Hlavní navigace

Co nového si můžete zahrát v Linuxu?

Petr Hájek 28. 1. 2011

Nemůžeme pořád pracovat, je třeba i odpočívat. Pokud i vy holdujete relaxaci digitálně-herní, pak by vás mohl oslovit open-source remake geniální strategie Z od Bitmap Brothers, skvělé 1st person RPG Arx Fatalis, nečekaně originální 3D vesmírná akce Polynomial: Space of The Music a nebo další připravované hry.

Zod Engine

Je tomu už pěkných pár pátků, co herní pamětníci hráli naposledy realtime strategii Z s robotí tématikou od firmy Bitmap Brothers (mimochodem stojící i za legendárními hrami Cadaver, Xenon, Chaos Engine nebo třeba Gods). A jak to tak vypadá, díky projektu Zod Engine si ji můžeme zahrát i pod Linuxem, a to i bez nutnosti emulace. Autoři Zod Engine se totiž rozhodli, že nám zpřístupní open source engine hry Z znovu a zdarma. Jestliže vám snad hra unikla, pak si dovolíme připomenout, na co se můžete těšit.

Z je svižná realtimeová strategie nezatížená žádnými tahy nebo hexovou sítí a jako taková je jen pro ty opravdu nejdrsnější stratégy. Vůbec nepřeháníme, jelikož boj s nepřítelem o území je zde nesmírně ostrý a náročný. Jde zde doslova o každičkou vteřinu, jelikož stačí, abyste se hned po startu zpozdili o nepatrnou chvíli a již nikdy se vám nepodaří dobýt určité území (a tedy i celou mapu) včas. Mapy v Z sestávají z oblastí rozdělených na menší území, které je buď neutrální, nebo patří některému z hráčů. Dále platí jednoduchá matematika: pokud patří území některému z hráčů, pak vyrábí robůtky právě jeho barvy + urychluje výrobu na území již dobytých. Je to opravdu tak a když Z přišlo na trh, někteří tomu ani nemohli uvěřit – v Z se totiž nehraje na žádné suroviny, ale pouze na čas: čím více ho investujete, tím lepší jednotku vyrobíte, ovšem také tím déle budete blokovat továrnu.

Dalším revolučním prvkem strategie Z bylo, že roboti mohli obsazovat jeepy a obranné věže zcela nezávisle – tj. zničení nepřátelského robota na věži se rovnalo jejímu obsazení robotem vaším a nikoliv anihilaci věže (podobných obsaditelných věciček je ve hře přesně 11). Hra obsahuje opravdu kvanta animací (někteří z robotů zvládnou i 40 různých akcí doprovázených 2000 animačními okny) a vtipných filmů, které i dnes pobaví (roboti s pivem to se jen tak nevidí…). Pokud jde o nějaké ty zápory, tak ani těm se Z bohužel zcela nevyhnulo: hra proti počítači není právě spravedlivá, jelikož často (vlastně vždy) začíná s lepší pozicí a dalšími drobnými zvýhodněními.
Domovská stránka, Velikost: cca 80 MB

Arx Fatalis

Z není jedinou hrou, která se dočkala své open-source implementace, jak si totiž obratem povíme, ke klubu se přiřadilo i skvělé first-person RPG Arx Fatalis! Hra samotná pochází z roku 2003 a její kód byl zveřejněn oficiální cestou jejím vývojářským týmem. Hra Arx Fatalis je skutečně unikátním kouskem zábavy a na míle vzdálená všem klišé tak běžným tolkien-like fantasy hrám. Zde se vše odehrává na nehostinné zmrzlé planetě, na níž všichni žijí v podzemí. Rovněž zde nalezneme i další zajímavé RPG prvky: namátkou kouzla staví na runách a gestech nebo je tu několik frakcí, s nimiž lze porůznu interagovat v duchu RPG.

Hra Arx Fatalis byla v době svého uvedení kapku zastíněna uvedením hry Elder Scrolls 3: Morrowind, i tak si však určitě zaslouží pozornost. Jak to tak vypadá, kód bude chtít před prvním nasazením kapku přeleštit a přepracovat pro OpenGL, jde ovšem na každý pád o vítaný přírůstek do sbírky open-source her, což platí o to více v tomto nepříliš zastoupeném žánru (myšleno Linux a 1st person RPG).
 Video

Polynomial: Space of The Music

Hra Polynomial: Space of The Music zastupuje na první pohled žánr velmi tradiční (3D vesmírná akce), ovšem bližší pohled napoví, že to s tou obvyklostí nebude až tak zlé (3D hudební vesmírná akce). Hra obsahuje i jakýsi „prožívací“ režim, kdy prolétáte fraktálovými oblastmi, které se automaticky generují a přizpůsobují vaší hudbě nebo vstupu z mikrofonu. Plná verze obsahuje 38 arén, demo pouze 12.

V plné verzi však lze díky editoru vytvářet i arény vlastní. Polynomial: Space of The Music disponuje 50 minut dlouhým soundtrackem. Obsah vlastní hry je obvyklý i neobvyklý zároveň: prolétáte pokaždé jinou částí vesmíru, střílíte po nepřátelích, bráníte přátele, sbíráte bonusy, prolétáte červími dírami atd. atd. Bodovací systém je stejně podivný jako hra sama: neustále se sledují vaše akce za posledních 60, 20, 5 a 1 minutu, stejně jako to, jak daleko doletíte na jeden „život“, takže je skóre dynamické. Suma sumárum, jedna z těch spíše psychedelických originálností, které se ani tak nehrají, jako spíše prožívají…


Domovská stránka, Trailer, Cena: 8 USD (nebo více dle chuti)

Imperium Galactica

Skvělé zprávy pro open-source hráče tím ale samozřejmě ještě zdaleka neskončily – jako trumfové eso na závěr tu máme open-source klon legendární strategie Imperium Galactica. Její nová javovská verze se totiž již čile vyvíjí. Připomínáme, že Imperium Galactica je hrou typu „4X“, tj. strategií eXpand, eXploit, eXplore and eXterminate, pod níž spadá třeba i Master of Orion a podobné tituly.

Na hře je skvělé zejména to, jak postupně hráče zasvěcuje do nových konceptů: nejprve jednoduchá správa planety, poté vesmírné bitvy, pozemní bitvy, výzkum, produkce komponent i lodí a na své si přijdou i diplomaté díky mnoha mimozemským rasám. Jestliže byť jen náznakem holdujete 4X žánru, rozhodně si projekt zařaďte do oblíbených záložek.
Domovská stránka

Našli jste v článku chybu?

28. 1. 2011 15:16

Rivon (neregistrovaný)

Humble Indie Bundle už dvakrát dokázal, že Linuxáci nejen, že v klidu za hru zaplatěj, ale dokonce jsou ochotní zaplatit dvakrát víc jak Widláci. Takže argumenty typu "nevyplatí se to" jsou kompletně passé.

28. 1. 2011 9:42

Pindal (neregistrovaný)

Nové? A zahrát? Muhehe. Třeba ten zmiňovaný Arx Fatalis je pěkně starý a než půjde v linuxu hrát, tak to uplyne několik let.

To je zoufalost. Pro lidi pracující s linuxem a kteří si zárověň chtějí slušně hrát, je lepší si pořídit zavaděč od MS a dívat se na PC po přebootování jako na konzoli. Proč ne rovnou konzoli? Kdo by chtěl zastaralé krámy s vysokou cenou her?

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

Vitalia.cz: Říká amoleta - a myslí palačinka

Říká amoleta - a myslí palačinka

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Lupa.cz: Není sleva jako sleva. Jak obchodům nenaletět?

Není sleva jako sleva. Jak obchodům nenaletět?

Podnikatel.cz: Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Vitalia.cz: Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Vitalia.cz: Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Lupa.cz: Propustili je z Avastu, už po nich sahá ESET

Propustili je z Avastu, už po nich sahá ESET

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

DigiZone.cz: Sony KD-55XD8005 s Android 6.0

Sony KD-55XD8005 s Android 6.0