Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Digitální svět, tradice a svoboda od MD - Proc se delime nezakone o kulturu? Proc stahujem...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 24. 5. 2007 9:02

    MD (neregistrovaný)
    Proc se delime nezakone o kulturu? Proc stahujem nelegalni hudbu, filmy pod hrozbou pokut?
    Ja bych to s kulturou nespojoval. Kdyby slo stejne snadno (a vicemene stejne beztrestne) ukrast auto, kolo, jidlo...kradlo by se i to. Stejne tak se nelegalne stahuji komercni programy. Ty nemaji s kulturou nic spolecneho, ale daji se ukrast velmi snadno. Tot muj nazor.
  • 24. 5. 2007 16:10

    J (neregistrovaný)
    Podival bych se na to spise z jineho pohledu. Vas soused ma auto, ktere se vam libi. Mate dve moznosti. Jit do obchodu a koupi si jej, nebo si jej od souseda na 1/2 hodiny pujcit a okopirovat jej. Jakou cestu zvolite ?

    Navic sousedovi zadne auto chybet nebude, narozdil od soucasne situace, kdy mu jej slohnete. A ze nedostane $ automobilka ? No a ? Nejspis zadnou nepotrebujem, kdyz umime auta kopirovat.
  • 24. 5. 2007 17:09

    anonymní
    A kdo asi vyrobil/navrhl to sousedovo auto (a uz vubec nemluvim o materialech)?
    Nebo si ho take odnekud zkopiroval? A od koho si ho zkopiroval ten?...
  • 24. 5. 2007 22:28

    Biktop (neregistrovaný)
    Zajímavé, že v minulosti to fungovalo. Velcí skladatelé napsali skladbu a lidi se je nejdřív od nich a pak vzájemně opisovali a hráli. Samozřejmě že mnoho z nich šlo koupit i v tištěné verzi, ale u té se neplatilo za nějaká autorská práva, ale za komfort, že si to nemusím opisovat. Skvělé na tomto systému je to, že krásně oddělí zrno od plev. Zabodují zde jen ti nejlepší, kteří žádnou ochranu autorských práv nepotřebují - bude o ně zájem, bude zájem je zaměstnat a dobře zaplatit v kapelách apod. Průměrný bude mít průměrné místo a podprůměrný prostě půjde žebrotou, pokud nezvolí jinou profesi. Ochrana autorských práv není nic jiného než de facto ochrana průměrných a podprůměrných před existenčními problémy. Na tom by ještě nebylo nic tak zlého, neodmítám tuto ochranu, uznávám, že v dnešním světě je nezbytná. Ovšem dnes se to opravdu poněkud přehání ve snaze, aby i průměrní se měli pokud možno bez většího úsilí nadprůměrně a podprůměrní aby se mohli uživit.
    Navíc současný systém nás všechny trestá preventivně, byv postaven na přepokladu že každý nelegálně něco kopíruje, a pokud se prokáže uskutečnění tohoto činu, tak jsme trestáni ještě jednou. V tomto úsilí jde tento systém tak daleko, že porušuje naše práva. Jak jinak si vysvětlit povinnost veřejným kopírkám platit autorským svazům poplatek, platit jim poplatek za kopírku a dokonce platit jim poplatek za čistý list papíru/CD/DVD? V tom případě neexistuje žádné nelegální kopírování, nebo jsme autorskými svazy prachsprostě okrádáni a omezováni v našich právech.
  • 24. 5. 2007 23:23

    anonymní
    Myslite kdyz ti "velci skladatele" meli bohate mecenase (mimochodem vetsinou slechtice nezridka vykoristujici sve poddane - to abychom to spojili s tim marxismem tady okolo :)))?

    A to nejpodstatnejsi - v te dobe kdyz to fungovalo samozrejme neexistovalo neco jako naprosto snadna moznost (temer)dokonale kopie. A hudba byla provozovana zive.

    Kdyz se zivili tim, ze psali tu hudbu pro ne? Je to asi trochu rozdil od toho, kdy se skladatele/skupiny zivi prodejem svych del.

    Poznamku o prumernych a podprumernych nechapu? Jak to souvisi s ochranou prav? Kdo vas nuti kupovat/poslouchat to, co vam pripada prumerne? Nebo je snad problem v tom, ze ti nadani nemohou kopirovat prumernou hudbu?
  • 25. 5. 2007 0:00

    Biktop (neregistrovaný)
    Tak bohatí mecenáši by se našli i dnes...

    Živě sice ano, ale ten kdo ji provozoval nemusel nikomu platit žádný poplatek.

    To je trošku složitější. Vedli nějakou kapelu, působili na nějaké škole..., za to byli placeni. A k tomu tehdy neodmyslitelně patřilo i skládání. Ale zdaleka ne vše. Spoustu toho přebírali od jiných. Ty skladby byl vlastně vedlejší produkt.

    Samozřejmě nikdo nikoho nenutí. Ale systém je postaven tak, že se tomu jaksi nevyhnete. Rádia jim platí např... Ta mají peníze z reklam a na reklamy jsou peníze zahrnuty v ceně výrobku, který si koupím. Funguje to víceméně tak, že někdo s alespoň trochu schopným managerem protlačí nějaký škvár a než se přijde na to, že to je fakt škvár, tak na tom vydělá :-) V minulosti to fungovalo spíš obráceně - tj. nejdřív se muselo prokázat, že je to kvalitka, aby nastaly nějaké finanční úspěchy.
  • 25. 5. 2007 19:35

    anonymní
    No ale driv (bez medii a zaznamu hudby) to zase s tim protlacovanim nebylo ani zdaleka tak rychle a take povedomi o tom, co je to 'kvalita' tj. moznost srovnavat byla nesrovnatelne mensi.
  • 26. 5. 2007 13:37

    anonymní
    tak co myslite tim drive?

    drive nez co?
    drive nez existoval a byl rozsiren rozhlas?
    drive nez existoval a byl rozsiren gramofon a jeho predchudci?

    kam to 'drive' datujete? 50 let zpatky? 100? 200?

    a jak se to dle vas v te dobe sirilo?