Hlavní navigace

JXD: veverky ano, lišky ne

Petr Krčmář 15. 8. 2005

Jiří X. Doležal vydal v Reflexu 32/2005 další ze svých poutavých článků. Tentokrát poprvé spojený s reklamou na známý open source produkt. Toto je reakce na jeho text a vysvětlení nesprávně vyložených informací o open source.

Původní článek naleznete v Reflexu z 11. 8. 2005 od strany 42. Pokud nemáte k dispozici papírovou verzi, je k dispozici na webu. Nese název Firefox, nebo Huli?

Pan Doležal v něm naráží na ohromný úspěch prohlížeče Firefox, který si za velmi krátkou dobu získal významné postavení mezi prohlížeči na celém světě. Na tom samozřejmě není nic špatného.

Bohužel se ale jeho opěvná práce na téma: „Jak je ten Firefox skvelý.” nakonec velmi nepříjemně zvrhne v házení špíny na lidi, kteří jej tvoří, a vůbec lidi kolem open source.

Chtěl bych proto v tomto článku objasnit některé mylné informace, názory a pohledy, které se v Reflexu objevily. Na začátku upozorňuji, že mě článek nijak nepobouřil ani nerozzlobil. Chápu, že někteří lidé, kteří se s open source nikdy pořádně neseznámili, nerozumí podstatě tohoto jevu, a mohou tak nevhodně spekulovat nad jeho smyslem. Hlavně pro ně je tedy určen tento článek.

Na začátku článku se můžeme dočíst, cituji:

Nemusím připomínat, že nenávist k Billu Gatesovi a jeho Microsoftu je tradiční součástí koloritu počítačového světa. Je způsobena řadou příčin pramenících z hloubi lidské psychiky. Gates dokázal dosud jako jediný vytvořit skutečně funkční a plně blbovzdorný operační systém, tím plně demokratizoval ovládání počítačů, zpřístupnil je všem, vzal mase programátorů jejich výlučnost a fakticky tak spustil vznik nového vesmíru – světa Internetu. A vydělal na tom.”

První chyba. Většině normálních lidí vůbec nevadí, že někdo dokáže prodat dobrý nápad a vydělat na něm. O tom, že jsou MS Windows jediným skutečně funkčním a blbuvzdorným systémem, lze s úspěchem polemizovat, ale to je otázka názoru a osobního pohledu na věc. Důležitější je skutečný důvod masové kritiky Microsoftu — nekalá soutěž.

Praktiky Microsoftu jsou nechvalně známé všem. Likvidace konkurence, uzavírání formátů a další nepříliš čisté obchodní praktiky. Dokonce jdou mezi vývojáři neověřené hlasy, že Microsoft uzavře .NET jen proto, že je mu Mono příliš velkou konkurencí. To je hlavní důvod, proč jej lidi nemají rádi. Nikoliv úspěch. Existují tisíce dalších velkých firem podnikajících v IT, které nikomu nevadí.

Pan Doležal v další části svého článku cituje několik českých serverů, jmenovitě jsou to CZilla, Lupa.cz a Root.cz. Na závěr k několika vybraným větám přidává vlastní komentář:

To není odborný tisk, to je hustá reklamní kampaň.

Následuje další důležitý text:

Do jaké míry má současné hnutí open source náboženskou povahu?

Až mi budete, linuxáři, za tuhle větu nadávat, pomněte: Je z článku na linuxářském serveru root.cz. Když jsem si dovolil na serveru Reflexu poukázat na to, že open source má kořeny v levicovém komunitním vidění světa a Firefox nezobrazuje jednu informaci, kterou Internet Explorer zobrazuje, strhla se mela.”

a ještě jeden:

To, čeho dosáhl Firefox, se nazývá viral advertising nebo viral marketing – je to situace, kdy lidé sami za své peníze dělají vašemu výrobku reklamu. Viral advertising nelze vyvolat, tento jev musí spontánně vzniknout. A i samovolně vzniká zcela výjimečně. Nejslavnější je asi causa značky Nike …”

Poslední tři citáty jsem vybral záměrně. Myslíte si ještě po jejich přečtení, že má pan Doležal stále jasno v tématu, o kterém píše? Já si myslím, že ne. Zcela chybně interpretuje informace, které získal čtením internetových médií, a to bez hlubšího porozumění dané problematice.

Nejprve je potřeba pochopit podstatný rozdíl mezi sektou, náboženstvím a snahou dělat něco pro open source. První dva pojmy označují skupiny lidí, kteří mají společná pravidla, zákony a váží je určité závazky.

Naopak lidé, kteří dělají open source, jsou spíše jednotlivci než jakousi komunitou. Slovem komunita nazýváme tuto skupinu lidí jen proto, že pro ni nemáme lepší pojmenování. Jediné, co je pro tyto lidi skutečně charakteristické, je chuť dělat věci „jen tak”. Ale co je vlastně na takovém chování špatného?

Rozdíl mezi zmiňovanou firmou Nike a open source (potažmo Firefoxem) je ale zcela nepřehlédnutelný: Zatímco Nike šlo a jde především o zisk (pochopitelně – je to komerční firma), jde Firefoxu pouze o to, rozšířit kvalitní software, za který nejenže není potřeba platit, ale zároveň je jeho používání zcela svobodné a bez dalších závazků. Jde tedy o dobrou myšlenku, která prospěje všem a nikoho nepoškodí.

Naše společnost není zvyklá na to, že lidé dělají některé věci bez komerčních pohnutek a bez ambice vydělat nějaké peníze. Přijde vám ale něco nenormálního na tom, že pomůžete sousedce s nákupem, vyměníte známým žárovky nebo bezúplatně napíšete kus software? Podle mě je to velmi podobné v tom, že k tomu lidi vede stejná chuť udělat něco jen pro dobrý pocit.

Lidé, kteří vytvářejí open source, nejsou komunisti ani sektáři, ale podle mě jsou to jednotlivci, kteří předběhli svou dobu a sami se rozhodli udělat něco prospěšného nejen pro ostatní, ale i pro sebe.

… rostoucí obliba open source a boom Firefoxu jsou ze značné míry vyvolány nenávistí k Velkému Kapitalistickému Koncernu Vydělávajícímu Peníze, který optimálně ztělesňuje Microsoft …”

Toto je snad už skutečně nezvratný důkaz o nepochopení celé problematiky. Nejde o to, zničit komerci a nastolit vládu „všeho zadarmo”, ale o to, nabídnout veřejně zajímavou myšlenku a udělat něco pro všechny.

Pokud se panu Doležalovi zdá, že nápad pomáhat bezplatně lidem a nabízet jim svobodu a kvalitní technologie bez nutnosti zaplatit vysoké částky je nesmysl, pak ho upřímně lituji. Asi nakonec skončí jako zapomenutý starý muž bez přátel, které si nebude moci dovolit.

A ještě jedna poznámka na závěr: Na reklamu do NY Times se sháněly peníze poměrně dlouhou dobu, hledali se sponzoři, partneři a celá akce se několikrát odložila. V Reflexu je ale celostránková barevná reklama na Firefox, která nestála nic. Děkujeme.

Mimochodem: Firefox není ohnivá liška, ale čínský název pro pandu červenou (ailurus fulgens).

Anketa

Souhlasíte s tím, že vývojáři open source jsou sekta nebo komunisti?

Našli jste v článku chybu?

15. 8. 2005 12:07

Asi vás to překvapí, ale neexistuje jen jeden druh pandy. Je to stejné, jako byste napsal, že pes nemůže být hnědý, protože správný pes je bílý s černými skvrnami.

15. 8. 2005 11:54

Ale on nemá. Doporučuji najít si někde na webu obrázek pandy červené. Jeden je třeba v našem článku. Problém je v tom, že panda červená je lišce hodně podobná i na pohled.
Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Lupa.cz: Co se dá měřit přes Internet věcí

Co se dá měřit přes Internet věcí

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Recenze Prostřeno: cirkus postižených

Recenze Prostřeno: cirkus postižených

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Podnikatel.cz: Babiš: E-shopy z EET možná vyjmeme

Babiš: E-shopy z EET možná vyjmeme

Vitalia.cz: Na pečení je nejlepší medovicový med

Na pečení je nejlepší medovicový med

Podnikatel.cz: Hledáte investora? Neunáhlete se

Hledáte investora? Neunáhlete se

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Lupa.cz: Teletext je „internetem hipsterů“

Teletext je „internetem hipsterů“

120na80.cz: Horní cesty dýchací. Zkuste fytofarmaka

Horní cesty dýchací. Zkuste fytofarmaka

Root.cz: Certifikáty zadarmo jsou horší než za peníze?

Certifikáty zadarmo jsou horší než za peníze?

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Vitalia.cz: Co nabídne největší výživová konference FOOD21?

Co nabídne největší výživová konference FOOD21?

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Podnikatel.cz: Podnikatelům dorazí varování od BSA

Podnikatelům dorazí varování od BSA