Mě by zajímalo, proč si lidi jako Ježek myslí, že není možné udělat GPU bez toho aby firma dělala posledních 20 let GPU?
Stačí se podívat na Apple - firma, co si navrhla vlastní CPU a GPU, aniž by to byla firma, co by se zabývala výrobou GPU jako řeba AMD nebo Intel.
Problém Intel ARC není v tom, že by ta GPU byla špatná, ale v tom, že díky nové architektuře a focusu na Vulkan tam běží špatně ty starší věci... Ale jako směr je to dobrý a je to něco co dnes dělá i Apple (focus na metal a zbavit se opengl).
Přesně tak. Apple má vlastní CPU co má vlastní proprietární a nedokumentované rozšíření. Vůbec bych se nedivil, kdyby se Apple odklonil od nových rozšíření ARMu a jel si vlastní/proprietární rozšíření i do budoucna. Protože proč by Apple chtěl SVE a SME od ARMu, když si vytvořl vlastní Matrix extension... Uvidíme co bude - buď Apple půjde cestou SVE/SME a nebo vlastní.
Což je možná škoda. Před lety jsem si v Tescu koupil jejich tablet Open Dott za 1 250 Kč . Byl v tom nějaký Intel Atom. Kupoval jsem ho jako nouzovku na půl roku, než půjde do prodeje tablet, co jsem měl vytipovaný. Chyba lávky. Ten tablet byl tak dobrý, že jsem ho nakonec používal asi 5 let. Po letech ho dohnalo málo RAM a aktualizace v podstatě nedostával, ale ten Atom v tom šlapal fakt hezky. Výdrž na baterii taky v pohodě. Tomu Intelu jsem neměl co vytknout a poměr cena výkon daného tabletu byl naprosto skvělý.
Dělám v podnikové sféře. Značkových počítačů a NTB s procesory AMD je naprosté minimum. Odhaduji tak kolem 2-3%. Je to nasazením, pokud možno, unifikované techniky. Stačí se podívat i na nabídku podnikových modelů Dell, HP, Lenovo. S procesory AMD je nabídka minimální. Kdysi oprávněně, ale dnes již na škodu. Ale tyto značky jsou dost konzervativní.
Tohle je chyba výrobce počítače a jeho BIOSu. Ten samý procesor AMD/Intel v jiném počítači tu funkci má, nebo funguje ji povolit.
EDIT: V odkazovaném vlákně vidím, že AMD samo tlačí na výrobce počítače, aby volbu nenabízel. Za prvé, konečné rozhodnutí je na výrobci, někteří volbu nabízejí. Za druhé, to nebude asi tak vliv AMD jako Microsoftu, který závidí funkce a dlouhou výdrž macbookům s novým Apple Silicon, takže tlačí v celé hierarchii, aby byli uživatelé nucení používat nový režim spánku (který je ale v podání Windows tragický a může vést až ke zničení počítače).
24. 3. 2023, 17:23 editováno autorem komentáře
Já jsem četl, že to je nějaký nový trend, že Microsoft tlačí nějaký "active sleep" / s2idle(?) aby mohl i ve sleepu viset na různých instant messengerech, instalovat updaty, nahrávat data do NSA atd., a výsledek je, že i na Windows teď sleep nefunguje, a na nich to na rozdíl od Linuxu ani nejde vrátit do původního stavu, což prý na Linuxu na většině notebooků zatím jde.
Byl o tom nějaký článek na Phoronixu a diskuze na Hacker News (na téma „lidi píšou že dají notebook do batohu a vytáhnou ho vybitý a úplně horký“), ale teď to nemůžu najít.
Bohužel je to tak. Microsoft aktivně zabíjí PC notebooky. Nějak ten sleep jde vrátit, ale po čase vám ho zruší a stejně na mnoha, i značkových, notebookách blbne. Asi i proto se MacBooky s Apple Silicon prodávají tak dobře - lidi už nemají sílu to řešit. To není jen sleep, ale i poškození barev z důvodu "úspory" pro běhu na baterii, který dodnes nedokázali vyřešit.
Tentýž problém je ovšem i u Intelu, potýkala jsem se s ním třeba u Zenbooku 13 (UX325EA) s procesorem řady Tiger Lake. Občas prostě - pod Linuxem - odmítl usnout, jen zhasnul a topil. Přepnutí z s2idle na klasické S3 usnutí sice bylo možné, ale po probuzení nešla zvukovka a hotkeys a prý se to stejně chovalo i pod Windows.
Jenže Apple vertikálně integruje svůj HW a OS, takže tenhle problém nemá. Microsoft zajímají jen firemní uživatelé, takže nechává OEM to m*dat, jak chtěj.
Jinak pro doplnění zkušenosti s dalšími notebooky a v registrech Windows 11 povoleným uspáním S3:
1) "Macbook killer" Dell XPS 15 Plus - po probuzení nefunguje dotykový displej (tester v Dellu očividně neměl notebook s dotykovým displejem, takže tohle nemohl otestovat).
2) 2 Asusy s nejnovějším Ryzenem 7000 - po probuzení vše funguje, ale nejde probudit otevřením displeje, klávesnicí ani trackpadem. Je třeba 3 sekundy držet tlačítko Power.
Jde to vypnout. Mám Radeon 7850 (nechávám si ho kvůli podpoře WinXP) a v některých verzích ovladače AMD zamrzá v Chrome/Chromium a na něm postavených aplikacích (všechny ostatní prohlížeče kromě Firefoxu, Electron a všechny aplikace na něm postavené). Takže třeba v tom Teams mám GPU akceleraci vypnutou. Důvod, proč dnešní programy defaultně jedou s akcelerací, je podpora vysokých DPI, kde kreslení přes CPU není už plynulé a na notebooku by se spouštěl větrák.
Fortnite na Intel 630 (late 2017) na Low ve FullHD dává 50 fps (1% Low 13-30 fps): https://youtu.be/FBBjXPWvkvg?t=159
EDIT: A není Minecraft ta hra, jehož primitivní kostičková grafika běží i na toustovači?
25. 3. 2023, 08:52 editováno autorem komentáře
Koukám do popisku videa a předtím to na 630 nejelo. Teď tam je ale implementován high performance mód i pro 5 let staré iGPU (a to dnešní iGPU jsou několikanásobně rychlejší):
"Until recently, playing Fortnite on Intel's integrated graphics would result in some pretty lousy image quality and frame rates. Performance mode - still in Alpha development as of the time of publication - has changed that, meaning it is now possible to obtain an optimal gaming experience, even without a graphics card!"
Nepoužitelné nejsou, ale rozhodně jsou slabší. Část problému je v tom, že to přece jen nejsou herní GPU.
Další problém je v tom, že každé GPU má jinou sadu features, a ty features mají různý výkon. Když herní vývojář ladí jen pro GPU Nvidia a AMD, tak se může stát, že výkon na Intelu bude mizerný.
Další problém je v tom, že například Nvidia pravidelně vydává drivery "optimalizované" pro konkrétní hry. To v praxi znamená, že vývojáři driveru například zjistí, že nějaký shader by šel napsat lépe. Tak ho prostě nahradí na úrovni driveru, podle všeho bez komunikace s autory hry. K tomu driver konkrétním hrám dává odlišné informace o tom, co umí, aby je například odradil od technik, které by měly mizerný výkon. Nvidia driver je pak velikou sadou takových patchů pro konkrétní hry.
Patchování her dělá nejen NVidia, ale i AMD. Na tom vždy dojedou alternativní výrobci GPU, které se maj prodávat i jak herní. Jinak různý výkon features není jen Intel vs NVidia/AMD, ale i NVidia vs AMD. Mnohé hry ukáží při spuštění logo výrobce GPU, pro které jsou optimalizované. Např. špatně udělané porty z konzolí (tzn jenom to rozchodí, nedělají žádné optimalizace pro různorodý hardware) jedou na AMD GPU až 2x rychleji než na NVidii z dané generace. A pro zajímavost, závody aut s perfektní grafikou GRID 2 při spuštění ukážou, že je optimalizováno pro Intel iGPU. Intel si zaplatil optimalizaci a hra jede 50fps ve FullHD na Intel HD4000. To bylo roky předtím, než někdo vůbec uvažoval o Intel iGPU pro použití na hry.
"Že u iGPU od Intelu není problém výkon platí maximálně ve 2D. Ve 3D jsou tak slabé že jsou až nepoužitelné."
Já bych tak ostře nesoudil. Jasně, Cyberpunk 2077 v 3840×2160 si na tom fakt nezahraješ, ale já za posledních 7 let jel zhruba 5 let na Intel iGPU (od Haswell Celeronu až nyní po Core i3 Alder Lake) a mé potřeby celkem plní. Tam, kde Haswellový iGPU dávalo původní Skyrim v 1280x720/low jen tak tak, ale hratelně, dává Alder Lakový iGPU vylepšený a náročnější Skyrim Anniversary i Fallout 4 také v 1280x720/low. A světě div se, Bethesdí engine prostě vypadá hezky i v tomhle nastavení. Jo, je to trochu masochismus. Jo, je to jen tak tak a jde o letité hry. Ale já jsem prostě spokojenej.