Vlákno názorů k článku Grafika na osmibitových počítačích firmy Sinclair II od ondra.novacisko.cz - Jsem si teď vzpoměl na jeden bastl, co...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 5. 7. 2009 2:46

    ondra.novacisko.cz (neregistrovaný)

    Jsem si teď vzpoměl na jeden bastl, co vyráběl muj otec. Bylo to světelné pero. Nikdy to nedodělal, ale teprve po delší době jsem pochopil, jak to mělo fungovat (a obávám se, že otec to nedostavěl, protože to až tak moc nepochopil … vyráběl to podle návodu tuším v Amaterském Rádiu).

    Světelné pero bylo zařízení jako myš akorát se ukazovalo na obrazovku, jakoby dnešním stylusem. Snad to nemusím dál popisovat.

    Princip byl jednoduchý. Jednoduchy KO se připojit přes další obvody ke sběrnici vyvedné vzadu na ZX Spectrum. Prográmek neustále sledoval jednu bránu. Světelné pero obsahovalo fototranzistor, který se sepnul, když na obrazovce šel kolem paprsek. Podle počtu cyklů od počátku kreslení obrazovky (synchronizace byla s přerušením, nebo s instrukcí HALT) se přes kalibrační tabulku odvodila poloha pera. Škoda, že jsme to tehdy na ZX Spectrum nerozběhali, před příchodem myši by to byla dobrá hračka.

  • 7. 7. 2009 23:31

    Radovan (neregistrovaný)

    Po tom jsem tenkrát strašně toužil, používali to také v nějaké televizní soutěži. Nedávno jsem ho pro Spectrum sehnal, ale bohužel bez software, takže ani netuším jestli je ještě funkční.
    V microsoftích BASICích byl příkaz ON PEN, který se světelným perem měl pracovat, po stisknutí tlačítka na peru vracel jeho pozici na obrazovce. Akorát že pero k PC jsem nikdy ani neviděl a MS se nějak nedopracoval k tomu, aby zavedl také příkaz ON MOUSE, který by pro to moje hraní byl rozhodně užitečnější :-D Naštěstí to v QBasicu šlo řešit podobně jako u toho Spectra, vložením strojového kódu do řetězcové proměnné a jeho spouštěním, ten se pak staral o komunikaci s ovladačem myši.