Hlavní navigace

Informatika a učitelé

27. 2. 2006
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

V rámci přípravy disertační práce jednoho z nás byl proveden výzkum mezi učiteli (zejména středních a vysokých škol) ohledně využívání webcastingu a e-learningu. Zajímavé výsledky výzkumu jsou shrnuty v dnešním článku.

Úvod

V rámci přípravy disertační práce jednoho z nás byl proveden výzkum mezi učiteli (zejména středních a vysokých škol) ohledně využívání webcastingu a e-learningu. Tento výzkum byl proveden rozesláním e-mailů s prosbou o vyplnění dotazníku umístěného na našem webserveru www.eamos.cz. Výsledky jsme hodlali rovněž využít pro další využití tohoto serveru a serveru wvc.pf.jcu.cz.

Adresy, na které jsme tuto prosbu zaslali, jsme získali z veřejných zdrojů a informačních serverů. Oslovili jsme asi 3000 subjektů. Bohužel se nám mezi tyto e-mailové adresy připletla i zařízení, která s výukou nesouvisí. Pokud si čte tento článek někdo, kdo patří do této skupiny, omlouvám se mu. Část respondentů nás označila za spammery a těm se rovněž omlouvám. Vzhledem ke snaze získat co největší množství odpovědí nás jiná možnost, jak výzkum provést, nenapadla.

Z množství oslovených lidí dotazník otevřelo 1616 respondentů a alespoň na jednu otázku odpovědělo 737 oslovených. Je možné, že někteří si nejprve dotazník prohlédli a vyplňovali jej později. Ne všichni měli trpělivost vyplnit celý dotazník (obsahoval velké množství otázek), na poslední z nich odpovědělo 346 dotázaných. Ani ne polovina z těch, kteří začali vyplňovat, měla chuť a čas projít našimi otázkami až do konce. Zde ještě podotknu, že se nejednalo jen o učitele informatiky.

Při zpracování dat jsme rovněž zjišťovali z údajů prohlížečů informace o operačním systému, prohlížeči, rozlišení obrazovky a barevné hloubce u respondentů. Zejména informace o použitém operačním systému nás natolik překvapily, že jsme se rozhodli je zveřejnit. Mimo tyto informace uvedu ještě několik zajímavých údajů z vyplněných dotazníků.

Automaticky získané informace

Začnu tou asi nejzajímavější – podíl operačních systémů.

Operační systémy

Z 1616 přístupů pouze 7 přístupů Linuxu (a v tom je jeden náš v rámci pokusného vyplnění dotazníku) – to byl pro nás šok. I Mac OS měl lepší výsledek. Plyne z toho jediný možný závěr. Téměř nikdo z učitelů nepoužívá Linux jako svůj hlavní operační systém. (To je systém, ve kterém si čtou poštu a prohlížejí webové stránky.) Pak si možná v rámci přípravy na výuku nebo zábavy na chvíli pustí Linux a odpoví do běžných dotazníků, že používají Linux. Dokud se toto číslo nezmění, nemůžeme očekávat změnu ve využívání Linuxu a jiného svobodného softwaru (a tím snížení nákladů) ve státní sféře. Poměrně velké zastoupení Windows 98 přisuzujeme zastaralému vybavení našich škol.

Následuje zjištěný podíl zastoupení prohlížečů.

Zastoupení prohlížečů

I zde jsme očekávali o něco větší zastoupení Firefoxu (Mozilly). Její procentuální zastoupení mezi učiteli je nižší než jaké se běžně udává (dle článků v tisku a na internetu je to cca. 20 %). Potvrdilo se, že učitelé patří mezi konzervativnější část populace.

Na závěr ještě pro zajímavost uvedu zjištěné rozlišení obrazovky a použitou bitovou hloubku. Tyto informace mohou být užitečné zejména autorům webových stránek se zaměřením na školství.

Rozlišení
Barvy

Informace o dotazovaných

Nyní ještě několik informací z dotazníku, které nám lépe popíší vzorek našich respondentů. Tyto informace nebyly nijak kontrolovány, dotazovaný si mohl vymýšlet. Nejsou zde stejné počty odpovědí – ne každý vyplnil vše. Někteří rovněž ukončili vyplňování po několika otázkách, ale jejich odpovědi byly zaznamenány.

CS24_early

Pohlaví
Věk
Praxe
Druh školy
Škola

Výsledky

Na závěr uvedeme ještě některé odpovědi týkající se používání počítačů a internetu mezi učiteli. Dobře dokumentují zlepšující se přístup k počítačům a k internetu v naší republice.

Přístup k počítači
Přístup na internet
Odkud se připojujete
Druh připojení
Přehrávač videa

Závěr

Nezbývá nám než na závěr ještě jednou uvést, že výsledky nás v mnohém překvapily. Dobře však dokumentují současnou úroveň využívání počítačů mezi učiteli. Velmi rádi si přečteme vaše názory v diskuzi pod článkem.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku