Naopak, je možné použít více bufferů - Mesa GL používa tři. Ale pro softwarové kreslení je rychlejší kreslit do stejného bufferu a kompozitoru poslat jen změněné oblasti.
Ohledně změn, Wayland protokol je verzovaný takže kompozitor/aplikace mají možnost použít novou verzi toho samého rozhraní (např. xdg-shell který se stará o zobrazení okna na desktopu má poslední verzi 6).
Díky za upřesnění. Chápu, že kreslení do stejného bufferu je pro aplikaci rychlejší. Na druhou stranu výsledek určuje souhra všech částí/vrstev. Ale beru, že pokud bude ve výsledku méně složitosti pro aplikaci (tedy pro aplikační vývojáře) a to maso (které z principu nelze nijak obejít) bude řešit kompozitor, nad kterým si budou lámat hlavy specializovaní profíci, pak je to cesta kupředu.
Vidím trochu paralelu s alsa + pulseaudio. Alsa má obrovsky složité API, protože z principu musí umožnit vše možné. Použití z aplikací není nijak jednoduché. PA nabízí vývojářům celkem snadné API, ale uvnitř řeší vše to "maso", které se prostě vyřešit musí. A trvalo hodně dlouho, než to "maso" začalo fungovat tak, aby mohlo být vnější API jednoduché.