Vystínované polynomy - autor zrejme myslel polygony.
Jinak se divim, ze se clanek vubec nevenuje operacnimu systemu Amigy, ktery byl pomerne vymakany a hardware docela dobre vyuzival (i kdyz autori vetsiny her na to docela kaslali). Treba vic soucasnych prekryvajicich se obrazovek s ruznym rozlisenim a barevnou hloubkou a paletou souvisi i s grafikou a byl to docela dobry napad. Taky nemluve o skvelem multitaskingu a hezkem modularnim navrzeni OS typu mikrokernel = filesystemy, drivery zarizeni bezely jako samostatne tasky, nebyl problem system rozsirit o dalsi. Hezky byl i filesystem s cestami typu zarizeni:cesta/k/souboru, kdy zarizeni mohlo byt cokoliv vcetne nazvu disku/diskety (takze se dalo odkazovat na disketu at uz byla vlozena ve kterekoliv mechanice) nebo jine cesty/logickeho disku - neco jako 'subst' ve windows ale trosku vymakanenejsi.
Jedinou vadou se pozdeji ukazala byt absence ochrany pameti. Bohuzel ten hezky mikrokernelovy navrh ji naprosto vylucoval nebot komunikace v OS byla krome primeho volani i pomoci zprav ktere obsahovaly pointery. A druhou vadou byla samozrejme taky pozdejsi totalni neschopnost firmy Commodore kvalit Amigy obchodne vyuzit :-)
No nic. Mam ji jeste doma. Ale spis si obcas pustim UAE. Diky za clanek.
Coz mi pripomnelo, ze exitovalo zarizeni SPEAK:, do ktereho clovek mohl cokoliv nakopirovat/presmerovat a Amiga to pekne precetla. A to prosim uz pred dvaceti lety. :-)
Pro ZX Spectra existovala take podobna krabicka, proste se to pripojilo na vyvedenou sbernici a potvurky ve hrach mohly zacit nadavat apod. Rozhrani bylo +- textove, tj. poslal se text, co se mel precist a k tomu jeste vyska, zabarveni atd.
no ja som mal na spektre taky programik, co sa volal ZX hovor a ten robil syntezu reci na zabudovanom speakri. keby som nevedel, com som tam napisal, tak netusim, co rozprava, ale ako zabavka na odreagovanie od hier to bola celkom dobra.
A na Atarku byl program Blekota a jeste lepsi Blekota II, kteremu bylo docela dobre rozumet (vyzkouseno na lidech neposedlych pocitaci :-). Samozrejme zvladal i cestinu.
Presneji receno, na Atari byl anglicky mluvici program SAM, pro ktery nejaky cesky koumak napsal "wrapper" pro cestinu a cele to pojmenoval Blekota II. :-)
Vidite, to jsem nevedel, znal jsem jenom Blokotu. Nu coz, i tak se prece dela(l) software ;-) V kazdem pripade to je prihodny nazev pro program tohoto typu.
Nojo. Akorat tohle nebyl zadny hack nebo vtipek jako veci na c64 a spektru ale vazne minena soucast systemu, ktera tam byla uz od zacatku (minimalne uz ve verzi 1.3 co byla na amize 500). Krome tresinky na dortu ve forme namountovaneho zarizeni s nazvem SPEAK: totiz existoval krome ocekavanych prikazu typu copy,dir i prikaz say ktery soubor vyslovil. A jak existovaly ruzne ovladace zarizeni se jmeny treba trackdisk.device pro disketovku nebo audio.device pro zvuk tak existoval i narrator.device pro mluveni ktere umelo I/O prikazy zvladajici vyslovit data obsahujici tzv. fonémy a pak existovala systemova knihovna translator.library ktera prekladala anglictinu, viceciferna cisla a cele vety vcetne interpunkcnich znamenek do těch foném. Proste kompletni promyslena podpora v systemu. Akorat tim docela predbehli dobu. Za dvacet let to dodelal microsoft do XP a mozna to zacina k necemu byt. Treba pro postizene nebo pro cteni e-knih v Acrobat readeru. Ale kvalita neni o moc lepsi nez byla uz tehdy na amize. Ve verzi AmigaDOSu 2.0 myslim jeste ten narrator.device podstatne vylepsili, takze uz to znelo i docela prirozene.
A byl to v te dobe docela zvlastni pocit cist treba vyvojarskou dokumentaci kde byly popisovany stejne vazne jako zakladni systemove veci typu pristup na disketu (harddisky jeste nebyly tak bezne), vystup na obrazovku, multitasking atd i tyhle systemove knihovny a zarizeni pro tvorbu reci s docela velkou hromadou teorie o jazyku, v SDKcku byly ruzne prikladky, to zarizeni myslim umelo i posilat ruzne eventy ktere kdyz to mluvilo umoznovaly zobrazovat oblicej a spravne hybat pusou atd.
Proste tuna neodflaknute programatorske prace stravena nad necim co asi uz tehdy nekdo musel povazovat za hodne uzitecnou vec. A pak to Commodore prodaval jako pocitac pro hry.
A prvni co programatori skoro kazde hry udelali je ze v prvnich radcich kodu zastavili preruseni, odpraskli cely system a napsali si hru od zacatku primo na hardware :-)
Taky bych chtel specialni dil na tema AmigaOS. Lokalizacni katalogy, arexx a urcite spousta dalsich veci, ktere uz si ve svem pokrocilem veku nedokazu vybavit, ale rad bych si je pripomel.