Vlákno názorů k článku Co by mohl potřebovat linuxový desktop v roce 2025 od Martin P. - Nejen linuxový desktop potřebuje proprietarni aplikace, často s...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 4. 1. 2025 18:23

    Martin P.

    Nejen linuxový desktop potřebuje proprietarni aplikace, často s DRM a hlavně aktuální AAA hry..

    Což může být problém i pro takový MacOS.

    A to tady nevyřešíme.

  • 4. 1. 2025 18:26

    Ladis

    macOS nemá problém s komerčními closed source aplikacemi a DRM. Tyto věci tam fungují stejně jako ve Windows. I ty AAA hry tam fungují, protože Apple sám naportoval DirectX 12 do macOS, takže teď tam běží i Cyberpunk 2077, Death Stranding, Hoghward Legacy a Elden Ring.

    4. 1. 2025, 18:28 editováno autorem komentáře

  • 5. 1. 2025 17:57

    Martin P.

    Apple žádný DX12 do MacOS nenaportoval a těch AAA tam běží min než na Steam OS. Mimo Dead Stranding a jine Vám připadá jako aktuální AAA titul? Tak určitě, nakonec to končí vymlaceným argumentem, že Mac není na hry a her jsou konzole? ... Rofl

  • 5. 1. 2025 21:22

    Ladis

    Jak staré jsou vaše znalosti? Apple napsal PortKit určený k portování nových Windows AAA her a obsahem je hlavně oficiální implementace DirectX 12. Toto API implementovala placená verze WINE, CodeWeavers, a proto jsem zmiňoval DX12-only hry, které teď už na Macu fungují. Jiné DX12 hry podporují i další API, takže ty jely i předtím. No a zatím se nová verze DirectX nechystá, takže macOS má nyní paritu s Windows (a Linuxem), když nepočítám rootkity pro anticheat v kompetitivních hrách. Apple je v macOS zakázal s přechodem na ARM a Microsoft je zakáže od Windows 12. Tedy toto je problém, který se vyřeší sám - nejen pro macOS, ale i pro Linux a Steam Deck.

  • 6. 1. 2025 9:26

    Martin P.

    Napsal jste ...Apple sám naportoval DirectX 12 do macOS... co je hloupost !

    A třeba uvedené hdy ...Death Stranding... je 5 let stará hra která byla tak úspěšná, že se nakonec rozdávala i zdarma. Zabugova CP2077, Potrovina co běží i na Switchy a šikmooký RPG WOW... Hlavně jak jsou nové co ?

    Hry jsou pro Apple aktuálně ostuda a jste rád i když Apple stroji za +4500€ dá právě x let starou hru při FullHD na Medium a +60fps . Proto po přechodu na ARM se MacOs propadl na Steamu dokonce pod Linux. Ano proti starému Intel GMA to je pokrok, jenže přes TB jste mohl připojit eGPU....

    Neřeším filozofické cvičení co by vše mohlo být možné , ale co teď aktuálně je.

  • 6. 1. 2025 11:33

    Ladis

    > Napsal jste ...Apple sám naportoval DirectX 12 do macOS... co je hloupost!

    V čem je to hloupost? Napsal to snad za něj někdo jiný?

    > A třeba uvedené hry ...Death Stranding... je 5 let stará hra která byla tak úspěšná, že se nakonec rozdávala i zdarma. Zabugova CP2077, Potrovina co běží i na Switchy a šikmooký RPG WOW... Hlavně jak jsou nové co?

    Zadarmo Epic po letech rozdává všechno. Sám se pochlubil, že tato strategie mu pro získání X uživatelů vyjde 4x levněji, než házet peníze Facebooku a Googlu za reklamy. Takto to aspoň pomůže herním týmům.

    Že ty hry jsou staré? No ono totiž DirectX 12 je staré. Tak jsem vyjmenoval příklady her, které jsou ukázkou DX12-only her. Jsou i novější hry, ale ty mají třeba i DX11 nebo Vulkan renderer, takže na Macu jely přes to.

    A pro Switch se píše úplně nový engine, příklad Witcher 3. Je to prostě moc slabý HW. Jenže na PC na to vývojáři kašlou, vždyť si přece můžeš koupit silnější železo. Proto musel Apple zasáhnout - když nepřijde hora k Mohamedovi, musí Mohamed k hoře. No nakonec třeba ten Cyberpunk 2077 a Fortnite dostali nový engine i na PC, pro slabší PC. A ten Cyberpunk už ohlásili, že vyjde i nativní verze pro macOS, ale takto hráči nemusí čekat.

    Na hry si nemusíte kupovat Mac za 4500€, RAMka a disk stačí ty základní a procesor/grafiku mají stejnou. Rozhodujte se jen podle modelu SoC - na Cyberpunk 2077 stačí i pasivně chlazený lowend MB Air.

    > Proto po přechodu na ARM se MacOs propadl na Steamu dokonce pod Linux.

    Dokud Valve neimplementuje Proton i pro macOS, tak holt musí macaři používat externí software pro emulaci Windows. Tedy ve Steam stats se tváří jako windowsáci. Ale prý Valve už začalo pracovat na Protonu pro macOS.

    > Ano proti starému Intel GMA to je pokrok, jenže přes TB jste mohl připojit eGPU.

    To jsem nedávno zkoušel, jeden Mac Mini a jeden MacBook Pro. U obou eGPU fungovala jen v macOS, ve Windows byly chyby. Na jednom padalo mapování PCI karty na kolizi s driverem pro trackpad + klávesnice (klávesnice je na Macu připojená přes trackpad, protože má snímač otisků prstů; pokud bych měl externí klávesnici a myš a Bootcamp driver nenainstaloval, tak eGPU funguje) a na druhém hry po chvíli padaly.

    Nicméně v beta nové verze macOS už píše info o kartě v eGPU boxu, takže se možná blízká na lepší časy i na Apple Silicon Macách.

    > Neřeším filozofické cvičení co by vše mohlo být možné , ale co teď aktuálně je.

    Však jsem vám napsal, jak to aktuálně je ;-)