Nevím, jak moc mám řezat do živého...
Nemusíme se jistě široce bavit o tom, že běžné zpravodajství, které se přebírá typicky ze zahraničních zdrojů, může jednoho dne psát automat.
Ano může, rovnou hned. Na co mít (špatné) opisovače ze zahraničních zdrojů, když můžu mít dobré opisovače, nebo rovnou ten zahraniční zdroj?
Pokud každá druhá zprávička začíná větou: "Server phoronix zjistil....", tak tu zprávičku vůbec nemusím číst, protože místní přínos je zcela nulový.
proč tedy, když ta bakalářka lze snadno „ošulit pomocí AI“, vůbec bakalářky existovaly?
Ehm. Pokud nějaká VŠ ruší nějaké práce, tak je to jen známka toho, jak extrémně nízkou důležitost té práci dávala a jak blbě to kontrolovala, pokud vůbec.
O bakalářkách jsem se před lety s někým hádal tuší ještě na ABCLinuxu. Říkal, že bakalářky prostě nikdo nečte, takže jejich plagiát nikdo neodhalí. Tehdy jsem reagoval, že pokud znám práci svého kolegy, kamaráda, studenta, tak prostě plagiát poznám - přečetl jsem desítky jeho prací. Ok, takže bakalářky nikdo nečte. Potom byla kauza s doktorskou prací jednoho prorektora nebo děkana. A členka etické komise (Lomová) se rozčilovala, jak je vůbec možné, že je takový člověk děkanem. Na otázku, proč teda nezasáhla ona, odpověděla, že ho nezná a nikdy jeho dílo nečetla.
Ok, takže bakalářky nikdo nečte, doktorské práce nikdo nečte a děkan je tak extrémně nízká pozice, že členka etické komise se vůbec nenamáhá se s ním seznámit.
Letos v podstatě jako přes kopírák výběrová komise prezidenta pro ústavní soudce. To co novinář objeví během týdne, výběrová komise "prostě nevěděla".
Tohle nemá s AI nic společného. Pokud se libovolná práce nebude kontrolovat a ještě navíc se budeme veřejně bavit o tom, že ta práce vlastně vůbec nikoho nezajímá a nebudeme nijak "trestat" ty, které by zajímat měla a kteří by to měli profesionálně kontrolovat, tak se situace nikdy nezlepší. V žádném oboru.
Ano, nemá to s AI nic (nebo spíš mnoho) společného a děkan to dokonce otevřeně řekl. Že to neprobublalo až do médií protože to nezní tak atraktivně je druhá věc.
V podstatě řekl, že jde hlavně o to, že bakalářky jsou anachronismus, který nemá praktický význam. A já jsem opravdu rád, že se o tom konečně po těch letech téhle podvné české obsese začalo mluvit nahlas.
Je to vpravdě už hodně let, ale když jsem dělal na FELu bakalářku já, tak to vedoucí nejen četl, ale aktivně mi do toho vstupoval (čti: komplikoval) s cílem dostat ze studenta to nejlepší. Princip byl pořád stejný. Reálný problém, vymyslet a zrealizovat řešení. Bakalář má být podržtaška inženýrům, takže musí umět samostatně zpracovávat určitou dílčí problematiku, a v tom duchu se to celé neslo.
Při státnici mi ještě trochu namáznul schody oponent, který mne chtěl nachytat trochu za hranicí uvažované obtížnosti, k čemuž se přidali i další členové komise, takže si nedovedu představit, že by tu grilovačku prolezl někdo, kdo by to sám neudělal a neznal do detailu vše, i to, co není nikde v práci napsané.
Je možné, že to jinde a jindy funguje jinak, ale já se na tom třeba dost nadřel a i mi to hodně dalo zejména co do schopnosti zpracovat problematiku, uvažovat různými směry a i si to umět obhájit.