Pochybuji, že někdo bude investovat čas, úsilí a peníze do testování spousty modelů. Za pár dnů každý uvidí...
Já stále používám navigaci koupenou v roce 1998 (tehdy ještě byla v poloze záměrná chyba, EPE 20 - 50 metrů). Jedno úspěšné překlopení v roce 1999 zvládla, myslím, že stejné to bude i teď. :-)
Není pravda, že výrobci neví, který model je chybou postižen. Mám historickou navigaci TomTom Go 930, která je zaregistrovaná na supportu TomTom. Předevčírem jsem dostal od TomTom email, že moje navigace je postižena chybou "přetečení", přestože již není navigace podporována, připravili SW patch. Součástí emailu byl link ke stažení patche - seriozní přístup...
Výrobci to prostě neví. Berte to tak, že morální životnost auto navigace je cca 5 let, u turistické navigace to bude hodně podobné. Tak nejen Garmin ani ostatní prostě nebudou plýtvat penězmi na testy "historických modelů", zároveň ale si nechtějí naštvat trh prohlášením ve stylu "asi to nebude fungovat, pořiďte si nový přístroj". Co spíše bude zajímavější z hlediska sítí a serverů je to, jak se s tímto problémem vypořádají NTP servery v datacentrech, které si berou čas z GPS. Dražší a moderní přístroje používají kombinaci více zdrojů. ale v každém větším datacentru je určitě zapomenutý muzeální kousek. Příští úterý určitě se objeví pár zábavných historek.
Preco by mala byt zivotnost navigacie len cca 5 rokov? Mam navigaciu cca 5 rokov a cakam, ze jej zivotnost bude minimalne dalsich 5 rokov. Zivotnost navigacie je v podstate rovna dobe vydavania aktualizovanych map. No a tu umelo skaracuju vyrobcovia. Dnes nevidim dovod aby aktualizacie nevychadzali velmi dlhu dobu. A nemam problem si za to priplatit. Nove zariadenia uz nic nove neprinasaju.
Vis to mas tezky. Zivotnost navigace je obecne dana jeji pouzitelnosti. V cesnicce mame navigaci od garmina ktere muze byt tak 15-20 let. Podobne je na tom gpsmapka navigace od garmina kterou vyuzivali fanousci delta kridla... U nekterych navigaci treba vubec nejde o mapy ale jen o informacni bazi s navigacnimi body/poi nebo zjisteni vektoru pohybu vuci naspecifikovanemu bodu nebo charakter trasy.
Ono smatlafounova rychlokvaska co ma kazdy 2 roky novej telefon tezko pochopi ,ze takova letecka navigace musi byt i pro mala letadla certifikovana a jeji montaz a kontrolu nemuze delat kazdy vesnicky kovar. A ze tech typu co se tam muze dat je tolik jako na prstech jednoho pahylu.
Vetsi namorni vode odolna navigace s aktivni antenou buhvi jak daleko od zakladni jednotky taky neni zrovna vec co vyresi franta za odpoledne.
Smatlafounova rychlokvaska tez netusi ze DGPS geodeti pouzivaji mnohem dele nez 5 let...to u nas bude nejakych 15 let.
Tak pokud to vzali od data výroby (návrhu), tak má zařízení životnost 20 let - to by mohlo stačit, ne? Pochybuju, že 20 let staré cokoliv s GPS je použitelné.
Nevzali nic. Součástí protokolu GPS (zpráv posílaných družicemi) je počítadlo týdnů, které teď přeteče. S tím se v návrhu GPS počítalo a přijímač by se s tím měl umět vypořádat. Pokud se na to ale nějaký výrobce vykašlal a přetečení neošetřil, GPS přijímač nebude fungovat správně, až teď začne dostávat zprávy s nízkým číslem týdne. Takové zařízení klidně mohlo být navrženo i letos, podobně jako i koncem devadesátých let byly vydávány programy, které by si neporadily s rokem 2000.
BobTheBuilder mluví o té variantě (zmíněné v článku), že přístroj má primitivní detekci přetečení tím, že definuje "minimální datum" (např. datum výroby nebo datum buildu firmware) a když vyjde hodnota před ním, vyhodnotí ji jako přetečení a přičte 1024 týdnů. Takový přístroj opravdu bude fungovat přibližně 20 let od tohoto minimálního data, což v naprosté většině případů bude bohatě stačit.
I v takovém případě ale bude nejpravděpodobnější zvolené datum návrhu toho GPS přijímače, což může být mnoho let před návrhem daného zařízení a ještě více let před výrobou konkrétního kusu. Tím, že to bude „bohatě“ stačit bych si tedy nebyl tak jistý, vůbec by mne nepřekvapilo, kdyby v oběhu byla zařízení, kde datum návrhu bude deset patnáct let zpět.
"Můžeme jen spekulovat, proč vývojáři GPS systému pro tento parametr vyhradili pouze 10 bitů"
Nemusíme, je to zcela jasné. Při návrhu systému GPS se šetřilo s každým přeneseným bitem z kosmického segmentu do navigačního přijímače v navigačních zprávách. Takže se objevují 24-bitové signed integer hodnoty, WN je dokonce na některých místech jen 8-bitový, bitové posuvy hodnot a různé přesnosti v almanachu a efemeridech, atd. Prostě něco jako nemožnost roztáhnout IPv4 adresu na více bajtů. Mám dojem, že těch 13 bitů bude jen u L5 zpráv.
Jinak osobně z toho mám strach trochu více z dopadu na jiné věci než navigaci aut a lidí (třeba v mých hodinkách asi synchronizace času půjde vypnout, otázka co se bude dít kolem zbytku).
Když si to tak projdeme, DVB-T - synchronizováno GPS, mobilní sítě - synchronizováno GPS, NTP servery - vesměs taky GPS (zmíněno v textu), spousta dalších systémů o kterých to ani nevíme taky. Vezměte si třeba jen kontrolu platnosti certifikátu u webu a u VPN tunelů (tam i anti-replay mechanismy) podle UTC data a času a může být vymalováno. V neděli uvidíme (a nebo raději doufám neuvidíme).
Dopravní letadla se bez GPS snad obejdou a malá letadla snad při výpadku poletí VFR (navíc u nás v noci létat asi nebudou).
Multi-GNSS řešení to snad odvodí z času jiných systémů, ale možná jsem jen optimista.
Žil jsem v domnění, že tik.cesnet.cz je podle dat sekundární reference, a tak.cesnet.cz uváděl poslední roky v datech NTP protokolu Reference-ID: GPS
V reálu je v jejich popisu na webu napsáno, že "Návaznost na stupnici UTC (TP), provozovanou v UFE AV ČR, je zajištěna optickým přenosem a navíc nezávisle komparací prostřednictvím systému GPS ". Otázka je, co se stane, pokud se jim GPS rozbije. Úplně odstíněné to od něj není, ale doufám, že budou používat pouze ty césiové hodiny.
Ad předchozí zpráva, asi nejsme z hlediska uživatelských zařízení ve sporu, L2C asi budou mít převážně jen PPS, a v mobilech a navigacích ho nenajdeme, ale přiznám se, že o CNAV2 slyším prvně a ani nemůžu nic vygooglit, to je popsáno kde?
Detaily cesnetích NTP serverů bude muset dodat někdo z CESNETu.
CNAV-2 je navigační zpráva vysílaná GPS družicemi bloku III v signálu L1C, zatím tedy tou jedinou vynesenou na konci prosince 2018. Popsáno je to v IS-GPS-800 - https://www.gps.gov/technical/icwg/IS-GPS-800E.pdf.
Korekce se můžou i nemusí provádět. Některé laboratoře mají sofistikované systémy a dolaďují frekvenční odchylku třeba i každých 5 minut, jiné mají posouvač fáze (microstepper), tzn. hodiny běží samostatně a ladí se signál až za nimi, jiné ladí hodiny dle potřeby. UTC(TP) se ladí příležitostně zhruba 5-10x do roka.
Neni. Zapnes cesiove hodiny. Jak hodiny samy zjisti absolutni datum a cas? Musis to zadat. Odkud vezmes absolutni datum a cas?
S cesiovymi az takovou zkusenost nemam, ale mnohem beznejsi jsou rubidiove hodiny. Opet, rubidiovy oscilator ma velkou kratkodobou stabilitu. Absolutni cas (a dlouhodoba stabilita) se urcuje pomoci integrovaneho GPS modulu. Cesiove maji dobrou kratkodobou i dlouhodobou stabilitu. Absolutni cas ale nevykouzli, tomu cesiovemu atomu je ukradene jestli je streda nebo pondeli. Pokud tvrdis opak, tak mi to vysvetli.
Doporučuji se podívat na článek Na návštěvě u atomových hodin: přesnost vylepšuje mobilní sítě. Tam se přímo o cesiových hodinách píše, provádí se jejich dlouhodobé sledování a případně se kalibrují podle jiných zdrojů. Takže pak umí držet přesný čas, ale nejdřív je potřeba jím říct, kolik je hodin a poté postupně doladit relativními úpravami na přesnou hodnotu.
Jinak se mi podařilo nalézt vyjádření alespoň těchto velkých výrobců:
- Mediatek (MTK - hodně telefony) - měl by fungovat 1023 týdnů od vytvoření firmware pro GPS modul, tedy téměř 20 let (zdroj: https://labs.mediatek.com/en/faq/FAQ18906)
- uBlox (alespoň ty novější) - totéž, navíc existuje konfigurační zpráva, kterou lze začátek epochy posunout (zdroj: https://portal.u-blox.com/s/question/0D52p00008HKCCpCAP/what-is-the-gps-week-rollover-rollover-and-how-is-it-handled-by-ublox-gnss-receivers)
Podezřelé je, že třeba takový qualcomm mlčí.
V Praze se pokazil odbavovací systém v tramvajích.
https://cs.wikipedia.org/wiki/GPS_rollover_2019