To je prave ten problem vas co blokujete reklamy nebo minimalne zamitate ty otravny souhlasy s pouzitim cookies (mmch, kdyz to budete zamitat bude vas ta cookie lista o to vic vsude prudit).
Jste sami proti sobe, jste proti webum ktere navstevujete, a a jejich provozovatele z vas nic nemaji (vy pracujete zadarmo?), naopak, maji s vami vice prace.
Sam zminujes ze reklamy ktere se to zobrazuji jsou pro tebe irelevantni a nikdy nekliknes. Za to si vlastne muzes sam, protoze reklamy blokujes nebo mas zakazane 3rd party identifikatory.
Je to tak, ze reklamu ti vydavatele budou posilat tak jako tak i kdyz zamitnes, jinak se neufinancujou a zaniknou.
Ale budou proste plosne bombardovat (vice a levneji) namisto toho aby ti zobrazili neco co by te mohlo zaujmout, protoze jim nic jineho nezbyva.
Respektive zbyva, bud ti bloknout obsah, nebo pouzit antiadblock reseni ktere to cele proxuje, casto rozbije a hodne zpomali (reklamu stejne dostanes), nebo te donutit nejak se registrovat.
Misto abyste weby ktere navsetvujete alespon minimalne podporovali tim ze jim povolite vam nadelit relevantni reklamu co vas nezabije, tak se furt snazite jim skodit. Ach jo.
Nevím, co myslel předřečník. Mě se "personalizované" reklamy ukazují. Ale že by byly nějak extra relevantní - možná na FB, ale bannerové na webech, kde jsem reklamy povolil moc ne.
Jak si můžete všimnou z výše uvedeného, já rád přispěji provozovateli webu tím, že si nechám zobrazovat reklamy. Problém je, že spousta provozovatelů nezná míru a reklamy na jejich webech jsou brutálně agresivní - animované pozadí, reklama zakrývající ostatní obsah atp. To je jako kdyby mě někdo chytil za rameno, přirazil ke zdi a z pěti centimetrů mi do obličeje řval "Kupte si náš skvělý výrobek".
Nevím proč, ale vzpomněl jsem si na jednu přednášku od šéfredaktora Technetu na Pátečnících (klub skeptiků Sisyfos), kde ukazoval nějaké příklady ke své přednášce na webu IDNES a ten článek pod reklamním nánosem ani nebyl vidět a neustále klikal na křížky pro zavření reklamy. Fakt skvělá ukázka od šéfredaktora. :-)
Zamítání cookies lišt je pro mě mnohem složitější problém, než otrava v podobě klikání na cookie lišt. Osobně to dělám kvůli ochraně svých údajů. Nechci, aby moje údaje byly zpracovávány reklamními společnostmi, nikoliv abych připravil vydavatelé o příjem. Obávám se důsledků používání prediktivních algoritmů sociologického chování. Osobní údaje mohou a jsou už dnes používány pro nabídky produktů (což by mě uplně netrápilo), tak například úpravy volebních preferencí (cambridge analytica), zjišťování sexuálního chování atd. (Což už mě trápí dost.).
Za mě by byl fajn anonymizovaný systém ve stylu peněženky v prohlížeči a kliknutí na talčítko odměnit odeslat nějakou částku vydavateli. Není to ideál, ale za mě by to mohl být lepší stav, než dnes.
Až na to, že to cílení reklamy je často horší než náhodné plošné bombardování. Opravdu je relevantní mi zobrazovat reklamy na lednice po tom, co jsem si jednu koupil?
Samo, že ta lišta prudí. Však je to i cílem. Jakoukoliv ochranu spotřebitele budou korporáty implementovat jen v minimální povinné verzi.
Jen bych byl opatrný nazývat to "škoděním". Spíš je to racionální reakce na silně nesymetrické interakce s entitou, která má v podstatě zákonem nařízené vás v maximální možné míře sedřít z kůže.
Neni relevantni zobrazovat uzivateli reklamu na lednici kterou uz koupil, ale tohle je chyba v nastaveni workflow, nebo nedostatecna prace s daty. (Sam muzes takovou reklamu oznacit, ale to nedela nikdo).
Lista prudi vsechny a ne, neni to cilem. Rozhodne neni cilem vydavatelu vsem listu dokola zobrazovat pres pul viewportu, to fakt ne. CMP je na ceskem trhu prevazne "standardizovan". Pokud nekde odsouhlasite, uz vas jinde nemusi prudit. A ano, je to to minimalni co muzete pro vydavatele udelat. Oni si to nevymysleli, ale oni to bohuzel musi implementovat, zaplatit a udrzovat, presto ze to dost podstatne nici jejich prijmy.
Dobre, zrovna Google neni dobry priklad, ale obsahove weby, vydavatele a podobne to proste postupne zabiji.
Spravny pristup je mit moznost zaplatit vydavateli, podporit ho. A vydavatel by nemel predplatitelum reklamu vubec zobrazovat.
Nebo se nechat trackovat, polknout reklamu a konzumovat zadarmo.
Osobne radeji uvidim lednici nebo jeji doplnky kterou jsem uz koupil, nez rtenku ktera me nezajima. Me to nic nestoji, ale web na ktery chodim to podpori.
"Osobne radeji uvidim lednici nebo jeji doplnky kterou jsem uz koupil, nez rtenku ktera me nezajima. Me to nic nestoji, ale web na ktery chodim to podpori."
Jakým způsobem web podpoří to, že vám ukáže reklamu na lednici, kterou jste si už koupil, místo rtěnky? Ani i u jednoho nebudete na reklamu reagovat. Možná se vám vizuálně víc líbí ty lednice než rtěnky, mě osobně to je jedno, je to pro mě všechno vizuální smog, který podvědomě nějak vstřebávám, ale vědomě na něj nijak nereaguju.
Reagovat nemusite. Proklik neni jedina metrika.
Web to podpori tak, ze za takto zacilenou reklamu, navic pomoci retargetingu, zaplati inzerent v programatickem chainu nasobne vice nez za nejakou plosnou, nebo dokonce pres maskovanou URL.
A kdyz rikam nasobne, myslim opravdu nasobne, ty cisla jsou uplne jinde.
Spoustu sluzeb v tom chainu si z toho samozrejme vezme nejakou provizi, ale vydavatel nakonec dostane podstatne vice za vasi navstevu.
A jak chcete podporit web na vas zacilenou reklamou kdyz ta platforma co reklamu na tom webu vydava o vas nic nesmi vedet?
Uprimne receno, o vas vedet neco stejne bude i kdyz to zakazete. Ale pomoci ruznych dalsich sluzeb; napriklad pres nejake zahashovane fingerprinty ktere dal zatezuji vas pocitac, traffic a podobne, a ani to neni presne, a je to drahe, a dale komplikuje tu reklamni dzungli.
3. 11. 2023, 10:18 editováno autorem komentáře
Ano, cílená reklama a respektování soukromí je do značné míry oxymóron a proto nemám potřebu někoho touto formou podporovat. Pokud nějaký vydavatel toto po čtenářích chce, tak to zároveň znamená, že mu nevadí, ba naopak chce, aby nějaký systém intenzivně zasahoval do soukromí jeho čtenářů. A takového vydavatele prostě nad minimální nutnou míru podpořit nechci. Jak píšu níže, přijde mi naprosto fér, pokud mi ten vydavatel přístup k obsahu nedá.
Svět bez soukromí je vlhký sen všech reklamních profíků. Kdyby měl každý doma nainstalované kamery, které by sledovaly každičký jeho pohyb, to bylo bylo dat, to by se cílily reklamy. Zajímavé, že s tímto by pořád měla většina lidí zásadní problém, ale v digitálním prostoru, který dnes zaplňuje velkou část našeho života, se to považuje za akceptovatelné, ba to někteří ještě obhajují.
Máte pravdu, že ač používám různé techniky proti sledování, tak se ty systémy pořád něco o mně dozví, iluze si nedělám. To ale neznamená, že tomu budu chodit naproti a svými kroky ten byznys podporovat.
V zadnem pripade neobhajuji nepovolene zasahy do soukromi uzivatelu. Sam v urcitych pripadech postupuju stejne.
Jen tady chci poukazat na fakt, ze si spoustu lidi stale mysli ze "obsah na internetu je zadarmo". Fakt neni. Alespon ne ten kvalitni.
A boj proti sledovani je boj s vetrnymi mlyny kde jsou ale biti jak seriozni vydavatele kteri bojuji o preziti, tak uzivatele kterym se stale vice zatezuji zarizeni; a ted si dovolim trochu povzdechu, nakonec bude bita cela spolecnost kde zacne byt jakykoli debilni nazor pravda, protoze preziji jen AI agregatory, socialni site (ktere o nas stejne vedi vse), bulvary a anonymni clickbait zdroje.
A kousne nas to ve volbach. Ale to jsem odbocil, pardon :)
Jen tady chci poukazat na fakt, ze si spoustu lidi stale mysli ze "obsah na internetu je zadarmo". Fakt neni. Alespon ne ten kvalitni.
A byly by nějaké příklady?
Když si vezmu české noviny. Tak zprávy většinou přebírají z ČTK, takže stačí odebírat ČTK. Zbytek jsou názorové články, které si můžu a nemusím platit. Platil jsem si dva roky Deník N. Jenže, ty nejlepší články byly stejně veřejné zdarma pro nalákání veřejnosti a zbytek byla jen klasická výplň.
nakonec bude bita cela spolecnost kde zacne byt jakykoli debilni nazor pravda
To je na zcela jinou debatu a ne, reklama tohle fakt nevyřeší.
U zpravodajskych webu je dobre sledovat zda a jaky maji kodex reklamy, eticky kodex, radu pro redakcni nezavislost. A zcela transparentniho vlastnika. Priklady uvadet nechci protoze to muze vyvolavat zbytecny off-topic hate.
A ano, bohuzel i reklama toto resi protoze hlavne reklama ty mizerne placene novinare zivi, coz si lide neuvedomuji.
Zadne kvalitni zpravodajstvi na nasem trhu se bohuzel dlouhodobe neuzivi jen z predplatneho.
Jen tady chci poukazat na fakt, ze si spoustu lidi stale mysli ze "obsah na internetu je zadarmo". Fakt neni. Alespon ne ten kvalitni.
S tím souhlasím a proto nemám problém si za obsah platit. Když jsem si posledně sčítal všechna předplatné za digitální obsah, dostal jsem se na částku cca 2 tisíce měsíčně. Touto formou nemám problém vydavatele podporovat.
A boj proti sledovani je boj s vetrnymi mlyny kde jsou ale biti jak seriozni vydavatele kteri bojuji o preziti, tak uzivatele kterym se stale vice zatezuji zarizeni
To můžete říct i o bezpečnosti. Pokud někdo bude opravdu chtít, k vašim datům se dostane, je to jen otázka rozpočtu. Tak proč se snažit šifrovat, že? Akorát lidem to čím dál silnější šifrování zatěžuje počítač. Proč to prostě nevzdat a neposílat si informace v plaintextu nebo md5...
nakonec bude bita cela spolecnost kde zacne byt jakykoli debilni nazor pravda, protoze preziji jen AI agregatory, socialni site (ktere o nas stejne vedi vse), bulvary a anonymni clickbait zdroje
Vám přijde, že zpravodajská média, jejichž byznys model je založený primárně na příjmech z reklamy, jsou dnes etalonem kvality? Trend posledních 15 let ukazuje, že je to byznys model, který nevede k lepšímu obsahu. Naopak vede k menším příjmům a nižší kvalitě obsahu.Cesta z toho pro tato média jistě není jednoduchá, ale brečení nad tím, jak by to mohlo skvělé, kdyby si lidi nechali vyplundrovat soukromí a s radostí konzumovali reklamy, tou cestou opravdu není.
...Proč to prostě nevzdat a neposílat si informace v plaintextu nebo md5...
Chapu ze je to vtipek, ale vlastne proc ne. Idealni stav by byl kdy platici zadne reklamy nedostanou a chrani si sve soukromi; kdo platit nechce ale konzumovat ano, zaplati svym ID. Stejne se to deje ale je to jen komplikovanejsi, a pro vsechny drazsi (a bude hur).
Vám přijde, že zpravodajská média, jejichž byznys model je založený primárně na příjmech z reklamy, jsou dnes etalonem kvality?
Ne, ale nic lepsiho kde informace alespon nejak overuji nez je vypusti ven proste nemame.
Ne, ale nic lepsiho kde informace alespon nejak overuji nez je vypusti ven proste nemame.
Ale máme. Když vezmu Deník N, Respekt, HN, tak jsou to média, která u nás v oblasti zpravodajské žurnalistiky patří ke špičce a digitální reklama u nich nepředstavuje klíčový příjem. Pak tu máme ještě veřejnoprávní média. Mě třeba překvapuje, jak kvalitní obsah má na webu Český rozhlas. Z těch, kteří závisí primárně na digitální reklamě, jsou tu Seznam Zprávy, které si můžou dovolit platit velkou redakci, protože jsou přisáté na vyhledávači a spojené s jedním z reklamních systémů.
No a pak je tu ten zbytek (čest výjimkám, které jsem výše nejmenoval), který soupeří s rychloobrátkovými a fakenews weby o počty zobrazení reklam, případně je jejich majitelé dotují jako svůj PR nástroj. Ti jdou dolů a je to celkem smutný pohled, ale jestli zaniknou, rozhodně tu pak nezůstanou jen weby s podřadnou žurnalistikou.
> Jen tady chci poukazat na fakt, ze si spoustu lidi stale mysli ze "obsah na internetu je zadarmo". Fakt neni. Alespon ne ten kvalitni.
Hodnota něčeho není daná tím, co za to chci, ale co za to dostanu. Když za ten obsah lidi nechtějí platit, znamená to že je bezcenný. Ne zadarmo, leda tak zadarmo drahý.
> protoze preziji jen AI agregatory, socialni site
Nediskutujeme náhodou pod článkem o agregátoru debilních názorů ve vlastnictví jednoho z největších šmíráků na téhle planetě?
Lepšího obsahu se nedomůžeme tím, že budeme platit, ale tím že za odpad platit fakt nebudeme.
Oni si to nevymysleli, ale oni to bohuzel musi implementovat
Nemusí. Cookies není povinná součást webu. Viděl jsem mnoho českých stránek, které cookies nemusejí mít a přitom tam měli tu, pro ně zcela zbytečnou, lištu. Jejich problém.
Tohle je prostě české řešení jakéhokoliv problému. Někdo nám to nařídil, nebudeme vůbec nad ničím přemýšlet, dáme tam lištu a je to "vyřešené".
Mylite se, je to samozrejme povinne
Není.
Tedy jakoukoliv monetizaci
To není povinné.
analytiku
Existují access logy.
Ano, kdyz si udelam sam maly blogisek ktery nepotrebuju zaplatit nebo nejak merit tak to tam dat nemusim.
Provoz webového serveru (celého, ne jen webhosting), stojí cca 80Kč/měsíčně.
o té povinnosti se toho dá také napsat hodně, ale kdo myslíš, že agresivně vnutil cookie lištu a její podobu na web? Ano, byl to sám Google, který je vynucoval i v místech, kde nebyla potřeba, asi jen proto, aby tlačil na zákonodárce.
Povinný je souhlas, jakou formou bude je na provozovateli, dá se to udělat méně agresivně. Nejlepší je, že i zamítnutí nemá vliv na vložení cookies třetích stran, to dokonce i v případě Googlu.
Heron nejspíš právě píše o těch stránkách, které nemají žádné cookies třetích stran, nesbírají data a stejně tu lištu mají.
Lista byva agresivni presne z toho duvodu ze vydavatele nutne potrebuji nas souhlas aby se uzivili. Neprosouhlaseny traffic neprinasi temer nic, jen naklady a ne male. Google dokonce ve svych reklamnich ekosystemech nemeri reklamy bez souhlasu vubec.
Ve velmi brzke dobe proto uvidime cookie wall implementovanou na mnoha zpravodajskych webech, protoze to zacina byt neudrzitelne. V zahranici uz se tak deje, zkuste si treba https://www.spiegel.de/
Zde si nejsem jisty jak to myslis nebo mi neco unika.
Reklamy na zpravodajskych webech (prostredi ktere znam) servirovane pres Google platformu nebyvaji zacilene na neprosouhlaseny traffic.
A to z duvodu ze Google na tomto trafficu reklamu nezmeri pokud je prodana naprimo (ale servingem pres Google platformu), a nebo ji nevyda vubec v pripade programmaticu (v podstate vyrenderuje prazdny iframe).
Jinymi slovy, v techto pripadech, pokud Google nema Consent, tak tam jeho reklama bud vubec neni nebo nic nevyda; a tedy inzerent nezaplati, nikdo nic neinkasuje ani google ani vydavatel. Jak to tedy Googlu pomaha?
3. 11. 2023, 11:04 editováno autorem komentáře
"A není náhodou tohle přesně proti GDPR/ePrivacy"
Ve skutecnosti pokud chces provozovat treba prave web, tak bydefault nesmis nacitat nic, zadny obrazky, scripty, protoste nic, odkudkoli mimo vlastni server. Jednoduse proto, ze IP je osobni udaj.
Pokud to z provoznich duvodu delat musis, tak ses povinen s tou dalsi stranou mit uzavrenouo smlouvu o zpracovani osobnich udaju (ve ktery je jasne deklarovano, ze je zpracovavat vubec nesmi, ale pokutu dostanes ty, pokud se ukaze opak).
Vetsina tech cookie list je navic stejne placebo a web se cookie ulozit pokusi i kdyz klipnes na ne. A za to bych daval pokuty v maximalni vysi naprosto bez diskuse.
Cookie wall není legální, viz https://www.cookiebot.com/en/cookie-walls/
Otázka kdy a jak moc se to bude vymáhat
"Mylite se, je to samozrejme povinne, tedy v pripade ze chcete pouzivat nejake cookies tretich stran"
Samozrejme ze neni, to jen nekteri nevzladaji cist. Cookie listy si svevolne vymyslel guugle. Zadna legislativa to nevyzaduje. Legislativa vyzaduje, abyste nezpracovaval zadne osobni udaje nad miru nutnou k poskytnuti sluzby. Tecka.
Navic 100% tech list stejne tu legislativu dokonce vylozene porusuje, protoze nejde o informovany souhlas, a bydefault vnucuji souhlas, coz je oboje zakazano.
Parkrat jsem psal, dejte mi pravomoc a za mesic smaznu statni deficit. Jen na pokutach za toto.
To je sranda, disky ublock origin a pruvaci badger me tyhle veci netrapi a ani nevi, co si kupuji ;-)
Spise to dela amazon nebo aliexpress - presne, nechapu, kdyz si koupim jednu drahou vec, mel by vedet, ze uz si stejnou nekoupim - rozhodne ne ted. - u lednicky by to mel chapat dvojnasob ;-)) - ze bych si kazdy tyden koupil jednu lednicku ? a kam bych je daval ?
[JSH]
"Až na to, že to cílení reklamy je často horší než náhodné plošné bombardování."
Naopak, ja se toho snazim vyuzivat tak, aby kdyz uz reklama musi byt, se mi zobrozovala takova na kterou se aspon mohu podivat. Takze radeji prokliknu reklamu s damskym spodnim pradlem (i kdyz si zadne rozhodne kupovat nebudu) s tim, ze se mi bude casteji zobrazovat nejaka celkem zajimave vypadajici slecna, nez ***** s panskym dedorantem. Stejne tak prokliknu inzerat na hru, server, atpd... nez abych penil u damskych vlozek ci priblbleho zeleneho plastaka od nejmenovaneho obchodnika s elektronikou.
Jinymi slovy snazim se si cilenou reklamu vychovavat, tak aby byla pokud mozno co nejmene otravna, bez ohledu na to zda o dane produkty mam skutecne zajem ci ne. A to ze tem algoritmum cilene lzu, jeste schopne poznat - jak se zda - nejsou.
Obvzlast dulezite je to v kontextu toho, ze spooustu webovych clanku dneska ctu na mobilu pri ceste do prace, na ktere stravim pomerne hodne casu. A na Androidu (nic lepsiho momentalne nemam) nejsem sto ovlivnit nic jineho (a nebo je to velmi slozite). Navic podeziram Google, ze do Androidi verze Chrome cpe reklamy sam, bez ohledu na to jak je maji nastaveny dane stranky.
Obsah na internetu je zdarma, kdo má pocit, že zdarma obsah poskytovat nechce, at ho dá za paywall. Rád přispěju na konkrétní obsah, který sleduji, ale odmítám platit googlu za nějakou platformu, adblock nebo at si to strčí do prdele.
Bohužel je mezi námi mnoho idiotů, kteří neznají hodnotu peněz, a jsou ochotní googlu platit. Já mezi ně nepatřím, bud zadarmo nebo nic.
Reklamu nevidím na žádném zařízení, ani na YT, FB, z jednoduchého postoje: na reklamy civět nebudu. Všecko je vyplé na úrovni IDS/IPS firewallu, tak DNS, tak u klienta, vše je zazichrované několikanásobně na max. Cookies zakázané, a taky veškeré developerské volání domů, to je vypreparováno nejenom přes DNS a inspekce klienta (přes globální certifikát), ale i přes Warden nebo AppManager, který běh těch komponentů přímo ruší. A to i na klientech se zdají být nemodifikovatelné, všude je způsob, jak to krásně pořešit.
A když náhodou, v 0.0001% případech vidím reklamu (vždy nekontextovou, páč tohle drtím antitrackingem, VPN, osobitým emailem pro každou firmu atd), zakrývám obsah rukou nebo skrolováním a ztiším zvuk:) #100%NeReklamě
https://adaway.org
- na rootlem nahrazuje primo systemovej hosts soubor (pouzivam)
- na nerootlem aktivuje sve interni/lokalni VPN