Kdysi byly jednoduché reklamy součástí stránek a nikoho by nenapadlo je blokovat. Bohužel provozovatelé stránek byli čím dál víc rozežraní a reklamy se tedy staly obtěžujícími. Ať už tím, že vytížily procesor na 100 % (flash a spol.), sežraly podstatnou část dat nebo tím, že mají většinou vytočenou hlasitost na 100 % nebo třeba tím, že "nejdou" zavřít (zvlášť na mobilech je to fajn). Takže buď vznikne časem nějaký etický kodex, podle kterého se budou provozovatelé řídit (a těm ostatním budou reklamy blokovány) nebo holt budou "reklamy" blokovány všechny.
Takové kodexy existují, vytváří je třeba oborová organizace SPIR. Problém je ale složitější a psal jsem o něm už před osmi lety na Lupě v článku Vydavatelé reklamu nezkrotí, dávno totiž nedrží otěže. Problém je v tom, že za obrázek na stránce vám dneska nikdo už nedá peníze. Většina peněz jde přes velké reklamní systémy, kam zadavatelé přes agresivní agentury vkládají reklamu. Tam mají data, tam mají cílení a mohou cílit na obrovské publikum napříč internetem.
Tam také leží peníze a pokud je chcete, musíte si pro ně jít tímhle směrem. Internet Info se snaží samozřejmě prodávat reklamní plochy přímo, mít vztah přímo se zadavatelem reklamy a mít reklamní plochy pod kontrolou, ale tohle zajímá čím dál méně firem. Typická odpověď je: „My jedeme přes agenturu, s vámi jednat nebudeme.“
Čili je to mnohem složitější než jen: můžou si za to nenažraní vydavatelé. My bychom v redakci byli moc rádi, kdyby se to dalo jednoduše dělat jinak, kdyby celý tenhle problém neexistoval, ale nemáme to ve své moci. Tím spíš, že redakce je celkově od byznysu oddělená a je to tak správně.
Chápu, že pro vydavatelé může být tento systém také značně nepěkný, takže jedinému, komu to vyhovuje je reklamní agentura a zadavatel reklamy. No možná je čas jim vysvětlit, že takhle svět fungovat nebude a vytvořit vlastní systém vedle, který tento pokřivený pohltí.
3. 11. 2023, 12:44 editováno autorem komentáře