KDE Plasma by měla zamakat na podpoře dotykového ovládání pro konvertibilní zařízení. Konkrétkně chybí dobře integrovaná virtuální klávesnice, skrývání kurzoru myši při dotyku atd. V tomhle je Gnome o míle dál v použitelnosti. Připravenost aplikací celého ekosystému KDE pro tohle použití je taky minimální.
Spousta lidí namítne, že patlací zařízení nepoužívá, já také převážně používám klávesnici a myš, ale jsou chvíle, kdy překlopím displej a chci chvíli notebook používat jako tablet, pak jsem rád za Gnome, kde to tak nějak funguje hladce. Nekonečná mantra odmítačů hybridního rozhraní o plýtvání místem a obrovských ovládacích prvcích nechám stanou, mě se Adwaita líbí a oproti prostředí například MS Office mi neprijde, že by aplikace Gnome plýtvaly nějak místem více.
Nedávno jsem zase zkoušel, kam se KDE/Plasma v tohle směru posunula a vzdal jsem to už při hledání virtuální klávesnice...
Roztristenost je duvod proc linux na desktopu neuspel. Vogo napsal co jako uzivatel od systemu ocekava a ty jsi ho jako typicky linuxovy dev poslal s jeho pozadavky do zadele. A tohle je duvod proc spousta lidi cokoliv s linxem proste vzda. Nevidim duvod proc by jeden system nemohl podporovat ovladani mysi, klavesnici, nebo prstem. Naopak vice zpusobu ovladani muze privest dalsi uzivatele, sponzory,… Misto ladeni duhovych ikonek by se linuxovy desktop mel zamerit na funkcionalitu.
A ktory desktopovy system podporuje ovladanie prstom, okrem Windows?
V pripade Windows to nebol faktor adopcie; proste Microsoft nieco skusil, nevydalo, zostalo to tam.
V pripade MacOS ani neexistuje zelezo, na ktorom by sa s tym dalo laborovat. Jednoducho je to desktopovy system, tak sa sprava ako desktopovy system.
Takze tym chcem povedat, ze ovladanie dotykom ma na adopciu desktopoveho systemu v lepsom pripade nulovy, v horsom pripade negativny vplyv - implementacia dotyku vsak moze mat negativny vplyv na desktopovu funkcionalitu.
(Tym nechcem povedat, ze roztriestenost nie je problem. Casto vsak aj neznalost; roztriestenost pre desktopove aplikacie krasne riesia flatpak runtimes. Kym vsak sirsia komunita zisti, na co je dobry system verzionovanych sdk, to si este nejaky piatok pockame).
Windows na notebooku jsou desktopovy system? Hranice mezi desktopem a mobilnim systemem se jaksi u pouziti mobilniho zarizeni stiraji. Ios nebyl nevrzen pro desktop ale pro mobilni zarizeni, notebook/tablet tu definici mobilniho zarizeni splnuje. Muzu psat emaily na ipadu stejne jako na notebooku? Muzu. Muzu prohlizet internet? Muzu. Muzu editovat fotky v adobe lightroom? Muzu. To vse delam i na “desktopovem OS”.
No to vsetko mozete robit aj na mobile, a desktopovy system sa tym z neho nestava.
Rozdiely medzi desktopovym a mobilnym systemom su inde: aplikacne sila vs otvoreny suborovy system a aplikacie pristupujuce k nemu, limitovany spravca okien vs flexibilny spravca okien, limitovana schopnost aplikacii na pozadi vs plne schopnosti aplikacii na pozadi, kontrola zeleznou rukou co na platforme moze bezat/konverzia na uzavrete zariadenie vs otvoreny, vseobecny computing.
Někomu se podařilo zprovoznit macOS na Surface Pro 7 a nějakém Dellu XPS a ovládání dotykem nějak funguje, i když Apple žádné zařízení s dotykovou obrazovkou a macOS nevyrábí.
https://www.youtube.com/watch?v=Yz_pWoYMn1w
https://www.youtube.com/watch?v=g1-oq4Vr41U
Jinak Linux + GNOME podporuje ovládání dotykem poměrně dobře:
https://www.youtube.com/watch?v=79Jj0jWXyWo
A co se smířit s faktem, že KDE je prostředí pro desktop. Chápu, že by bylo super, kdyby KDE umělo i tohle, ALE! pokud by to mělo vypadat podobně jak u Gnome nebo Unity, tak to vážně díky, ale NE. A zřejmě kluci a holky z KDE nemají čas na to, dělat celé další "prostředí v prostředí".
Ono mít všechno na dotyk je asi cool, ale když vidím kam tahle filozofie spěje třeba na webovkách, tak je to pláči.