Hlavní navigace

Frozen Bubble

Petr Šigut

Frozen Bubble je arkádovitá hra, ve které střílíte nahoru barevné bubliny. Ty se snažíte umisťovat tak, aby se vedle sebe nacházely bubliny stejné barvy - a když se nashromáždí tři, zmizí. Účelem je zničit jich co nejvíce. To vše můžete hrát sami nebo ve dvou, v překrásné grafice, s animacemi, zvukovými efekty, perfektní hudbou, a ještě k tomu je to napsané v Perlu!

frozen bubble

Frozen Bubble vychází ze starších her tohoto typu, jako například Puzzle Bobble. Princip ovládání je velice jednoduchý, všeho všudy si vystačíte se čtyřmi klávesami – natáčení bublinkového děla doleva, doprava, centrování (prakticky zbytečné), a nakonec samozřejmě samotné vystřelení.

frozen bubble

Ve hře pro jednoho hráče vyhrajete kolo, pokud zničíte veškeré bubliny. Aby to nebylo tak jednoduché, tak co chvíli se strop posune o kousek dolů. Hra pro jednoho hráče obsahuje plných sto levelů a snažíte se jich projít co nejvíce, abyste získali hodně bodů, a tím se zapsali co nejvýše do „High Scores“. Sto levelů vám sice vystačí na stovky hodin zábavy, ale upřímně, zas takový odvaz to není. Ale jakmile máte protihráče, je do daleko lepší – ve hře pro dva hráče zase hrajete tak dlouho, dokud jeden z hráčů neprohraje – to jest, že bubliny se na sebe nabalují tak dlouho, až se dotknou čáry těsně nad podlahou.

frozen bubble

Ve Frozen Bubble se musíte naučit pracovat s několika „fígly“. První je, že bubliny se odrážejí od stěn – a díky zákonu z fyziky, který zní tuším „úhel dopadu rovná se úhlu odrazu“ – se můžete dostat i tam, kam přímo nedostřelíte. Někdy narazíte na kola, která můžete prakticky pár šikovnými odrazovými střelami vyhrát, místo abyste se mořili desítky minut. S odrazy souvisí totiž další zákonitost hry – žádná bublina nemůže „viset“ ve vzduchu nebo být přilepena na bočních stěnách. Čili jestliže by úplně u stropu byla řada dejme tomu červených kuliček a na nich by byla nabalená směrem dolů obrovská kvanta dalších, stačilo by zrušit řadu červených (jak jsem napsal, že pokud se dotýkají tři kuličky, zmizí – to je pravda, ale ze začátku kola jich u sebe může být více a až po připojení alespoň jedné další mizí naráz) a všechny ostatní ihned zmizí s nimi. Toho lze chytře využít tak, že bubliny různých barev házíte bez ladu a skladu na jedno místo, které celé drží jen pomocí dvou bublin stejné barvy, a jakmile vám tahle barva padne, zbavíte se celého trsu nashromážděných bublin.

Hra obsahuje i editor kol frozen-bubble-editor (jde zapnout i přímo z menu hry), kde si pohodlně pomocí myši naklikáte levely dle libosti. Můžete si vytvářet i celé nové sady kol, které jdou potom spustit pohodlně přímo z menu.

frozen bubble

Jak jsem se už v úvodu zmínil, technické zpracování je dokonalé – tenhle typ grafiky do Frozen Bubble přesně zapadá, vše je barevné, lesklé, pěkně kreslené. Nádherný je třeba efekt při prohře, kdy se kuličky obalí poloprůhledným ledem. Na výběr je ze tří úrovní efektů, a tak by Frozen Bubble měla běžet i na pomalejších strojích. Hra běží bohužel pouze v celkem nízkém rozlišení 640×480. Nebo se mi líbí, že dělo, nebo jakási šipka, ze které střílíte bubliny, se nepohybuje „sama od sebe“, ale že vedle ní stojí malý tučňák točící kličkou. Roztomilé:) Vaši přítelkyni hra určitě zaujme! (ale root.cz čtou určitě i děvčata, zdravím Johanku!:). Za grafikou nijak nepokulhávají zvuky ani hudba, která byla napsána přímo pro Frozen Bubble. A jestliže hru spustíte s parametrem: frozen-bubble --colourblind, budou mít na sobě kuličky stejné barvy určitý geometrický obrazec, a tak mohou hrát i barvoslepí, což je skvělý počin.

Instalace hry je pohodová, ze stránek projektu si stáhněte binárku pro svou oblíbenou distribuci nebo rovnou zdrojové kódy. Jak jsem se už zmínil, hra je napsaná v Perlu, takže ho potřebujete pro běh hry – je ale součástí většiny distribucí. Dále potřebuje SDL, SDL_image, SDL_mixer a perl-SDL. Snad poslední zmiňovaný by mohl dělat problém, protože běžně v distribucích nebývá. Já jsem si stáhl balíček pro Slackware a musel jsem ručně nakopírovat pár souborů nebo upravit proměnou @INC, aby hra knihovnu našla. Hra se spouští pomocí frozen-bubble a má pár užitečných voleb, o kterých se dočtete pomocí frozen-bubble -h

Jak jsem se dočetl, je Frozen Bubble sponzorována MandrakeSoftem, takže najdete i spoustu RPM pro Mandrake. Nevím, v jaké míře sponzoring je, ale určitě mají mou pochvalu.

Našli jste v článku chybu?
4. 7. 2004 10:38
tapirek (neregistrovaný)

Eh, neco jako "PHP-GTK: PHP language bindings for GTK+ toolkit"? ;)

4. 7. 2004 9:05
Jerry III (neregistrovaný)

Zabari, ja hral Transport Tycoon celej minulej weekend, nejakejch 60 hodin v kuse, bez spanku, jen par jidel mezi tim :) A nejdyl sem hral Diablo II, to mi vydrzelo pres 70 hodin ;)