Nedá mi to, abych tento článek nedoplnil o pár vlastních postřehů: Falcon030 se snažil nabídnout tu nejširší výbavu – měl on-board SCSI řadič s externím SCSI konektorem (jako Atari TT030) a zároveň on-board IDE řadič s interním 2,5" 44pinovým konektorem (jako Amigy). Taky měl TV-out výstup (jako staré Atari ST), RGB výstup pro barevný monitor, výstup pro výborný Atari monochromatický monitor ale i normální VGA výstup pro už etablované VGA monitory.
Grafický čip Falcona (VIDEL) byl první, který mi připomněl starý dobrý ANTIC v Atari800 – je totiž naprosto svobodně programovatelný, počet řádků či sloupců je téměř libovolný, což je dost podobné display listu u Anticu (vlastně ještě lepší, Antic měl jen 3 možné délky řádku). Díky tomu nebylo žádné fixní rozlišení 640×480, ale softwarově šlo klidně i 900×600 či jakékoliv jiné ďábelské rozlišení.
Jediné, co se mi v článku nepozdává, je informace o až 512 MB RAM. Mám za to, že použitý procesor měl prostě jen 24 bitovou adresovou sběrnici (vedenou po motherboardu). Pokud někdo chtěl víc než 14 MB RAM (fyzicky 16 MB RAM, ale 2 MB byly stíněné ROM), musel mít jiný procesor než ten on-board. Tj. ke slovu přišly rozšíření (HW kartičky) s přídavným procesorem, a to buď 68030 (CenTurbo II), nebo 68040 (AfterBurner040) či dokonce 68060 (CT60).
Obecně Falcon030 byl myslím rájem všech, co se rádi vrtají v počítačích s (mikro)páječkou. Běžně se přetaktovávaly snad všechny komponenty – CPU z 16 MHz až na 25 MHz, DSP z 32 na 50 MHz, FPU taktéž… Dodneška se lidi baví vyráběním různých až neskutečných rozšíření, např. SuperVidel, EtherNAT, CT60/CTPCI, různé PS/2 adaptéry atd.
no s pokracovateli je to nic moc. Nejakou dobu se vyrabel Hades a Milan. Pak mel nastoupit Milan II, ale bohuzel jeho vyroba se vubec nerozjela. Navic to nebylo prime pokracovani Falcona, ale dalsi TOS kompatibilni stroj na CPU MC68040, pozdeji MC68060 (na grafiku a zvuk se pouzivaly standardni PC karty).
V soucasnosti je ve fazi prototypu project ACP, ale nez se rozjede bude to nejakou dobu trvat. Takze budme radi za akcelerator CT60/CT63 pro klasickeho Falcona.
Tak já bych se neodvažoval považovat Hadese či Milana za pokračovatele Atari Falcon030. Medusa+Hades byly úplně samostatné počítače ze Švýcarska, na kterých náhodou běžel TOS. Milan I byl podobně náhodou počítač z Německa, na kterém fungoval hodně upravený TOS. Milan II potom už vůbec neměl být počítač podobný těm od Atari, podle mých kusých informací (všechno je to stejně jen vaporware). To už bych spíš než Milana II za pokračovatele Falcona označil ARAnyM :-)
> je totiž naprosto svobodně programovatelný, počet řádků či sloupců je téměř libovolný, což je dost podobné display listu u Anticu (vlastně ještě lepší, Antic měl jen 3 možné délky řádku). Díky tomu nebylo žádné fixní rozlišení 640×480,
To umi VGA uz od zacatku (libovolny pocet radku a sloupcu, akorat sloupce musi byt nasobek 8). U VGA bylo treba jeste se trefit do nektereho z pevnych pixel clocku (a tedy pro dane rozliseni bylo jen male mnozstvi pripustnych frekvenci), ale karty z 90. let (treba S3 trio) uz mely programovatelne clock generatory, takze volne nastavovani rozliseni v mezich hardwarovych limitu neni problem. Ono 640×480 je spis konvence nez nejake opravdu fixni rozliseni.
Mam dojem, ze klasicka VGAcka mely jenom dva krystaly 25,…MHz a 28,…MHz, takze sice bylo mozne menit horizontalni rozliseni (ruzne rezimy od 256 pixelu az po cca 800), ale pixelclock se dal vybrat prave z tech dvou frekvenci. SVGAcka uz na tom byly lepe, ale mas pravdu, ze tech 640×480×16, 320×200×256 resp. 720×400 (text) je opravdu jen konvence a multifrekvencni monitory by mely zvladat (a celkem zvladaji) ruzne pokusy, vcetne znamych x-modu, y-modu atd.
Snad jediny problem byl s volbou kladnych ci zapornych synchro pulsu, tam to chtelo trosku experimentovat, napriklad pres UniVBE (ale to jsme o cca 5 roku dal nez puvodni VGAcka).
Samozrejme dalsi problem byl se starsimi notasy, ale ty vetsinou nemely 100% compatible VGA.
Diky za rozsireni informaci.
K te RAM – podle toho, jak jsem to rozsireni pochopil jde o strankovanou pamet, podobne jak se to delalo u osmibitovych Atarek (320kB) a vlastne i u vetsiny osmibitu. OS by s prepinamim snad nemel mit problemy, ale priznam se, ze jsem to fyzicky nainstalovane nevidel, jen nabidky (tretich) firem, ktere toto rozsireni nabizely. Zkusim o tom najit dalsi info, kdyztak poreferuji.
Stránkování nedává nejmenší smysl. Neumím si představit SW podporu, leda tak teoreticky s pomocí MMU, ale to by nejelo pod MiNTem, Linuxem, nikde.
Přidávat tzv. FastRAM se k původnímu procesoru pokusili kluci němečtí s FX-Card, kterou jsem taky měl, ale nikdy se jim to nepovedlo dokončit, pokud vím. Psal jsem si s nimi dlouho, nakonec to skončilo naprosto klasicky – ukončili univerzitu, srazili se s povinnostmi a „radostmi“ reálného světa a přestali mít na hračky čas.
O ničem jiném jsem za posledních 15 let, co mám Falcona, neslyšel.