Nechci aby to vypadalo ze kritizuju - na stredni skolu je to super - ale mam pocit ze se jedna v podstate o implementaci mikroprogramoveho radice bez mikroprogramu, ne?
Co se kritiky tyce - osobne mi vadi snaha svou praci za kazdou cenu prezentovat jako neco vyjimecneho ("Wierd Processing Unit") a nekonvencniho.. pusobi to neseriozne a celkem zajimavy projek to zbytecne srazi i kdyz zmimovany princip - tj. procesor s mikroprogramovym radicem bez mikroprogramu muze byt zajimava vec. Stejne tak s prominutim blaboly typu "spojeni umeni a techniky"..
Ale pres to vsechno - jen tak dal :) !
Me je autoruv "bombasticky" styl naopak pomerne sympaticky - pokud se nebude brat moc vazne, je to podle me naprosto v poradku a muze to byt dobra reklama. Spousta slavnych designeru (myslim veci denni potreby) take nedela prilis pouzitelne designy, a tohle je podobny pripad, akorat v designu CPU. :-)
(Chapu, ze "pravi inzenyri" mohou mit k teto prezentaci osobnosti odpor, ale me to prijde jako nova a zajimava vec.)
Jinak na stredni skolu je to super projekt, s tim souhlasim. A zkusit to v FPGA se urcite vyplati, to da cloveku zcela jiny pohled nez SW emulace.
Souhlasim, pri cteni clanku jsem byl docela napjaty, jakou to novou a prevratnou architekturu autor vymyslel (hlavne kdyz jsem uz podesate cetl jak je to uzasne a netradicni :)). No a pak sem zjistil ze se vlastne jedna o mikroprogramovatelny radic, coz je vec na ktere je dneska postaven snad kazdy procesor nejen od Intelu :), akorat ma kod "vypaleny" v sobe od vyroby.
Existují i procesory, které umožňují i mikroprogramování. A jsou na světě nebojím se říci několikrát déle, než jak dlouho je na světě autor tohoto projektu - proto jsem nějak nepochopil, co má být na tomto tak "avantgardního" a inovativního. Ale jak jsem napsal - na hraní pěkná věc.
To je dost pravděpodobné, ona i ta dvojková soustava byla "vynalezena" už v sedmnáctém století, ale v Africe jí znali před 9000 lety. Jestli s ní dovedli už tehdy i počítat se ale neví. O pár tisíc let později (a pár tisíc let před Liebnitzem) už ano.
Na druhou stranu, kdy že to chtěli zrušit ten patentní úřad, protože všechno už bylo vynalezeno? Někdy kolem roku 1890? :-D
Vyhledávače můžou vyhledat jen to co na ten net někdo vystaví, a takových serverů jako bitsavers.org asi nebude mnoho.
No 60. a 70. léta, to byla v oblasti IT inovační smršť, dnes už jen pilujeme technologie postavené na těchto základech. Možná někdo přijde s něčím úplně novým, co si ani nedokážeme představit. Třeba kompozit memristoru a strunové teorie, kdy procesor bude jediná diskrétní součástka :-) Ale to je vlastně taky staré :-)
Převratnou rozhodně ne, pokud vím, tak jsem to slovo ani nepoužil, u tohoto projektu jsem se nesnažil přijít s něčím inovativním pro praktické využití a mikroprogramový řadič rozhodně není podstata tohoto projektu (viz můj příspěvek o něco níže, odpověď na originální příspěvek o mikroprogramovém řadiči, nemá smysl to psát dvakrát).
Nejprve bych chtěl poděkovat za komentář a nyní bych věci trochu osvětlil.
Asi jste článek proletěl, nebo jste to přehlédl, ale přímo v něm píšu (část "Co je AttoWPU?", že je AttoWPU inspirován mikrokódem (tedy mikroprogramovým řadičem) a v podstatě staví na té myšlence - rozhodně mým cílem nebylo vytvořit něco, co by se dalo v praxi použít jako programovatelná architektura (tedy definice chování procesoru), protože to samozřejmě už existuje a AttoWPU má tu vlastnost také, ale není to jeho podstata, ta je "trochu" jinde.
O co se však snažím, je vytvořit věci netradičně, zajímavě a vnést do toho trochu toho umění (i když to je asi diskutabilní a hůře pochopitelný koncept, ale také vzápětí osvětlím). U AttoWPU je to právě absurdním zredukováním instrukcí a sběrnicovou architekturou - u mikrokódu jsou instrukce složitější (často mají šířku desítky bitů) a vnitřní propojení jednotek je také složitější, zatímco u AttoWPU je jádro velmi primitivní a k němu jsou paralelně připojeny různé jednotky (čímž je to i jaksi modulární) - ty je třeba tímto primitivním jádrem řídit i třeba pro attoskok. (taky je tu ta slovní hříčka, zatímco běžně jsou mikroinstrukce, mikrokód, mikrořadič, tak jsem tam v podstatě dal ještě menší SI předponu).
A v tom (alespoň já), vidím jakousi tu krásu a eleganci a jakýmsi způsobem uměleckou myšlenku (to se dost těžko vysvětluje). Z tak primitivních instrukcí, které mění bit po bitu rozhýbete a zkombinujete různé jednotky a ve výsledku vznikne nějaký program (který lze napsat i přímo v Attokódu - lze jej použít i přímo pro tvorbu programu, nejenom definici chování procesoru), teoreticky i poměrně komplikovaná architektura x86, postavená na tak primitivním základě.
Ono to zredukování moc praktický užitek nemá (i když jeden jo, ale ten budu dále rozvíjet u připravovaného zeptoWPU) - je to pomalejší, zabere to více místa, ale o přímou praktickou užitečnost tu ani nejde, spíše o tu nepřímou, neboť neužitečné nápady mohou vést k užitečným, nebo prostě poskytnout diversitu a rozvířit proud myšlenek, ale hlavně také jakousi eleganci, zajímavost v designu, a to je filozofie procesorů, které označuji jako WPU.
AttoWPU určitě není nejzajímavější, ale chystám další, které se budou lišit mnohem více, celý projekt (WPU, nejenom konkrétní architektura AttoWPU) je na začátku. Jednotlivé architektury se také budou poměrně lišit, některé budou serioznější (např. zeptoWPU), jiné zase vyloženě praštěné a hravé (např. FluffyWPU :-) ). Důležité však je nedívat se na ně jenom chladným technickým pohledem, ale pochopit i tu myšlenku a hravost, kterou si nesou.
Vy jste se na to právě podíval ze špatného úhlu (bez urážky), protože ten princip mikrořadiče není hlavní myšlenkou/účelem AttoWPU - naopak, on na této, již existující myšlence (která je konvenční) zakládá, ale přidává k tomu jakousi kreativní eleganci, hravost a zvědavost, což už myslím nekonvenční je (ale pokud vím, tak jsem vždy psal "snaží se o nekonvenční přístup", je to tedy má snaha, netvrdím, že to tak definitivně na 100 % je).
A k tomu "nesériózně" - tenhle projekt se o sérióznost nesnaží :-) Respektive, má asi stejnou sérióznost jako nějaká počítačová hra... hodně technická počítačová hra :-)