Vlákno názorů k článku Jak likvidační je naše závislost na internetu a dostupnosti služeb zdarma? od Atom - Nevím jak běžní čtenáři seznamu, ale já na...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 14. 5. 2024 18:00

    Atom

    Nevím jak běžní čtenáři seznamu, ale já na tu stránku chodil jenom když se mi rozbila konfigurace emailového klienta.

    Už dlouho mi na českém webu vadí že ty nejnavštěvovanější české zpravodajské weby často neuvádějí zdroje. A když jsem si dal občas tu práci dohledat zdroj na vlastní pěst, často jsem zjistil že si autor přečetl jenom click-bait nadpis a pak šel napsat vlastní click-bait článek. Ba ani závěr si nepřečetl. Od té doby tam chodím jenom když se chci zasmát tomu jak moc je v komentářích nablito.

    No a teď za to chtějí peníze? Je mi líto ale za tohle nejsem ochoten platit. Nevadí mi posílat dobrovolné příspěvky na internetové služby které poskytují nějakou hodnotu, například Wikipedia, Archive.org, nebo Signal který používám každý den. Seznam tam ale nepatří.

    Jsem fanda projektů jako je například dokument "V síti", a za to jsem ochoten zaplatit. Ale za ty zpravy ne.

    Firmy a weby by si měli uvědomit že lidi jsou ochotní platit za přidanou hodnotu. Když ale vezmete něco na co jsou zvyklí zadarmo a najednou je to za paywallem, tak to není přidaná hodnota, ale ubraná.

    Nemluvě o tom že se mi při každém zavření prohlížeče smažou cookies a odmítám se pokaždé když navštívím seznam přihlašovat.

  • 15. 5. 2024 4:03

    tumis

    To "zadarmo" pomerne nedavno jeste znamenalo financovano cilenou reklamou, pak prisla ruzna omezeni v moznostech sledovat uzivatele a reklamu cilit. Ta moznost zakliknout souhlas je v podstate navrat k tomu, na co jsme byli pred nekolika lety zvykli. Problem trochu je, ze ted to clovek nucen odkliknout explicitni souhlas, do cehoz se nam samozrejme nechce, ale ve vysledku je to podobne, jako kdyz jsme pred par lety neodklikavali nic, a nejkou dobu potom, ze jsme srozumneni (klasicka cookies lista - "tento web vyuziva cookies -> OK"). Jasne, proti posledni dobe, kdy jsme mohli v cookies plachte odfajfkovat milion souhlasu a naklikat si tak pocit soukromi, je to zhorseni, ale neni to nic, co by tu jeste nedavno nebylo jako standard webu zdarma.

    15. 5. 2024, 04:04 editováno autorem komentáře

  • 15. 5. 2024 15:46

    Atom

    S tím bych zase tak úplně nesouhlasil. Lišta co tvrdí "používáním X souhlasíte s Y" není právně vymahatelná. To opravuje blokace webu pop-upem kde je nutné kliknout na tlačítko "souhlasím".

    Není to tedy to samé, je to o něco horší, ale tak jako tak je to mizérie.

  • 15. 5. 2024 18:59

    tumis

    Nejakou dobu to byl (povsimnete si prosim minuleho casu) bezny postup. Na par strankach to asi visi i dnes, ale uz je to spise okrajova zalezitost. Zda je to pravne vymahatelne nebo v minulosti bylo je vcelku jedno, fakt je ten, ze se cookies ke sledovani pouzivaly stejne jako jeste pred tim bez upozorneni nebo po tom se souhlasem.

    15. 5. 2024, 19:00 editováno autorem komentáře

  • 15. 5. 2024 6:44

    Danny
    Stříbrný podporovatel

    Kazde zbozi ma sveho kupce. Aneb to, ze vy sam mozna nebudete tim, koho zpravy na seznamu oslovi neimplikuje, ze to neoslovi lidi z jinych cilovych skupin. Ostatne i za papirovy Blesk lidi plati. I kdyz tam moc tech hodnot taky nenajdete ;-)

  • 15. 5. 2024 15:42

    Atom

    Ano, souhlasím že nejsou součástí jejich cílové skupiny, ale myslím si že moje logika že paywall by neměl ubírat existující hodnotu stále platí. I pro bulvár.

  • 15. 5. 2024 20:04

    Danny
    Stříbrný podporovatel

    To ale znamena to mit z ceho ufinancovat. Nebo cekate, ze nekdo bude kvuli vasi logice bude provozovatel provozovat charitu a dotovat to? ;-) To, ze bylo hodne obsahu zadarmo je spis historicky relikt doby... a vydavatele se postupne vraci k tomu, co bylo zvykem u papiru - tedy ze obsah se dostane jen k tem, kdo zaplati. A samozrejme kazdy si zaplati ty tituly, ktere ho budou oslovovat... no zbytek... prestanete cist, ono se zadna tragedie konat nebude :-)

  • 16. 5. 2024 9:36

    Atom

    Relikt doby? Podle mě se toho zase tolik nezměnilo. Možná to že lidé přicházejí na to jak používat blokátory reklamy, což je jedině dobře. A paywall není moc řešení.

    Já blokuji reklamu protože je otravná, žere zbytečná data, a často co jsou stejně jenom podvody. A vzhledem k tomu že například Google odmítá odstranit (i po nahlášení) reklamy typu "prezident Petr Pavel doporučuje ...", tak se pak není čemu divit že nastavím blokátor každému okolo koho projdu, především starším generacím.

    A to je jádro pudla. A pokud seznamu ucházejí zisky kvůli blokátorům, měli by se zamyslet nad tím proč to lidi vlastně blokují. Ale to teď jenom spekuluji.