Vlákno názorů k článku Grafické karty a grafické akcelerátory (3) od Ray - Zdravim, snad je par dodatku,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 16. 3. 2005 12:39

    Ray (neregistrovaný)
    Zdravim,

    snad je par dodatku, ktere autor pominul u VICu. Jak jiz bylo naznaceno, neni 8 spritu, ale jen jen 8 spritu v Xove souradnici, jinak jich muze byt treba 200... Proto ty pekne strilecky :) "Specialni klopne obvody" neni nic jineho, nez 2 bity z CIA 6526 z hlediska pozuivani. Tech triku co jdou s VICem delat je mnohem vic, pocinaje stridani modu na obrazovce, udelani 26 textovych radek, 'otevirani' borderu a tim zvetsovani grafickeho rozliseni (bezproblemove az do 386x284). Resizovani grafiky/sprite (az na celou obrazovku) a tak dale... Je toho pekna hromada.

    Skoda ze se autor nedotkl 'narocnosti' grafiky na CPU. Treba takove Atarko, ac melo temer 2nasobny kmitocet, bylo defacto stejne rychle jako C64ka. Teda pokud si nezavrelo cast obrazovky. Vic si data z pameti bere prez DMA a ovlivnuje ho zejmena pocet zobrazenych spritu a podobne. Cim je jich vic, tim vice DMA je potreba a tim vic 'zpomaluje' CPU. Na ataraku pak je to zavisle dokonce na pouzitem grafickem modu. Je to dano zdilenim pameti.

    Ad SID - existuji opravdu pekne synthy zalozene jen na SIDech (treba na 16ti). Sidstation a podobne.

    R.
  • 16. 3. 2005 12:47

    Ray (neregistrovaný)
    Zapomel jsem jeste na jednu blbustku, bez nichz by hry vypadali dost osklive. Jedna se o moznost posouvani veskerych adres pro VIC v pameti, cili, moznost delat doublebufery a podobne blbosti. Celkem dulezita vec. Jedine, co nejde posouvat je COLOR RAM (je fixne na adrese $d800, pokud je tedy zapnuta, zapina se soucasne s I/O ala SID/VIC). VRAM lze posouvat v krocich po $0400 kamkoliv, bitmapu potom v krocich $2000. V pripade rastrovani pak pro kazdy radek zvlast (jako displaylist na atarku).

    R.
  • 16. 3. 2005 14:17

    Pavel Tišnovský
    Zlatý podporovatel
    ad rychlost C= a Atari:

    na Atarku si data pro grafiku cetl Antic sam, urcite se tedy neskakalo do nejakeho preruseni apod. Jde ale o to, ze nektere graficke mody byly opravdu tak narocne, ze se Antic a CPU o sbernici/cykly delilo klidne i pul na pul :-(, takze realna vypocetni rychlost CPU klesla na polovinu. O porovnani rychlosti byl pekny (a fundovany) clanecek ve Zpravodaji Atari klubu a vychazelo to v realu priblizne nastejno.

    Jeste jedna zajimavost: na prenosove pasmo byl na Atarku nejnarocnejsi paradoxne ten nejjednodussi rezim: text 40x24. Proc? No nejenom, ze bylo zapotrebi nacist vsechny znaky na obrazovce (960 byte) a display-list (od oka reknu 40 byte), ale jeste se musela nacist pro kazdy znak jeho bitmapa 8x8 pixelu (8 byte), tj. pro obnoveni celeho obrazu musel Antic prenest vic jak 8KB, coz je na textovy rezim (prekvapive) hodne. Pisu to proto, ze ne vzdy musi platit: textovy rezim rychlejsi nez grafika.

    as SID: prodava se jeste Sidstation? Mel jsem dojem, ze tvurci tohoto synthu skoupili vsechny dostupne SIDy z vyroby (po de-facto krachu C=) a SID se uz nevytabi (nikdo nevi, jak presne vevnitr pracuje a novy "odkoukany" design by asi nebyl pro fajnsmekry :-)))
  • 17. 3. 2005 7:52

    zilog (neregistrovaný)
    Stejně jako grafika u starších a novějších C64
    vykazují rozdíl (zjevný i na TV obrazovce) - odstíny barev,
    podobně SID existuje ve dvou verzích, které na poslech rozezná i "nehudebník".
    (Znalci říkají, že starší je lepší :-)

    Existuje i společné zapojení dvou SIDů - StereoSID,
    který je u Commodore 65 již jako standard.
  • 17. 3. 2005 7:56

    Pavel Tišnovský
    Zlatý podporovatel
    Zase na druhou stranu (jedna pani=Google povidala) se pry prvni verze SIDu hodne prehrivala a C= je snad dokonce musel v nekterych modelech C64 z tohoto duvodu vymenovat. Pravda je, ze SIDy obecne hodne topily, asi to bylo zpusobeno malou plochou cipu a napajecim napetim.
  • 23. 3. 2005 8:30

    Ray (neregistrovaný)
    SIDy se neprehrivali nijak... Aspon jsem to nikdy neregistroval a ze jsem C64rek orpavil peknou radu. Casto odchazeli vynou vadneho trafa (to byla bolest). Existuje NEW a OLD Sid - 6581 a 8580. Lisi se filtrama (co vsechno zvladaji), prehravanim samlu a dalsima detajlama. Zvukove jsou rozeznatatelne v urcitych pripadech.

    Rozidly barev jsou mezi VIC a VIC II (revize). Ty se defacto nijak HW nelisili - jen prave tim rozdilem na TV.

    Do C64 lze snadno dat 2 a vice sidu. Bezne se davaji 2 (stereo). Jsou ale karty do expansion portu, ktere maji i 4 SIDy. Ono vubec expansion port je pekne navrzenej, takze existuje od IDE az po SCPU prakticky cokoliv, vcetne modemu, ethernet sitovek a tak dale. A to je pro C64 i operani sysem ktery ma telnet, webovej prohlizec, VNC implementaci a podobne...

    Neco malo:

    http://www.volny.cz/dundera
    http://www.dunkels.com/adam/tfe/
    http://lng.sourceforge.net/
  • 17. 3. 2005 12:26

    hlavac (2H) (neregistrovaný)
    Zapomněli jste na důležitou funkci která umožnila všechny ty efekty které původně nebyly možné (otvírání borderu, FLI..) - a to je možnost nastavit si přerušení na libovolný řádek zobrazení a možnost číst aktuální číslo řádku proceesorem. To umožnilo synchronizaci rutiny se zobrazením až na úroveň 1 strojového cyklu (který odpovídal 8 pixelům).
  • 23. 3. 2005 8:38

    Ray (neregistrovaný)
    Zdar 2H :) Je super videt, ze jeste proad zijes :)

    To jsem bral vicemene jako samozrejmost, neb neco podobneho mel i atarak. Ono mezi nami devcaty nebylo ani tak vyhodne pouivat pro IRQ vertikalni paprsek, ale CIA casovace. Lze s nima a jejich prensosti mnohem efektivneji ustalit rastr presne na cykl (pro neznale, pri preseni se dokonci aktualni instrukce, coz muze znamenat zpozdeni oproti paprskyu 2 az 8 cyklu). Pokud se to casovalo prez CIA casovace, tak zpetnym dotazem se dalo ustalit behem 'par' strojovych cyklu. Klasicky prez VIZ a VIRQ to byla prace na 2-3 radky. V nekterych vecech jsem pouzival oba casovace z obou CIA (tedy IRQ i MNI) a jeste VIRQ. A i tak se chudacek CPU pekne potil. Beq kvalitnich CIA by rada efektu nebyla mozna, protoze rezie by byla natolik velka .... (treba 80x40 pripadne 80x80 grafickej mod).

    Pokud jsem se nezminil o otevirani bordelu (jako horizontalne tak vertikalne) a 26. textovem radku, sypu si popel na hlavu :)

    8mi pixlum odpovidal jak kdy. V zavislosti na pozici na obrazovce, poctu spritu, etc. proste co zrovna VIC tahal prez DMA...

    Oproti ataraku ma jeste C64 jednu velkou vyhodu. Displaylist je sice vec pekna, ale neumozni 'rotaci' rgafiky. C64 grafiku umi 'rotovat' dokola, displalyst pouze posouvat, coz je problem pri grafickych hrach (o textu to neplati). Dlouho jsem se o tom s atary-priznivcema handrkoval, az mne donutili kus dema (na atary), kde tohle bylo pekne videt... Vsechno ma svoje :)

    R.
  • 17. 3. 2005 15:26

    bez přezdívky
    Atari 800XL a vubec cela tahle rada mela tzv. Display list - byl to program pro grafickej procesor, kterej mu rikal, co ma delat. Diky tomu slo na obrazovce soucasne pouzivat skoro vsechny graficky i textovy mody najednou. Detaily si nepamatuju, ale jednou jsem to pouzil na editor spritu.
    Predpokladam, ze by tim sly delat obdobny triky jako u VICu.
  • 23. 3. 2005 8:44

    Ray (neregistrovaný)
    DL byla pekna vec, usetrial neco casu a CPU, ale na druhou stranu byla bohuzel strasne omezena, napriklad jak uz jsem zminoval 'rotaci' grafiky. Ja bych si na detajly i jeste treba vzpomenul :) Ale zase tolik jsem na atarku nedelal. Nevyhoda DL byla primarne ta, ze fungoval hlavne an radky a neumoznoval jiz delat neco 'vertikalne'. Mel 'dane' moznosti. Oprotitomu C64 (ac to stalo vykon) nmela moznosti dane - kdykoliv si mohl udelat cokoliv - a bud to proslo nebo to neproslo :)

    Nektere efekty (treba takove vertikalni plazmy) se na atary delaji krasne. Staci si nakreslit velkem trojuhelnik na orbazovku /\ a pak prez DL jen generovat nejakou plazmicku. Na c64 je tohle relativne slozitej efekt, kdy se musi VIC donutit nacitat znaky kazdou radku (prez DMA). Kdyz se pak ale porovna ten vykon, tak na atary to toho CPU sezere vic, ikdyz se CPU defacto 'flaka'. Na C64 se tomuhle obecne rika FLI (byt je to zname hlavne ve spojistosti s grafikou). Tech zkratek existuje milion a ja jsem si je nikdy nedokazal zapamatovat.

    Plati to i opacne, nektere veci jsou na C64 vylozene primitovni a na atary nekdy az nemozne. Kdyz si ale atarak zavrel obrazovku, tak umel pekne hrat samly, nebo rendrovat. Tak se projevil 2x rychlejsi CPU a plne care...

    R.