Opět mne mrzí, že tato doba, kdy bylo možné se vyblbnout při "programování hudby" je dávno pryč. Kdysy (once upon a time) jsem si s tím hrál, napsal jsem si vlastní "tracker" pracující s FM syntézou, jmenoval se FM Pro. Vznikly postupně 2 verze a třetí byla nedokončena. Ta třetí právě uměla všechny možnosti OPL-3 a bylo možné hudbu kombinovat se samplovanými nástroji (něco podobného uměl Stream Tracker).
Dnes už není problém veškerou syntézu dělat softwarově. Navíc jsem přestal trendy v oblasti "trackerů" a hudebních editorů sledovat.
Kdyby někdo chtěl přidat nějaký odkaz na syntetizátory (myslím na PC) z poslední doby, tak bych mu byl vděčný. Aspoň bych si "aktualizoval pohled" na celou problematiku :-)
Ja mam dojem, ze posledni dobou (tak 3-4 roky) je docela modni delat treba v demech a intrech hudbu ala OPL-2 nebo OPL-3. Tj. tvurci se sami dobrovolne pripravuji o vetsinu moznosti samplovane hudby (stejne byla vetsina samplu "vypujcena" a vse znelo stejne :-) a emuluji stare dobre syntaky, coz se mi libi (ostatne mnoho dem je celkove v retro stylu).
Jinak kdyby byl pls odkaz na FM Pro, tak bych ho uvital a pridal do clanku do odkazu (nejlepe, jestli bude fungovat v DOSBoxu, ale treba ten Sanxion nebo Quasar jede uplne v pohode - i kdyz samozrejme original je original).
Jeden tracker/prehravac pro OPL v DOSu delal dalsi spoluzak (Petr Smilek), cely to mel i s peknym TUI napsany v assembleru, to byly casy :-)
No FM Pro bych někde měl mít zazálohovaný (i se zdrojáky v Pascalu :-). Zkusím je najít. V DOSboxu by to mělo běhat, pamatuju si, že to běhalo ještě pod Win2000, tedy po tom, co se na to aplikoval patch kdysy známe chyby Run Error 200 v paskalských aplikací (příliš rychlý procesor: http://www.brain.uni-freiburg.de/~klaus/pascal/runerr200/)
PS: Ten program ve skutečnosti uměl na OPL-2 přehrávat až 4 operátory na jeden nástroj, kombinoval je jako součet. Uměl i skombinovat melodický + drum, což docela pomohlo bicím.
Dodatek, FM Pro 3 dohromady nedám, takže ukázka plného OPL-3 nebude :-/
Onehdá jsem si pohrával s myšlenkou napsat softwarový syntetizátor s obecným mixerem a modulátorem (neomezené množství operátorů, vlastní vstupní průběhy, libovolný způsob zapojení a kombinací modulace, vizuální editor). Nevím ale, jestli by to nebylo jen nošení dříví do lesa (kolik takových aplikací existuje?)
Ten JavaSynth je jednoduchej a snadno pouzitelnej, jsou k tomu i zdrojaky, takze napriklad pridat nejaky specialni efekt (neco jineho nez klasicka konvoluce) nebo jiny typ zdrojoveho signalu neni problem - takova inspirace pro vlastni praci. Jinak existuje mnoho profi i poloprofi syntaku, ale klasicky tracker ala 90 leta AFAIK nemaji, spis neco jako zjednoduseny notovy zapis.
Ten FM Pro vypada dobre (vykresluje to asi pres Borlandi BGI ze, aspon podle tech fontu?), vidim, ze tam mas prakticky vsechny moznosti nastaveni FM syntezy, vcetne hloubky modulace, vibrato atd. Pekne.
No původní myšlenka byla ta, že by vznikl modul, nebo komponenta (ať už .DLL,.so, COM+, binárka spojená rourou), který by představoval nejzákladnější syntetizátor, měl by api umožňující pomocí definičních souborů vytvářet a programovat nástroje a pak jednoduše pomocí příkazů Note On/Off (a dalších, podobně jako Midi) ty nástroje spouštět. Na to by časem byl navázan grafický editor těch definičních souborů a následně i tracker.
Tahle implementace by pak umožňovala distribuovat modul jako samostatný syntetizátor s možností dopsat si k tomu libovolný hudební editor. Samotný syntetizátor by byl modulární, takže by umožnil přidat libovolný člen, který by zvládl na základě vstupních parametrů a připojených signálů vytvořit výstupní signál(y). Veškerá data měla být v plouvcí desetinné čárce. Tyhle moduly by se pak propojovaly a každé takové propojení několika modulů s generátory signálu by pak právě představovalo nástroj. Nehledě na to, že by třeba bylo možné i ovlivňování jednoho nástroje jiným (vzájemná modulace ... často oblíbená v demech obsahující elektronickou hudbu).
Shrnuto, ano, něco podobného jako javasynth (jak na to koukám) :-)
Ten editor byl v Pascalu v Borland GDI. Zkusím to vyhrabat a rozběhat v DosBoxu, kdyžtak dám vědět.
V DOSBoxu to běží bez problému. Jen mám občas pocit, že ta emulace není úplně bez chyby, co se hudby týče. Podezřívám to, že to občas hraje falešně.
FMPRO je editor
FMVIEW je pouze prehravač.
Jsou tam nějaké skladby, něco vlastní tvorba, něco konverze z Modů, něco ruční konverze od jiných lidí (třeba od Scalexe :-D
Kupodivu jsou tam i zdrojáky k syntetizátoru, tedy soubory PAS (borland pascal 6) pro ovládání adlibu a přehrávání FM souborů pro použití v uživatelských programech.
Jen doplnění. Já si myslel, že ty operátory samy jsou zdrojem signál a vstupní signál je jen pouze řídí. Zpětná vazba tedy víceméně znamená, že operátory jsou řízené samy sebou (tedy jejích výstup je přiveden na vstup pro provedení FM modulace). A dále, měl jem pocit (při explerimentech), že ty 3 bity (hodnoty 0 - 7) spíš určují intentzitu, nikoliv zpoždění. Při 0 zpětná vazba neexistovala, při 7 z toho byl tak zkreslený signál, že to spíš připomínalo šum.
Na těch obrázcích mají všechny operátory vstup. Ale to je nesmysl. Pouze ty, co jsou ovládány jinými operátory mají vstup. Ty prvotní samy generují signál a obejdou se bez vstupu. Jejich "vstupem" je vlastně pouze konfigurace.
Ono to zpozdeni je v rozmezi tusim (ted pred sebou nemam original PDF) Pi/4 az 16*Pi, tj. pri sinusovce a zpozdeni Pi by se teoreticky mely oba signaly uplne odecist. Fakt je, ze originalni PDF od Yamahy spis mlzi, nez aby to dostatecne vysvetlil, ostatne ten obrazek se zapojenim operatoru je stejny jako v tom PDFku (k YMF 262).
Takto ta schemata kresli samotna Yamaha, coz je malicko divny, protoze o par stranek driv pisou, ze operator=generator signalu+generator obalky+zmena vystupni urovne. Asi tim obrazkem maji na mysli ne primo vstup te sinusovky, ale jen parametru sinusovky, tomu by take odpovidalo oznaceni P1-Px.
FM syntézu mám aj vo svojej krásnej Yamahe SY-99 (syntetizátor), teda konkrétne AFM, kde je viac druhov základných vĺn a viac algoritmov a tak.
A SY-99 má ešte niečo čo v Yamahe nazvali RCM, realtime convolution and modulation, kedy výstup z AWM2 (samply) ide na vstup AFM. Na cielené programovanie síce treba asi tak tri vysoké školy (ktoré nemám), ale robí to z SY-99 (a SY-77) doteraz výnimočné nástroje. :-) Si myslím.
Inak dosť dlho som v syntetizátoroch nevidel niečo zásadné, naposledy asi EX-5 tiež od Yamahy a to je už dosť dávno, a softwarová syntéza ma necháva chladným.
.. a hlavne vstavane efektove procesory SPX1000 (vratane licencovaneho aural exciteru) robia zvuk sy99 velmi bohatym.
SY99 som mal od polovice 90. rokov (v ramci znizovania naroku na priestor isla pred dvomi rokmi prec), vo FM bola neprekonatelna - v podstate taka DX7 on steroids.
na EX5/7 si spominam na jej pomalost a nestihanie CPU :-)
inak suhlas, uz dlhsiu dobu nic nove - kdeze su tie revolucne casy D50, M1, Prophet VS ci Wavestation..
Pokud nekdo chcete DX7 v Linuxu, tak zkuste DSSI plugin Hexter.
Simulace neni 100%, ale je to slusny.
Banky pro DX7 (kterych je plny internet) akceptuje bez problemu.
Je to sbírka mých skladeb vytvořených během jednoho roku, kdy jsem si hrál se Sound Blasterem 2.0, tedy využívá pouze možností OPL2. Všechno je poskládáno do balíku s jednoduchým přehrávačem pro DOS, který o několik let později napsal kamarád. Přehrávač bohužel není úplně dokončený podle mých představ, ale svůj účel celkem splňuje.