Je to zaujimave ako si ludia myslia ze Apple bojuje proti Flash technologii preto ze je zla. Opak je pravdou.
Apple bojuje proti Flash technologii cisto z komercnych dovodov. Ak povolia na iPhone/iPad Flash, mozu Appstore rovno zavriet. 99% veci co su v Appstore dostupne za peniaze sa da implementovat na webe vo Flashi. Cize im ide len a len o kontrolu toho co ich uzivatelia mozu a nemozu robit.
Ano, viz třeba mobilní flashové hry, které si můžete pustit na Androidu:
http://m.mochigames.com/
(na desktopu nejde „tapnout“ a tím je zvětšit na fullscreen, takže tam si jich moc neužijete)
Samozrejme, Apple ide o kontrolu, peniaze a AppStore…Je to veľká odporná korporácia, preč s nimi!
Ale teraz vážne…Samozrejme ide Apple o primarne o príjmy, nie o bezpečnosť užívateľov, preto zakazuje flash.
Ale nemyslíte si, že Adobe len podporuje prehlasenia Applu o hnusnom flashi, tým, že flash skutočne „hnusný“ je?
Arogantné Adobe neraguje na staré, známe bugy a z vlastnej skúsenosti vám môžem povedať, že pri Opere, Chrome aj Safari mi už prehliadač spadol nespočetne-krát práve vďaka flashu.
Ak by flash nebol tak zabugovaný, pomalý a náročný, (schválne skúste monitorovať vytaženie PC pri sledovaní flash vs HTML5 videa) a Adobe by jednalo s komunitou a bolo ústretové, potom by padla hanba na hnusné zviera Apple, ale teraz je pre mňa a mnoho ďalších „ten zlý“ práve arogantný prístup Adobe.
Na videu je rozdíl znatelný, upřímně řečeno nevím proč, ale u animací, renderování vektorů nebo bitmapových operacích je to obráceně – SVG nebo HTML Canvas jsou méně výkonné.
Neexistuje-li konkurenční prostředí, nikoho nic nenutí zlepšovat. Na Flashi to je krásně vidět. První konkurence, která se mu objevila, byl Silverlight, a v tu chvíli se skokem zlepšil. HTML5 je další konkurence. Další konkurenci si samo Adobe na sebe ušilo – Flash Player může implementovat kdokoliv. Takže situace se zlepšuje. Já osobně aroganci ze strany Adobe nevidím (jedno vylepšení jsem pomohl protlačit), trochu lenost možná. :)
Je ovšem otázka, jestli by tohle vadilo víc Applu, který deklaruje a docela mu to věřím, že AppStore je pro ně nevýdělečnou záležitostí (něco jiného je hudba a video na iTunes) anebo by to spíš poškodilo komunitu vývojářů. Ono totiž není až tak málo lidí, kteří si docela slušně vydělali aplikacemi pro iPhone v licenčním modelu „cena jen pár USD, ale prodají se obrovské počty“, iPad to asi jen rozšíří.
Applu se jistě hodí ta kontrola – ono to totiž opravdu omezuje počty pádů atd., ale finanční přínos je spíš nepřímý (vyšší spokojenost uživatelů, méně reklamací).
Důvod blokování Flashe asi není ryze obchodní, ale hraje v něm roli i Jobsovo technologické přesvědčení, které je ovšem podle mě pomýlené. O Flash Player vůbec nejde, on zakazuje jakýkoliv plugin. I kdyby fungoval perfektně. Dále zakazuje používat jakékoliv nástroje třetích stran při kompilování nativního kódu pro iPhoneOS. Nesmíte použít ani žádný jiný jazyk než C. Docela popírá dost základní věci, na kterých stála inovace v IT po celou historii.
Google chystá ChromeOS, kde bude Flash jednou z klíčových technologií (vedle HTML5 a „native client“). Pro vývojáře je důležitá zpráva, že bude existovat Chrome Store, díky kterému budou moct své webové (tzn. i flashové) aplikace snadno monetizovat. Nikdo však nebude nikoho nutit, aby webovou aplikaci zpřístupnil pouze přes tento obchod, flashové hry se dají docela dobře monetizovat i jinými způsoby (mikroplatby za určité věci uvnitř her, apod.).
Ono je to složité. Sám užívám iPad, lidí s iPhony mám kolem sebe dost. A jedno docela zajímavé zjištění je, že není zanedbatelné procento lidí, kteří sice na iPhone udělali jailbreak, ale po nějaké době ho zas locknuli anebo se alespoň donutili jailbreak využívat jen na naprosté nezbytnosti (třeba když byl blokovaný operátor atd.). Zjistili totiž, že po instalaci pár aplikací využívajících neoficiální funkce se dost často iPhone dost zpomalil, poklesla výdrž baterie, v mezním případě i nastal nějaký pád (jeden známý to definoval, že se mu to pak chovalo jak Win Mobile…). Jistě, „hravý“ uživatel si s tím poradil a dalo se to odladit, nicméně tyto zkušenosti mluví spíš v Jobsův prospěch – on je význam jasně definovaných aplikací opravdu nemalý a na méně výkonných a navíc energií omezených zařízeních to platí dvojnásob. Svoboda tvorby zní hezky, ale realita ji zatím u mobilů až tak jednoznačně jako klad nepotvrzuje.
Jinak co se týče odporu k Flashi jako takovému, tak mám dojem, že si možná Jobs mimo jiné i trochu vyřizuje staré účty s Adobe, ona totiž Adobe svého času svým přístupem k tvorbě verzí svých grafických softů pro MAC Applu docela uškodila a Steve asi nezapomněl. Ale to už je jiná historie…