Jde mu nastavit barva. (Zkousel sem kdysi i na stare vga) Pouzivalo se to treba na ZX spectru, kde "rychlym" prepinanim barvy okraju dochazelo k zajimavym efektum - pokud zmenite barvu borderu behem vykreslovani, muzete vytvorit vodorovne prouzky, ktere muzou budit dojem usporadaneho pohybu, pokud se trefite do synchronizace :-)
No prave ze Spectra to znam, proto se ptam. Na Spectru bylo mozno synchronizovat do te miry, ze slo do borderu i kreslit / psat. Ale na PC jsem se s tim nikdy nesetkal.
No, synchronizaci na jednotlive pixely jsem na PC nevidel a na VGA to nikdy nemuze byt tak presne, jako na Spectru. Jde o to, ze na Spectru (Commodore, Atari...) se barvy pixelu ctou primo z operacni pameti a existuje tam tedy presna synchronizace CPU a grafickeho cipu. VGA pracuje samostatne, tam se da jednoduse synchronizovat pouze na cele skenovaci radky (klidne i pres preruseni) - vsechna ostatni preruseni (mys, disk apod.) ,se vsak musi povypinat, jinak je generovani pozadi trhane.
Nojo, ty proužky se mění po cca 24 skenovacích řádcích (jestli dobře vidím), to si někdo ulehčil práci. Speccy by to mělo v pohodě ustíhat na každém řádku...
Na Didaktiku Gama to šlo, protože v sobě měl obvod ULA stejně jako ZX Spectrum, zatímco pozdější Didaktiky (M, Compact) pouze jaho jakousi ne moc povedenou náhradu
Na Didaktiku Gama to sice islo, lebo ULA bola sice rovnaka, ale spomalenie CPU pri pristupe do dolnych 32KB pamate bolo ine (uz si nepamatam ci tu uz ziadne spomalenie nebolo alebo len bolo ine ako v originalnom spectre). To malo za nasledok, ze synchronizacia borderu bola *malicko* odlisna od spectra - napriklad pri nahravani (LOAD) sa nezobrazovali krasne staticke pruhu, ale mihajuce prekryvajuce sa pasy. Tie rozdiely boli v ramci mikrosekund ale stacilo to.
Na Atarku s Turbem to bylo podobne. Dokonce se dalo podle prubehu pruhu pri nahravani hlavicky programu motorek kalibrovat (Atari magnetofon mel primo na motorku "brzdicku"). V idealnim pripade se totiz pruhy pri hlavicce, coz byl konstantni ton, nepohybovaly.
Meni barvu borderu je mozne, minimalne pro kazdy skenovaci radek (pri presnejsim casovani i vicekrat na radku, ale to nektere karty neumoznuji). Takze se treba muze prubezne menit pozadi i v textovych rezimech.
Dá se měnit tak, že se nastaví paletový registr pro barvu
s číslem 0 (mě se to povedlo ve VESA režimech, jestli to
funguje i v textovém, nevím, ale asi by mělo).
Jinak pomocí registrů CRTC se ten okraj dá
zvětšovat/zmenšovat nebo úplně zakázat, ale když ho člověk
nastaví moc velký, tak některé monitory přestanou
zobrazovat.
Samozrejmne jde :-) Dost casto sem to pouzival na profilaci/timing. Pokud jsem mel nejakou delsi/pomalejsi rutinu, zmenil jsem si barvu borderu pred zavolanim a po zavolani. Z vysledne "tlousky" poruzku v borderu se dala urcit rychlost a porovnat, jak dopadla optimalizace. A navic to vypadalo celkem pekne, kdyz kazda funkce pouzila jinou barvu :-)