Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Grafické karty a grafické akcelerátory (6) od Petr Stehlik - Poměrně dobrý článek, ale i tak obsahuje pár...

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 7. 4. 2005 8:26

    Petr Stehlik (neregistrovaný)
    Poměrně dobrý článek, ale i tak obsahuje pár chyb:

    1) Atari 520ST nebylo nikdy dodáváno s 128 nebo 256 kB RAM. Typ modelu sám určoval velikost paměti, takže 520 ST mělo vždy 512 kB RAM, 260 ST pak 256 kB (vlastně 256 kiB, což je těch 260 kB, kde k=1000 :-)

    2) Shifter nebyl přidán až u pozdějších modelů - je to základní grafický čip celé Atari ST řady. Velikost jeho "videopaměti" (která ale byla součástí hlavní RAM, tedy něco jako dnešní integrované graf. karty na PC) byla sice 32000 bajtů, ale mohla být umístěna kdekoliv v celém 24-bitovém adresovém rozsahu, takže pouhým přepínáním obrazovek (dual-buffering) se zabránilo v článku tolikrát omílané trhané grafice v hrách.

    3) TV výstup nebyl přidán až u MegaSTe nebo kde to článek zmiňuje - opět je použité jednoduché kódování přímo v názvu typu: 520 STM je s TV výstupem, neboť M značí (TV) Modulátor.

    4) Atari TT jsem jako jediný model ze všech Atari strojů neměl, takže o přidání klíčování pomocí externího signálu a o modelech jen na 16 MHz silně pochybuju, ale vyvrátit s jistotou to nedokážu.

    5) je osudová chyba nezmínit v článku o grafice počítačů Atari model Falcon, protože ten jako jediný se může směle postavit grafickým schopnostem např. Amig v hrách, jeho VIDEL je revoluční v naprosté volnosti tvorby grafických módů. Dávat Falcona do jednoho pytle s herními konzolami je úplně nefér - tam snad patří Jaguár, ale ne Falcon. To, že autor článku viděl Falcona jen jednou, ho nijak neomlouvá, spíš naopak. Podle mého odhadu tvoří dnes Falcony nadpoloviční většinu všech aktivně používaných Atari strojů v naší republice..

    Navrhuji doplnit článek údaji o schopnostech Falconů, anebo vydat samostatný článek - Falcon by si ho zasloužil :-)
  • 7. 4. 2005 9:00

    Pavel Tišnovský
    Dobrý den,

    Atari 520ST bylo opravdu navrženo tak, aby mohlo pracovat i se 128 a 256kB RAM, tj. se stejnou kapacitou, jako měly předešlé modely 130ST a 260ST. Pouze se pár měsíců po vydání 520ST snížily ceny pamětí tak, že bylo možné všechny pětsetdvacítky dodávat už s plným půlmegem paměti. To, že se v Evropě možná žádné 520ST s méně pamětí nevyskytuje, přece neznamená, že neexistují.

    Ano, modulátor byl použit i u 520STm (i řady STe), nikoli však v originálním 520ST.

    U Atari TT měli tvůrci problém s použitím čipů z originálního STčka. Ty totiž pracovaly pouze na 16MHz, kdežto CPU mohlo pracovat až na 32MHz. Z tohoto důvodu se používala nějaká forma cache, kdy čipová sada pracovala na 16MHz a procesor buď také na 16MHz (kompatibilita) nebo na 32MHz.

    Chci se pouze zeptat (toto opravdu nevím): od kdy podporoval Shifter plynulý horizontální scrolling? Měl jsem dojem, že to byla opravdu až verze použitá u STe a ne u originálního ST.

    O Falconu samozřejmě napíšu (viz diskuse výše), tento počítač opravdu nemůžu, jako bývalý Atarista, pominout :-)
  • 7. 4. 2005 10:22

    krupkaj (neregistrovaný)
    Prvni stroje TT030 opravdu behaly na 16 MHz, CPU byl dokonce na daughter card.

    Video chip se u vsech atari ST/TT jmenuje SHIFTER. SHIFTER, ktery je v TT a v STe ma rozsirenou paletu na 4096 barev a umoznuje jak horizontalni tak vertikalni scrolling. Klicovani videa nepodoporuje zadny. To je domena az Atari Falcon. Na ST/e se pouzivaly externi genlocky.

    STe a TT melo navic oproti ST stereo DMA zvuk a analogove joystick porty, stejne jako Atari Jaguar

    Pomerne zajimave je ze, TT a STe ma VME sbernici, na kterou se da pripojit treba sitova karta, graficka krarta a nebo dokonce i nejake merici karty.

    Mala poznamka k pojmenovavani STcek. Petr tady uz psal ze M v oznaceni rikalo, ze je zabudovany TV modulator. Ja jen doplnim pismeno F, ktere oznacuje interni floppy mechaniku. Prvni ST ji mely externi.
  • 7. 4. 2005 15:38

    Pavel Tišnovský
    Dekuji za informace o SHIFTERU. Je to tedy tak, jak jsem si myslel (a v clanku napsal), totiz, ze originalni SHIFTER horizontalni a vertikalni scrolling nepodporoval. Oni se o tom totiz zminovali kolegove Ataristi, kteri presli (utekli :-) z osmibitu na STcka a byli trosku zklamani z toho, ze nemuzou delat plynuly scrolling, coz pro osmibitove Atari nebyl zadny problem (nastaveni jednoho ze dvou bitu v display-listu koprocesoru ANTIC).
  • 7. 4. 2005 17:43

    Petr Stehlik (neregistrovaný)
    Srovnavat Antic se Shifterem opravdu nelze. Vertikalni scrolling umoznoval i puvodni Shifter, ale uplne jinak, nez to delal Antic. U Shifteru je mozne zvolit libovolnou adresu v RAM jako zacatek videoram (to uz jsem zminoval), a tim se tedy da i scrollovat - pokud se zmeni zacatek videoram o nasobek delky radku v bajtech, dosahnes tak vertikalniho scrollovani. Pouziva to napr. linuxovy kernel pro zrychleni textove konzole (ktera je kreslena v grafickem rezimu). Novy shifter prinesl moznost nastaveni adresy zacatku videoram s presnosti na slovo (predtim slo jen s presnosti na 256 bajtovy blok), coz teoreticky umoznilo i horizontalni scrolling.
  • 7. 4. 2005 18:20

    Pavel Tisnovsky (neregistrovaný)
    Vertikalni scrolling je jasny, tady dokonce ani zadne zasadni rozdily mezi Anticem a Shifterem nejsou - mam ted na mysli graficke rezimy, v textovych (pouze osmibitaky) se musi scrollovat po videoradcich a ne po znakovych radcich a prave zde pomaha fine scrolling podporovany Anticem.

    Horizontalni scrolling "nahrubo" (tj. dejme tomu na osmice pixelu) by mel podobnou technikou zvladat i Shifter, ale pouze v pripade, ze by mel moznost rozsirit delku radku ve Video RAM. Ani nevim, jestli jsme to na Atarku nejak specielne nazyvali, dneska se tomu ovsem rika "pitch" - delka obrazoveho radku v bytech, ktera nemusi nutne odpovidat poctu pixelu (viz napriklad dokumentace k DirectDraw).

    Pokud toto Shifter neumoznuje, je nutne po odskrolovani o osm pixelu doleva-doprava prekreslit vzdy cely sloupec 8x200 resp. 8x400 pixelu, coz samozrejme nic neni, pokud se to stihne v dobe vertikalniho zatemneni - jinak nastava obavane "skubani" :-(

    Nikde se samozrejme nezminuji o jemnem horizontalnim scrollovani, tam je situace v bitplanovych grafickych modech bez HW podpory dosti problematicka.
  • 8. 4. 2005 0:30

    Ctirad (neregistrovaný)
    "U Atari TT měli tvůrci problém s použitím čipů z originálního STčka. Ty totiž pracovaly pouze na 16MHz, kdežto CPU mohlo pracovat až na 32MHz. Z tohoto důvodu se používala nějaká forma cache, kdy čipová sada pracovala na 16MHz a procesor buď také na 16MHz (kompatibilita) nebo na 32MHz.

    To je trochu zavádějící tvrzení. TTčko má výkonově kritickou část čipsetu (Video, RAMka) úplně jinou než ST. Základní takt je 32MHz a videočip má dokonce 64bit (!) přístup do RAM. Je pravda, že TT se nejdřív dodávaly s 16MHz CPU a FPU a později s 32Mhz verzemi. Taky existoval akcelerátor CaTTaraman, který dokázal vnitřnosti přetaktovat na 48MHz.

    Jinak, to co píšete by pasovalo spíš na Mega STE, která má oproti zbytku systému zdvojený takt 16MHz 68000 CPU a u něj externí cache.