Je-li daný systém na klíč dodán zákazníkovi pod GPL, pak zákazník svobodu obdrží. Pokud nikoli, Linux ani GNU z toho vinit nelze. Zajímavé, jak pan Bednář vždycky namíchá jablka, hrušky, tlačenku a polárkový dort do mixéru a zamíchá. Nicméně už od dob Pejska a Kočičky víme, že leckdy je lepší věci správně oddělovat, že?
Tentokrat nemuzu uplne souhlasit, podle me jsou nejvetsimi vyhodami pro urady:
1. Cena - aneb nenastvat volice zbytecnym utracenim
2. Lokalni dodavatel - kdyz uz platit, tak mistni firme
3. Dostupnost pro vsechny - otevrene formaty, software pro vsechny - plati jen teoreticky, vsichni maji MS
4. Software - urad nepotrebuje nic rysovat v autocadu, urad pouziva standardni programy (ktere jsou) nebo v omezene mire nejake "specialitky", ktere stejne musi nekdo napsat
No, bohužel, "software" si nechají spíchnout od matláků, kteří mají utkvělou představu, že naboucháním pár řádků ve VB z nich dělá programátora první před bohem...
1. Cena je trochu problematická. Samozřejmě, u organizací, které mají vlastní IT oddělení, je to jasné, za SW se ušetří. Na druhou stranu, pokud malý obecní úřad svoje IT oddělení nemá, tak je cenově skoro jedno, jestli si koupí SW s podporou nebo si nainstaluje SW zdarma a zřídí IT oddělení i třeba v počtu jednoho člověka.
2. V čem je pro úřad výhoda lokálního dodavatele?
3. K tomuto bych řekl jenom to, že úřad by neměl nutit občany k tomu, aby si kvůli komunikaci s ním museli nějaké nástroje kupovat.
Mne je toto jasné, ale aký je rozdiel v podpore miestnych firiem pri použití OSS alebo komerčných OS? Naopak, aj u komerčného softvéru sa väčšinou spoľahnem na podporu miestnych firiem, resp. si zamestnám vlastných ľudí. U bežného softvéru je potreba tej podpory navyše malá. U drahého softvéru síce naozaj môžem využívať podporu zahraničných firiem (často však ich zastúpenia pre moju krajinu), tam je však často zas ponúkaná "hodnota" natoľko odlišná od OSS, že aj nie je príliš o čom uvažovať (ak sa bavíme napr. o softvéroch k ku spektrálnym chromatografom a podobným špecialitkám). Je mi jasné, že pár príkladov zamestnania domácich firiem vďaka OSS sa nájde, ale veľa ich asi nebude.
Možná se ve slovenských zvláštních školách matematika neučí, tak to zkusím trošku napravit.
3 miliony za licence do USA + 0,5 milionu za integraci místní firmě je pro místní firmy MÉNĚ než 0Kč za licence + 1,5 milionu za integraci a úpravy OSS zaplacených místní firmě.
Bystřejšího člověka napadne, že i 3,5 milionu místní firmě za integraci a úpravu OSS je pro daňového poplatníka stále stejná částka na IT jako v případě proprietárního řešení, ale "domů" (tzn. místní firmě, pro místní firmu, která své peníze pravděpodobně opět utratí v místě) půjde 7x tolik.
Okrem toho, že tie čísla 3 ku 1,5 mil sú vycucané z prsta, väčšinou predstavuje tá podpora 1,5 milióna za úpravu OSS miestnej firme vyhodené peniaze.
V skutočnosti je väčšinou softvér predávaný vo veľkých sériách lacnejší, než doma vyvíjaný či upravovaný. V našej firme sme kedysi vyvíjali vlastný databázový softvér. Stálo nás to veľa miliónov a nakoniec vývoj pokročil takým smerom, že nám je dnes aj tak zbytočný - zmenil sa dopyt po dátach, zmenila sa legislatíva týkajúca sa tých údajov v databáze. Máme teraz pre zmenu začať vyvíjať vlastný GIS alebo začať vylepšovať Grass? Grass je pritom zložitý softvér, ktorý na Slovensku dokáže upravovať len veľmi málo ľudí a tí by si to dali sakra zaplatiť.
Kto je bystrejší? :-)
Mě by zase zajímalo, kde Vy jste byl na tom, že si ty čísla předešlí přispěvatel vycucal z prstu. Ani on, ani Vy jste nedodali krom tvrzení nic podstatného. Tvrzení "u nás je to levnější" je jaksi o ničem.
Je velikou otázkou jak, kdo daný projekt naplánoval a vedl, a taky je otázkou jak byl vůbec realizován. Když čtu "my jsme udělaly to a to, stálo nás to tolik a tolik, a k ničemu to není", tak si to mohu taky vykládat tak, že lidé kteří daný projekt projektovali na těch místech neměli vůbec co dělat a něco o inteligenci a způsobilosti těch co jim takovou věc vůbec svěřili. (A to nemluvím ani o otázce, zda měli zjištěno, zda to opravdu potřebují). Ani se nezkoušejte ohánět řečmi o "odbornících" a "zkušených manažerech". Jediné co by možná dokázalo takové pochybnosti rozptýlit by byla důkladná analýza toho projektu samotného. Takže zase trochu o ničem.
to, že tie čísla sú vycucané z prsta je "pravdepodobnosť hraničiaca s istotou" :-)
Ja som dal viac ako tvrdenie - povedal som logickú domnienku plus osobnú skúsenosť. Žiaľ, aj taký Mercedes bude vždy lacnejší, ako nechať si upraviť Žiguli na parametre blížiace sa tomu Mercedesu. Ak ten OSS vyhovuje, OK - netreba ho upravovať, ušetrím, ale nepodporím tým žiadnu domácu firmu. Ak nevyhovuje, nedokážem ho upraviť.
Môj príklad skôr ešte dával "domácemu výrobcovi" šancu - šlo o riešenie šité pre firmu. Ak by nám však nevyhovoval trebárs OO, nemyslím si, že poveriť nejakú slovenskú firmu jeho zlepšením by bolo dobrým nápadom. Keď už,podporil by som priamo vývojárov OO, ale to by už nebol domáci výrobca.
Inak, mám dojem, že skôr vy o ničom...
Mozne reseni je modularni system nad OSS zakladem (klidne s komercnimi moduly) jehoz vyvoj muze ridit nejaka statni organizace (vysoka skola, odborniku mame dost) a nikdo nemusi znovu vynalezat kolo s kazdou dalsi potrebou.
Soucasny stav je kazdy pes-jina ves, kazdy urad ma jine sw vybaveni a je peklo sdilet data i mezi dvema urady a to maji prosim pekne MS windows a Office. Akorat s dobastlenymi "programky" a makry ktere nikdo vyjma puvodniho autora (pokud si to jeste pamatuje) neumi doplnit/aktualizovat/prizpusobit.
Placena muze byt napriklad ta aktualizace dle platnych zakonu.
Vy resite mercedes ze ziguliku, takze opet resite s prominutim HOVNO.
Škoda, že vy dvaja nie ste vo vláde. Alebo aspoň v pop-music :-P.
Teoretický model, ktorý ste tu na kolene a na počkanie stvorili, akosi nikde (možno len takmer nikde) nefunguje.
Pokiaľ zvolím OO a nevyhovuje mi, zadám vylepšenie domácej firme??? Čo mi to prinesie - firma bude za moje peniaze rok študovať kódy a potom vytvorí niečo, čo OO neprijme s tým, že to nezapadá do ich filozofie? To je o tom type programov, ktorý sa v súvislosti s prechodom úradov na OSS pretriasa najčastejšie. Ak si zadám požiadavky na makrá, to mi aj pre MSO zrealizuje kopec domácich firiem. Obávam sa, že sa ich nájde viac ako pre OO. A obávam sa, že univerzity majú trochu inú náplň práce, než vývoj softvéru pre zákazníkov. Takže tento typ podpory domácich firiem so zavádzaním OSS nesúvisí.
A váš návrh nahradiť makrá pre MSO makrami pre OO akosi vôbec nezaručuje menšie problémy pri komunikácii medzi firmami a inštitúciami. Iba ak by ste naozaj dokázali vytvoriť tú novú štátnu inštitúciu, ktorá by centrálne riadila ich vývoj. Ale ten by zas nebol kompatibilný s EU, však, súdruhovia :-)
Hele trubirohu, zkus neflamovat a prijit s necim konkretnim. Prvnimi dvema vetami si kompenzujes nejaky osobni neuspech?
Standardy jsou dobra vec a bez nich to samozrejme nejde, proto se ti vsechny ty "horke konstrukce" vzdy sesypou ;-)
Proc si myslis ze nemuze statni organizace plna odborniku, vytvaret software pro jinou statni organizaci, delat tim padem neco uzitecne a v konecnem dusledku usetrit statu penize? Myslis ze by to mohlo byt horsi nez dnesni zbastleny, totatle zamakrovany a polofunkcni "system"?
Muj navrh nebyl nahradit MSO makra temi z OOo. Slovensko snad neni rozvojova zeme tak jakto ze Treebeard neumi cist?
Soudruhem nazyvej maminku nebo tatinka pokud ti to zerou, from me bys mohl dostat pres hubu ze se posadis a poseres v jednom kroku!
milý trubiroh,
o štandardoch tu žiadne reč nebola, neviem, prečo ich sem teraz zavádzaš. Mimochodom, formáty MSO sú určite väčším štandardom než formáty OO, napriek pokusom EU to zmeniť. Štandardom je to, čo sa používa, nie to čo niekto nariadi používať.
Pracovníci univerzity majú povinnosť publikovať v odborných časopisoch ich odboru, prednášať, robiť výskum v odbore, v ktorom má ich univerzita akreditáciu. Tvoj názor, že IT je nad všetkým, a že má väčšiu cenu programovať makrá pre štátnu správu, než sa baviť s biológiou či matematikou, im nepomôže. Majú svojho zriaďovateľa, akreditáciu, ambície na vedeckom poli, a to im diktuje, čím sa majú zaoberať. A ak je aj ich odborom informatika, tiež nemajú čas programovať pre štátnu správu. A ani si nemyslím, že by univerzity mali na to, aby prekonali softvérové firmy. Schopní programátori pracujú inde :-(
Súdruhom som ťa nazval kvôli súdružskému návrhu vytvoriť novú centrálnu štátnu firmu s kompetenciou diktovať ostatným, relatívne nezávislým, štátnym inštitúciám) po vzore Mao Linuxu a Fideluxu). A tvoja reakcia mi potvrdila diagnózu :-)
Diskuse se vyvyji a pacient Treebeard nechape psany text, tak se mu musi pomahat. Standard JE TO CO UZNA NEJAKA STANDARDIZACNI ORGANIZACE. To co popisujes je PSEUDO standard, nepsany, nedokumentovany, nepouzitelny.
Jdi uz do prdele s makrama v OOo, nikdo tady o nich nepsal.
Pojdme k TVYM navrhum jak vyresit bordel na uradech. Pridelas nove vsemohouci makro do excelu? Vzdyt KOMERCNI SW pro statni spravu, od tebou zminenych ODBORNIKU stoji ZA VELKE HOVNO, je nepouzitelny, neschopny spolupracovat s jinymi SW, data se prepisuji mnohdy rucne z formulare do formulare.
bolo by to ako hovoríš, keby tá organizácia mala potrebné právomoci, čo napr. W3C nemá... Jej "štandardy" sú len doporučeniami. A trebárs formáty MSO sú rovnakým ISO štandardom, ako formáty OO, s tým drobným rozdielom, že sú aj štandardne používané.
Nechápem však, ako sme k štandardom vôbec dostali :-) :-)
To keď linuxák nevie kam z konopí, tak vždy spomenie štandardy v duchu onoho "no a čo, ale my nelynčujeme černochov"? Pôvodná téma diskusie sa týkala počtu zákaziek pre domáce firmy a zavádzania OSS. Zamestnaním nejakých domácich firiem v rozvoji OSS určite nezvýšim ani dodržiavanie štandardov.
Pokiaľ ide o makrá, jednak ich nepoužíva ani zďaleka každá štátna inštitúcia/úrad, jednak som nepočul, že by práve makrá boli nejako štandardizované. A neexistuje ani nejako veľa "komerčného softvéru pre štátnu správu", skús však upresniť, čo máš namysli, možno ťa nakoniec niekto pochopí. Prinajmenšom sa možno pochopíš ty sám.
Jak vidno, v Hornich Uhrach maji nejaky problem v chapani psaneho textu ...
Vynechme osobni utoky a off-topic a venujme se faktum:
1. Nikdo netvrdil, ze W3C je standardizacni instituce.
2. ISO ma format docx a pod., starsi nikolivek. A doposud jsem ze ZADNEHO uradu nedostal neco ve formatu docx (podle platne ISO normy) ... zato doc a podobnych nedokumentovanych *** pozehnane.
3. Zda se snad nekomu, ze urad ma lepsi vyjednavaci moznosti s molochy typu MS nez s mistni frmou? A komu z nich mohu vysledek hodit na hlavu, kdyz neodpovida standardum?
1. Nikto neuviedol ani to, aké štandardy má na mysli. A z dovtedajšej diskusie to ani nijako nevyplývalo. Súvislosť medzi zamestnávaním domácich vývojárov (čo bola téma threadu) a štandardmi asi nie príliš silná...
2. Staršie formáty OO, formáty KOffice, Abiwordu a p. tiež nie sú ISO štandardmi. A na kritiku, že KWrite si lepšie poradí s .doc, než s .odf, si tiež pamätám... Mimochodom, formát .doc je, samozrejme, dokumentovaný a dnes už aj otvorený. Trošku ste zaspali dobu.
3. Úrad nebude vyjednávať ani z MS ani z miestnou firmou. Resp. z miestnou firmou bude vyjednávať o celkom iných veciach, ako o vylepšovaní OO. Úrad bude s MSO skrátka spokojný, a keby zaviedol OO, tak bude zamestnancov nútiť, aby boli spokojní aj tak. Určite sa ich nespýta, čo je na OO zlé a nezadá miestnej firme vytvorenie nového konventora z .doc a .docx, zrýchlenie štartu, zlepšenie vyhladzovania textu a desať ďalších vecí. Úrad si nemyslí, že by to bolo lacnejšie, než radšej kúpiť ten MSO. A ajťáci na tom úrade vedia, že že by to nebolo realizovateľné ani keby peniaze na to boli - vývojový tím OO sídli inde, má svoje plány, stoja za ním giganti ako IBM a Sun, a tento kolos určite nebude s nadšením vítať pokus nejakej slovenskej firmičky so štátnou zákazkou na pár milónov SK a na jej "vylepšenia" bude zvysoka kašľať, takže je vždy možné, že v nasledujúcej verzii OO nebudú fungovať. A už zase štandardy? A aké hádzanie výsledkov na hlavu? Skúste to formulovať zrozumiteľnejšie. http://www.rencin.cz/vismo/galerie3.asp?id_org=200014&id_fotopary=1153&p1=1001#vfoto
Interoperabilita je skvělá věc, ale zrovna s diskusí MS Office vs. OO nemá nic společného.
Když už je úřad natolik osvícený, že v rámci tendru vyžaduje návrh, který zajišťovat "interoperatilitu" v rámci příslušné agendy nebo oboru, pak tím de facto vyloučí lokální firmy (až na velmi vzácné výjimky úzce specializovaných firem), protože normální SW firma vůbec netuší, o jakých standardech se vlastně mluví. Svého času jsem měl co do činění s nákladní dopravou a musím říct, že kdo to nědělá full time, tak vůbec ani nemůže tušit, o jaké standardy jde. Dokonce nejspíš ani nikdy neslyšel o organizacích, které tyto standardy vydávají. A jejichž standardy jsou, na rozdíl od W3C, závazné.
Nedorozumění v celém tomto vlákně je v tom, co si kdo představuje pod pojmem standard a standardizace. S tím, jak diskuse pokračovala, se i průběžně posouval a měnil obsah tohoto pojmu.
Největší legrace je, když se někde začně diskutovat o OSS, dříve či později se plynně přejde na standardy (a vyberou se ty, které se zrovna hodí, p praxi okrajové a celkem nevýznamné) a pak to celé sklouzne na porovnávání MSO vs. OO. I když to je zrovna v praxi naprosto okrajová záležitost.
Inu, zkusme to jinak, tak aby to pochopil i Jakub a Treebeard.
Pokud chces aby nejaky urad pouzival modularni system (nekdo udela jadro a ostatni firmy dodavaji moduly) do ktereho muze vytvorit modul firma tvorici ekonomicke systemy, firma tvorici GIS a dalsi, jsi bez dodrzovani standardu v PRDELI a nikdy ti takovy system nebude poradne fungovat.
Nevim jestli mate vy windowsaci vsichni tak porouchane osobnosti, nebo neumite pocitat aspon do peti, ale smysl standardu a standardizace snad neni tezke pochopit. Pokud to pro vas je tezke, venujte se ovcim nebo pestovani mrkve, tam moc skody neudelate.
PS: Tesim se LOL Phirae a jeho hlody o API na mazani masla na cyklisticky software :-P.
Rozdíl mezi námi je možná v tom, že vetšina projektů na kterých pracuji, je pro státní správu. A jde hlavně o projekty, ve kterých se "přesouvají papíry".
Moje praktická zkušenost z toho, jak to tam funguje je prostě odlišná od Tvé.
Standardy se v takovém flame vždy hodí. Tedy do doby než někdo nadnese, že .NET je založený na standardech (ECMA 335, ECMA 334, ISO/IEC 23271:2006, ISO/IEC 23270:2006), a tedy je správné psát SW v .NETu a případně Mono. Pak začnou prskat ;)
Myslím, že atandardy na komunikační protokoly a datové formáty jsou podstatně důležitější než standardy na programovací jazyky. Software celého světa neběží ve vláknech jediného procesu. Ty informační systémy si můžou firmy psát třeba v INTERCALu, hlavní je, aby nemluvily se zbytkem světa počítačovou klingonštinou.
Aha. Takže když mají firmy a úřady hromady dokumentů ve formátech DOC/XLS/PPT, tak je jediné správně řešení začít okamžitě používat ODF, protože je to standard. Sice do něj ty staré dokuentynelze převést beze ztrát vlastností, ale koho to mrzí, hlavně že standard. Naopak v případě programovacích jazyků má MS ISO standard a Java ne, a proto standard vlastně vůbec není důležitý. To je fakt roztomilé.
Dosli jsme k nim tak, ze bez standardu jsou pojmy jako interoperabilita uplne na nic, prazdna slova, nic vic. Linuxak spomene standardy kdyz jsou nutnosti.
Castecne funkcni (projekt se zavadi a je velmi rozsahly) model toho co jsem popsal, existuje v Brazilii a myslim v Argentine nebo jine velke zemi jizni ameriky a nejaka asijska zeme mela podobne plany.
Tesim se jak se chytnes spojeni "castecne funkcni", napsal jsem ho tam zamerne ale musim ti nechat nejake steblo :-).
Standard je to co sa pouziva? Dakujem za taky "standard" do ktoreho nevidi nikto iny iba MS! Takze ak takym "standardom" ma so mnou komunikovat nejaky urad, tak si MUSIM kupit MS Office, a toto ty nazyvas standardom??
Ak mi teraz pre diplomovu pracu daju na vyber robit pre nejake firmy nieco, tak preco by sa nemohli temy diplomovych prac studentov vyberat tak, aby sa napr. riesil takyto system?? Ved to by bola skvela prilezitost.
95% komunikácie, domácej aj zahraničnej, prebieha vo formátoch MSO, milóny dokumentov v týchto formátoch sú archivované... Takže najlepším riešením je nadiktovať zhora nový "štandard", s ktorým majú problémy dokonca aj ostatné linuxové kancelárske balíky? Štandard, ktorého rozšírenie je mizivé?
Fakt si myslíš, že diplomanti vyriešia problémy vývoja veľkých palikácií :-) Že diplomanti sú schopní lacno a efektívne splniť, značne diverzifikované, požiadavky štátnych inštitúcií?
Keď nastúpiš do práce a trošku sa rozpozeráš, budeš sa svojmu včerajšiemu výroku strašne smiať...
A ty si myslis ze je problem otevirat dokumenty v doc a vsechny nove ukladat do odf/docx? Zkus se aspon podivat do napovedy ke svym officum jak to funguje, nez budes pokracovat v dalsich blabolech.
Minimálně v případě ODF to je problém, protože do ODF řadu věcí nelze převést. Navíc ODF nepopisuje ani vzorce tabulkových kalkulací, takže vlastně není do čeho převádět. Sun měl 3 roky na standardizaci lepší verze ODF, která by uměla vzorečky, a popisovala řadu věcí chybějících v ODF 1.0, ale vykašlal se na to.
Viewery formátů MS Office jsou k dispozici zdarma, dokumentace formátů také. Formáty OOXML (DOCX, XLSX a další) dokonce prošly standardizací, a to i přes velikou snahu Sunu a IBM aby ISO standard měl jen a pouze Sun.
Do po-music se moc nehodím. Zaprvé jej neposlouchám a zadruhé neumím zpívat. S mým hlasem připadá tak v úvahu možná Death Metall :-P
Za prvé, když už bych zadával nějaké vylepšování software nějaké firmě, tak by mě nezajmálo, kde a jak si to nastuduje. Buď je schopná to udělat, pak bych zajímal o její koncept, nebo budu hledat někoho jiného. A už vůbec by mě netankovalo zad je nebo není domácí, ale zda, jak rychle a za jakou cenu a jak jvalitně je schopna mým požadavkům vyhovět. Nehledě na to OO má vlastní SDK, což by mělo celou věc hodně zjednodušit.
Co se týče maker, Vysual Basic v OO a MSO, je velice podobný, ne-li téměř stejný. Drobné rozdíly tam sice asi budou, nicméně, to by nemělo dělat kvalifikované firmě podle mého názoru zas tak velké potíže.
Univerzity mají spoustu (a možná nevyužitého) potenciálu, tady problém vůbec nevidím.
Kde jste četl, že by psal o náhradě MAKER pro MSO, za MAKRA pro OO? nebo jste tak velký bissnismen, že jste vlastně nepochopil co psal? ;)
"Vysual Basic" v OOo těžko bude volat DB pomocí ADO, pracovat s DMS, provádět parsování XML pomocí MSXML apod.
Univerzity mají jiný popis práce, a navíc cokoliv státního je nutně neefektivní. Neměla by technická univerzita vyrábět auta pro státní správu? Třeba by to uměla líp než Škoda Auto ;)
Hezké, ale je vidět, že mě opravdu špatně znáte. Muziku silně prožívám, ale podobné exesy si klidně odpustím, natož abych je natáčel a zveřejńoval. IMHO Treebeard mluvil o zpěvu, což se v případě tvrdých Death, Black a Trash metalových kapel - ne náhodou - slengově nazívá "blytím" ;) Dobrý pokus, ale zase vedle.
OOo Visual basic + OOo SDK
"Univerzity mají jiný popis práce, a navíc cokoliv státního je nutně neefektivní. Neměla by technická univerzita vyrábět auta pro státní správu? Třeba by to uměla líp než Škoda Auto ;)"
1) Koukněte jak to funguje i v jiných zemích.
2) Pokud jsem dobře pochopil toho kdo s touto myšlenkou přišel, chtěl říci že univerzity neustále chrlí nové lidi schopné profesionálně pracovat v IT :-P
Ano, Já myslím, že je nevidí jen proto, že těmto (a pdobným) soudruhům je z bůh ví jakého podivného důvodu OSS přímo trámem v oku... A nebo spíš bych řekl, že bude pravděpodobnější věková hranice někde mezi 15 - 20 léty a příííííííšernááááááááá nuda :)
Auu! Státní organizace by měla řídit vývoj SW? Státní organizace neumí řídit ani samy sebe. Cokoliv dělá stát, dělá neefektivně. Mělo by to v případě SW být lepší? A proč?
Doměnka, je pořád doměnkou a bylo by potřeba to říci ;) Já se zase domnívám že dotyčný zas tak daleko od pravdy nebyl. Někde jsem viděl výpis co věechno takový úřad za software a softwarové služby zhruba potřebuje. Jenom hrubým odhadem by to nějákých pár melcků udělalo. A to nemluvím o plošné ceně. Ty slevy to sice krapet srazí, ale nijak markantní rozdíl to ve výsledku asi nebude.
Je problém když nerozeznáte Mercedesa od Žigulíka :) Řešení na bázi Linuxu (nebo Open Source obecně) by v povolaných rukou nabídlo nejméně stejně plnohodnotné řešení jako kterékoliv jiné (rozhodně bych o to nežádal pana Bednáře). A jsem přesvědčen o tom, že by v konečném důsledku vyšlo mnohem levněji. Ona cena software jako takové je velmi důležitý základ. Navíc v případě propertiálního řešení, platíte pouze za to, že smíte daný software vůbec používat. A nějaké dodělávky, další vývoj atpd, v drtivé většině případů cenu ještě výrazně prodraží, protože si firma takový zásahy samozřejmě patřičně naučtuje. Je to její, vy nemáte kromě práva to použít a maximálně se na nějakých změnách zkusit dohodnout, v podstatě žádná jiná - takže může. V případě Open Source je situace poněkud jiná.
Vaše skušennost je hezká věc, ale jaksi jste nevzal v potaz, že tato skušenost může v kontextu pochybností, které jsem nastolil ztrácet na lesku a ukázat se jako krajně povrchní. Úplně ignorujete to, že vytvořit projekt neznamená říci "teď si napíšeme toto", a obvzláště ne v případě nějakého sofistikovaného firemního projektu. těžko to může vzít do ruky nějaký bastlič - a pokud to vedení někomu takovému svěřilo, tak bych na místě majitele firmy uvažoval o jeho radikální výměně (tedy v případě, který popisujete). ;) Jinými slovy, pořád vykládáte, že vás to vyšlo draho a je to nepoužitelné, ale už se jaksi zapomínáte zmínit o velmi podstatné věci a tou je návrh a realizace toho projektu.
Ono nemusí ísť rovno o rodiel mercedes-Žigulík. Stačí, ak mi na tom OO chýba jedna vlastnosť, tak pri nejakých 10 licenciách ročne ma vyjde lacnejšie ich zaplatiť, ako platiť "vylepšenie" OO domácou firmou, u ktorého navyše nemám záruku, že ho vývojový tím OO prijme,takže po každom update som znova na začiatku.
ten príklad z mojej firmy som uviedol skôr ako ilustráciu toho, že často je lepšie kúpiť nejaký nešpecializovaný bežný komerčný (ale kvalitný) softvér, než silou mocou vyvíjať vlastné rišenie, na ktoré nemám síl. Keby sme miesto vlastného softvéru všetci mali FoxPro alebo trebárs Access, tak by sme tie databázy tiež naplnili, výstupy by sme si robili sami a výsledok by nebol oveľa horší, a ako bonus by sme mali poriadny softvér a vedeli s ním poriadne pracovať.
Samozrejme, keby sa dal zadarmo použiť vyhovujúci OSS, bolo by to ešte lepšie. Ale nie za cenu jeho vylepšovanie z pozície nie príliš veľkej firmy.
1) Co melete furt o OO? myslíte, že Open Software je pouze OO? Nehledě na to, že s vývojem a Licencemi OO je to krapet (díky Sunu) složitější? Nebo jste na tom tak špatně, že si myslíte že kolem OO (a kancelářských balíků) se točí celý svět firem a úřadů? Ono je toho snad mnohem víc ne? Nehledě druhou věcí je, jak vlastně OO zvládáte. To mě vede k tomu, že v případě, že v některé firmě/kanceláři mají jiný kancelářský produkt a ti kdož s ním pracují na něj ramcají tak se kolem toho taková mela nedělá. Vedení prostě většinou reaguje jednoduše: "Nelíbí se Vám to? Támhle nechal tesař díru.". Ale jakmile jde o Open Source, tak už je hned jasné, že je špatný, že? Zvláštní!
2)Je to špatný a neúplný příklad. Je to pouze konstatování faktu, bez náznaku hlubšího vhledu. Bez podstatných souvislostí. Chlape, pochopíte to? Není to k ničemu.
3) To záleží na tom co chcete vylepšovat a komu to zadáte. A zda je to vůbec potřeba. I v systému kde se používa převážně Open Source (např.), se najde uplatnění pro komerční subjekty a jejich produkty. A právě 90% z nich jsou určena pro firmy.
1) O OO "metiem" preto, lebo niektoré náznaky v diskusii (trebár makrá) smerovali k nemu a nikto nespomenul nič iné. Ja som na začiatku spomenul trebárs aj softvér k laboratórnym prístrojom, mimochodom, tiež býva prevažne len pre Windows. Ale pokiaľ ide o "štátnych úradníkov", čo podľa vás budú používať nejaký kancelársky balík, plus špecialisti tu a tam nejakú štatistický softvér, GIS, budú tlačiť aj nejaké oficiálne publikácie.
Pokiaľ ide o to "vylepšovanie", to nebol môj nápad, naopak, to bolo práve to, na čo som zareagoval. Ja som práve povedal, že (napr.) ten OO buď vyhovuje, mám ho zadarmo, a nič nevylepšujem, alebo nevyhovuje, a tak ho nepoužívam. Nemyslím si, že nejaký úrad vrazí peniaze uštrené nákupomlicencií do jeho "vylepešenia" a to ešte domácou firmou.
Skrátka, chytili ste do siete uvažovania "kto nie je s nami, je proti nám", vytočilo vás len to, že si "windowsák" dovolil spochybniť jeden jediný názor pravoverného, aj keď šlo o názor neobhájiteľný.
2) Vy neuvádzate pre istotu nijaký fakt. Mimochodom, čo to je "náznak hlubšího vzhledu"? Vy niečo také uvádzate? :-) Uviedli ste nejaké podstatné súvislosti?
3) Veď ja som práve tvrdil, že vylepšovanie nie je potrebné. Že práve ten argument, že zavádzanie OSS prinesie viac zákazok domácim firmám, je veľmi chabý. Vy ste to vo svojej linuxáckej zúrivosti prehliadli, že vlastne hovorím to, čo si myslíte aj vy...
A ešte drobná poznámka: U komerčných projektov v prostredí OSS môže (nemusí)spôsobiť problémy GPL.
Makra v OO jsi zacal vytahovat ty jako argument na zbastleny SW uradu a tuny maker ktera povysuji na "informacni system". Nikdo nepredpokladal ze MSO makra budou nahrazena OO makry, to jen treebeard opet nepochopil psany text.
Pokud jde o firmy, tak bych souhlasil, tam muze byt nasazeni Linuxu slozite.
Ale tohle je o statnich uradech, kde nejsou zadne specificke naroky na SW. Vetsina cinnosti jakehokoliv uradu = papirovani.
U tech chybejicich vlastnosti nemate pravdu. Koupim MS Office = close source = napisu MS, aby mi tu vlastnost implementovali? Vite kolik to bude stat? Mam OO = opensource = vlastnost muze implementovat Franta od vedle + OO ma pluginy, treba by se dalo implementovat pres nejaky plugin (coz neni obeti nakladu na seznameni se s kodem jako prvni varianta).
Je to teorie, ale chci jenom ukazat, za naklady na implementaci nejake nove vlastnosti do SW jsou u MS Office z logiky veci vyssi, nez u open source reseni a OO konkretne.
Človíčku, už jste se někdy setkal s tím, jak ve skutečnosti funguje veřejná správa ? Doporučuji anglický seriál: "Jistě pane ministře". Ani v nejmenším nepřehání - spíše naopak.
Představa, že vedení řídí a podřízení poslouchají nemá s realitou vůbec nic společného. Zejména to platí v případě, kdy se mají měnit léty zaběhané postupy. Přechod z Win na Linux je jednou z nějhorších černých můr úředníků, protože Linux funguje jinak než Win.
Práce ve státní sféře je z 50% politikaření, Takový řadový ferent, když se pořádně naštve dokáže celkem hravě vyvolat vlnu, která smete vedení. Stalo se to už mockrát a ještě se to mockrát stane (pamatuji případ, kdy nakonec padl ministr dopravy). Proti úředníkům se nedá bojovat, s těmi se musí spolupracovat. Jinak reálně hrozí, že sahnou k nejmocnější zbrani úředníka - začnou se chovat přesně podle předpisů a díky tomu organizace zkolabuje (a pravděpodobně bude vyhozeno vedení). Což se ostatně asi před dvěmi lety přesně stalo. V jedné nejmenované organizaci se informatikovi povedlo přesvědčit ředitele o ekonomické výhodnosti náhrady MS Office OpenOfficem. Hm, Je fakt, že ředitel byl rychlejší a těsně před tím, že byl oficiálě odvolán, stačil vyhodit příslušného informatika. Pak se všechno vrátilo do starých kolejí a všichi byli spokojeni.
Čímž chci říct - náklady na jakékoli licence jsou nepatrným zlomkem nákladů spojených s implementací jakéhokoli softwaru (bez ohledu na to, jak jsou licence drahé). A ve veřejné správě to platí dvojnásob.
shodou okolnosti pracuji na krajskem urade, a i kdyz sam doma pouzivam linux, openoffice atd atd, zavedeni cehokoli noveho ve verejne sprave - a to mluvim jen o presunu aplikace "z plochy do nabidky start" - je vec svizelna, ktera se nesetkava s pochopenim ... tudiz, presne jak pisete - radeji zaplatit a ku vseobecne spokojenosti osazenstva dodrzovat jiz do kamene vytesane, zajete koleje, nez novatorsky skrtat, menit, modernizovat ... monstru se jmenem verejna sprava se neda velet, tomu se musi zdvorile ustoupit ! proto autore clanku - prosim, nez neco napisete, bezte si aspon na hodinu, dve sednou treba i na onen kraj
Ano, ale s novym sa raz musis stretnut, pretoze HW prestane stacit, odide, bude treba kupit novy, ale na ten aj novy OS, a si v takej istej situacii. Teda, ak je problemom "z plochy do nabidky start", tak sa s nim stretnes aj pri prechode z XP na Vistu, 7.
Jestliže na takovém úřadu pracují lidi, pro které je problém "presun aplikace z plochy do nabidky start", dá se to považovat za dostatečné schopnosti i jen na obyčejného uživatele? Není právě toto důvod pro pořádnou čistku? Dokud budou ti nejneschopnější blokovat změny, nic se v týhle posraný republice nezmění.
Potíž je v tom, že oni naopak nechápou, jak je možné, že Ty nerespektuješ prováděcí vyhlášku 158EC/1256 z roku 1991 a neznáš rozhodnutí nejvyššího správního soudu ve věci zaúčtovnání z roku 1992 ... ... to je přece Tvou povinností, patří to k základnímu vzdělání a neznalost zákona neomlouvá (ta čísla jsem si vymyslel).
... je prostě živí něco jiného, než počítače. Zpravidla to znají dokonale a mají naprosto stejný problém s tím, že ostatní lidé jsou tak neschopní, že se nedokáží těch pár paragrafů naučit (u každého úředníka jiných pár paragrafů).
Chápu, co myslíte, ale je správné srovnávat hypertrofovaný právní řád ČR s 3 ikonkami na ploše či menu? Není složitost rozdílná? Dále: V případě, že nebudu znát onu vyhlášku, dostanu od úřadů pojeb. Když úředník nebude znát ty 3 aplikace z menu, vyřeší se to tím, že mu vyměníme operák? To asi ne.
Oni (úředníci) to tak vnímají. Takže je to správné.
Zákazníkem je úřad a o úspěchu projektu rozhodnou řadoví úředníci, se kterými se nejspíš vůbec nesetkáte. Velmi přesně to popisuje povzdechnutí, že: "skutečnou moc (na úřadě) nemá ten, kdo je schopen něco prosadit nebo vybudovat, ale ten, kdo je schopen to zničit." To je bohužel jedno ze specifik veřejné správy a je krutě pravdivé.
Franta od vedle vám fakt nebude implementovat změny v OOo. Musel byste změny kvalifikovaně zadat, Franta by prostudovat kód OOo, napsat změny, zdokumentovat změny, vy je musíte otestovat. Franta musí změny podporovat, a udržovat je v příštích verzích OO. To je pracné a VELMI drahé. Proto firmy nehrabou do zdrojáků OOo, KWordu, a nehrabaly by ani do zdrojáků Oracle (kdyby ten velký příznivce open source dal svoje zdrojáky veřejně).
MSO je mimo jiné vývojářská platforma. Máte makra, pluginy, a velmi široké API. Technicky není problém postavit informační systém v Excelu, s DB může komunikovat přes ADO (Access je na to pravda stavěný lépe). Nebo můžete přes pár řádek integrovat generátor čárových kódů, případně OCR. Kdepak OOo.
OOo je mimo jiné vývojářská platforma. Máte makra, pluginy a velmi široké API. Technicky není problém postavit informační systém v Calcu, s DB může komunikovat přes SDBC (Base je na to, pravda, stavěný lépe). Nebo můžete přes pár řádek integrovat generátor čárových kódů, případně OCR.
To byste na Linunu nejprve musel mít nějaké aplikace, se kterými byste komunikoval. A pak byste mohl začít řešit, jak používat UNO, KParts, Bonobo, nebo něco úplně jiného. A to široké API, které neumí ani přidat uživatele, přehrávat multimédia atd., to myslíte fakt vážně? V Excelu můžete třeba napsat sheet pro hromadné přidávání uživatelů.
>> Navíc v případě propertiálního řešení, platíte pouze za to, že smíte daný software vůbec používat. A nějaké dodělávky, další vývoj atpd, v drtivé většině případů cenu ještě výrazně prodraží, protože si firma takový zásahy samozřejmě patřičně naučtuje. Je to její, vy nemáte kromě práva to použít a maximálně se na nějakých změnách zkusit dohodnout, v podstatě žádná jiná - takže může. V případě Open Source je situace poněkud jiná.
Teda, pokud se nezměnil AZ, pak pak SW na zakázku se řídí jinými pravidly než krabicový SW. SW firma je sice vlastníkem autorských práv, ale vykonavatelem autorských práv je fyzická či právnická osoba která si daný SW objednala a z toho vyplývají další práva a povinnosti dle AZ.
Pokud vím, tak u propertialního software se jeho užívání a vztah uživatele k danému produktu řídí nejen Autorským zákonem, ale také licencí (což je v podstatě dohoda, jejíž souhlas potvrzujete nainstalováním a používáním daného produktu - pochopil-li jsem to správně). Vycházím-li EULA licencí, pak musím konstatovat pouze fakt, že kromě práva používat program, v jiná PODSTATĚ nemáte (hlavně je mnohdy těžké si je vůbec prosadit - Viz třeba diskuze o neteboocích Leonovo a vracení předinstalovaných Windows). Zákon mi neumožňuje - pokud jsem si vědom, jinak mě opravte- samovolně a libovolně nakládat s programy (atpd. mám ten dojem, že to tam má dokonce souhrný název jako počítačové dílo), Pokud k tomu nemám souhlas držitele autorských práv k danému dílu (nebo jím sám nejsem). Pochybuju, že je vůbec existuje firma, která vám takový souhlas udělí jen pro Váše hezký oči.... :)
Specialitky budou napsany pro system podle zadosti zadavatele zakazky. To ze je to dneska v 99% W neznamena, ze by to nemohl byt i Linux...
Nechces mi tvrdit, ze stavebni urad potrebuje na kazdem stroji CAD, ze ne?
Podobné cynty většinou píše člověk, který nikdy neviděl úředníka veřejné správy pracovat. 99% úředníků potřebuje ke své práci pouze e-mailového klienta, textový editor a tabulkový kalkulátor. Pro další práce využívají často různá makra, která vytváří místní IT oddělení.
Obávám se, že je to zrovna naopak, úřadník, který nepracuje si opravdu vystačí s vámi zmíněnými kancelářskými aplikacemi, ovšem i na úřadě se řeší finance, takže nějaký účetní a mzdový SW bude třeba, oběh dokumentů (spisová služba), už zmiňovaný CAD a aplikace pro územní plánování, dále jsou zde aplikace pro sociálku, matriku, občanky, pasy atd. možná byste byl překvapen, kolik SW se na úředech používá :-)
GISy, štatistika, databázové aplikácie, veľa štátnych organizácii vydáva tlačoviny, samozrejme účtovníctvo a evidencia... Ale existuje naozaj kopec referentov, ktorí majú len Office a e-mail. Ale tí zas ten Office využívajú tak intenzívne, ako si len máloktorý ajťák dokáže predstaviť a akékoľvek zmeny v ergonómii a komforte im značne ovplyvnia produktivitu. Plus majú archívy starých dokumentov vo formáte, aký používali predtým.
používali ju preto, že im nikto nechcel kúpiť Word (a vtedy neexistoval ani nijaký iný vhodný a lacný editor), plus staré sekretárky sa nechceli dva ropy pred dôchodkom učiť niečo nové, plus preto, že problémy s konverziou starých .602 súborov boli celkom značné.
Ale už hodne dávno som sa s dokumentom napísaným v T602 nestretol... Naposledy okolo roku 1995.
furt lepšie mať problém len so zložitejšími makrami, ako riešiť problémy s obyčajnými dokumentmi.
BTW, zložité makrá so starých formátov OO sa prevádzajú naozaj celkom bez problémov?
Hovor to ľuďom, ktorí to majú na krku... A keby sa jednalo iba o makrá: problém je so šablónami, importom z iných formátov (textové súbory do excelu) atď.
Takže to zhrniem - raz zmena ovládania prekáža a druhýkrát nie? Raz prekáža nutnosť prevodu a druhýkrát nie?
Zmena prekáža vždy, menšia zmena prekáža menej ako väčšia zmena. A náročná zmena "k lepšiemu" sa znáša ľahšie ako zmena "k horšiemu", či "takmer rovnakému".
Stačí?
nemám pocit, že by 2007 potrebovala viac RAM, ale príliš ju nepoznám. To k lepšiemu myslím skôr všeobecne, nehovoril som o MSO. Dnes nikto ešte nie je nútený prechádzať. Stačí si doinštalovať konvertory do staršej verzie Office a podpora bude ešte dlhá.
Makra nejsou součástí dokumentů, resp. nemají být. Dokumenty převedete bez problémů, makra upravíte jen jednou. Tedy pokud jste použil mozek při návrhu maker.
Já to teda ani nečetl a možná je někde napsáno, jaké má autor zkušenosti se státní správou, ale podle mého osobního názoru je blbost už nadpis sám ... Ve státní správě jsem rok pracoval a téměř devět let působil jako externí (sub)dodavatel a konzultant. Naprostá většina lidí s pravomocí rozhodovat má jakési zákulisní informace o tom, že někde existuje něco, čemu se říká Linux (nebo tak nějak) a že to je ten systém, který ukazují v amerických filmech, když se nějací zarostlí a špinaví záškodníci v temných suterénních kobkách nabourávají do databáze Ministry of Defence... Tím jejich znalosti Linuxu končí, natož aby je snad ještě lákal ("co kdyby se potom někdo naboural i k nim")...
Tím neříkám, že je Linux špatný (sám tvrdím, že na server nic jiného snad ani nepatří), jenom shrnuji svoje vlastní praktické zkušenosti. Ale to samozřejmě není ani tak o Linuxu, jako o lidech...
"Jinak platí, že stát není dobrý hospodář ...". To je samozřemě blábol. "Stát" je na rozdíl od soukromých firem sešněrován nejrůznějšími zákonnými pravidly a omezeními, jejichž deklarovanm cílem je zamezit plýtvání. Realita je ovšem taková, že ona pravidla k plýtvýní vedou. Místo toho, aby si stát zajišťoval potřeby levně sám (za státní platy zaměstnanců), je jimi tlačen do využívá služeb komerních firem. Například nemůže dostatečně pružně finančně hospodařit. Jako příkladn poslouží situace, že je potřeba něco koupit, peníze jsou, ale ve "špatné položce". Totiž výdaje se musí předem přesně plánovat, schvalovat atd., atd. A změny jsou velmi administrativně neskutečně pracné. Viz příklad před málo lety, kdy myslím na ústecku u policie nechali opravit služebny za peníze plánované na něco jiného. Skončilo to pokud se nepletu vyhazovy. Ty peníze by jinak propadly.
Tvrzení autora je samozřejmě ideologický blábol. Bohužel tento nesmysl opakuje mnoho lidí, kteří zobecňují svou zkušenost s hypertrofií lobbingu a hospodářské kriminality v době faktického neexistence účinných kontrolních mechanismů a demokratického dohledu veřejnosti. Tito lidé zapoměli na dobré soukromé hospodáře typu Kožený a vidí jen například selhání státního dohledu v Českých drahách, Krejčířův utok na Čepro, Neumannové tunel při mistroství v Liberci.
A teď konkrétně příklady státu jako dobrého hospodáře:
1. obecně celosvětově stát jako správce důchodového a sociální systému dosahuje přibližně 30-50% výdajů na administrativní náklady o proti případům, kdy je tato sféra privatizovaná,
2. Národní podnik Budvar n.p. je pravděpodobně nejprosperující českým pivovarem, známá jsou obchodní úspěchy Francouských n.p.
3. V Číně zahraniční investoři vstupující do joint venture a pod. v drtivé většině dobrovolně prefereují státní a veřejné instituce jako realizátora podnikatelského záměru pro jejich efektivitu řízení a důvěryhodnost,
4. Nedávno si na vyspělém trhu v USA nechali dobří privátní hospodáři jen tak od jednoho vykuka vyfouknout okolo 1 000 000 000 000 $ atd. Nemluví se náhodou každý den v televizy o celkovém selhání Amerických privátních bank a fondů?
5. spousty dalších příkladů
Ideologicky blábolíte vy a vybíráte si pochybné příklady:
"Tito lidé zapoměli na dobré soukromé hospodáře typu Kožený"
- Kožený se SVÝMI penězi hospodaří jistě dobře. O tom, jestli okradl ostatní, rozhodnou soudy. Nicméně, jestli je pravda, že uplácel v Azerbajdžánu, aby mohl privatizovat, tak je potřeba si říci, že korumpovat má smysl zase jen státníí úředníky nebo ty, co nerozhodují o svých penězích
- a vidí jen například selhání státního dohledu v Českých drahách, Krejčířův utok na Čepro, Neumannové tunel při mistroství v Liberci. Obecně platí, že kde se zachází s cizími penězi, tam se plýtvá. Dělal jsem zakázky pro Českou televizi a pak pro soukromou. Přístup k hospodaření se nedá srovnat.
- Budvar - tisíckrát omýlaný příklad. Otázka zní, co se stane, až ministr zemědělství současné vedení vyhodí a dosadí tam své kámoše. Viz Lesy české republiky a jejich "reklama na les".
- Americká krize - prošustrování peněz, které dotyčným neříkaly "pane"
-spousty dalších příkladů - nevím kolik vám je, ale já si naštěstí pamatuji na dobu, kdy stát byl opravdu jediným hospodářem (pominuli družstva) a jak to tady vypadalo :-(
Nejprve omluva: místo $ jsem měl napsat "v Kč". A teď námitky, které mě zaujaly:
1. "nebo ty, co nerozhodují o svých penězích" - Většinu operativních rozhodnutí v případě velkokapitálu činí manažeři a ostatní vedoucí pracovníci, kteří (obvykle) nejsou vlastníky. V případě USA krize prošustrování peněz umožnili svou neschopností soukromí vlastníci fondů, bank a ti kdo jim svěřili své prostředky (opět privátní).
2. V konkrétním případě (hospodaření ČT) veřejná správa není efektivní, ale to neznamená, že veřejné vlastnictví nemůže být efektivní. Vaše obavy o kvality ministra, jsou spíše obavami ze selhání politického systému, který nebude schopen vygenerovat kvalitní vládu.
3. V případě hospodářských problémů socialismu neležela IMHO hlavní příčina ve formě vlastnictví. Po rozpadu RVHP došlo k změně dominantní formy vlastnictví; avšak v období 1992-2009 nebyl v rámci zemí RVHP větší růst makroekonomických agregátů než v předchozejícím období. I přes metodické problémy (očištění od nákladů restrukturalizace, přepočet historických hodnot hrubého společenského produktu na HDP...) lze říci, že v rámci RVHP došlo celkově ke zpomalení ekonomického růstu.
Jinak samozřejmě netvrdím, že veřejné vlastnictví je obecně lepší než soukromé. Záleži na situaci, někdy převažují výhody soukromého a jindy veřejného.
ad 1) To, že někdo svěří soukromé prostředky nechopným investorům, je, obávám se, problém vkladatele. Já si vybírám, komu své peníze půjčuji a komu ne.
ad 2) "Vaše obavy o kvality ministra, jsou spíše obavami ze selhání politického systému, který nebude schopen vygenerovat kvalitní vládu." dobře Tvrdík v čele ČSA... a jistě by se našli i příklady z opačné strany pol. spektra.
ad 3) nemám školení na makroekonomické agregáty, zato si vzpomínám, že narozdíl od Západního Německa jsme měli prázdné Jednoty
Já netvrdím, že státní podnik nemůže fungovat a že soukromý podnik funguje vždy. Jako daňového poplatníka mě ovšem s...e, když někdo plýtvá mými daněmi. Když se chová neefektivně soukromník, tak ať třeba zkrachuje.
Ad. 1, 2, 3 souhlasím. Ad 2 přidávám (o této straně se nepíše) KSČM; viz například nominace Kateřiny Konečné, aneb protlačení neschopné kapitalistické dcerky na úspěšnou komunistickou političku.
Obávám se, že i selhání (velkých) soukromníků Vás rovněž zatěžuje (zvýšené sociální výdaje, dopady proinflačních tlaků, stát lije peníze do ekonomiky a následně roste veřejná dluhová služba...). Konkrétní výše veřejných nákladů na hrazení dopadů privátních úpadků se nedá obecně odhadnout (mohou působit multiplikační faktory).
Mě pouze vadilo, že autor článku obecně odsuzuje stát jako hospodáře.
"Mě pouze vadilo, že autor článku obecně odsuzuje stát jako hospodáře."
Každé zobecňující tvrzení má podobné slabiny, s tím s vámi souhlasím. Leč smutné je, že tvrzení autora lze vztáhnout na většinu "podniků" (nemyslím teď ve smyslu s.p. nebo obchodních společností), které stát provozuje (úřady počínaje, českými drahami konče).
V případě americké "krize" stát přinutil zákonem banky k poskytování hypoték lidem, kteří si je nemohli dovolit. Na první 4 roky měli nižší splátky. Po explozi takhle uměle zvýhodněných hypoték pochopitelně přišla vlna neplacení hypoték, a následně se ta špatně postavená konstrukce sesunula. Stát opět hanebně selhal.
"...že korumpovat má smysl zase jen státníí úředníky..."
Jinde než u státních úředníků nemá smysl mluvit o korupci. Zaplatit státnímu úředníku, aby něco udělal nebo neudělal, je korupce. Zaplatit za to samé soukromému vlastníku je obyčejná obchodní dohoda. Podle mě privatizace neodstraňuje korupci, jen ji legalizuje.
To není pravda, typickým příkladem byla aféra s nákupčím Tesca, kdy tento nákupčí dostal úplatek od dodavatele, aby jeho zboží zařadil mezi to, co bude Tesco nakupovat. Je velká pravděpodobnost, že onen nákupčí Tesco poškodil. A přesto tento nákupčí žádným státním úředníkem nebyl.
Každý, kdo nerozhoduje o svých penězích je korumpovatelný. Čím dále je od zdroje peněz a čím větší částkou operuje, tím je pravděpodobnější, že nějaká korupce vznikne. Samozřejmě nejvíce peněz má stát a zdroj peněz je úředníkovi proklatě daleko. Na druhém místě jsou nadnárodní společnosti a další velké kolosy. Nejefektivněji funguje malá firma, pokud zaměstnanec vezme úplatek a protlačí nějakou nevýhodnou formu, pak to ten, o jehož peníze jde, většinou poměrně brzo zjistí. U státního úředníka se to většinou nikdy nezjistí a i když se to zjistí, tak většinou nikdo nemá snahu to řešit.
Bohužel stát nemá žádnou MOTIVACI pracovat efektivně. Proto je také poslední v zavádění inovací, a má příšernou produktivitu práce. Výběr vedoucích pracovníků je odstrašující. Na rozdíl od komerční firmy to nejsou nejschopnější lidé kteří by udělali nejlépe svůj job. Jsou to lidé kteří hlavně nikomu nevadí, nevzbuzují rozpory, a nejlépe mají "zásluhy".
U státu také nemůžete říct "nelíbí se mi služba, zaplatím někomu jinému". Zaplatit MUSÍTE, jinak vás zavřou a peníze si vezmou násilím. Službu dostanete jakou dostanete, a když se vám to nelíbí, za 4 roky můžete místo A zaškrtnout na volebním lístku B. Proto trvá každá pitomost týdny, musíte vyběhat čtyři razítka (pokaždé vás pošlou pro další), a ještě vás nechají zaplatit poplatek. Proto je daňové přiznání na několik stránek, pro běžného smrtelníka naprosto neuchopitelné, a ještě formuláře vydají pro jistotu s chybami. Proto vyřídit trivialitu typu registrace dovezeného vozu nebo založení společnost je porod. Proto se k vám arogantní úředníci chovají jako k obtěžovači - protože si NEMŮŽETE VYBRAT.
A o kolik vás stát obere, ať chcete nebo nechcete? Vyděláte peníze, a strhnou vám z nich daň ze mzdy, sociální a zdravotní pojištění. Pak si jdete něco koupit, a zaplatíte DPH, Na zajímavé zboží je speciální spotřební daň z alkoholu, benzínu atp. V Evropě zaplatíte na daních řádově *polovinu* svého příjmu. A nemůžete říct "já to či ono nechci platit, koupím si to jinde a levněji".
Nenechte se odírat! Seberteme státu všechny pravomoce, které nutně nepotřebuje! Efektivní stát je štíhlý stát. Lidé daleko lépe vědí, jak zacházet se svými vlastními penězi. Nechme lidi svobodně se rozhodnout, jestli si chtějí spořit na důchod u státu, komerční pojišťovny, nebo si skladovat zlaté mince pod postelí. Odbourejme zbytečné papírování a do nebe volající neefektivitu státní správy. SVOBODU LIDEM!
Cetl jsem clanek aniz bych si vsiml autora. po dvou odstavcich si rikam - "to snad neni pravda, nenapsal to nahodou zas ten zaplacenej blazen od microsoftu?"
Podivam se na nahoru na autora a vida, opravdu - pan Bednar. Tim se vse vysvetluje. Cetl jsem od vas 4 clanky, pane Bednari a vsechny staly za to (v negativnim slova smyslu).
Zadam vas, at jdete psat na zive.cz, tam ty vase korporatni nazory bude sdilet zcela jiste majorita oveckoidnich ctenaru.
Vsem rozumnym lidem zdar a silu. A tem nevedomym - prani at zmoudri.
...To je sice všechno moc pěkné, nemohu popřít ani že je to pravda. Ale tohle si člověk přečte snad na každém webu, knize, či jakémkoliv jiném materiálu, který se zabývá trochu obecně Linuxem, nebo Open Source. Jenže co pořád chybí (minimálně) ukázková řešení, a jejich alespoň zevrubný popis. Toto je podle mě potřeba, a ne do zblbnutí omílat už stokrát okecaná hrubě obecná fakta. Ta jsou tak jednoduše dostupná a známá, že lidi, kteří o těchto věcech rozhoduji už asi, řekl bych, ani moc nezajímají...
Na ten odstavec o "Iluzi svobody". To je opravdu kec hodný pana Bednáře.
Vývoj software je drahá záležitost obecně. Ale v případě uzavřených projektů nemáte tu implicitní možnost vůbec na nějakém dalším vývoji pokračovat, nebo na již existujicích projektech dál stavět. A pokud se na této možnosti s výrobcem/poskytovatelem daného uzavřeného software dohodnete, pak se to v drtivé většině případů může ještě mnohem více prodražit.
Tedy svobodu máte, avšak náklady na její využití jsou již Vaše věc. Konec konců - každá svoboda je drahá a je to jen problém toho kdo chce být svobodný.
Achjo - nikdy nezklamete. Takže oprava : ...To je sice všechno pěkné, a nemohu popřít, že i něco z toho je pravda....
Autorovi v článku v jedné větě chybí slovo "nevypadá" (nebo jiný přísudek s podobným významem), jeho hledání určitě bude velká sranda, proto nepovím kde :-)
ad. důvody pro Linux ve státní správě - celkově by podle mě stálo za to rozvést více problematiku malwaru.
Není to jen o tom, že pro Linux apod. nejsou prakticky žádné rozšířené viry, spyware a jiné, ale také o tom, že ty úřednice (omlouvám se ženám za šovinistickou generlizaci), pokud zrovna nehrají Solitaire, mají v oblibě otevírat a instalovat všechno, co jim přijde na mail.
Z pohledu zaměstnavatele vidím obrovskou výhodu právě v tom, že si to ty baby na ouřadě v Linuxu nebudou umět nainstalovat, tím pádem nebudou mít co "pařit", tím pádem nebudou zasírat pracovní počítače, tím pádem se ušetří za jejich údržbu, tím pádem budou baby víc pracovat ... a nakonec to může skončit třeba menší frontou na berňáku.
Neskončí. Nebudou umět s Linuxem pracovat. A nejsou v něm karty a vůbec nedá se to použít a nedá se s tím pracovat. My nemůžeme pracovat, tak se nedivte, že nestíháme. Dřív to bylo lepší ...
Vy jste se nikdy s lidmi z úrovně "referentů" ve státní správě nesetkal ?
Bože!! Jako bych to slyšel v reálu i s tím tónem :-D
Máte pravdu, tyhle reakce si dokážu představit. Mám jednu státní úřednici o generaci výš v rodině, ale to je určitě světlá výjimka a doma používá Ubuntu.
Zas pokud jejich nadřízený (a jeho nadřízený) bude vědět, že k práci potřebují akorát Thunderbird a OO-Writer a obě ikonky mají v nadstandartní velikosti na ploše, tak můžou tyhle výmluvy použít jen proti "obyčejným" lidem.
několik let jsem pracoval pro společnosti, které dodvávali IS pro města a obce. Jmenuji jen některé ORACLE, PVT nebo pro jednoho z implementárorů Microsoft i SAP, ale odešel jsem v roce 2004 mimo tento trh.
Můj osobní názor na tento článek je :
1. Příliš povrchní. Vlastně nic neřeší a ani nevím proč byl vlastně napsán.
2. Nedokáže se odpoutat od amaterismu. Autor podle mne sčítá hrušky z jablky, ale neví o čem je takový systém postavený na Linux.
Jen pro informaci, za mojí kariéru jsem viděl 2 systémy na Linuxu, a to v Litvínově a Děčíně. Myslím tím nejen servery, ty najedeme snad skoro všude. První projekt měl velmi vážné problémy s lidmi, došlo k tomu, že lidé, kteří systém dodávali (vlastní) odešli, druhž podle mých infomací vzktvétá.
Jeje, ještě bych zapomněl na Chomutov, tak postavili velmi unikátní a velmi kvalitní CRM na Linuxu a klobouk dolů, nejen, že velmi dobře chodí, ale i rozvoj je velmi dobře zajištěn.
Mějte se
DŠ
P.S. Pozn. zkusil jste někdy ActiveDirectory připojit na systém, který běží na jiném OS? Ne... no tak zkuste připojit LDAP třeba od Sunu nebo OpenLDAP k jinému ... ono to totiž, na rozdíl od MS, jde. Stejné je to s MS SQL, apod. Podle mne, kdo se jednou pustí cestou MS, donutí ho MS jet pouze na něm nebo řešit složité konverze. Jinak mám teď malou společnost a všechno tu běží na Linuxu.
Podle mého názoru je největší přínos Linuxu v jednoduchosti správy licencí. Dělám ve velké firmě, nedávno jsme si na centrále dělali jakýsi audit licencí - no děs, dohledávání papírů, evidence co kde na jakém počítači má být,...
A přitom by Linux v pohodě stačil, na těch počítačích se nedělá nic zvláštního a některé systémy běží na *nixu (AS 400, pokladny).
ale musim priznat, ano, preve jsem se pristihl, ze pisu komentar k te slatanine. A dokonce jsem si i precetl nejake komentare.
Priznejme si, neni to silenstvi? My vesmes rozumni lide podporujeme neco takoveho. Intuitivne citime, ze kvalita jde do kytek, root, abc a pod se drzi nad vodou za pomoci takovych sracek a my klikame a generujeme portalu obrat.
Stoji tech par clanku pana Tisnovskeho za to? Ale asi sem porad chodim s nadeji, ze se tu najde skupina lidi, kteri si tu spolupraci predstavuji jinak. Nekritizuji to jak root,abc a jini funguji - tak je to soucasne nastavene a majitele jsou z toho zivi. Ale mam jenom ja takovy (nevysvetlitelny) pocit, ze tu celkove neco nehraje?
Naprostý souhlas. Články Vojtěcha Bednáře jsou slátanina. Ač autor roota, začínám přemýšlet o tom, že čtení roota a psaní pro root je už záležitost pro mladší ročníky.
Dostal som včera dotazník European Commission vo formáte .doc. Ide o formulár s poliami pre výber odpovede zo zoznamu preddefinopvaných odpovedí, aj s poliami pre zápis.
OO ho otvoril prekvapivo dobre. Do polí sa dá zapisovať, aj voliť položka. Ergonómia je síce horšia, pretože nemôžem zapisovať priamo, ale dvojklikom na pole sa mi otvorí okno, v ktorom môžem editovať alebo vyberať, ale OK. Uloženie späť do .doc však zlyhalo - všetky polia, s výnimkou tých,ktoré som predtým vyplnil vo Worde, zmizli.
Poviete mi, že mám byť na EK tvrdý a poslať im späť .odf? Najprv dôsledne skontrolovať, či sa predseda len niečo v dokumente nepokazilo. A potom tráviť čas telefonovaním a mailovaním s euro-úradníkmi, ktorí to nebudú vedieť otvoriť alebo im to nepôjde zlúčiť do súhrnného dokumentu alebo spracovať nejakým makrom (netuším, čo s tým chcú robiť).