Nazývat I2C sběrnici průmyslovou a srovnávat s USB je poněkud podivné. I2C sběrnice slouží ke komunikaci čipů na deskách a je používána převážně ve spotřební elektronice. Není určena pro propojení vzdálených čidel (rušení). V automobilovém průmyslu se používá speciální sběrnice CAN, která nachází uplatnění i v jiných oblastech a název průmyslová už by nést mohla.
Pravda, v autech se pro delší spoje (třeba mezi řídicí jednotkou a vzdálenějším čidlem) používá CAN (AFAIK první auto s jednotnou CAN byla Fabia, ale možná jde o urban legend), ale na samostatných čidlech, řídicí jednotce i oněch stěračích je I2C využita, stačí se na ty plošňáky podívat - většinou tam bývají nějaké jednočipy s vyvedenou I2C + semtam ASIC opět napojený na I2C. Má to svoji výhodu - když nějaké čidlo nefunguje, stačí se na I2C připojit osciloskopem nebo jednoduchým logickým analyzátorem.
Nechci se Vas dotknout, ale ... o automotive toho asi moc nevite.
1) Mozna se ted' seknu, ale prvni auto s CANem dle meho nazoru byla Octavie (dela se od roku 1996, chassis 1U), Fabie az od roku 1999 (chassis 6Y). Ona i hloupa EDC15 ci stary Motronic uz mely na sobe CAN-BUS. Mercedes ma CAN myslim uz od roku 1992 (informace z nejakych prezentacnich materialu).
2) Pokud jde o pripojovani cidel, mozna jsou obcas po I2C propojena primo v ridici jednotce, ale I2C primo v kabelech v aute jsem jeste nevidel. Ridici jednotky (ECU) musi byt postaveny tak, aby prezily i pripojeni ruznych signalu na kostru ci baterii (a vyssi napeti). Co myslite, ze udela na PowerPC (MPC555) kdyz na jeho I/O port pripojite 12V ?
3) Diagnostika se v autech rozhodne dneska nedela osciloskopem tak jak to delaji inzenyri pri vyvoji. Jsou na to protokoly a kazda ECU o sobe umi rict pomerne hodne veci. Pro diagnostiku rozhodne neni treba otevirat ECU, dokonce to ani neni mozne (jsou mnohdy zalite, treba EDC16 se zminovanou MPC555 bez nasili neotevrete).
Na zaver, v autech se pouzivaji obecne nasledujici sbernice:
- K-Line, L-Line (diagnostika, ISO9141)
- CAN-BUS (diag + komunikace)
- LIN (komunikace)
- MOST/D2B (multimedia, optika)
- FlexRay (X-by-wire, zatim vice ci mene jen na papire a kremiku)
- SAE J1850 (americka auta)
2mhi > Ahoj, mohl bych mít ještě dotaz ohledně automotive sběrnicí? Chtěl bych sestrojit přijímač na CAN sběrnici a první věc se kterou si musím být jistý je ta, jestli v mé Fobii skutečně CAN je :) Mohl by ses mi prosím ozvat na hub.martin na gmail.com? Díky moc
Presne tak, I2C NENI prumyslova sbernice! Prumyslove sbernice (externi) jsou FieldBUS, ProfiBus, LonWorks, nekdy je timto nazvem oznacovan i HART a interni VXI, PXI a podobne. I2C je jednoducha dvoudratova sbernice pro nekolik malo svabu urcena pro komunikaci uvnitr jednoho zarizeni. Na dratu delsim 1,5m je totalne nefunkcni. Velmi pekne je popsana v knihach o domaci automatizaci Davida Matouska. Stejne tak USB. e.
No s tim 1,5 metrem bych si nebyl tak jistej. Mame pres ni propojenej ovladaci panel (ATMega32) a ridici automat (ATMega128) kabelem dlouhym 2 metry a komunikuje spolehlive i v zarusenem provozu. V kancelari jsme zkouseli funkcnost a bezela i na 15 metru pres 3 mistnosti. Takze bych I2C nepodcenoval.