Zamačkávám slzu v oku: Karta Hercules ve spojení s kartou VGA byla úplně skvělá například na ladění programů, podporovaly to třeba IDE od firmy Borland. Na jedné obrazovce člověk programoval (a ladil) a na druhé měl obrazovku programu. Jenom si musel uklidit na stole, aby se mu tam ty dva monitory vešly :-)
A také to bylo výborné pro AutoCAD. Na jedné obrazovce byla pouze grafika (bez screen menu, command line a podobných zbytečností) a na druhé krásný terminál 80x25 s příkazovým řádkem. Něco podobného jako Borlandi měl i Microsoft se svým CodeView (nebo jak se to jmenovalo). Na jedné obrazovce jely Windows a na druhé se ladilo :-)
Za chybky se omlouvám, tentokrát jsem po sobě článek opravoval někdy kolem půlnoci (tj. poloslepý :-). O VGAčku je toho opravdu hodně, v další části se o něm pouze zmíním a přespříště se již můžete těšit na spoustu (dnes již neužitečných) informací :-)
Ano, trošku si probereme organizace paměti VGAčka, samozřejme zřetězený a nezřetězený grafický režim. A potom už takové vychytávky, jako je nastavení bytové šířky videořádku (pitch), rozdělení obrazovky (split), horizontální a vertikální scrolling, double a triple buffering, čtení a zápis video paměti přes latch registry atd. Asi vždy nepůjdu až na jednotlivé registry, to by vydalo na celou knížku.
No kdyby někoho zajímaly ty podrobnější popisy registrů:
http://www.kosek.cz/clanky/egavga/
Dneska už asi existují lepší zdroje, ale v dobách, kdy nebyl Internet se tyhle informace sháněly dost těžko.
Ta série článků je opravdu pěkná. Člověk opravdu pomalu slzí, když si vzpone na časy psaní dem pro C64 a vlastní grafické knihovny pro TurboPascal, která byly rychlejší než BGI. No, dneska si tu čáru radši nakreslím pomocí jednoho elementu <line/> v SVG. :-D
Díky za zveřejnění odkazu, Váš popis registrů mám dodnes doma (provedl jsem zpětnou změnu z HTML do 602ky, takže se kruh uzavřel :-).
Dokonce kdysi dávno vyšla i nějaká česká knížka o programování EGA/VGA. Osobně jsem si ji nekoupil, protože se tam popisovaly triviální věci a právě takové ty vychytávky, jako je horizontální scrolling, použití latchů, čtecích a zapisovacích režimů (ty máte IMHO popsány naprosto skvěle, když to porovnám s konkurencí) a rozšířené grafické režimy, tam nebyly popsány. Samozřejmě, že dneska v době Internetu si na nedostatek informací nemůžeme stěžovat, ale kdo dneska programuje VGAčko, ze :-)
Na BGIčko vzpomínám dost nerad, první věc, kterou jsem udělal po přechodu z Turbo Pascalu na Turbo C-čko, bylo vytvoření grafické knihovny pro VGAčko s podporou double bufferingu, spritů, jednoduchých menu atd. (samozřejmě, že podobných knihoven už v té době existovaly mraky).
Článek je perfektní, když jste tu ovšem zmínili to BGI - ono je vlastně dost strašně, ale když jsem teď potřeboval zjistit, co se dá vymáčknout z grafiky v Olivetti Quaderno, tak posloužilo, mohl jsem vyzkoušet ten režim 640x400. Jinak jsem se chtěl zeptat, jestli někdo nevíte, kde se dají k té EGC (nebo AT&T 6300 nebo AT&T400, pripadne jeste DCGA jak se nekde oznacuje) sehnat nejake blizsi informace o tom jak se programuje, pripadne jestli nevite, jestli Quaderno umi s touto kartou v 640x400 pouze dve barvy nebo tech 16 (pokud ano, tak jak ten rezim nastavit/pouzivat). Diky za informace
Quaderno jsem taky mel (teda mam, ale uz nefunkcni) a ma to pouze 32kB video pameti, to znamena, ze to v rezimu 640x400 zvladne pouze dve barvy. Ale da se to vyuzit - napriklad ve FractIntu :-) nebo v T602 (ta se musi startovat s nejakym parametrem, tusim "-att" - zkuste se mrknout do binarky t602.exe, tam je to videt). O programovani jsem se pokousel pouze tak, ze jsem pomoci BGI nahodil ten rezim a zapisoval primo do obrazove pameti, abych zjistil jeji strukturu.