Máte pravdu, výhodou RISC-V je hlavně cena, případně cena výkon. Někde jsem četl, že pro stejný výkon RISC-V stačí asi čtvrtina plochy čipu starší architektury.
Řekl bych, že vektorové instrukce zvyšují hlavně desetinný jednojádrový výkon, ale v budoucnu se stejně uplatní hlavně mnohajádrový výkon, ať již to bude v mobilu, desktopu nebo superpočítači. Protože dostupný mnohojádrový výkon jednou přijde. Také kvůli tomu je tu programovací jazyk Rust, prohlížeč Servo, standard OpenMP a další.
Myslím, že vektorové instrukce jsou proto trochu cesta stranou, pro krátkodobý bonus, zatímco malá mnohojádra jsou všestrannější.
Navíc, RISC-V výrobci nespí a vyvíjejí stále výkonnější jádra, která v řádu jednotek let výkonově dotáhnou ta obrovská x86 jádra.
x86 jádra jsou podle mě spíše doménou desktopu, ale jinde, třeba nejrůznější servery (web, db, ...) a mobily, upotřebí poměr výkon/cena, zejména paralelní.
8. 7. 2025, 11:41 editováno autorem komentáře
DarovA2Anému koňovi nepozeraj na zuby.
A niečo k RISC-V V
https://mailman.videolan.org/pipermail/x265-devel/2025-July/014442.html
Podle mě hlavní výhoda RISC-V třeba oproti ARMu je, že si tam každý může dát vlastní instrukce, toto třeba ARM nechce (ale Apple to stejně dělá). Pak samozřejmě cena - nVidia taky nechce platit licenci ARMu pro každý jejich RISC-V čip, kterých vyrobili miliardy. Jenže tady je to ale - používá se to na super embedded účely.
Neřekl bych, že výhody RISC-V jsou ve výkonu, protože kdyby byly, tak už tu budou výkonné RISC-V čipy. Poměr cena/výkon teď vyhrává aarch64, na druhou třeba X86 nabízí AVX-512, což je nejpokročilenší SIMD, který teď existuje (SVE nebo RISC-V V proti AVX-512 nemají šanci).
Jinak ne - vektorové instrukce nejsou cesta stranou... Je to způsob jak zvýšit hrubý výkon CPU a zaplatit za to celkem malou cenu. SIMD jednotky zabírají pořád o hodně míň místa než třeba L1-L3 cache a dají se využít i na tak triviální věci jako crypto nebo hash tabulky, atd... Správné použití SIMD dokáže snížit latenci, a to je moc důležité jak pro servery tak pro ostatní segmenty.
Tak reseni kdy ARMu nemusite platit za licenci je spousta - klidne si embedded core muzete psat vlastni - coz ostatne NV pred pouzitim RV delala. Problem ktery tohle nese je dvoji - potrebujete opravdu dobre verifikovat ono jadro / reseni, coz stoji hodne penez, a pak potrebujete drzet team, ktery bude delat toolchain.
Oboji se u RV outsourcuje na komunitu - nekdo tvori jadra a ty pro FPGA jsou dostatecne otestovana (vyjimecne se najde i ASIC ready ready.. ale to je spis domenou uzavrenych nabidek, ne opensource). A pak hromada lidi tim samotnym pouzivanim prispiva k protestovatelnosti kodu ktery dela toolchain. Samozrejme se tady bugy najdou, klidne nejake corner cases - ktere se pak opravi.
Nejvetsi riziko uzavreneho custom reseni je, ze to zdanlive funguje - az udelate nejakou zmenu a cele se to rozpadne protoze to melo urcite vedlejsi ucinky. Tohle je videt velice casto u noveho HW s neodladenym FW, kdy beta testing delaji uzivatele.
9. 7. 2025, 14:01 editováno autorem komentáře
Vektorové (SIMD) instrukce jdou krůček ke grafickým kartám. Ano, mít více jader je univerzálnější, ale když využijeme SIMD, může to být naopak vhodnější než mít více jader:
1. Energetická efektivita – overhead s dekódováním instrukce proběhne jen jednou.
2. Nejspíš overhead pro synchronizaci v případě malých vektorů.