S tím se ale smiřovat nehodlám. Nikoliv proto, že bych byl nějaký zpátečník nebo problémista - ale proto, že za daných podmínek to není pro mě ta správná cesta a odmítám se podřizovat jen proto, že to tak dělají všichni. A hlavně - šlo by mít obojí - i digitalizaci, i rozumnou možnost volby, jak ji budu používat. Ale to by si museli lidé, kteří toto uvádějí do praxe, uvědomit, že se to dá řešit i jinak než jedním či dvěma uzavřenými proprietárními řešeními.
To sice ano, ale pokud se clověk tupě přizpůsobí diktátu jiných, tak kde to skončí?
Naopak. Je potřeba ukazovat na absurditu takových věcí. Proč si musím instalovat aplikaci do telefonu, abych se mohl vymočit na veřejných záchodcích (ad absurdum)?
Digitalizace má smysl. Ano. Ale má sloužit lidem ku prospěchu. Ne, že lidé budou otroci této digitalizace. To je špatně.
V takovem Norsku jsou mista, kde potrebujete kartu s NFC (nebo ten mobil s NFC a platebni aplikaci), abyste mohl zajit na ten verejny zachodek svou potrebu vykonat. Ale ve finale to muze byt lepsi reseni, nez lovit po kapsach drobaky a pripadne resit kde rozmenit, pokud je tam automat pouze na mince... v tom Norsku dnes narazite i na podniky, kde berou uz jen karty - u nas vec naprosto nemyslitelna :-) Ja treba dodnes nemel v ruce norskou korunu - a to jsem tam byl uz 4x vzdy na nekolik tydnu. V Bavorsku na zachodcich to dnes mate podobne - je jednodussi pipnout pomoci NFC, nez lovit par mince po kapsach. A rozhodne to neni o zadnem digitalnim otroctvi - ve finale toto usnadnilo zivot obema stranam. A soukromi resi treba i diverzita, platebnich nastroju pouzitelnych z mobilu je vcelku dost. Clovek prece nemusi platit jen jednou kartou :-)
Něco reálně život usnadňuje, něco nikoliv a je to jen takové zdání. To je celé. Smysl má obecně to, co umožňuje řešit zbytečné věci obecně jednodušeji.
Když mám doma automatická vrata, je sice "jendoduché" zmáčknout nějaké tlačítko na ovladači, ale jen potud, pokud celá ta věc funguje a nemusím co dva roky řešit servis (o tom, že je to hnusné a implementačně celkem složité ani nemluvě). Obyčejná vrata postavím a za sto let řeším, že už by asi potřebovala vyměnit. To je zrovna skvělý příklad. Naopak než neustále řešit drobné, co se navíc stejně jen neustále ztrácí, je lepší použít to NFC.
Ale, proboha, snad nemyslíte vážně, že mi soukromí zajistí to, že budu platit dvěma (nebo i více) kartami na mé jméno a nikoliv jen jednou. To byste opravdu pobavil. Hotovost je v tomhle ohledu hotovost i kdyý já osobně touhle paranoiou a obsesí (zatím?) netrpím.
I klasicka vrata musite obcas natrit, obcas promazat panty. Ten servis tam proste je taky a pokud se zanedba, tak se ty vrata casem taky rozpadnou, hur se budou otevirat atd. A to same plati i u tech automatickych vrat - a ten servis neni slozity, vlastne je to take jen o promazani par mist. To ze na to lidi kaslou a pak breci, ze kazde dva roky se neco poroucha neni vada vrat... :-)
Jmeno opravdu neni parujici identifikator, lidi se shodnym jmenem i primenim beha po svete hromada, ledaze byste mel smulu na exoticke jmeno a prijmeni (neco aka pomsta od rodicu ve snaze se odlisit). Takze ve vysledku, kdyz se pokusite to pres to jmeno propojit, mate z toho bramboracku plnou false positives. Zvlast kdyz budete treba takovy Novak...
Jméno ale není jediná informace, podle které to můžou párovat. Kolik Frantů Nováků bude pravidelně nakupovat třeba v jednom konkrétním obchodě na sídlišti? I ti Novákové půjdou spárovat s přijatelnou chybovostí bez větší námahy.
Řekl bych, že pro normálního člověka co není paranoik nebo agent je reálnější prostě předpokládat, že jeho platby moc anonymní nejsou.
Mám na domě původní dřevěná vrata z roku 1908, tj. přes 100 let stará a loni jsem těch "původních nátěrů" opaloval několik vrstev. Těch vrstev tam bylo tolik, že většina původně pravoúhlých hran se stalo výrazně kulatých. Spíše než znovu natření jsem prováděl prakticky rekonstrukci do původního stavu. Pokud to není ve stínu, tak barva vydrží souvislá cca 10 let. Po cca 20 letech bude na výrazné části povrchu prýskat a nebude už plnit původní ochranou funkci. A troufám si tvrdit že 100 letech nebude po nějaké barvě ani památky.
Na našich vratech je zcela jednoznačně jen jeden. Ano, již velmi řádně oprýskaný. Ale rozhodně není náhoda, že jeho už velice vybledlá barva se zcela shoduje s barevností interiéru pod asi pěti vrstvami malby hned na omítce s výmalbou charakteristickou pro začátek dvacátého století.
Co si troufáte tvrdit netuší a čím to tehdy natřeli taky netuším, ale evidentně to tam drželo dost důkladně.
I klasicka vrata musite obcas natrit, obcas promazat panty. Ten servis tam proste je taky a pokud se zanedba, tak se ty vrata casem taky rozpadnou, hur se budou otevirat atd.
Ale to samozřejmě. Jenže u těch automatických vrat budeš řešti úplně to samé a navíc ještě desítky dalších věcí, které ve výsledku obtěžují více než to, že musím vrata ručně otevřít.
Dany, ty máš úžasnou schopnost ignorovat očividné jádro sdělení a motat se na nepodstatných detailech okolo. Můžeš s tím, prosím, přestat a více přemýšlet nad tím, co ostatní sdělují? Pomůže to pročistit a zjednodušit každou diskuzi s Tebou. Děkuji!
" navíc ještě desítky dalších věcí"
Bylo nebylo, za devaterymi vrsky a potucky ...
Si jeden pribuzny poridil automaticky otevirana vjezdova vrata. Preci nebude travit tech 30s tim, ze by 2x denne vystoupil z auta a vrata otevrel a zavrel.
I jak se investovati nemalou sumu do vymeny vrat a jejich automatizace. Prvni nemile zjisteni spocivalo ve tom, ze mechanismus je masivni a pohopitelne nalezite hnusna ocelova konstrukce, ktera bude v dane lokalite jak pest na oko. Ale nenechal se odraditi drobnym problemem.
Vybetonoval betony, nainstaloval ocelove nosniky ... rozkopal travniky kvuli dotazeni kabelazi ... a mila vrata uspesne zprovoznil. Dalsi nemile zjisteni nastalo v okamzik, kdy prestali ve dratech kolovati nabiti trpaslici, a zjistilo se, ze manualni otevreni vrat vyzaduje pohon tri statnych osetrovatelu (na uzavreni nastacili ani 4, takze se akce odlozila na navrat trpasliku)
Casem se zacaly objevovati a i dalsi (ne)duhy. Napriklad ten, ze se zdalo byti ukazati, ze ani ten 2m hluboko zabetonovany nostnik vrata ve skutecnosti neunese a casem bude ohnut nebo vyvracen nebot dynamicke razy.
Ovsem ranu do vazu vratum zasadilo jedno vadne cidlo v cene cca 10Kc, a skoda na karoserii za cca 100kKc.
At zije automatizace!
Ja teda nevim jak vy, ale ja tam zadne lidi nevidim :-)
Jo, platit za všechno kartou je reálné. Ale jde to ruku v ruce s tím, že ta karta musí být dostupná pro kohokoliv. A tady už jsme i u regulací bank, kde zrovna u norů nepochybuju, že si to hlídají.
Možnost, že prostě zajdu do banky (a potřebuju jen občanku co stejně mám), založím si účet zadarmo (který se platí z průtoku peněz) a nafasuju k němu kartu je až směšně jednoduchá, levná a bezúdržbová v porovnání s jakýmkoliv smartphonem.
Jestli diverzita nebo víc karet řeší soukromí dostatečně je otázka. Tohle je bohužel jedna z oblastí, kde buď nevíte nebo brečíte. Digitální stopa vás může dohnat po letech, v situaci, která vás teď ani nenapadne.
98% ... korelace na zaklade "anonymizovanych" dat ziskanych od obchodniku (ti za to dostanou nizsi poplatky + info o zakaznicich, samozrejme take "anonymne"). Jinak receno, pokud platite karou, vi banka i za co skoro jiste.
A klidne vam na zaklade tech dat, treba neda nejaky uver (to vam samozrejme nereknou).
Obchodnik prozmenu na zaklade toho co kupujete vi, treba kolik vydelavate, kde bydlite, ... (samozrejme statisticky, jak jinak). Jinak receno, muze pak na ty "spravne" adresy dorucit treba letacek s nabidnou svickove, zatimco na jine nabidne pajsl.
I samotna cisla karet se v case meni. Dnes uz mate moznost mit i virtualni karty, co muzou existovat klidne jen pro jednu transakci. Cele je to vlastne jen o tom, nakolik vas to pali a kolik casu jste sam ochotny venovat do scramblingu tech dat v digitalni stope.
Zrovnatak jde v nejake forme sledovat i papirove obezivo. Samozrejme je to pracne a take tam muze vznikat nejaka chyba jako pri parovani tech Novaku, ale pokud to nekomu bude stat za to, tak si tu praci muze dat zrovnatak. Ale i tady muze pomahat technika.
Nejen v Norsku, ale i v Estonsku, znám minimálně 3 takeaway okénka kde akceptují pouze platby kartou. V centru Tallinnu v obchodních centrech je normální platit za WC kartou. Vlastně se dá platit kartou téměř všude i na trhu. Co se týče přihlašování do bankovnictví nebo vlastně kamkoliv (včetně Euronics ) muže člověk využít obcanku, případně Mobile-ID (sim toolkit) nebo Smart-ID mobilní aplikace. Bankovní identitu Estonsko asi před rokem označilo za méně důvěryhodnou, běžně byli problémy s implementaci a banky leakovali informace co neměli. Z hlediska selského rozumu by to měl být stát kdo garantuje identitu, nikoliv banka státu. Další věcí je, ze se občanka ve většině obchodů dá používat jako věrnostní karta, jen se z ní načte identifikátor v platebním terminálu. Ale chápu ze pro některé lidi je tohle neakceptovatelné.