Bubnova pamet byla vubec dost nestastna konstrukce. Problem nebyl jen maly pocet stop a mala kapacita, ale take to, ze nebylo sranda zkonstruovat neco, co ma tak velky buben, ktery musi byt perfektne cylindricky a nevibruje a toci 6000 za minutu. Pokud vim, mela tahle vec pevne a nikoliv plovouci hlavy a z toho duvodu muselo byt vsechno presne nastaveno na velmi malou vzdalenost. Jak to zaclo vibrovat, byl buben v haji a hlavy ohoblovane. I IBM se pry potykalo s problemy s lozisky a to byl jeden z duvodu, proc se bubnove pameti dlouho neudrzely. Nejsem si jisty, ze absence mechanismu vystavovani hlav byla takovou vyhodou, kdyz na druhou stranu bylo nutno resit hafo jinych komplikaci.
to nemuzete myslet vazne, jsem schopen vam prodat v cesku vyrobeny motor s THK valeckovym loziskem, zarucim ze motor bude mit maximani hazivost na 20cm prumeru mensi nez 5micrometru, cena 4–5kEUR, bez menice s rakouskym snimacem polohy presnost uhlove skundy.. kdyz nenakupujete ve zrychlenem oligarchickem kapitalismu rizenem ze zapadu ( v USSR ) nejednou to neni problem ;)))
Predpokladam, ze v tom motoru nebude rotor skladajiciho se z dute hlinikove slupky vyplnene vzduchem. Tez pravdepodobne nebude tocit 6000 za minutu, ale pravdepodobne obvyklych 1400, mozna 2800. Hmotnost jeho rotoru, ac vetsi, bude rovnomerne rozlozena od osy k povrchu, nebude se prakticky cela nachazet u povrchu. Nebudete se potykat s problemem obrabeni valce na obou povrsich tak, aby byla zachovana tloustka po celem obvodu. Par mikrometru navic na jedne strane bude pri 6000 otackach za minutu asi citit. Krome toho celkova hmotnost rotoru v motoru bude tak velika, ze nejaky gram rozdilu na obvodu ci nepatrna odchylka od cylindrickeho tvaru na jedne strane to moc nerozhodi. Tez se ten rotor nebude tocit ve vzdalenosti tak male, jako byla vzdalenost hlav bubnove pameti, tedy tipnul bych si nekolik mikrometru. Ten motor bude tak tezky a robustni, ze napriklad jeho namontovani na vojenske letadlo nebo lod nevyvola problemy pri jeho provozu a to dokonce i tehdy, kdyz se takova lod ocitne pod palbou nebo bouri, ci letadlo v turbulencich.
Ostatne o potizich s vyrobou bubnovych pameti si muzete udelat predstavu z popisu tohoto patentu: http://www.patentstorm.us/patents/5342682/description.html
Dalsi patent, ktery se zminuje napriklad o rezonancnich vibracich pri rozbehu a zastavovani bybnovych pameti: http://www.wikipatents.com/GB-Patent-904845/magnetic-drum-data-storage-system Udajne mohou postacit k likvidaci pameti.
Tady je zazitek pametnika: http://cellphoneforums.net/alt-cellular-cingular/t272191-replacement-pda-phone-7.html
The first IBM drum memory I saw stored something like 8KB, was really
HUGE and crashed every time a truck went by within 1/2 a mile of it.
They wouldn't let us actually NEAR it, just look at it through a window
for fear we'd crash it.
Dalsi patent, zminujici problemy s lozisky a vibracemi:
http://www.patentstorm.us/patents/4016547/description.html Pokud by takovy problem, jak naznacujete, nikdy neexistoval, asi by se tam o nem nepsalo.
Bubnová paměť je rychlejší — buben o 6000 otáčkách má průměrnou přístupovou dobu 5ms. Naproti tomu, disk s přístupovou dobou 5ms se objevil až o 50 let později (u disku musíš ještě připočítat čas vystavení hlavy, takže disk s 7200 má sice průměrnou rotační latenci 4.1ms, ale průměrnou přístupovou dobu mívají 8–9ms).
presne, tam byl jednoduchy obvod s citacem, ktery na prikaz „precti bunky od adresy xxxx“ proste pockal, az se buben pretoci do dane polohy a data precetl. U disku (ktery v te dobe stejne byl teprve ve vyvoji) se muselo krokovat, prevaded seriovy kod (FM) ma paralelni atd., to je slozite (chce to moc elektronek :-)