Google Chrome slaví třetí narozeniny a velmi rychle se z něj stal plnohodnotný soupeř Firefoxu, Internet Exploreru a Opery. Původně ale nechtěl o vlastním prohlížeči ředitel Google vůbec slyšet. Celých osm let se Eric Schmidt takové myšlence bránil. Tehdy byl Google ještě malá firma. Prošli jsme válkou prohlížečů a nechtěl jsem to zažít znovu,
říká Schmidt.
Poté jej ale jeho kolegové Sergey Brin a Larry Page přesvědčili. Najali několik programátorů, kteří původně pracovali pro Mozillu a ti pak v Google vytvořili první interní ukázkovou verzi nového prohlížeče. To Schmidta přesvědčilo, že vlastní prohlížeč Google má smysl. Bylo to tak dobré, že jsem musel úplně změnit názor,
přiznal později Schmidt.
Oficiální oznámení bylo naplánováno na 3. září 2008 a s mírným předstihem byly informace rozeslány některým novinářům. Nakonec unikly na světlo světa o den dříve – Google připravuje vlastní prohlížeč Chrome. Oznámení bylo připraveno velmi netradičně – vznikl komiks Google Chrome, ve kterém firma vysvětluje, co bude nový prohlížeč znamenat a proč má vůbec smysl jej připravovat.
Podle něj už na webu neprohlížíme jen obyčejné stránky, ale pracujeme s webovými aplikacemi. To, jak tvrdil Google, vyžaduje nový přístup a nový prohlížeč – je třeba začít znovu. Klíčové vlastnosti, které měl Chrome přinést, byly:
- stabilita
- rychlost
- bezpečnost
- jednoduché rozhraní
- otevřenost zdrojových kódů
Společně s komiksovým oznámením byla k dispozici také první betaverze, zatím jen pro MS Windows XP a vyšší. Prohlížeč vzbudil poměrně velký zájem a jeho zastoupení velmi rychle vyskočilo na jedno procento. Někteří uživatelé samozřejmě jen novinku vyzkoušeli a opustili, ale asi dvě třetiny u ní zůstaly. Trvale se Chrome nad jedno procento uživatelů dostal za čtyři měsíce.

Dvacet let vývoje prohlížečů (Zdroj: evolutionofweb.appspot.com)
První verze ještě neměly podporu rozšíření a byly k dispozici jen pro Windows. Uživatelé ostatních platforem si museli počkat ještě téměř rok. Verze pro Mac OS X totiž vyšla až v červnu 2009 a linuxová verze dokonce až v prosinci 2009. Jednalo se zatím o betaverze a první ostrá verze, která podporovala všechny tři platformy, spatřila světlo světa až v květnu 2010 a nesla označení 5.0.
Prvotní reakce byly rozpačité. Bylo to rychlé, minimalistické, jednoduché a neotřelé. Zároveň to ale byla zatím beta, neumělo to rozšíření a bylo to jen pro Windows. Byla tu také velká skupina uživatelů, kteří se domnívali, že další prohlížeč na trhu nemá smysl.
Byl tu starý Internet Explorer, stagnující Opera, málo používané Safari a konečně Firefox, který se vezl na velké vlně zájmu. Hlavní otázka tedy zněla: „Budou chtít uživatelé, kteří teď přešli na Firefox, zase chtít přecházet na nějaký Chrome? Je tu vůbec prostor pro další prohlížeč? Existuje reálně taková poptávka?“
Ukázalo se, že prostoru je nakonec dostatek. Firefox uživatele naučil, že nemusejí používat jen Internet Explorer, ale že je možné si prohlížeč vybrat. Chrome tedy měl v tomto směru de facto prošlapanou cestu. Během prvního roku vyrostl na 3,4 % a podařilo se mu překonat například celosvětový podíl konkurenční Opery.
Jak se má Chrome dnes?
Musíme přiznat, že Chrome se dlouhodobě daří velmi dobře. Úvodní úspěch nebyl jen krátkodobě způsobený zájmem o novinku, ale podařilo se mu nabalit na sebe poměrně velkou skupinu uživatelů. Tento nárůst stále pokračuje.
Chrome za posledních dvanáct měsíců celosvětově vyrostl o 130 %, z původních 10 % na dnešních 23 % (na Rootu 28 %). Chrome dnes celosvětově používá 160 milionů uživatelů. Začíná pomalu šlapat na paty Firefoxu, jehož podíl pomalu klesá a v současné době se pohybuje okolo 27,5 %. Lví podíl na tom samozřejmě má právě rychlý nárůst podílu Chrome.

Vývoj podílu prohlížečů za 12 měsíců (Zdroj: StatCounter)
Vývojáři Chrome navíc neusínají na vavřínech a prohlížeč prochází rychlým vývojem. V posledním roce došlo opět k zajímavému nárůstu výkonu JavaScriptu, rychlejšímu načítání stránek a vývojáři například vylepšili možnosti tisku včetně tiskového náhledu. Kromě toho jsme se dočkali například Chrome Web Store, aktualizace pluginu Flash společně s prohlížečem, uzavření pluginů do bezpečného sandboxu a dalších novinek.
Proč je Chrome úspěšný?
Po třech letech už si můžeme dovolit bilancovat a pohlédnout zpět. Čím Chrome zaujal uživatele? V čem je pro některé z nich zajímavější než třeba Internet Explorer a Firefox? Zeptal jsem se na Google+ a dozvěděl jsem se, že hlavními důvody jsou rychlost a jednoduchý vzhled. Dalšími důvody jsou synchronizace a také intenzivní reklama, kterou Google k uživatelům vysílá i skrze neinternetová média.
Chrome před třemi lety přinesl čerstvý vítr do prostředí prohlížečů. Byl rychlý, neotřelý a zaujal svým vzhledem. Zaujal nejen uživatele, ale i vývojáře dalších prohlížečů. Úpravy vhledu směrem k „chromímu minimalismu“ můžeme pozorovat nejen u Firefoxu.
Všichni se snaží minimalizovat, všichni zvyšují rychlost, zlepšují bezpečnost a přinášejí zajímavé novinky. Konečně to není „válka prohlížečů“, ale zdravý konkurenční boj, na kterém nakonec vydělávají uživatelé.