Což o to, já bych EV bral, jenže jak se tak koukám z okna mého panelákového bytu, tak tu žádnou nabíječku nevidím. Navíc veřejné DC nabíječky a jejich cena za kWh moc úspor nepřinesou (cca 9 Kč za kWh a 25 kWh na dálnici = 2,25 Kč/Km).
A co se týče dnešních EV, tak to taky žádná sláva není. Jsou sice pro určitou klientelu vhodná, ale ne pro každého (nemluvím o dojezdu).
Takže až bude na trhu pro mě rozumné EV kombi s pořádným kufrem, tak možná. Ale dnes je jediné kombi tuším čínská plečka NIO ET5 a to opravdu není adekvátní konkurent za běžná auta jako Hyundai i30, Škody Octavie, nebo dokonce Superbu!
16. 11. 2023, 12:26 editováno autorem komentáře
A kolik z "vás" nabíjí auto na sídlišti?
Ale chápu, že je to super, když jsou peníze a máte kde nabíjet.
Myslím že zakopaný pes v EV je ten, že brutálně rozdělily společnost.
Zatímco na ICEV má dneska skoro každý, a když ne, má stále šanci koupit levnou ojetinu, která mu ještě mnoho let poslouží.
Na EV mnoho lidí už nemá a i kdyby, pro mnohé další je to nedostupné, protože nemají kde nabíjet. Navíc co se týče ojetých a hlavně starších EV, tak ty mohou být problém z pohledu baterie.
A tak se společnost štěpí na ty co mají a ty co by i možná rádi, ale nemohou. A rozhodně tomu už vůbec nepomůžou dotace, protože pak ti co nemohou budou dotovat ty bohatší, nebo šťastnější, co mohou... A je na sociální průšvih zaděláno! Stejně jako v případě ODS dotací pro FVE.
Já těmhle kapotovaným skútrům nevěřím. Naše a zkušenost z okolí s ojetinami prvních moderních EV (Leaf, BMW i3, ...) je dost dobrá. A i leafy se špatnou verzí baterek s kapacitou baterie už jen 70 % budou jezdit plnou rychlostí na dálnici a mít (při stejně omezené rychlosti) podobný dojezd. Plus 4 místa a kufr. Navíc jsou nebo aspoň byly levnější (před pandemií i pod 200 tisíc).
> Až mi někdo dá auto za 299 000 Kč
Za tu cenu nejsou ani spalovací. Ne nadarmo 80 % škodovek jde do firem a lidi si je koupí pak až jako ojeté.
EDIT: Ten elBlesk, "až 170 km". Předpokládám při rychlosti tak 50 km/h, což odpovídá v plnohodnotném EV rozsvícené "želvičce" ;-)
20. 11. 2023, 21:18 editováno autorem komentáře
Problém je že ten příplatek za EV (a ne o moc větší než ten "skútr") je docela veliký a to i v ojetých vozech.
Např. do 300 kkč se dá najít Volkswagen e-up! za 255 000 Kč z roku 2014 (tedy 9 let starý. Jak jsou na tom asi baterky ?).
https://www.tipcars.com/volkswagen-e-up/hatchback/elektro/volkswagen-e-up-elektro-6612020.html
Ale spalovací ekvivalent Škoda Citigo začíná na 84 000 kč (a končí při stejném roce výroby na 230 000 Kč což už moc nechápu).
https://www.tipcars.com/skoda-citigo/?-2014
Medián ceny je 138 000 Kč. Za jak dlouho projezdíte po městě a okolí víc než 100 000 Kč včetně servisů ?
Pokud jezdíte málo, tak nejvic ušetříte felicií za 5 tisíc, kterou vždy necháte ve škarpě a koupíte novou, když končí technická. EV se vyplatí pro větší nájezd, protože čím víc jezdíte, tím víc šetříte (dá se jezdit i za halíře).
Jinak stav baterky si před koupí ověříte sám (nebo kamarádem, co se v tom vyzná). Naproti tomu ve spalovacím autě je milion věcí, co se může za měsíc vysypat a oprava bude nerentabilní, a nijak to teď nezjistíte.
To Citigo má jednoduchý atmosférický motor bez všech dnešních serepetiček co se můžou rozbít. Tam moc věcí k vysypání není. A zbytek auta až na logo úplně stejný, takže to bude stejný "black box" ať už v ICE nebo EV variantě. Takže co dostanu za ten příplatek v průměru přes 100 000 Kč ?
Mimochodem jak se dělá velký nájezd v autě co jako nové mělo dojezd "až 160km" jako nové ?
https://www.garaz.cz/clanek/test-ojetiny-volkswagen-e-up-do-mesta-staci-a-je-spolehlivy-21006971
Technicky E-Up dává jako auto do města smysl, ale ekonomicky to hrubě nevychází. Pokud má někdo EV jako koníček, tak je to OK. Motorky má taky spousta lidí jako kníček i když to ekonomicky nevychází smysluplně, ale na rozdíl od EV se o motorkách nesnaží nikdo tvrdit že to je vhodné řešení pro včechny lidi.
My stale vidime ze EV je drahsi nez spalovak. Ale ono to nebude dlouho. Jestli se zamyslime nad cenou pak spalovak ma navic motor, mazaci soustavu, chladici soustavu, spojku, prevodovku, vyfuk a pod. Zatim co EV ma kola a vetsi baterku. Tak proc by melo byt drahsi kdyz je konstrukcne jednoduchsi.
Jo ja vim hodne vetsi baterku.
Tak počkejme s tlačením EV až budou ty baterky ještě levnější a konkurenceschopné a zatím vyrábějme hybridy. Moje Toyota Corolla má baterku jak lepší elektrokolo o kapacitě jen 0,75 kWh a přesto mám za celý rok 50% času a 34% vzdálenosti auto v EV režimu. A ve městě není problém vidět čísla jako 80% času, 60-70% vzdálenosti v EV režimu.
Místo jednoho EV s baterkou o kapacitě např. 80kWh můžeme vyrobit 106 takovýchto hybridů. Co reálně pomůže více ?
Mimochodem ta Toyota nemá startér, spojku, turbo, filtr pevných částici a skoro ani převodovku (má planetovou s "jedním převodem").
ad Jimmy:
Mohl byste prosim uvest konkretni model auta (rok vyroby atd) a pohonu, abych si o tom pocetl vic? Do aut se az tak nevyznam, ve Vasem prispevku je pro mne vicero prekvapujicich veci, treba nevedel jsem, ze je mozne mit:
- spalovak bez starteru
- spalovak s jednim prevodem
- spalovak bez filtru pevnych castic (myslel jsem, ze od roku cca 2018 je to povinne i pro benziny)
Predem dik!
21. 11. 2023, 11:07 editováno autorem komentáře
@Curaj: Je to podobné principu, kdy spalovací motor je jako elektrocentrála k čistě elektrickému pohonu. Specifikem hybridu Toyoty je, že planetová převodovka umí přepínat, aby spalovací motor klidně během jízdy nabíjel baterii nebo rovnou otáčel koly (efektivnější ve vysokých rychlostech, pokud nechete víc jak 1 převodový stupeň).
21. 11. 2023, 11:36 editováno autorem komentáře
Najděte si toyota power split device
Tady je popis včetně rozborky
https://hybridautopart.com/blog-en/toyota-prius-power-split-device/
Tady máte popis včetně simulace
http://eahart.com/prius/psd/
Toyota vyrábí už pátou generaci hybridních pohonů, takže detaily řešení se v průběhu času mění, ale princip nikoliv. Mimochodem hybrid na stejném principu používá i Ford.
Auta s nepřímým vstřikem nepotřebují filtr pevných částí. Což část hybridních motorů od Toyoty splňuje. U nepřímého vstřiku je dost času aby se benzín dokonale vypařil a jako bonus to oplachuje sací ventily.
Mám Corollu 2019, 1,8 hybrid, takže nedávno jsem byl na STK a emisích. Na emisích to celou dobu testů včetně úvodního zahřívání katalizátoru ukazovalo 0,01% CO (minimum co ten měřák zobrazí). Norma zde povoluje až 0,3%, tedy o řád více, takže zjevně to Toyotě funguje dobře. Ostatně jsou známe taxíky co s tímto typem motorů najezdí přes milion kilometrů (baterka vydrží 300-400 000km. Nová stojí cca 45 000Kč).
@Jimmy: Nikdo tady v Česku EV netlačí. Naopak nám sem vozí dízly s protrženým filtrem pevných částic, co pouští spoustu jedů a na měření emisí projdou i bez úplatku. Dokonce i ty hibridy už nejsou znevýhodněné proti čistým EV, protože v Praze končí modré zóny zadarmo (pro čisté EV).
21. 11. 2023, 11:33 editováno autorem komentáře
Každý má jinou představu o "velkém" kufru. Ale z mého pohledu ani jeden z Vámi jmenovaných modelů ho nemá. Snad Tesla Y, ale to zase není auto. A ano jel jsem s tím a je to spíš tablet na kolech, než auto s tabletem. Jinak jízdně je Tesla opravdu zajímavá, to musím uznat, jen jaksi na naše kotáry dost tvrdá.
A ovce kombi... to kombi jaksi proto, protože je to takový kompromis mezi užitností a odporem vzduchu=spotřebou.
Je velký rozdíl v dálniční spotřebě u Tesly 3 a třeba Enyaqu a to jen proto, že Enyaq je odporná SUV škatule. Vlastně to ani SUV není, prostorem uvnitř je to jen odporně nadzvednuté normální auto.
17. 11. 2023, 17:39 editováno autorem komentáře