velmi jednoducho - data (teda ich cast) si musel docasne skopirovat do oblasti pod adresou 32768 (tato oblast pamate sa neprepinala), prepnut banku (ak ma pamat neklame robilo sa to najnizsim bitom na IO adrese 127) a skopirovat data do druhej banky :-)
Ale dovolil by som si poopravit autora - v niektorych programoch mal Didaktik Gama mensie problemy s kompatibilitou ako Didaktik M. Dovodom bolo, ze Didaktik M mal vyssiu taktovaciu frekvenciu procesora ako povodne ZX Spectrum a tym padom niektore graficke efekty nevyzerali celkom tak ako mali (napr. pismo v borderi, hra Sentinel)
No oni ty Didaktiky M a Kompakt měli ještě jednu nevýhodu krom větší frekvence CPU. Jejich "ULA" už nebyla originální ULA, ale jakýsi hybrid vyrobený v Sovětském svazu. Měl sice tu výhodu, že (snad) nebrzdil CPU při přístupu do videopaměti, ale právě pro to byly ty "border efekty" u her rozházené a pochroumané.
No a EMKO mělo oproti ZX překopanou ROMku, jiná tabulka přerušení, takže některé hry a programy
využívající 100% HW Spectra na Didaktiku nechodily např. originál hra COBRA 2 na DELTě fungovala, ZX128 taky ale Dinaktik M vzor 90 ani omylem, až po úpravě
No a EMKO mělo oproti ZX překopanou ROMku, jiná tabulka přerušení, takže některé hry a programy
využívající 100% HW Spectra na Didaktiku nechodily např. originál hra COBRA 2 na DELTě fungovala, ZX128 taky ale Didaktik M vzor 90 ani omylem, až po úpravě
No, priamo to prenasat neslo. Gama mala 80 kB Ram, z toho tusim 48 adresovanych priamo a 16/16 boli 2 prepinatelne banky. Teda kopirovat sa to dalo tak, ze si napr. 16 kb z prvej banky prekopiroval do nemapovanej RAM napr. pomocou instrukcie LDIR, potom si prepol banku ( na nejaky port procesora bolo treba nastavit 1) a skopiroval si tu pamat naspat.. nebolo to velmi rychle, ale na ukladanie menej pouzivanych dat to bolo fajn..
To bylo jinak: dolnich 16KiB ROM, pak 16KiB RAM neprepinatelna a pak 2x32KiB ram prepinatelne. Moc dobre si to pamatuju - psal jsem kopirovadlo kazet, ktere to umelo vyuzivat :-)
A pak jsem mel bastl, ktery mapoval tu pamet do dolnich 32KiB, takze clovek mohl menit ROM, mit vlastni :-)
Tak tak, a kdo byl šikovný, tak po malé HW úpravě se dali postavit různá "80ti kila" s různým mapováním, a to buď od 0 (tudíž vlastní ROMka, nebo CPM a i emulátor Sharp MZ800 se dal rozjet) a nebo od 32768 jako originální Gama. S kámošem jsme měli udělanou destičku a ještě čtyři takové dipswitche a dalo se vybírat mezi různými varianty těchto "80ti kil" jako byla například 80kB z časopisu Sdělovací technika, úprava pana Lamače a bylo tam snad možno mapovat i jako na Spectru 128K a různé jiné varianty. Poněkud mi to kazila disketovka D40, ta si mapovala kousek své ROM a RAM tuším do dolního prostoru, ale i to se nějak nakonec vyřešilo. Jinak destičku mám ještě schovanou :-)
mas pravdu, prepinalo sa 32k a nie 16, sorry, je to uz par rokov, co som programoval na Game :-)))) samozrejme, Romka zacinala od nuly, kde bola Reset rutin do adresy 16384, odkial zacinala tusim obrazovkova pamat ( 6144 bytov na riadky a 768 bytov na atributy sa mi vidi...)
A pak jsem mel bastl, ktery mapoval tu pamet do dolnich 32KiB
No já jsem si to nabastlil přímo v kompu, pár přeškrábnutých spojů a jeden IO, že šlo mapovat spodní půlku té druhé 32k banky místo ROMky - dokonce to mělo i ochranu proti zápisu. Romky jsem si měnil taky ;-)