Odpovídáte na názor k článku Firmware a Linux: když aktualizace není samozřejmostí. Názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Nově přidané názory se na webu objeví až po schválení redakcí.
Tohle se významně liší mezi USA a EU (naštěstí pro nás).
V USA totiž skutečně platí, že software v autě je opět pouze licencován, a servis nejenže je oprávněn nahrát zpátky tovární firmware a nastavení, s jakými bylo auto prodáno, ale navíc to i naúčtovat, a v některých státech dokonce i soudně vymáhat rozdíl ceny.
Naproti tomu v EU se auto prodává jako celek, což má zajímavé dopady:
- v rámci řešení záruční opravy může autorizák software a nastavení přelíznout, protože za funkčnost a bezpečnost auta nese záruku, ale nesmí za to nic účtovat, pokud to nemělo přímý vliv na vznik reklamované závady
- na druhou stranu nese záruku jenom za vady továrního firmwaru a nastavení
- pokud si provozovatel nechá pokoutně odemknout funkce, které si nekoupil, autorizák je oprávněn po dobu záruky mu neoprávněně aktivované funkce zase vypnout, ALE jelikož za příplatkové funkce bez jejich zaplacení nenese záruku, nemůže to účtovat. Zároveň ale nenese záruku za eventuální opotřebení (zejména LED světel při zvýšení svítivosti), odpovídající sice běžnému opotřebení s plným výkonem, ale nikoli s nižším výkonem s nímž byla prodána
Nic to ale nemění na tom, že pokud se změny provedené provozovatelem netýkají jen nastavení, ale byl nahrán jiný než tovární firmware, mající vliv na bezpečnost nebo emise, tak tomu konkrétnímu autu zaniká platnost homologace do provozu. A bez továrního firmware NEBO kusového schválení to auto nesmí na silnici. A pokud se při řešení nehody pojišťovna domákne, že tam byl neorigo firmware mající vliv na bezpečnost (zejména vypínající povinné asistenty, měnící reakci na brzdy nebo chování stabilizačního systému), začnou se dít pro provozovatele nepěkný věci.