Jedna z nejhorších věcí na trendu tlačit všechno do mobilů je ovládání. Já nechci Raiffeisen banku v mobilu, protože mobil má malý displej a nepohodlné ovládání. Já chci používat svůj desktop nebo notebook s plnohodnotnou klávesnicí a pořádným displejem. Ale přesto v posledních měsících dostávám emaily že si budu muset aktivovat nejen klíč v mobilu, ale i bankovnictví. A bojím se že časem utnou i normální webové rozhraní, protože počet přístupů přes web jim klesá. Tak proč by to podporovali a zbytečně udržovali, že ano.
Zase když se podívám na své okolí (mimo mou linuxovou bublinu), tak lidi opravdu dělají na mobilu skoro všechno. Je pro ně jednodušší šáhnout po mobilu co mají vedle sebe, než si sednout k notebooku.
Tak účetní má nějak napojený účetní program přímo na bankovní API.
Jinak, jsem předseda SVJ a jednoho spolku a ČS po mě chtěla (opakovaně, asi 5 emailů), abych něco vyplnil v George na mobilu. Ok, otevřel jsem George a tam na mě sloučení appky klíče a bankovnictví. Tak OK. Sice jsem to vůbec nechtěl řešit, ale tak OK. Potom že mám vyplnit nějaké zákonné údaje o našem spolku. NA MOBILU!!!! Tak jsem to vyplnil, fakt se bezvadně vyplňují částky v milionech, těch 6-7 nul se na mobilu fakt dobře počítá. A největší gól, nějaký souhrn vložených údajů a potvrzení tam není. Takže po odkliknutí toho formuláře je to hotovo a už nikde neuvidíš, co jsi tam vložil.
Fakt to ve mě vzbuzuje velkou důvěru.
Ano a ruku na srdce, nesmíme se lidem okolo nás divit. Žena vlastní chytrý telefon s datovým tarifem, takže je neustále online - stačí, když se jukne na telefon a hnedle jí svítí, kolik nových zpráv je na Bakaláři, v Georgi, na Whatsappu, Facebooku a dalších veselých záležitostech dnešní doby. Zdaleka, zdaleka není sama. Moji zákazníci mě také prosí, abych fotky z letních táborů dával na Facebook, ono proťukat se na e-mail je pro ně přeci jen složitější. Co nám zbývá? Každý dle svého, někdo se rozčílí, někdo více, někdo méně nebo vůbec, já se jen vesele usměju a žiju si dál, tohle je vývoj, ať si o něm myslíme cokoliv. A pozor, stále máme možnost výběru tato zařízení nepoužívat, nikdo nám je nenutí. Situaci vnímám jako bezva výuku pro každého z nás, není ten svět super?
Ano, každý máme svůj pohled. Pokud budu mít takový hlad, že se budu muset rozhodnout mezi životem a smrtí, možná zabiji druhého člověka. Bez nenávisti, bez odsudku, ale automatika těla, které se bojí fyzické smrti, mě třeba donutí. A třeba taky ne. Naštěstí žijeme v dnešní době a i když se to nezdá, nic podstatného nám nechybí. Jen se prostě rozhodnu, nic víc, všechny zkušenosti v životě beru jako potřebný vývoj.
Zde jsem se zřejmě nepřesně vyjádřil a samozřejmě každý vnímáme situaci drobet jinak. Myslel jsem to tak, že když opravdu chytré zařízení používat nehodlám, nemusím, jen jsem v dnešní době nucen smířit se s neustálými návštěvami bankomatu nebo pobočky. A pokud po internetovém bankovnictví toužím, ano, jsem nucen podobné zařízení vlastnit, o tom žádná. Osobně se tím (he, he, a dnes už ani ničím jiným) netrápím, stačí se jen rozhodnout a zvolit svojí cestu.
Jako "zvolit svojí cestu" bych bral třeba volbu banky. Nelíbí se mi u jedné, fajn, půjdu ke druhé. Ale v případě, že by mi v budoucnu házely klacky pod nohy všechny z nich, už tu možnost volby dost dobře nemám.
Tohle není volba, jestli onu věc udělám tak nebo onak, ale jestli ji vůbec budu moct nějak udělat, nebo ne, popřípadě jen s nemyslně velkým úsilím. Kdybych to přehnal ad absurdum, mohl bych si za jistých nepěkných okolností zvolit, jestli se nechám popravit, nebo půjdu radostně rubat do gulagu a nejspíš to ani nepřežiji. Podle Vašeho přístupu by to nejspíš byla možnost volby, podle mě ne.
Nikde neni napsano, ze zrovna internetove bankovnictvi na PC bez uziti smartfonu je sluzba kterou banka musi nevyhnutelne nabizet. Jeste donedavna nebyla. Jsou duchodci, kteri toto nevyuzivaji a chodi na pobocku.
Je to podle me sluzba jako kazda jina, na zaklade dopytu zakazniku se ukaze, jestli se jim oplati ji provozovat. Banky urcite maji cisla, kolik lidi pouziva mobilni vs internetovy banking v browseru. Take se v bankach na beton najde plno usporychtivych manazeru, kteri by nejradeji IB zrusili a zhrabli bonus za osekani nakladu.
Pokud chcete aby moznost IB zustala (to ja chci taky!) tak jej pouzivejte a dejte vedet bance, ze bez teto moznosti odchazite. Tohle je normalni trhove chovani, nikdo nebude udrzovat sluzby, po kterych neni dostatecny dopyt.
Prirovnavat to tady k nejake poprave je smesne, nezijeme ani v pohadce ani v gulagu. Bank mate na vyber mraky. Ja si treba myslim, ze tvrdohlavych padesatniku bez smartfonu je asi dostatek a aspon jedna banka se na ne zameri (treba tady v diskusi spominana Fio).
13. 12. 2023, 13:37 editováno autorem komentáře
Je zajímavé, že ty banky neustále podnikají další a další kroky k tomu, aby víc a víc lidí na ty pobočky zahnaly.
Blokace virtuálních mobilů - (nechci-li) návrat k SMS a na pobočky.
Zrušení přihlašování čipovou kartou - (nechci-li) návrat k SMS (lze-li) a na pobočky.
Zrušení přihlašovací appky a nutnost mít celé mobilní bankovnictví - (nechci-li) přechod na SMS a návrat na pobočky.
Pouze mobilní a žádné internetové bankovnictví (Partners...) - (nechci-li) návrat na pobočky.
Ano, vždy to lze teoreticky řešit odchodem ke konkurenci, ale jednak to nemusí být tak jednoduché (převod a přefinancování dobře zafixované hypotéky v půlce se sakra prodraží!), druhak to většinou o konkurence bude (brzy) stejné.
Z klienta se stane bankovní turista
a po několika iteracích skončí u pochybné finanční společnosti, která ale vyhoví jeho požadavkům. Přitom nejde o nikterak zásadní požadavky na zabezpečení
, ale (s)prosté snižování nákladů a zjednodušování si práce.