Vlákno názorů k článku Kam s e-mailem na vlastní doméně, když Google ruší G Suite zdarma? od Smazaný profil - > Řešit, proč zprávy z mého serveru jiný...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 28. 1. 2022 7:33

    Smazaný profil

    > Řešit, proč zprávy z mého serveru jiný server odmítá, ladit spam filtr?
    Až na to že má IP byla zpočátku na nějakých blacklistech, jsem to neřešil a věci prostě fungují...

  • 28. 1. 2022 8:57

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Jednak nemusíte vědět o tom, že se váš e-mail nedoručil. Ale hlavně je to do značné míry věc náhody – prostě najednou potřebujete komunikovat s někým, jehož spam filtru se vaše e-maily bůhvíproč nelíbí.

  • 28. 1. 2022 9:04

    Jimm

    Ale technicky to není pravda. Pokud mám vše v pořádku a nemám všelijak zablacklistovanou adresu, prostě se mi za léta nestalo, že bych přišel na to, že mi nedošel e-mail a naopak nemám false-positive. To je holý fakt. Jednou jsem tomu dal pár dnů, fakt to hodně ladil a od té doby mám perfektně fungující e-mail server pro sebe a další tři lidi s vlastními doménami. Hotovo. Pan Jirsák všude vypráví, že to nejde, je to náhoda, štěstí a já nevím co, ale tu zkušenost nemám.

  • 28. 1. 2022 9:48

    rmrf

    Mně se to tedy stalo. Na cz doméně na vlastním serveru. Poslal jsem úplně obyčejný mail, ani velký, ani malý. Nedošel. Provedl jsem kontrolu, že mail skutečně odešel - odešel a byl doručen na mx server příjemce bez chyby. Zavolal jsem příjemci, provedl kontrolu přijaté pošty i spamu, nic. S příjemcem na telefonu jsem provedl další test odeslání mailu, odeslání v pořádku, mail nedošel. Provedli jsme další test, z jiné adresy, z domény na jiném (vlastním) serveru, došel v pohodě. Oba odesílající servery nastavené stejně, na žádném blacklistu, rozdíl v délce existence domény a serveru.
    Příjemce má e-maily na své doméně u outlook.com.
    Ti bídáci mail klidně přijmou, ale nedoručí ho a nedají žádnou chybovou hlášku odesílateli ani příjemci.

  • 28. 1. 2022 10:44

    dj-bobr

    No zrovna outlook.com je největší opruz co se týče doručitelnosti mailů. DKIM podpisy jsou prakticky povinné, PTR záznam pro odesílající SMTP server také. Nejhorší je asi agresivní throttling - pokud nemáte kladnou reputaci IP adresy, musíte si ji nejprve vybudovat, jinak pošlete jednotky mailů za hodinu a zbytek je odmítán chybou 4.2.1.
    Jde to řešit tím, že se měsíc posílají maily někam do *@outlook.com, nejdřív jednotky mailů za hodinu, pak 15, pak 30 a pak náhle limitace zmizí..

  • 28. 1. 2022 14:25

    rmrf

    Mně nevadí ptr, spf, dkim... Nevadí mi ani odmítnutí od přijímajícího mailserveru, když je zdůvodněno. Ale vadí mi velmi, když blbci z microsoftu přijmou zprávu a poté ji zahodí a nikoho o tom neinformují.

    OT: Maně se mi vybavily vzpomínky na Microsoft Exchange, jak přijímal zprávy pro neexistující účty na serveru. Server ochotně přijal každou zprávu a poté, co ukončil komunikaci s odesílajícím serverem, tak vygeneroval novou zprávu na adresu odesílatele, že účet neexistuje a původní zprávu celou přiložil. Byl to ochoten dělat i pro zprávy větší, než limit. To byly časy. A náš "ajťák" nevěděl vůbec nic a jenom se divil, že jsme zase na nějakých blacklistech.

  • 28. 1. 2022 13:53

    Milenius

    To ale není problém odesílatele, ale příjemce. Má to jediné řešení - ať příjemce od microsoftu odejde jinam, když jim to nechodí.

    Osobně mám VPS, na něm mám soukromou i firemní doménu plus asi 5 dalších, mám na tom web server i mail a už mnoho let to funguje super. Ano, občas musím řešit nějaké věci, na spam mám spamassassin, který musím občas přeučit, když začne tu a tam něco propouštět (zatím to dělám ručně, ale šlo by to zautomatizovat přes cron, ale chci nad tím mít kontrolu). Jinak vše funguje dobře, jediné co musím občas ještě řešit je certifikát pro imap, který se mi přes certbot automatricky neaktualizuje, protože potřebuje schozený apache.

    Nevím, jestli můžu dělat reklamu, ale mám to u vas-hosting.cz. Mají docela dobře udělanou správu všeho, akorát já jsem od nich trochu desynhronizavaný, protože tam mám jejich starou aplikaci, která na upgradovaném debianu nefunguje na 100% (nefunguje přidávání poštovních účtů) a nechtěli mi tam dát novou, jedině, že by to celé nahráli z gruntu včetně systému, což jsem nechtěl, protože tam mám plno vlastních věcí. To mne trochu naštvali a budu to muset vyřešit, ale nějak pořád není čas.

  • 28. 1. 2022 15:59

    Milenius

    Nevím proč, ale weby, které jedou na apache, tak stačí pustit certbot a děje se to automaticky. Ale pro imap, který není obsluhován apache, musím nejdřív apache vypnout, pak pustím certbot, ten si apache zavolá asi s nějakýma svýma parametrama a certbot pak projde.

  • 28. 1. 2022 14:43

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    To jsou výborné rady. Já tady mám svůj servřík, který obsluhuje e-maily pro celé čtyři uživatele. Rozumím tomu fakt dobře, protože jsem tomu věnoval dva dny. Od té doby jsem na konfiguraci nesáhl. Takže vy, asistente asistenta fakturantky závodu Dolní Lhota – Sever musíte přesvědčit americké vedení vašeho holdingu s desítkami tisíc zaměstnanců, že musí přestat používat služby Microsoftu, protože nějaký picas z Čečny nebo odkud jim neumí doručit e-mail. Úspěch zaručen, ten holding bude mít e-maily zmigrované jinam určitě ještě ten samý den večer.

  • 28. 1. 2022 15:54

    bez_přezdívky

    A příště budeš ručit i za to, že příjemci vypadly pojistky, a tak si te mejl nemohl přečíst, že?

    Ty seš fakt tuplovanej. Když server přijme e-mail, tak se ještě mám chodit ptát příjemce, jestli ho skutečně dostal? To už není moje zodpovědnost.

    28. 1. 2022, 15:54 editováno autorem komentáře

  • 28. 1. 2022 16:10

    Milenius

    Ale chyba je u nich, ne u toho malého serveru. Máme se podřídit většině, která si ohýbá zákony a normy podle sebe, jen proto, že je to většina? Myslel jsem, že tohle už máme za sebou. Ta velká společnost to má reklamovat a pokud tu reklamaci neuznají a bude těch reklamací více, tak určitě jakákoliv konkurence po takovém zákazníkovi ráda sáhne a vynasnaží se, aby fungoval příjem i od někoho se čtyřmi uživateli.

    Viz historie, např. nekompatibilní prohlížeče, což byl případ IE a dalších případů je mnoho? A jak to s tím jejich pokusem dopadlo? Proto taky IE skončil a nahradil ho Chrome, který ty standardy jakž takž dodržuje. A dobře jim tak.

  • 28. 1. 2022 18:33

    Bez Podezdívky

    Celkově máš pravdu, jen ten Chrome coby hřeb do rakve IE není podle mě úplně přesný. Spíš by tam na tu dobu seděl FF a Chrome až následně.

  • 28. 1. 2022 19:24

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Při doručování e-mailů už dávno žádné normy neplatí. A upřímně, ti, kdo ty standardy ohýbají ze všech nejvíc, jsou právě ti malí. Navíc ti velcí si nemohou dovolit odmítat e-maily z nějakých obskurních důvodů – odmítli by tak spoustu e-mailů a měli by s tím sami problém. Takže pokud někomu odmítá Microsoft nebo Google e-maily z jeho super vyladěného serveru, asi ten server není zase až tak dobře vyladěný.

  • 28. 1. 2022 19:40

    mhi

    Oba MS i Google blokovali jeste pred par lety zcela bezne cele rozsahy IP, jen proto, ze nekdo v tom rozsahu spamoval. Nevim jak to je dnes, povedlo se dojednat vyjimku pro nasi IP, od te doby byl klid.

  • 28. 1. 2022 20:48

    Milenius

    "Při doručování e-mailů už dávno žádné normy neplatí."
    To je dost odvážné tvrzení. Divím se, že ty maily ještě vůbec fungují. Obecně bude spíš platit, že ten malý bude používat nějaké osvědčené řešení, které je součástí nějaké distribuce bez nějakého ohýbání a jestli někdo něco ohýbá, tak to budou ti velcí.

  • 28. 1. 2022 21:44

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Samozřejmě, že platí RFC, která říkají, jak vypadá protokol SMTP a jak vypadá e-mail. Ale k tomu navíc je spousta dalších pravidel, u některých panuje víceméně shoda (třeba reverzní záznamy), některá se uplatňují tak na půl (třeba DKIM), a pak je spousta různě obskurních pravidel, která uplatňuje sem tam někdo. Třeba výše zmíněné pravidlo blokující celý rozsah IP adres, pokud množství spamu z různých IP adres z tohoto rozsahu přesáhne určitou mez. Někdo na to říká proč já mám být trestán za to, že sousedi ve stejném adresním bloku spamují. Jiní argumentují pokud to myslíte s e-mailem vážně, neprovozujte ho na nejlevnější VPS od ISP, který si spammery moc nehlídá, hlavně že mu platí. Co je tedy norma, blokovat celé rozsahy nebo neblokovat?

    Obecně bude spíš platit, že ten malý bude používat nějaké osvědčené řešení, které je součástí nějaké distribuce bez nějakého ohýbání a jestli někdo něco ohýbá, tak to budou ti velcí.
    Tohle je ale totální minutí se s podstatou problému. Problém při provozování poštovního serveru není v tom, že byste měl software, který se chová špatně. Ne, distribuční software se obvykle chová podle psaných standardů a bývá předkonfigurován nějak příčetně, případně není problém to doladit. Skutečné problémy při provozu poštovního serveru jsou ale zcela mimo dosah distribuce. Máte správně nastavené reverzní DNS záznamy? Máte správně nastavený zbytek DNS (DKIM, MX záznamy, DMARC)? Jak starou máte doménu? V jakém bloku IP adres se váš server nachází? Nerozesílají vaši uživatelé závadné e-maily, protože si přeposílají padesátimegové prezentace s koťátky nebo si z nějakého důvodu (třeba legitimního) nevyměňují e-mailem viry? Nepřidal si některý z uživatelů na svůj webík návštěvní knihu, která příspěvky posílá e-mailem, a nemá žádnou antispamovou kontrolu? Nezkusí některý z uživatelů rozeslat newsletter svým sto obchodním partnerům jen tak z Outlooku? Tohle všechno jsou věci, které podstatně ovlivňují provoz poštovního serveru, a v žádném případě je nevyřeší jen instalace distribučního balíčku (dobře, publikování DKIM může distribuční balíček řešit, ale to je jediná taková věc z toho výčtu).

  • 28. 1. 2022 22:27

    Milenius

    To co popisujete jsou standardní věci, které snad ani nejdou nastavit špatně. A pokud si koupíte doménu s maily snad kdekoliv, tak vám to i nastaví správně. Zrovna jsem koukal na to, od kdy mám vlastní doménu a server a je to už 8 let. Teď mám na vps už v podstatě jen maily, zbytek jsem zmigroval na vlastní server doma, firemní věci rovněž, nevím, proč bych měl dávat data nějaké jiné společnosti, když stejně firma potřebuje server, a nejvtipnější je, když 2x do roka píšou v novinách, že zkolaboval google nebo někdo podobný a je z toho pomalu galaktická apokalipsa. Neříkám, že nemáme žádné výpadky, ale většinou se to vyřeší do pár minut. Občas mi zdechne courier po nějakém pokusu o útok.

    Tahle diskuze mne trošku popošťouchla konečně upgradovat vps na debian 11. Hotovo asi za půj hodiny a vše funguje, ani jsem nemusel měnit konfiguraci. Kde jsou ty časy ...

    Jediné nestandardní z vašeho textu je blokování rozsahu adres a možná 50MB přílohy. První je prasárna, ale dnes se nedivím, protože dnes se kolektivní vina uplatňuje často, je to protiústavní, protiprávní a proti deklaraci o lidských právech, ale koho to dnes zajímá, že? Staleté rčení "radši pustit vraha, u kterého nemáme jistotu, než zavřít jednoho nevinného" už neplatí. Ještě před 10 lety by za dnešní cenzuru na sociálních sítích šel někdo sedět, dnes jim mladí marxisti tleskají a ještě se ohánějí slovy jako demokracie a liberální. Nejsou ani jedno. Druhá věc je většinou na serverech omezená nebo lze omezit. Ale ještě jsem se nesetkal, že by to někdo takto hromadně dělal. V době cloudu? To jsou spíš zoufalé argumenty, když už někdo nemá žádný jiný. Trochu mi to připomíná, jak se někdo v TV ohání dezinformačními řetězovými maily na téma covid. Ještě mi nepřišel ani jeden a neznám nikoho, komu by přišel. Spamu jsou tisíce, ale tento ani jeden. V době sociálních sítí?

  • 28. 1. 2022 23:08

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    To co popisujete jsou standardní věci, které snad ani nejdou nastavit špatně.
    Četl jste to vůbec? Jak chcete „nastavovat“ to, jestli vám ISP přidělí IP adresu z nějakého bloku, kde byly nebo jsou spammeři? Jak „nastavíte“, aby někdo z Outlooku nerozeslal 100 newsletterů – třeba ručně, někteří lidé jsou při škození velmi odhodlaní. Jak „nastavíte“ aby někdo neměl špatně zabezpečený webový formulář?

    Trochu mi to připomíná, jak se někdo v TV ohání dezinformačními řetězovými maily na téma covid. Ještě mi nepřišel ani jeden a neznám nikoho, komu by přišel. Spamu jsou tisíce, ale tento ani jeden. V době sociálních sítí?
    To, že něco neznáte ze své sociální bubliny, neznamená, že to v jiných sociálních sítích není jiné. Vy používáte nějakou sociální síť, jiná generace používá jiné sociální sítě – vy byste ovšem prohlásil, že tu jinou síť nikdo nepoužívá, protože nikoho takového neznáte. No a mezi staršími lidmi je tou „sociální sítí“ e-mail. Lidé v téhle generaci si opravdu řetězové e-maily posílají.

  • 29. 1. 2022 10:02

    Milenius

    Přesně takovou reakci jsem čekal, vy jste jako ti novináři, které kritizuji, co si překrucují fakta tak, jak se jim to hodí. Četl jste to vůbec? A zamyslel jste se nad tím? Zopakuji to podruhé: Blokovat rozsah adres je zhovadilost, stejně tak bych mohl obvinit všechny řidiče v zelených autech, protože mne někdo v zeleným autě na parkovišti naboural a ujel.

    Co se týče těch řetězových mailů: hledal jsem informace na řetězový email covid a nasel jen toto: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/koronavirus-retezovy-e-mail-siri-rady-lekaru-jak-na-covid-ti-se-od-nej-distancuji-181544
    Čekal bych, že tam ten mail bude uveden, ideálně celý a že tam bude taky aspoň nějaká statistika, kolik těch mailů bylo posláno, nebo aspoň u kolika lidí ví, že jim to přišlo. Ale není nic z toho a takové články považuji buď za fake nebo dezinformaci. Naopak spousta informací o covidu, kterou sociální sítě blokují, mažou a jejich autoři jsou dehonestováni včetně odborníků, se po pár měsících ukázala jako pravdivá. Bohužel se jim neomluví nikdo.

    Novinář má udávat konkrétní podložené informace, ne své dojmy, jak to bohužel dnes většina z nich dělá. Článek bez zdroje bych takovému novináři omlátil o hlavu. Vím jak to funguje, také jsem psal do časopisů, naštěstí jen odborných. A placeni jste od písmen, ne od kvality. A tihle novináři si jen chtějí vydělat a zplodit text, i když nemají o čem psát. Všimnete si jedná věci - mnoho článku dává jednu informaci, ale je tam uvedena třikrát, jednou v perexu, pak zopakují perex jinými slovami a pak v dalším textu to vezmou z druhé strany a zopakují to ještě jednou. Přitom na to stačí jedna věta. Nebo články o nějakém žebříčku. Stačí jedna věta a ten žebříček v tabulce. Místo toho je tam stránka textu, kde vyjmenovává jednotlivé položky. A penízky naskakují. To samé ten článek o řetězovém mailu. Stačil by tam náhled toho mailu a jeden odstavec textu. Mail tam není, ale je tam plno textu. Proč asi?

  • 29. 1. 2022 11:05

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Milenius: Jaká fakta překrucuji? Já jsem pouze konstatoval, že jste většinu mých argumentů prostě ignoroval. Napsal jste, že vše vyřeší instalace distribučního balíčku, který už je správně nakonfigurovaný. Já jsem reagoval několika příklady, mimo jiné IP adresami na blacklistu nebo uživateli, kteří špatně používají e-mail. A vy na to reagujete, že je to věc nastavení. teď ještě tvrdíte, že překrucuji fakta. Takže pokud podle vás rozumné chování uživatelů je věcí distribučního nastavení, tak nám prozraďte, jak ty uživatele nastavujete. Implantujete jim do mozku čip?

    To, že je blokování rozsahů adres zhovadilost, je váš názor, ale nic s tím neuděláte, protože je blokují příchozí servery, kam vy potřebujete doručit e-mail. Navíc výše jsem uváděl argument pro blokování rozsahů IP adres, se kterým vy jste se nijak nevypořádal.

    Ten příklad s autem se moc nepovedl. Pokud byste to chtěl přirovnat k autům, můžete to přirovnat třeba k tomu, že na dálnici nepustíte řidiče aut z půjčovny, která půjčuje vraky a už několikrát řidiči takových aut způsobili nehodu, protože se nevěnovali plně řízení a místo toho řešili nějakou závadu na autě.

    Nevím, jak byste chtěl získat statistiku, jak si lidé přeposílají e-maily. Pokud o tom nevíte, e-mail je decentralizovaný systém a opravdu není jak spočítat, kolik takových e-mailů poslala moje babička té vaší.

    Naopak spousta informací o covidu, kterou sociální sítě blokují, mažou a jejich autoři jsou dehonestováni včetně odborníků, se po pár měsících ukázala jako pravdivá.
    „Spousta“ je zajímavý název pro nulu.

    Novinář má udávat konkrétní podložené informace, ne své dojmy, jak to bohužel dnes většina z nich dělá. Článek bez zdroje bych takovému novináři omlátil o hlavu.
    Výše jste konkrétně článek odkazoval. Co přesně je na něm podle vás špatně? To, že tam uvedený e-mail není, je naprosto v pořádku. Práce se zdroji v novinách je založena na tom, že novinář ten zdroj viděl nebo s ním mluvil a ověřil ho.

    Mail tam není, ale je tam plno textu. Proč asi?
    Protože by to důvěryhodnost článku nijak nezvýšilo. Naopak by se to začalo šířit jako další dezinformace „podívejte, už je to oficiální, píšou o tom už i na Seznamu“. Toho, že ten článek obsah e-mailu naopak vyvrací, by si prakticky nikdo z lidí hltajících dezinformace nevšiml.

  • 29. 1. 2022 14:46

    Zdeno Sekerák

    "Naopak spousta informací o covidu, kterou sociální sítě blokují, mažou a jejich autoři jsou dehonestováni včetně odborníků, se po pár měsících ukázala jako pravdivá. Bohužel se jim neomluví nikdo."

    Uvedes nam nejaky priklad? Nebo budes taky jenom sve domenky vydavat za fakta?

  • 29. 1. 2022 16:06

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Ondrej Nemecek: Rovnou na Aeronet byste odkazovat nechtěl?

    Všiml jsem si takové zvláštní věci. Různí lidé si stěžují, že co bylo dříve označováno za fakenews a dezinformace, je teď považováno za pravdivé. Ti lidé jsou z toho zmatení a ptají se, čemu tedy mají věřit. A víte, co mají všichni, kteří tohle tvrdí, společné? Že vyhledávají dezinformace, čtou dezinformační weby a dezinformace šíří.

    Tak já nevím, hlodá ve mně taková myšlenka, jestli to třeba není ta příčina? Jestli by třeba nepomohlo nevyhledávat dezinformace, ale hledat informace v seriózních médiích – a pak nebudete mít problém rozlišit, co je ověřená informace a co dezinformace; nebudete mít pocit, že se to neustále mění a co bylo dřív dezinformací je teď pravdivou informací.

  • 28. 1. 2022 21:16

    Jan Hrach
    Stříbrný podporovatel

    On nepíše, že by mu maily odmítali, ale že je tiše zahodí (ani ve spamu nejsou). (nemohu soudit, tohle se mi zatím nestalo, v nejhorším byly na gmailu ve spamu)

  • 31. 1. 2022 2:40

    Trident

    Panove. Tohle si zaramuju az zase koupime nejaky startup! To sedne jak zadek na nocnik.
    Tento ju hele hura pristup je u tech naivnich startupistu běžný.

    Pamatuji zacatky a provoz mailserveru u czech online a PVT. Na rovinu resit si to sam bez tymu lidi nebo pripraveneho reseni - na to uz nemam koule.

    31. 1. 2022, 02:42 editováno autorem komentáře

  • 28. 1. 2022 11:23

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Technicky je to pravda. Obojí. Je pravda, že to, že nevíte, že by se nějaký váš e-mail nedoručil, neznamená, že takový případ nikdy nenastal. To je holý fakt. Stejně tak je pravda, že to, zda bude někdo vaše e-maily odmítat, je i věcí náhody. Samozřejmě pokud budete mít špatně nastavené DKIM nebo nebudete mít reverzní záznam, budou vaše e-maily odmítané. Ale i když budete mít „všechno správně“, stejně občas někdo váš e-mail odmítne. Může to být třeba kvůli odkazu v e-mailu. Nebo kvůli příloze. Nebo kvůli erupcím na Slunci. Prostě je to věc náhody. Když máte mailserver pro čtyři lidi, těch zkušeností asi moc nemáte. A hlavně vám asi uniká princip náhody – protože to, že vy takovou zkušenost nemáte, opravdu neznamená, že se to neděje. Já třeba nemám zkušenost s automobilovou nehodou, kde by pomohly pásy – ale neodvozuju z toho, že jsou pásy zbytečné. Nemám osobní zkušenost s vyplavením serverovny – ale neodvozuju z toho, že zálohování do jiné lokality je zbytečné.

    Jednou jsem tomu dal pár dnů, fakt to hodně ladil
    No a pak je samozřejmě otázka, jestli někdo chce věnovat pár dnů něčemu, co může někde koupit za pár drobných jako službu.

    Vzhledem k tomu, že vám asi chybí zkušenosti, můžu vám dopředu prozradit, že nastavit to jednou nestačí, aby to mohlo běžet dvacet let bez dalšího nastavování. I svět e-mailu se mění, v předchozích letech bylo potřeba přidávat reverzní záznamy, SPF, DKIM, DMARC, teď je aktuální TLS – a bylo by naivní myslet si, že to je všechno a od teď už nic nového přibývat nebude.

    Takže já vám přeju, že jste měl čas věnovat se té konfiguraci několik dní, gratuluju vám, že jste měl zatím štěstí a nepotkal jste se s e-mailem vyhodnoceným jako spam. Ale nedělal bych z jednotlivého případu dalekosáhlé závěry.

  • 28. 1. 2022 11:53

    Smazaný profil

    tak ty náhody budou u emailu vždycky, stejně tak můžu řešit, proč mi na email u seznamu nikdy nedorazil registrační email z thingiverse, když na jinou adresu pak dorazil bez problému

  • 28. 1. 2022 13:16

    RRŠ

    Ona celá infrastruktura e-mailů je založená na tom, že je nespolehlivá - a to je hlavní důvod, proč tak dobře funguje. V podstatě po celé cestě platí dvě pravidla:
    1.- maximální snaha (každý prvek se maximálně snaží o doručení e-mailu...),
    2.- nezaručený výsledek (...ale když to nejde, prostě se zpráva zahodí).
    Jediný způsob, jak mít jistotu, že zpráva dorazila a byla přečtena je, když vám přijde ručně psaná odpověď.

  • 28. 1. 2022 14:39

    mark42

    akurat za pravidlo c.1 je zhusta ohybane :D aktualne by asi znelo: 1.- maximalna snaha * (*len v pripade, ak si mail server nezmysli ze odosielatelov server je SPAM server alebo ze samotna sprava je SPAM. Sposob hodnotenia je samozrejme tajny, inak by sa ho spameri naucili obist.)

  • 28. 1. 2022 14:49

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    To je sice hezká technická teorie, ale lidé e-mail vnímají jinak. Naopak e-mail tak dobře proto, že je hodně spolehlivý – navzdory tomu, že technicky není zaručeno nic. Mimochodem, lidé přecházejí na jiné platformy i proto, že se ta spolehlivost e-mailu v posledních letech vytrácí. Takže se z e-mailu postupně stává jen fallback pro případ, kdy na dotyčného nemám nějaký spolehlivější kontakt.

  • 28. 1. 2022 14:56

    RRŠ

    Ono se IMHO nic nevytrácí - ta spolehlivost mi přijde celá desetiletí stejná.
    A stejné je i to vnímání mailu jako něčeho !zcela spolehlivého".
    V podstatě ten počet problémů roste s tím, jak roste počet (a objem) přenášených zpráv, ale celkové procento nedoručených mailů spíš klesá.
    Hloupé je, že jako "spolehlivější" je často vnímaná SMS, tedy služba, kde není zaručeno opravdu vůbec nic a kde (obecně) nemáte vůbec žádnou kontrolu nad doručením. (Typicky: ověřovací kód s platností 5 minut, doručovaný po 10 minutách...)

  • 28. 1. 2022 15:36

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Nikoli, spolehlivost se s antispamovými kontrolami viditelně snížila. Dříve se nestalo, že by nějaký e-mail nedošel – nanejvýš se někde zasekl ve frontě a došel za pár hodin nebo dní. Dnes je běžné, že e-maily končí ve spamu – třeba na GMailu to třeba několik měsíců není ani jeden, ale pak zase přijde období, kdy jsou to třeba i nízké desítky e-mailů měsíčně. A to má podle mne GMail antispam, kterému opensource řešení nesahají ani po kotníky. Děje se i to, že e-mail prostě beze stopy zmizí (resp. stopy někdy někdo dohledá v logu). O tom se běžně uživatel nedozví (buď vůbec nezjistí, že e-mail nedošel, nebo to uzavře rezignací „asi je to někde ve spamu“), ale když někdy nějaké doručování e-mailu musíte řešit, zjistíte, že se z logů dá vystopovat, že e-mail na konkrétním místě regulérně zmizel – buď ho server přijal k dalšímu zpracování, ale pak ho vyhodnotil jako spam nebo vir s takovým skóre, že ho rovnou zahodil. Nebo ho v rámci spojení rovnou odmítl, ale odesílající server o tom nijak nedal vědět odesílateli. Nebo-li je přesně vystopovatelné, kde e-mail zmizel, a to zmizení je záměr – když se pak bavíte se správcem dotyčného serveru, potvrdí vám, že je tam takové pravidlo a ty e-maily mizí záměrně.

    Celkové procento e-mailů (ne spamu) nedoručených uživateli (klidně mohou být doručeny do spamu, kde je ale uživatel buď vůbec nehledá, nebo je přehlédne), nepochybně vzrostlo, dříve to byla nula nebo takřka nula. A lidé přestávají vnímat e-mail jako spolehlivý – „podívejte se do spamu“ je už docela běžná součást návodů (třeba na stránce s potvrzením o nákupu), běžně si to říkají lidé. Je běžné „pošlete mi to na jiný e-mail“, „pošlete to bez přílohy“, „pošlete to bez odkazu“.

  • 28. 1. 2022 16:09

    Lukas1500

    Nevíte prosím, jestli by fungovalo nebo funguje určování důvěryhodnosti e-mailů podle elektronického podpisu? Jakože pokud je e-mail podepsán platným elektronickým podpisem a jeho držitel není na blacklistu, bude doručen? Podle platného elektronického podpisu by mělo být možné dohledat původce a zabývat se jeho důvěryhodností, nebo ne?

  • 28. 1. 2022 16:28

    RRŠ

    Asi ne, v minulosti se mi už ztrácely i podepsané e-maily. To je znamení hlavně pro příjemce.
    Ono by totiž nedalo moc práce ty podpisy generovat ke spamu - kdyby servery měly ověřovat všechny podpisové certifikáty, tak by skoro nedělaly nic jiného, a navrch by bylo potřeba rozhodnout, co s podpisem, který ověřit nejde (soukromá CA...).

  • 28. 1. 2022 19:32

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Dříve jsem si myslel, že se elektronické podpisy k určování důvěryhodnosti e-mailů používat budou. Jenže na elektronicky podepsaný e-mail narazíte strašně málo kdy, takže se asi nevyplatí tu logiku do spamfiltrů přidávat. Navíc musíte řešit, kterým certifikačním autoritám důvěřovat, a hlavně tím vždy pokryjete jen jednu e-mailovou adresu. U DKIM můžete zabanovat rovnou celou doménu, protože můžete vycházet z toho, že správce nedokáže ohlídat své uživatele, aby neposílali spam.

    Ale doufám, že v budoucnosti aspoň třeba alespoň instituce v rámci EU budou automaticky propouštět e-maily podepsané kvalifikovaným certifikátem dle eIDASu a případný spam takto podepsaný budou následně řešit právní cestou.

  • 28. 1. 2022 16:24

    RRŠ

    To se mi nezdá. Já mám sice v mailu historii jen od roku 2003, ale mám tam vykopírované vždy stavy schránek ke konci roku, někam do 2017 i se spamem. Prostým pohledem vidím, že spamu je tam stále zhruba stejně, ale celkový počet mailů v podstatě lineárně stoupá, asi na desetinásobek. Hodně se změnila struktura spamu. Evidentně se zlepšily filtry, protože přibližně jednou za dva týdny se objeví "novinka", kterou označím jako spam ručně a pak je čtrnáct dní pokoj.
    Co prakticky zmizelo (zhruba s rokem 2015), jsou taková ta hlášení serveru, že mail nebyl doručen. Evidentně to v té době admini hromadně povypínali. ;o) Dneska je to jen pár případů do roka.
    Samozřejmě, že nemám přehled o tom, co se ztratilo cestou a nebylo doručeno, ale nezdá se mi, že by se to dělo nějak častěji.
    A když vezmu pracovní mailserver, tak tam bývaly problémy zhruba před pěti lety (různé blacklistace), ale teď je to už relativně stabilní - pominu-li přechod na MSO 365 řešení, které tam dělá slušnou špičku.
    Takže mi to přijde spíš psychologické, zhruba ve smyslu: bejvávalo dobře.

  • 28. 1. 2022 21:25

    Jan Hrach
    Stříbrný podporovatel

    > A to má podle mne GMail antispam, kterému opensource řešení nesahají ani po kotníky.

    GMail má antispam, který dokáže hodit do spamu jednu z odpovědí dlouhé oboustranné konverzace (nejdřív jsem si myslel, že se mi to musí zdát, ale děje se to i profesionálům).

    GMailem nejde poslat zazipovaný KiCad projekt protože obsahuje (plně ASCII!) soubor foo.lib a to je zakázaná přípona a nejde s tím nic dělat (že by si to třeba uživatel povolil nebo tak něco).

    GMail má antispam, který hází maily do spamu podle useragenta, jednu dobu třeba neprocházel Mutt, a stačilo to změnit.

  • 29. 1. 2022 20:09

    pruzkumbojem

    Google antispam blokuje maily prichazejici napriklad od Google alert.

    chovani se k priloham, jeste hure k sifrovanym, nema smysl. to se meni nahodne podle toho, jak se nejaky genialni programator vyspal

  • 28. 1. 2022 11:45

    martinpoljak

    Tuhle teorii, vážěný pane, tu neustále omíláte jen vy. Od nikoho jiného jsem ji neslyšel. Protože reálně s tím celkem nikdo problém nemá. Už proto, že to, že nedojde jedna zpráva z padesáti je mi pokud to MTA využívám jenom já naprosto srdečně jedno. To se prostě vyřeší jinak.

  • 28. 1. 2022 12:28

    Mintaka

    ... že nedojde jedna zpráva z padesáti je mi pokud to MTA využívám jenom já naprosto srdečně jedno ...

    V tom bude asi ten rozdíl. Mě by třeba nedoručení dvou zpráv ze 100 docela vadilo.

    Jako bokovku jsem adminoval několik mailserverů na postfixu pro cca 2500 uživatelů. Můžu říc, že zajistit rozumnou funkčnost byla docela hoňka a sakra víc času než pár dní. Občasné dohledávání kdo kde použil jakou nestandardnost a proč nějaká zpráva nechce projít bylo dost ubíjející a občasné nájezdy ze zavirovaných stanic, otravné.

  • 28. 1. 2022 12:37

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Tak si zkuste pročíst ostatní komentáře v této diskusi – zjistíte, že to netvrdím jen já. Třeba jistý martinpoljak tu píše o tom, že nedojde jedna zpráva z padesáti – což asi nepíše proto, že se mu to vůbec nikdy nestalo, že? Jinak jedna zpráva z padesáti je dost špatné skóre… Jinak ano, vyřeší se to jinak – v drtivé většině případů nijak, protože se o tom nedoručeném e-mailu prostě nedozvíte.

  • 28. 1. 2022 13:11

    Uncaught ReferenceError:

    a poslouchal jsi? Mám na tohle stejný názor, zajistit doručitelnost firemních emailů je pěkně těžký oříšek.

    Jedna nedoručená zpráva z padesáti je docela problém, např. u eshopu s objednávkami to znamená 2 % dolu. Při běžné obchodní korespodenci jedna zpráva může znamenat strašně moc.