Intel by se měl především rozhodnout, co chce vyrábět. Měli jsme vše na Xeonech a potom si člověk domů koupil Core, kde spousta věcí nebyla (instrukce, ECC apod.), zatímco u AMD bylo vždycky všechno, jen to možná nepodporoval BIOS, ale přes alternativní to šlo zapnout (hlavně ECC).
Mám Intel ARC B580, je to super karta, takže po AMD Radeonu jsem si za dobrou cenu opět pořídil skvělý GPU. Nestojí to tolik, jako NVidia a funguje samozřejmě všechno. Takže po RX480 s tehdy obrovskou pamětí (8GB v roce 2016) mám dnes 12GB, což je sice možná málo, ale na Blender to úplně stačí. O hrách se nebavím, ty jsou stavěny pro konzole, kde je paměti obecně méně.
Pokud by bylo potřeba hodně ram pro GPU tak nedával by smysl Ryzen kde se dá dát dát 4 moduly DDR 5 sdílených mezi CPU a GPU?
Já mám 32 GB a nemám šanci to využít. Koupil jsem to výhodně s 1 16GB modulem q abych využil dual ch tak jsem za další tisícovku dokoupil další...
3. 10. 2025, 06:51 editováno autorem komentáře
pardon, to patřilo jako reakce na první vlákon Heron/volani.webnode/crhonek a týká se AMD.
1) co myslíte tím sdílením paměti ? (nejsem v tomhle nějak zběhlý a nevím co myslíte) Já na tom ryzenu mám 2x32 GB , x nastavim jako dedicated akdyž program chce víc ,tak si dalších 7GB vezme z systémové.
2) nestačil by právě na ty baše grafické blendery ryzen s DDR5 pamětí, kde až polovina jde nastavit jako dedicated? Už se prodávají i 48GB moduly. Ryzen *** point nebo halo, co má RDNA 3 nebo 4. RDNA2 nebrat.
3umí alder lake nastavit v biosu množství dedicated (UHD na intel n100)? z jakého důvodu to v biosu nemám
3. 10. 2025, 11:05 editováno autorem komentáře
Strix Point / Strix Halo su APU, t.j. CPU aj GPU v jednom puzdre. Kedze su APU, teda maju UMA a nieco, co AMD nazyva "AMD Dynamic VRAM" - moznost dynamickej alokacie dostupnej RAM medzi CPU a GPU. Takze ked system ma 128 GB RAM, tak je mozne dat 8 GB CPU a 120 GB GPU... dynamicky, bez rebootov.
No a kedze je to APU, tak vykon GPU nie je nejaky oslnivy. Vyhodou je moznost velkej pamate, nie vysokeho vykonu.
Inak je to RDNA 3.5 a pomerne draha. Minipocitace so Strix Halo 395+ a 128 GB LPDDR5 (na 8000 MHz, naletovane na doske) sa pohybuju v cenovej hladine cez 2000 EUR.
Teda na hratky s velkymi modelmi fajn, na blender je to skoda. No a ako ukazka softwarovych schopnosti AMD, aktualny ROCm tento chipset nepodporuje (release verzia, v gite sa nieco najde).
3. 10. 2025, 11:42 editováno autorem komentáře
co myslíte tím sdílením paměti ?
Pokud je GPU integrovaná v CPU, tak si bere grafickou paměť ze systémové. To jsem myslel tím sdílením. U externí grafiky tohle není.
nestačil by právě na ty baše grafické blendery ryzen s DDR5 pamětí, kde až polovina jde nastavit jako dedicated?
Asi stačil, ale proč bych to dělal, když mám dedikovanou grafiku? Profi 3d modeláři jich mají klidně několik.
umí alder lake nastavit v biosu množství dedicated (UHD na intel n100)? z jakého důvodu to v biosu nemám
Nevím.
Sice umí, jenže v moderních low-level API si to musí ručně řešit každá aplikace a většina se na to vykašle. Vždyť přece můžeš hodit více peněz na hardware, programátor je drahý. Proto se zatím nechává výchozí OpenGL rendering, protože tam autoři Blenderu nemusí řešit, že na některých GPU se nějaký komplexní model nevejde do VRAM.