té Novy počal.
Byl jste si někdy zaplavat v řece?
Vzhledem k tomu ze pul zivota jsem stravil v podhradi u reky a pravidelne odhanim od znecistovani okoli vidacke velkomestaky co se neumi v oriride chovat, tak tusim jak takova reka vypada v prubehu roku, co tam je v okoli za zivocichy, jaky je jeji vliv na okoli i jak je treba byt pri plavani opatrny aby si clovek bricho neodrel :-) Ale dekuji za optani. Na cestsch jsem byl u Colorada, Seiny, Loiry, Ebra, Zlute reky, Tonegawy... Tolik co mi pamet slouzi.
Porad mne absolutne netoci kudy ty podelane reky na te slepe mape tecou. Az budu potrebovat tak si zjistim.
15. 7. 2023, 13:43 editováno autorem komentáře
Otevri si ceskou konferu OSM, v pokud si pamatuju v poslednich +-14 dnech tam najdes ucitele, kterej resi jak z OSM udelat slepou mapu = za 40 let se nic nezmenilo a deckam se cpou porad stejne kraviny.
Zato kdyz se jich zeptas, kolik tak +- plati rodicove za bydleni, nemaji ani radove predstavu.
Pak si najdi treba ty statni prijimacky, rekneme matiku ... a zapremejslej na tim, jak je mozny, ze 80% z nich to neda ani na 30%. Mozna jsem uz senilni, ale prislo mi to jako ucivo tak maximane 5 tridy, tedy te moji.
Co je špatného na snaze naučit žáky orientovat se v mapě jen na základě struktury/obrysu s aktuálními daty? Opravdu není potřeba vědět, jestli Liberec leží severně nebo jižně od Prahy nebo dokonce na Moravě? Slepé mapy sice žáci nenávidí - stejně jako všechno, co neumí předem a co dá práci se naučit a kde je potřeba kromě tupého nadrcení zpaměti i nějaká představivost a souvislosti, ale pokud otevřu mapu a ani přibližně netuším, jestli jsem zrovna nad Evropou nebo Asií a jestli když vidím Prahu, bude někde poblíž ta Vltava, kam jedeme na vodu, tak je to prostě špatně.
Jo výuka zeměpisu je kontroverzní záležitost a určitě by stálo ji významně revidovat. Ale ne podle výkřiků ajťáků na rootu založených pouze na matných vzpomínkách na svá školní léta a špatně vyhodnoceného příspěvku z diskusního fóra. Správné hodnocení by mělo být, jak je super, že dnešní učitelé zeměpisu ví, co je OSM, aktivně to používají a chtějí děckám dávat aktuální materiály místo 50 let kopírovaných mapek z prehistorického atlasu. Mimochodem naši zeměpisáři učí děcka i s GIS, např. počítat s ním plochu pozemku apod.
Pak mi prosím vysvětlete, jak má **škola** učit, kolik **rodiče** platí za nájem, když legální cestou smí získat jedině trvalou adresu dítěte a u nezletilých adresu jednoho ze zástupců. To je snad chyba rodičů, kteří s dětmi neřeší rodinné poměry a nepřipravují je na běžný život!
A poslední odstavec je z velké části projev sklerózy. V kterém ročníku jste se učil zlomky? Schválně se koukněte do sešitů. Většina lidí se diví, že se probírají na základce jen ty "jednoduše slovně pojmenované" jako polovina nebo třetina, ale sčítání zlomků je až někdy 6.--7. třída. Jinak velkou roli hraje taky nesmyslný odpor společnosti k matematice, neschopnost rodičů vysvětlovat matematiku doma, neochota dětí počítat a procvičovat na úkolech, které rodiče často nekontrolují a jsou proti jejich zadávání, ale samozřejmě i špatné či nedostatečné výukové materiály, to, že ČŠI kontroluje zbytečné papíry, ale nedostatečně kvalitu výuky a spousta dalších vlivů.
S tim co je a co neni na morave maji casto problemy i urady. Cesko-Moravska historicka hranice je casto sporna.
Lokace velkych mest bych nezamenoval s rekami. Reky jsou podstatne slozitejsi. Napriklad jako decko z pohranici jsem si musel pamatovat ktera reka prameni v reichu, jak se toci a kam se u nas vleva. To nedam ani dneska natoz tehdy.
Az pojedu nekam na vodu kde to neznam, tak si mapu prostuduji. AFAIK by se melo ucit orientace dle mapy. Coz je dulezite at uz clovek pouziva jakkoukoliv formu prezentace mapovych podkladu.
Rodice nemaji co ucit deti doma a zaroven rodice nemaji suplovat roli skoly ktera nestiha deti vzdelavat. Deti se uci ve skole. Od toho je skola. Vyjma formy vzdelavani z domova. I tam je vsak dulezity rozvrh rezimu na obdobi kdy se dite uci a kdy ma volno / jine zajmy.
Zasadne nesouhlasim s domacimi ukoly ktere supluji neschopnost skoly vzdelavat v obdobi k tomu urcenem.
Nesmyslny odpor k matematice je zpusoben neschopnosti ucitelu. A pak take to ze se uci monotonni pocty (o matematice bych hovoril spise az posledni tretine skolni dochazk) a neukazuji se prakticke veci v matematice.
Kolikrat decka mela dilny a resila tam prakticky trojuhelnik nebo kolikrat sla do prirody vzala si nivelak na mereni vzdalenosti?
Kdy byla uvedena do souvislosti prirodoveda se spojkou/rozptylkou ve fyzice?
Zakladni operace se zlomky jsem se ucil v 5te tride. Nasledujici rocniky byly ve znameni sin/cos/tan/cotang a nekonecne upravy vyrazu.
Vsechno je spatne. A CSI si pamatuji pri svych poslednich hospitacich kdy jsem mel par hodin tydne praxe ve skole. Je to snad 20-25 let a bylo to uplne stejne. Jen papiry,papiry a nedejboze aby CSI nedostala vytisk toho ci onoho. Dobremu rediteli jsem nechtel udelat potize a tak jsem jako "ten co trousi exkrementy pri chozeni podel zdi" par mesicu pred odchodem ve vypovedni dobe fungoval v rezimu "cekarna u zubare".
... domaci ukoly uz jsou peknych par patku ilegalni. A nedelam si legraci ani v nejmensim, znam osobne nejmene 2 pripady, kdy si rodicove stezovali, a ministerstvo jim dalo zapravdu, a minimalne v jednom pripade doslo i na vypoved uciteli.
To zduvodneni je prave presne v tech intencich, ze dite stravilo ve skole svych +- 6 hodin, a nikdo po nem nemuze chtit, aby travilo dalsi hodiny praci doma, kde ma odpocivat/venovat se svym zajmum/....
Pricemz jedinym duvodem pro zadavani ukolu nadoma je pouze a vyhradne to, ze se ve skole deti uci tuny zcela zbytecnych blbosti.
Odpor k matice vznika v prvnim pololeti prvnich trid. Dolozeno a dokazano. Znam lidi, kteri i po 50tce pocitaji na prstech, coz jsou nasledny skolniho vzdelavani.
Jsem jeden z tech rodicu aktivistu aby bylo jasno na ci strane stojim. Nebudu tu delat reklamu obcanskemu zdruzeni nebo facebookove strance ( stejne by mi to asi bylo v rozporu s podminkami fora). A ani jako byvaly pedagog s ukoly nesouhlasim.
Teprve o covidovem lockdownu rodice zjistili kolik kravin se deti ve skole uci.
Pritom je to stejne jako uzivani ruznych pocitadel. Kdy clovek hazi hodnoty do stacku/registru.
Kdo ma odvahu rici ze nasi predkove byli hloupi?
Dokonce se v japonsku se v jejich uziti poradaji souteze.
Vyjimecne najdete i starou babcu co to pouziva misto pokladny.
18. 7. 2023, 17:16 editováno autorem komentáře
Rodice nemaji co ucit deti doma
Člověk, který není ochotný se svým dětem věnovat a připravit je na život, tedy je učit, by děti vůbec neměl mít.
Škola má dané RVP/dříve osnovy. Učí tam různí lidé s různou kvalifikací. Tím spíš by mělo být zájmem rodiče předat dítěti co nejvíc ze svých znalostí, dovedností, zkušeností a hlavně svého pohledu na svět. Jasně, že není fér chtít po automechanikovi, aby své děti učil německou gramatiku, ale naučit děcko, jak se používá svěrák a kleště by asi měl, protože to jaksi v "osnovách" chybí. Stejně tak asi není normální chtít po škole, aby děcka učila krájet chleba nebo koupit si svačinu.
Největší problém dnešní mládeže je, že spousta rodičů neumí a hlavně nechce své děti vychovávat a učit a svou vlastní zodpovědnost za to, co si sami *vyrobili*, hází na učitele, které si navíc nevyberou a o jejichž kvalitách nic neví.
Pěkně to sedí k tématu VR brýlí -- dokážu si představit rodiče, kteří raději děcku ten krám koupí, aby ho jakkoliv zabavili a hlavně měli od potomka pokoj a nemuseli se mu věnovat.
Jinak domácí úkoly nemají nic společného s neschopností školy. Naopak mají mnoho společného s neschopností dítěte a rodičů. Děti, které jsou z domu na výuku špatně připravené nestíhají chápat ve škole. Pak potřebují domácí úkoly, aby svůj deficit dohnaly.
Pro sheldony. Jedna se o zastupovani povinne skolni dochazky ukoly na doma a ucenim doma.
Proc chcete vylucovat rodice z jejich pozic jen tim ze odmitaji nefunkcni system nucene ustavni vychovy jejich ditete ktery se snazi svoji praci ptenaset na rodice a volny cas ditete?
Jiste dite volny cas travi ucenim dobrovolnou hrou. Ani o tom nevi. Bud samo nebo s rodicem a prirozene bez nuceni napodobuje co rodic dela. A bud jsem v tom procesu aktivni jako rodic nebo ne. To je ale neco uplne jineho.
ktery se snazi svoji praci ptenaset na rodice
Tady bude ten zakopaný pes... Stejně jako vy, si totiž většina rodičů neuvědomuje, že domácí úkoly nejsou určeny rodičům, ale dětem. Dítě si v nich má procvičit to, co nezvládlo ve škole. Dítě, nikoliv rodič. Naopak je chyba, když se rodič do domácích úkolů míchá, místo aby nechal dítě, ať se učí.
IMHO je hlavní chyba v přehnaně zjednodušeném pohledu, že existuje nějaké lineární "IQ" ve smyslu, že jde jednoznačně porovnávat, kdo je inteligentnější a kdo méně. Že člověk, který je vysoce nad průměrem v matematice, IT a abstraktním myšlení obecně, může být naopak hluboce pod průměrem v oblasti emoční a sociální inteligence, to už si zrovna tady snad uvědomuje každý. A pokud snad ne, pak to jen potvrzuje, co píšu. :-)
Takže ten vývoj podle mne nespočívá ve zvyšování nebo snižování průměrné inteligence populace, ale měl by být spíš vnímán komplexně jako vývoj širokého souboru schopností a dovedností, z nichž některé obecně posilují, zatímco jiné spíš atrofují. Takže na jedné straně jsme proti předchozím generacím lépe schopni pracovat s větším množstvím složitě strukturovaných informací, na druhé straně klesá např. důraz na paměť. (Schválně: kolik telefonních čísel si pamatujete z hlavy? Asi o dost méně než typický dospělý v 80. letech, přestože dnes telefonujeme mnohem víc.) Porovnávat inteligenci mezi generacemi tak může být dost ošidné, protože každá generace považuje za důležité něco trochu jiného.
Mimochodem, tohle se netýká jen duševní oblasti, ale třeba i fyzických dovedností. Vzpomínám si, že ještě v době předsmartphonové antropologové ke svému překvapení zjistili, že díky rozšíření (tehdy tlačítkových) mobilů a psaní SMS došlo u populace ve vyspělých zemí k takovému zlepšení mechanické zručnosti palce, jaké do té doby v tak krátkém časovém měřítku nepovažovali za možné. Dneska to asi bude spíš ukazováček… S mnoha jinými fyzickými dovednostmi to ale bude přesně naopak.
Souhlas, hezky napsáno. Měření IQ je dobře přezkoumaná věc, ale interpretace toho měření asi nebude něco, co zvládne běžný člověk z ulice bez psychologického vzdělání.
Což ovšem není problém samotného IQ, to má dle mého svůj (omezený) význam. Za sebe bych byl třeba rád, kdyby mně někdo udělal IQ test v 9 letech a interpretoval výsledky rodičům (mně v tom věku radši ne, bych jenom zbytečne frajeroval nebo se deptal, dle výsledku). Případná nekonzistence s pohledem učitele by třeba mohla pomoct odhalit nutnost změnit vzdělávací přístup. Nebo další vodítko k rozhodování, jestli 8letý gympl ano nebo ne.
Nebude ... podivej se na hmotnost, tohle nebude nosit vubec nikdo. To nejsou bryle jako byla ta vopicarna od google, to je oboustrany* VR set, ale ne pro VR, ale pro tu jakoze "augmentovanou" realitu = jejich predstava je, ze v tom budes behat po ulici.
*Tim se mini, ze display je i zvenku, a na nej se ma promitat tvuj gezicht, abys to jako nemusel sundavat kdyz budes s nekym mluvit ...
Skostvi stoji za prd proto, ze se od Marie Terezie nijak nezmenilo, neustale cpe do hlav jen cim dal vic nesmyslnych informaci, ktere nikdo nikdy na nic nebude potrebovat, ale neuci jak s informaci pracovat. A to zcela bez ohledu na uroven (ZS/SS/VS).
Vysledkem je treba vysokoskolak, ktery umi odrecitovat stovky vsemoznych definic a vet, ale kolik zaplati za hypoteku nema predstavu ani radove a klavesnici lusti jako krizovku.
Ono se samozřejmě změnilo, ale v některých ohledech bohužel ne dost. Horší je, že většina veřejnosti žádné změny ani nechce. A netýká se to jen přírodních věd, matematiky nebo IT. Stačí se podívat, s jakým odporem a pohoršením se u učitelů i veřejnosti setkal nápad, že by se výtvarná a hudební výchova v dnešním pojetí mohla nahradit předmětem, který by se zabýval různými formami umění, včetně třeba focení nebo natáčení videa. (Čemuž se, ruku na srdce, drtivá většina dospělých věnuje o chloupek častěji než malování vodovkami.) Ale v zemi, kde se pod označením "český jazyk" stále povinně maturuje z (převážně) historie literatury, a když si dovolíte naznačit, že to není úplně v pořádku, jste okamžitě označen za nebezpečného rouhače, to asi moc překvapivé není.
Pokud se zmenilo, tak jedine v tom, ze se tam neuci uz zhola nic v praxi uplatnitelneho.
Sedite vsichni? Tak se posadte a dejte si rum, aspon decku ... radsi dve.
Urcite ste zaznamenali, ze jelikoz nasi pani politici nezvladaji soucet, tak loni chybelo cca 1k5 mist pro absolventy ZS, letos cca 8k ... pristo rok to bude cca 15k, protoze si jaksi "nevsimli", pres vsechno to smirovani a digitalizace kde ceho, kolik tech decek je.
To jen tak uvodem. V me bubline se vysktl clovek ktery letos umistoval sveho syna, mimo jine nasim skolstvim tezce postizeneho ... a dostal napad, ze uciliste, na ktere se nedelaji ty statni prijimacky, by bylo asi to prave. Ale zase chtel nejake "lepsi" uciliste ... a tak vybral ucnak skodovacky v MB.
Sedite?
Ucnak ma pretlak nad nabidkou, a tak porada prijimaci pohovor. Vite co tam delaj? Predkladaji tem deckam vercajk ... sroubovak, kladivo, ... a ptaji se jich co to je a k cemu to je. 80% to nevi!
(onen syn to nevedel taky = nebyl prijat)
To sme to dopracovali ...
Jenže vona ta "hudebka" a "výtvarka" na ZŠ plní jisté účely týkající se rozvoje mozku. Všechna ta rytmika, cit pro to či ono, prostorová představivost, obecná představivost atd se prostě nedá nahradit ťupáním na ikonku spouště smartphonu či mačkáním čudlíku na zrcadlovce.
Taky mě sejří, že "dějepis"stále nezřídka končí vykastrovanou verzí výkladu "necelé první poloviny 20. století", tedy do roku 1968. Ne všude dejepisáři povídají o soudobých dějinách a širším kontextu, zato se plácají ve sr***ách 11. století apod - a i zde se plácají někde ve Francii a postavy jako Leif Eriksson či Ahmed ibn Fadlan nezazní.
Taky mě sejří, jakej balík zbytečností se učí k maturitě z ČJ a často se velmi opomíjí třeba SF&F, maximálně někde akceptovali JRRT či Jindru Hrnčíře (ale Zeměplocha ani ťuk), zmíní Bradburyho, Asimova či Lema (tady ani nebudu zmiňovat, co šlo víc), ale to jen tak naokraj. Jo, aspoň ten Orwell se tam dostal naplno (doufám).
Však také v "občance" se také často jen papouškuje faktografie, aniž by se vysvětloval kontext - takže průměrný student má naprostý bordel v tom, co to skutečně je Islám, Křesťanství, Evropská unie, Druhá světová válka. Nechápe souvislosti, příčiny, důsledky, ale umí papouškovat nesmyslná útržkovitá fakta, protože tak se to chtělo do písemky.
Nojo ale oni by třeba mnozí učitelé raději dělal věci jinak, jenže je tu RVP, ČŠI a taky rodiče, co chtějí, aby "Pepíček tu průmku udělal" a Pepíčkovo šance na udělání průmky jsou prostě vyšší, když se jen naučí "vyblejt fakta na papír", než samostatně uvažovat.
A tak se v českém vzdělávání stále převážně melou fakta do hlav, blejou fakta na papír při písemkách a kárka se tlačí dál. Čest všem, kteří to tak nemají (a ono jich není úplně málo), ať už jsou to nadšení inovující učitelé, báječní zvídaví žáci/studenti, skutečně se zajímající rodiče či třeba shovívaví zřizovatelé a inspektoři, kteří se neřídí až tak dogmaticky předepsanými byrokratickými huxlmektochrobuchvinami.
Vono upřímně, furt nám všici vokolo vyčítaj, že máme málo procent populace s maturitou, málo procent s bc, málo procent s mgr, málo procent s phd. A tak se - protože nám populace hloupne a leniví - musí průběžně snižovat laťka na jednotlivé stupně. Jsou v republice školy, kde výučík dostane každej, kdo tam aspoň tři roky chodil, měl absenci pod 50% a nepodpálil školu, maturito dostane kdokoli, kdo umí projít cermat testy aspoň na čtyřky a VŠ jistě netřeba po vzpomínce na plzeňská práva nebo jistou "mlátičku z václaváku" co si před pár lety udělala phd v Olomóci blíže rozebírat.
Tak třeba jednoho dne dopadneme jako Jižní Korea, kde 90% dospělé populace má VŠ, takže magistři a inženýři tam třeba rozváží pizzu nebo vytírají hajzlíky, protože i tyhle práce prostě někdo dělat musí.
Jenže vona ta "hudebka" a "výtvarka" na ZŠ plní jisté účely týkající se rozvoje mozku.
Ehm... mozno na vasej planete, ano. Na mojej su to predmety ciste do poctu a nic uzitocne sa na nich nerobi. Samozrejme, mohlo by a verim tomu, ze niekde sa to aj robi.
90% dospělé populace má VŠ
Od cias kedy som tieto hluposti na konci minuleho tisicrocia pocuval na zasadnutiach vedenia univerzity, len pozorujem, ako sa tento plan naplna s logickym inflacnym dosledkom.
To co ma celkom zaujima, je co spolocnost najde ako nahradu. Mozno sa vratime k osvedcenemu hodnoteniu ludi podla modrej krvi aka DNA :)
Jenže vona ta "hudebka" a "výtvarka" na ZŠ plní jisté účely týkající se rozvoje mozku. Všechna ta rytmika, cit pro to či ono, prostorová představivost, obecná představivost atd se prostě nedá nahradit ťupáním na ikonku spouště smartphonu či mačkáním čudlíku na zrcadlovce.
Já naopak tvrdím, že focení nebo natáčení videa může tyhle dovednosti pěstovat stejně dobře jako klasické kreslení a malování s drobným bonusem, že snížením závislosti na specifickém druhu manuální zručnosti může lépe oslovit i ty, pro které je dnešní výtvarný výchova kvůli nedostatku dispozic utrpením. Ano, zdůraznil jsem slovo může, protože vždycky bude záviset na konkrétním provedení, ale to platí i pro to současné pojetí. Já jsem si třeba sedm z osmi let výtvarné výchovy pod čtyřmi různými učiteli protrpěl a bavit a inspirovat mne dokázala až v osmé třídě, kdy jsme (s pátým) najednou místo bezduchého "dneska namalujte tohle" (někdy pastelkami, někdy vodovkami, někdy temperami) dostali příležitost zkusit si věci jako linoryt nebo návrh architektury ve formě papírového modelu.
Navíc ten návrh samozřejmě nepočítá s tím, že by klasické kreslení ze školy zmizelo, jen s tím, že by bylo doplněno i něčím jiným, co je v současném pojetí, IMHO neprávem, zcela opominuto. Koneckonců i kdyby bylo přínosem už jen to, že aspoň pro část těch, kdo tou výukou projdou, přestane být focení nebo natáčení videa jen tím bezduchým "mačkáním čudlíku" a že získají nějaké minimální povědomí třeba o kompozici snímku, bylo by to podle mne obrovským přínosem. A klidně si troufnu říct, že větším, než celá ta výuka výtvarné výchovy, kterou jsem absolvoval na ZŠ (přinejmenším prvních sedm let určitě), po které stejně nejsem schopen ani rozumně zakreslit, co vidím v dalekohledu.
On je trochu problém v tom, že pedagogické fakulty mají místo odborníků teoretiky, kteří vymýšlí reformy, aniž by odučili jedinou vyučovací hodinu na jakékoliv škole. Mě na odborné FI a PřF učili didaktiku informatiky i matematiky taky v obou případech vyučující, kteří nikdy na střední škole neučili a probíraná látka neodpovídala RVP.
Hudebka a výtvarka jsou neuvěřitelně podceňované předměty, které se dají učit kvalitně a vzbuzovat v žácích zájem o kulturu a kvalitní umění, nebo je taky jen otravovat neustálým obrnkáváním cajdáků z Já písničky a patláním barviček bez pochopení základních pravidel. Spousta i kantorů má představu, že jsou v rozvrhu na odpočinek a že by vlastně ani nemusely být klasifikované. A pak máme děti bez vkusu a hudebně hluché. Přitom hudba i výtvarné umění je základ kultury.
Focení a natáčení videa je součástí výtvarné výchovy už teď, když školy umí propojit VV a informatiku. Ono lze těžko stříhat video v učebně zašpiněné od barev a bez počítačů. A s učitely VV, kteří neumí ani střihový sw pustit.
Většina současných reforem je nedomyšlená. Včetně reformy informatiky, kde se předpokládá, že grafiku budou dělat výtvarnice, typografii češtináři (taky v učebně bez počítačů) atd. A hlavně pro ty kantory, kteří to mají nově přebrat, neexistují vůbec žádné použitelné materiály ani kurzy.
" se od Marie Terezie nijak nezmenilo" ale zmenilo. To s markou-terkou je jen takovy oblibeny bonmot bez spetky logiky.
Mam deti na prvnim stupni, a zpusob jejich vyuky se od te moji na prvnim stupni znacne lisi. Treba kluk si musel sam nastudovat a udelat referat o zlinskem kraji, ve 4. tride. Ja tohle poprve delal nekde na gymplu.
Změny určitě jsou, ale občas propadám skepsi a cynicky tvrdím, že zatímco socialistické školství kladlo důraz na paměť a encyklopedické znalosti, dnešní moderní školství preferuje kreativitu a asertivitu, ale logické myšlení ignorují obě úplně stejně. Asi nejdepresivnější zážitek v tomto směru byl, když jsem u zkoušky na MFF UK (!) slyšel větu: Víte, ono je hezké, že tomu rozumíte a dokážete si to odvodit, ale já bych byla radši, kdybyste se to naučil.
(Tam to ale byla výjimka, většina přednášejících byla naopak potěšena, když jim student u zkoušky ukázal jiný důkaz, než předváděli na přednášce.)
Ma zkusenost z CVUT je takova, ze nikoho (az na velmi vzacne vyjimky) nezajimalo, zda tomu student rozumi, ale jestli umi zpameti basnicku. Presne tomu pak odpovidal vysledny produkt = vsichni co tomu rozumeli utekli do praxe, a titul ziskali ti, co se umeli ucit zpameti.
Co hur, kdyz tomu zkouseny student rozumel, tak typicky narazil na to, ze zkousejici nema o zkousene latce vlastne ani paru.
Coz trva pochopitelne setrvale, z doby nedavne mam takovy pekny priklad, pokud si pamatuji tak MATFYZ, dalkari si zapsali predmet, ktery byl z oboru kterym se zivili, prednasejici si je pozval. aby si "ujasnili" ze nazev predmetu neodpovida tomu co si bezne studenti mysli ... a kdyz zjistil, jak se veci maji, tak prohlasil, ze blbce ze sebe delat nenecha(protoze o tom sam nic nevi) a zapsal jim rovnou znamky.
Už jsem nějaký ten rok v důchodu. Ještě si připomínám první přednášku z matematiky (už nevím které, měli jsme dvě):
"Operace adice je definovaná nad aditivní grupou...(hodina mluvení, spousta popsaných tabulí)... a operaci adice se také říká sčítání. Operace multiplikace je...(další hodina mluvení a spousta popsaných tabulí) ...se taky říká násobení."
IMHO kolik času by zabralo přednášejícímu, kdyby na začátku žáčkům co přišli ze SŠ a ty pojmy jim nic neříkají nejprve objasnil, co je to operace (na rozdíl od relace), definice, grupa (to mi není jasné dosud a nemyslím, že bych kvůli tomu měl zkažený život) a že ty dvě hodiny se bude mluvit o sčítání a násobení - to by ze SŠ vědět měli.
Stejnou zkušenost mám ze už SŠ (Liberecká průmyslovka) kde jsem byl za dobře s vyučujícími -všichni věděli že tou dobou už chodím do práce, některým jsem soukromě opravoval počítače, někteří - hlavně na praxích pro mě již měli připravenou jinou práci než pro ostatní - tohle (třeba jednoduché pájení) by tě nebavilo, tohle oprav (náhodná věc) a můžeš jít domů nedo si dělat něco svého (takže jsem místo 4 hodit odpoledních praxí chodil po hodině, nebo si dělal svoje tišťáky na jejich kvalitnější osvitce).
Na VŠ (ČVUT FEL) to bylo podobné, prvák byl nepříjemné ale pak se to vytříbili a na magisterském už to bylo "pan kolego" - zájem byl v naprosté většině oceněn.
To mi teda nikdo nikdy na MFF neřekl, a to jsem se nikdy nic jako papoušek neučil, jen principy. U zkoušek jsem pak většinou vymýšlel důkazy dost kreativně a často se zasekl, ale když zkoušející viděl, jak na to jdu, stačilo mu to (zhusta to pak sklouzlo k povídání o něčem úplně jiném). S výjimkou parciálních dif. rovnic vyšších řádů, tam to u sférických souřadnic nezabralo.
Školství se nezměnilo... A to se dost mýlíte.
Za Marie Terezie se neučila matematika Hejného metodou. Dnes je ve městech problém najít školu, kde by ji nepoužívali. A úplně největší problém je sehnat školu, kde by chápali, že matematiku je nejlepší učit kombinací vlastní kreativity (Hejný) s pravidelným procvičováním (klasicky).
Za M. T. neexistoval ani Dalton, ani Waldorf ani Montessori.
A hlavně se mi strašně líbí, kolik lidí přesně ví, co se ve školství dělá špatně a jak by to mělo být správně. Škoda, že nikdo z těch mudrců nenajde odvahu jít to napravit a učit... A taky podporovat kvalitní učitele a neobhajoval své líné a z domu nepřipravené děti. Jedna z věcí, za M. T. taky nebylo je soudní rozklad, podle kterého učitel nemá právo hodnotit domácí úkoly. Jenže když dítě látku ve škole nezvládá, musí se jí holt věnovat i doma. Nejzajímavější na tom je, že inteligentní děti dělají domácí úkoly samy a bez keců, zatímco nejvíc keců mají ti, kteří neumí nic
Nejzajímavější na tom je, že inteligentní děti dělají domácí úkoly samy a bez keců, zatímco nejvíc keců mají ti, kteří neumí nic
Nevím o nikom, kdo by kdy rád dělal domácí úkoly. Vždy to bylo jen "nutné" zlo, bez ohledu na inteligenci. Jestli to bylo potřebné nebo nepotřebné, dobré nebo špatné, ponechávám stranou, ale nedělal to rád nikdo - pokud ho daný předmět vyloženě nebavil.
Dite ktere dela rado domaci ukoly je asi tak stejny nesmysl, jako dite ktere rado chodi do skoly ... zadne takove neexistuje.
Ukoly sem delal, bez problemu, ale proto, ze sem musel. Typicky sem je delal o prestavkach pred hodinou, a simuloval tam muri nohu rodicu, coz po nas nesmyslne chteli.
A viz vejs, domaci ukoly se rozdavat nesmi. Protoze skola nemuze chtit po decku aby bylo ve skole mimo vyucivani, kdy ma odpocivat. A nemuze mu(potazmo rodicum) narizovat, co ma delat.
Ucit za sestinu ci sedminu meho platu se mi fakt nechce i kdyz bych mozna i mohl ve smyslu odborne kvalifikace. Hlavne v tradicni skole system je proti vam. Vse funguje tak nejak samospadem jak statni byrokracie.
Kde stavajici ucitele se boji o sve bidlo, protoze cestinare, dejepisare ci hudebkare by brali maximalne tak u pasu ve fabrice.
Me deti navstevuji kvalitni soukromou skolu kde se venuji mensim skupinam a jako rodic spolupracuji. Mam-li nejaky cas tak se podilim na navrhu akci pro deti. Parkrat jsem byl jako doprovod nebo jsem pomahal s IT infrastrukturou.
Vidim-li jak se detem ucitele, narozdil od nasich hruznych zkusenosti ze statnich skol, venuji tak rad pomohu mam-li cas(velmi malo) a ma-li to vzhledem k mym (ne)schopnostem vyznam.
Deti maji i vetsi moznosti seberealizace zajmovych krouzku ba i sportovni vyziti. Coz nejsou jen micove hry. Logisticka vyhoda pro rodice je ta ze netreba decko prepravovat tam a sem po krouzcich.
Jak uz jsem psal vyse. Dite se ma pripravovat ve skole. Ne doma. Jedina priprava ktera se pripousti je priprava veci potrebnych k vyuce na pristi den.
Tak schválně, jestli jsem tě pochopil správně:
Je samozřejmě spousta takových, jako ty. Hezky se segregujících do své vyvolené sféry, schované za školným, které si mnoho lidí nemůže dovolit, i kdyby jejich dítě bylo talentované. Však ona Hříbková vždycky říkávala, že (teď parafrázuji) prokletím tohohle státu je, jak mrhá talentovanými dětmi, kdy péče o ty nadané fakt nemá řád, podporu, finance, možnosti.
Problém tohohle státu je, že na to zvysoka kašle. Nikoho nenechají dotáhnout změny do finále, škomini se pohybuje jen v cyklech voleb do sněmovky. Místo, aby to nechali dotáhnout Plagu, tak když ANO prohrálo, Plaga musel pryč a místo toho bejvalej učitel ministroval vnitro a na školství se točili mameluci. A zase se ztratila kontinuita. A v tomhle prostředí prostě NEMŮŽE ve státních školách vziknout systémově nic pořádného, maximálně to může vzniknout NAVZDORY systému, nadrámcovou osobní snahou učitelů, kteří to pak zase shytají v diskusi na Novinkách, že jsou vyžírkové s 5 měsíci prázdnin a ať jdou do fabriky na směny.
A kde tedy ti snaživí nadšení učitelé jsou? No logicky třeba zdrhnou do té tvé soukromé VIP školy, protože tam mají tu možnost realizace. Ale bez prachů rodičů by nebyla. Ale tím, jak si tyhle děti stáhne tahle část školství, zmizí ze zbytku a zbytek pak přijde o možnost vzájemného obohacování "druhosledových" těmi "prvosledovými talenty". Tenhle mechanismus je fakt naho*noidní a nejvíc ho asi ilutruje současné Rusko: z té země už přes 100 let zdrhá morálka a inteligence, tak se nedivme, že tam stále větší a větší podíl dělá agresivní primitivní spodina. Totéž platí pro české školství. Když dobří učitelé zmizí do soukroma a za nimi půjdu i žáci, které rodiče někam směřovali, pak co má zbýt na běžných školách? Když na gymply půjde elita, jak má fungovat inkluze (a ne, současné nastavení inkluze nepovažuji ani v nejmenším za dobré, je to vlastně totální katastrofa; ale ten koncept má některé dobré aspekty)?
Já nemám rád to, když se někdo vyvyšuje nad ostatní, jakkoli je oproti nim opravdu výrazně chytřejší / bohatší / krásnější / talentovanější na cokoli / sportovnější / cojávímjaký. Třeba tvoje děti jsou úžasné, nevím. Ale tím, že jsou na té drahé škole, nejsou na běžné ZŠ, kde by mohly něco měnit. Nebo někoho. A ano, do toho se patlat s domácími úkoly a krávou (nebo volem), co dává písemky na faktografické zbytečnosti. A třeba tím, že tam jsou, že je tam tvoje prachy dostaly, zaplácly místo někomu, pro koho by bylo ještě vhodnější, kdo by ty tamní skvělé učitele potřeboval ještě daleko víc než tvé děti, ale prostě má smůlu, tvoje prachy hodily závaží kamsi random do toho soukolí. Jasně, chápu, člověk tu není aby spasil svět, ale aby vychoval potomky. Svoje potomky. Ale přesto ...
Jsem toho názoru, že českému školství křivdíš a nerozumíš. Vidíš jej pouze svojí osobní optikou. To je v pořádku. Ale nediv se, jestli tvoje děti votravují zbytečné úkoly. Vzpomeň, jak jsi před nimi kdy o úkolech mluvil, co si odnesly. Jsme hlavně soubor předávaných postojů, názorů či vzorů chování.
PS: nemám rád hlášku, že děti někde "mají možnost seberealizace". Tu mají děti vždy a čsato jí mají víc, když jim nikdo příliš neorganizuje život. Trochu, Optimálně ano. Ale mozek se potřebuje i nudit, vymejšlet kraviny.
A ještě z jiného tvého postu: "a zaroven rodice nemaji suplovat roli skoly ktera nestiha deti vzdelavat."
Tohle je přesně ta kardinální blbost, která se ne a ne pustit českých internetových diskutálků. Fakt ne, fakt NENÍ úkolem školy vzdělat děti. Úkolem školy je vést je na té cestě směrem, který si zvolili (obor studia),a le vzdělat se musí ty děti samy. Tečka. Již Asimov říkával, že samostudium je jediná forma studia, co existuje.
Dobře, tak ještě jedna tvoje hláška: "Zasadne nesouhlasim s domacimi ukoly ktere supluji neschopnost skoly vzdelavat v obdobi k tomu urcenem."
Nechápeš co vše může úkol plnit za účel. A jedem dál:
Nesmyslny odpor k matematice je zpusoben neschopnosti ucitelu.
Tohle není obecná pravda. Mels jednoho blbýho učitele či co?
A pak take to ze se uci monotonni pocty
O čem se tedy bavíme? O matematice, nebo počítání?
(o matematice bych hovoril spise az posledni tretine skolni dochazk)
Tady souhlas. Jsem obět ultravymatlynýho experimentu, kdy do nás jako jednu z prvních věcí v první třídě ZŠ rvali množinovou teorii (léta páně 85/86)
a neukazuji se prakticke veci v matematice.
Ukazují, nemáš pravdu.
Nikoho nenechají dotáhnout změny do finále, škomini se pohybuje jen v cyklech voleb do sněmovky.
Jo, kéž by… V praxi je ten cyklus ještě mnohem kratší, viz např. názorný přehled tady v čase 6:44 - 8:02. Další problém je, že typická kvalifikace pro ministra školství je "člověk, který má v některé koaliční straně tak významnou pozici, že prostě musí být ministrem, ale nechtějí mu svěřit něco důležitého (a kultura už je obsazená)".
Hlavně bude zajímavé až Tridentovi děti půjdou na vysokou, protože tam to fakt nefunguje tak, že se studenti všechno naučí během přednášky / cvičení a nebudou muset ve svém volném čase věnovat ani hodinu samostudiu. I když jestli jim zaplatí soukromou vysokou školu, tak tam se asi učit ve volném čase nebudou muset, ale kvalita výuky bude taky na zcela jiné úrovni a v životopise se taková škola bude taky super vyjímat...
Mam pocit, ze pan Jezek bud poslednou dobou cita vela post-apokalyptickej literatury alebo ho nieco fakt stve. :) Alebo proste len vie pisat clanky s chytlavymi titulkami a temami, coho dokazom som aj ja, ze to zafungovalo. ;)
Vobec nemam potrebu rozporovat tvrdenia o ohlupovani mladeze, ale strasne mi to pripomina argumentaciu pri kazdom novom technologickom prielome. Ano, cast spolocnosti to vzdy zacne "pouzivat nespravne", ale tento argument vzdy zabuda na tu cast spolocnosti, ktora vdaka tomu pokroku spravi *este vacsi pokrok*.
Typicky mi napada napriklad kalkulacka. Nasi dedovia sa sklanali nad logaritmickymi pravitkami a tabulkami a voila, dnes vieme pocitat nie ze logaritmy, ale rovno cele systemy rovnic. Velmi by som sa cudoval, ak by pan Jezek argumentoval, ze automaticke pocitanie tazkych, nudnych, nachylnych na chyby vypoctov automaticky ohlupuje civilizaciu. A pritom si viem presne predstavit pana Jezeka niekde z 80-tych rokov, ako hovori, ze tie decka budu uplne blbe, lebo ved vediet, ako sa pocita logaritmus rucne je predsa uplny zaklad.
Detto tie mobily. Aj vdaka nim a konkretnym appkach sa niektore ulohy sialene zjednodusili, odburali kopec nudnej roboty, zlepsili komunikaciu medzi vedcami, odbornikmi, vdaka internetu tu mame neuveritelne jednoduchy sposob, ako sa o dozvediet v podstate o comkolvek.
Pan Jezek mozno nie je programator, ale ja este pamatam casy, ako bolo otazka *prestize* drzat si svoje algoritmy doma v perinaku. Chcem sa dozvediet, ako sa kresli ciara na Atari 800 XE? No tak pekne idem za takymto "mazakom" a prosikanim od neho zistim, ako to robi. Dnes... najlepsie algoritmy su volne k dispozicii by default, pretoze je to tak jednoduche ich uverejnit a ta prestiz je prave v tom, ze sa o tom cely svet dozvie.
Prikladov by sa dalo najst desiatky. Cize aj tieto bryle, ak sa vobec uchytia, budu mat urcite fantasticke vyuzitie pri vyvoji a napredovani ludstva. A ked popritom cast spolocnosti ohlupne, no, ano, to uz sa za tych par tisic rokov par razy stalo.
1) Z pohledu vyššího života tohle není planeta lidí, ale planeta slepic, je jich tu asi 23 miliard.
2) Darwin pomůže. Ta technologie je sama o sobě indiferentní. Takže, co, co dětem dáme, je věcí přístupu rodičů. Není nutné mít doma televizi, stejně, jako není nutné dávat dítěti smartphone, resp. přístup k sociálním sítím. Existuje spousta alternativních přístupů, jak děti vzdělávat a i to, jak vytěžit i ty technologie do maxima.
Dítě pak snadno, v tomto prostředí může předběhnout ostatní o parník. A možnosti jsou a narůstají, stejně jako narůstá poptávka po nich.
Podle mého názoru přijde rozštípnutí společnosti zhruba v duchi sci-fi od Alastair Reynolds, a to i geneticky, vidím to kolem sebe a jsem toho součástí - statisticky bych bez technologií, které mi umožnili radikálně zvýšit záběr - nenašel takovou ženu jakou mám teď a nebylo by tedy možné se posouvat a žít takovým způsobem, jakým žijeme a vychováváme děti - právě v tom nekonvenčním smyslu, který se již dnes začíná propisovat v jejich vynikání mezi vrstevníky. Podobný vzorec se replikuje i dost kolem - ačkoliv ano, žijeme v bublině podobně nastavených lidí.
Technologie sama o sobě je úžasná a úžasné jsou i dnešní moderní hračky - a skutečně, mohu dnes svému pětiletému synkovi vysvětlovat základy mechaniky, dokáže již chápat základy logiky a velmi jednoduchého programování a na youtube může sledovat třeba kanály od Blippi - díky čemuž má dnes v angličtině lepší slovní zásobu, než já .
Je to jen o volbě.
Konec lidské civilizace? Ale kdepak. Jenom nové VR brýle. Možná lepší, než cokoli před nimi, ale to je asi tak vše. Hlavním problémem masového rozšíření bude cena. 3499 USD, která se dá přepočítat na 74 329 CZK. Kdo z nás tady má počítač (notebook, herní PC) za podobnou částku?
VR brýle jednoduše jsou zákonitým pokračováním vývoje, který začal první primitivní CRT obrazovkou, prochází skrze LCD monitory směrem k čipu zabudovanému do hlavy. Z tohoto úhlu pohledu mi Apple Vision Pro nepřipadají až tolik škodlivé.
Jinak ta povídka je ze stejnojmenné knížky "Futurologický kongres" viz https://www.databazeknih.cz/knihy/ijon-tichy-futurologicky-kongres-13775. Pro "natírání reality na růžovou" jsou v ní použité chemické látky zvané maskóny. Celé mi to z odstupem času přijde spíše jako podobenství o reálném socialismu, než jako proroctví budoucnosti. Na druhou stranu jak Futurologický kongres, tak Hvězdné deníky (ljona Tichého) od Stanislava Lema stojí za přečtení a podle Futurologického kongresu byl letos natočen film. Jaký je netuším.
Jediným smyslem lidského bytí je spuštění singularity. Což bude ještě větší pecka než ta v mexickém zálivu. Srovnatelná událost je snad jen vznik DNA. To je cíl Gaia. Stvořit novou formu života. Sama to nedokáže a tak stvořila člověka který ji v tom pomůže.
Díky Vision Pro se pohne vývoj kupředu. A budeme zase o krůček blíže.
DNA je nejdokonalejší technologie co máme. Ale pro průzkum vesmíru se moc nehodí. Teploty mírně nad 0°K svědčí spíš technologii postavené na supravodivosti.
Singularita umožní rozšířit život do celého vesmíru. O čem jiném by Gaia (Matka Země) mohla snít? Než že její děti vyletí z rodného hnízda (Planeta Země) a budou objevovat celý vesmír. Jestli to budou lidé nebo stroje nebo jiná forma života je snad jedno.
Jen doufám že Ježkem předpověděný konec lidské civilizace nepovede k ukončení vývoje technologií. To by byla věčná škoda.
Vision Pro přispěje tak, že umožní vznik supersilné firmy, která singularitu bude schopná spustit. O to tady jde především. O větší zisky pro Apple. Hloupí lidé se z peněz snadněji dojí. Obzvlášť když mají na očích brýle značky Apple. Kdo jiný než Apple nebo Google spustí singularitu?
No a možná to je jak ve filmu Next Gen (2018) /pozor spoiler/: stroje už tu jsou a Vision Pro je jejich nástroj k řízenému ukončení civilizace.
Čím dál víc práce (programování) a vývoje (AMD používá AI při vývoji prediktoru) svěřujeme do rukou strojů. To nevyhnutelně dospěje do bodu, kdy další pokrok bude čistě v rukou AI. Bez ohledu na "Akceleraci lidského hloupnutí“ o které mluví Ježek.
Já osobně počítám s tím že umřu. Věčný život je jaksi blbost. A umřít chci šťastný. Ideálně úplně hloupí s brýlemi na očích.
Pochybuji že vzdělaný člověk s knížkou v ruce bude šťastnější. Někdo to tak možná má. Ježek? Ale já ne. Čím víc toho vím. Tím víc starostí mám. Tím jsem méně šťastný.
To měkké í ve slově "hloupí" byl záměrný vtípek, nebo potvrzení cesty, kam směřujete? :-D
Smrt je šťastná tehdy, když s ní (a tedy i se svým životem a světem okolo) je člověk smířený. To vůbec nezáleží na intelektu, ale na osobnosti člověka. Znám spoustu blbců nespokojených se vším a se všemi (obvykle neschopných uznat, že za své problémy si mohou vlastní neschopností) a naopak spoustu inteligentních lidí, kteří žijí naprosto spokojený život bez potřeby se oblbovat technologiemi, jejichž reklamy jsou sice bombastické, ale nakonec jejich užitečnost je nulová.
Váš názor je naprosto subjektivní a tak, jako vy byste chtěl umírat na hlavě s brýlemi (ať už k tomu máte jakýkoliv nepochopitelný důvod), jsou lidi, kteří by raději umřeli před televizí, při seskoku z obrovské skály, nebo prostě jen obklopení svými dětmi.
Každopádně tohle si nevybíráte, umírat budete vysoce pravděpodobně bez přípravy a v situaci, kterou nijak neovlivníte.
Tak to vypada, ze autora uz to pohltilo.
Nejde ani tak o to, ze ho trapi svet a doba, v ktere zije. Muze to obhajovat nadsazkou, jing a jang a ze tohle je jedna strana veci, ktera taky musi ven atd. … ale vazne? Ruku na sedce, sve sdeleni mysli do urcite, celkem velke miry, zcela vazne.
Mozna nekdo vola o pomoct?
Z meho pohledu jde ale spis o otazku, proc je takova depresivni povidka na titulce root.cz? To nedava smysl.
Ostatne pokud jde autorovi horlive o ten lepsi mentalni stav mldeze, nejspis nelze ocekavat, ze zrovna tento text pomuze :-)
A jak jste asi pochopili, ne, tento pohled na svet nesdilim. Je v nem hodne pravdy, ale neni vyvazena tou druhou stranou veci. Neni to konplexni pohled. Je to toxic. A to bylo cilem.
Ale proc na titulce rootu? Prosim ne.
Na EpochTimes vyšel moc hezký článek "Technologie – Bůh, který selhal"
https://www.epochtimes.cz/2023/07/13/technologie-buh-ktery-selhal/
Souhlasím s tím, že zažíváme epidemii digitální demence. Byl bych pro systémové omezení přístupu ke smartfounům, sociálním sítím etc. pro děti stejně jako u alkoholu, zbraní a jiných škodlivostí.
Ale v kontextu celosvětového jaderného arzenálu, klimatických změn a demografického vývoje ve mě nějaký bazmek od Applu představu konce civilizace nevyvolává ..
Kdysi kdesi jsem diskutoval:
(já)
Já bych všechny ty internety zakázal a byl by pokoj!
Samozřejmě (trochu) žertuji. Ale když se kolem sebe rozhlédnu, my teď vlastně žijeme virtuální život. Mlamoj kráčí po chodníku na uších sluchátka, čumí do smartfounu a nevšimne si, že kolem prošla docela hezká holka (taky sluchátka na uších a čumí do smarfounu).
(ee)
co to meleš jasně že si všim nejen ji, ale desitky dalsich prave se navzajem olajkovali... to jen ty jsi omezenej ty si vsimnes ty jedny holky vedle tebe on "vidi" stovky dalsich z celeho sveta ;)
(já)
...a se všemi pak jde na virtuální rande a virtuálně se spolu pomilují. A pak se jde vybrečet na Zpovědnici, že si ho nějaká vyndala z "přátel".
Lidi nevědí co roupama, třeba si vymýšlejí dalších 56 nebo kolik pohlaví a pokud se někdo odváží tvrdit, že pohlaví jdou jen dvě, je skoro zralý na kriminál.
https://debaty.net/discussions/3080707-otazka-pohlavi-a-vubec
Do IT oboru jsem přešel teprve před 3 lety, ale teda ještě do nedávna jsem si myslel, že v IT jsou inteligentní lidé se střílivým a racionálním pohledem na svět, kteří budou ostatní umravňovat, když zajedou do absurdna a nesmyslu. Teď my došlo, že jste úplně stejná "subkulturu" jako každá jiná, ne-li horší. Hrozný článek, snůška nesmyslů člověka, co se nedokáže pochopit, že svět už není jako když vyrůstal. Komentáře a počty lajků na nich mi ztrácí víru v IT, strašně jsem to přecenil...
alebo nie :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Survivorship_bias
Staci sa zamysliet, kde su clanky a autori, ktori pisali v casoch, ked ropa bola cca 200USD/barel :)