Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Grafické karty a grafické akcelerátory (6) od Ctirad - Začnu jistou výhradou k časové relevanci, týkající se...

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 7. 4. 2005 12:09

    Ctirad (neregistrovaný)
    Začnu jistou výhradou k časové relevanci, týkající se modelu Mega ST. V článku se píše: "Taktovací frekvence se také nezměnila, byla tedy rovna 8 MHz, což je, zejména v porovnání s novějšími Amigami, nedostatečné."

    To je trošku mimo, protože v době, kdy přišly Megy ST na trh, žádné "novější" respektive rychlejší Amigy neexistovaly. První Amiga, která měla něco svižnějšího než 7MHz 68000 (bastly třetích stran nepočítám, těch bylo pro obě platformy hafo) byla až A3000, zatímco Mega ST je už z roku 1987. V roce 1990 už bylo vypuštěno Atari TT jako přímý konkurent A3000.

    V článku taky mohlo zaznít, že Atari ST sice nedisponovalo žádnými převratnými multimediálními možnostmi na kterých by se mohli vyřádit demomakeři, ale díky dobrému návrhu, uživatelsky přívětivému GEMu a především extrémně kvalitnímu obrazu v monochromatickém módu se stalo na několik let etalonem v práci s MIDI (vzpomeňme legendární Cubase, Notator a mnoho dalších), zpracování textu a DTP. V tomhle směru se mohlo v množství a kvalitě aplikací srovnávat s několikanásobně dražším Apple.

    Toho si samozřejmě byli vědomi i u Commodore, takže do ESC čipsetu přidali kromě obligátních "televizních" módů i neprokládaný režim productivity (tuším 640x480@60Hz nebo 640x400@70Hz) ve snaze protlačit Amigu i do tohoto segmentu. Skončilo to ale naprostým fiaskem, nikdo to nepoužíval. Naprotitomu u Atari se zase snažili upevnit pozici v oblasti her a multimédií, odkud je pomalu vytlačovala Amiga a udělali model STE, který měl větší paletu barev (původně měl mít nové grafické módy s 256 barvami, ale nakonec to mělo až TT), blitter a hlavně stereo zvuk využívající samply. Bohužel výrobci her na to vesměs kašlali, ale využívaly to alespoň různé přehrávače modulů, trackery a tak.

  • 7. 4. 2005 15:55

    Pavel Tišnovský
    O monochromatickém grafickém režimu jsem se ve článku zmínil, osobně se mi taky dost líbí a zejména díky tomuto režimu (který má, na rozdíl od VGA ergonomickou snímkovou frekvenci) se Atari ST používají i v dnešní době, například jako zmíněné terminály - mohou však provádět i mnohem zajímavější činnosti. O GEMu a MIDI se asi nemá cenu rozepisovat, díky těmto technologiím byla celá řada ST známá na celém světě.

    Grafické režimy počítačů Amiga s čipsetem AGA jsem uvedl v předchozím dílu tohoto seriálu. Zbývá pouze dodat, proč se tyto režimy příliš nepoužívaly. Bylo tomu tak proto, že Amigy byly především herní stroje (samozřejmě, že firma Commodore se snažila o prosazení i do jiných oblastí, tady však rozhodl trh), a u těch se nové režimy neprosadily zejména díky nemožnosti použití na televizních příjímačích.

    Naproti tomu Atari ST bylo koncipováno spíše jako počítač pro "vážnou činnost", proto se k němu pořizoval i kvalitní monochromatický monitor, na kterém režim 640x400@72 vypadal (a stále vypadá) velmi dobře.
  • 13. 7. 2005 16:53

    Jarin (neregistrovaný)
    Tvrdis peknou blbost neznal jsem nikoho, kdo by u sve A1200 nemel monitor typu Multiscan, budto Commodoracke modely anebo pozdeji Microvitecy apod. O majitelych A4000 ani nemluvim, tam byla vybava jasna. BTW Amigy uz driv umely nejakej silenej mod urcenej k DTP, ale k nemu musel bejt specialni monitor...

    Jo a zakladni A500/2000 mely 7.159MHz ;) a prvni stroj s lepsim CPU (MC68010 nebo MC68020) byly nektery modely A2000 tusim...