Přijde mi, že autor uvažuje podle schématu
1) udělat open source software
2) vybudovat komunitu
3) profit
a pak mu to nevychází. Možná něco vydal a nikdo mu nepřispěl nebo nedostal zpětnou vazbu a teď je zklamaný. Ale to přece není žádná tragédie, není to prohra. Hodně lidí je pasivních a že se nikdo neozval, ještě neznamená, že to nikomu nemělo k užitku. Smysl to má.
Doporučuji tomu nechat spíš volný průběh. Svobodný software je přirozený a správný způsob, jak vyvíjet. Člověk napíše něco pro sebe a protože si myslí, že by se to mohlo hodit i někomu jinému, tak to vydá. Pokud se to nikomu nehodí, nebo se jen neozve, nic se přece neděje, nehledejme v tom problém. Co se týče "marketingu" je dobré moc nad tím nespekulovat a nechat prostě pracovat zákony trhu -- musel bych napsat deset článků, abych získal nějaké patche od komunity? Pokud jsou mým cílem patche, tak se na psaní článků vykašlu a radši upravuji ten software sám, bude to rychlejší a efektivnější. Jindy se mi naopak lidi ozvou sami a nabídnou pomoc. Vždy záleží na konkrétní situaci a dopředu to nejde moc odhadnout. Nemá cenu nad tím moc mudrovat v takovýchto článcích a stresovat se, jestli bude "profit" nebo ne. Prostě pohoda. Vydávejte software jako svobodný, protože to je ta správná cesta a co dělat potom a zbytek se ukáže časem.
Co se týče "házení na github" -- to je trochu zrádné -- je to příliš snadné, a je tam proto spousta odpadu. Nezapomínejte napsat nějakou základní dokumentaci, resp. popis, co to dělá a jaký to má smysl. Jestli má program GUI, nafoťte obrazovky, jestli má nějaké netriviální vstupy a výstupy (něco víc než unixová roura), dejte tam diagram.
P.S. Abys něco vydělal, tak potřebuješ nějaký užitečný produkt a služby, potřebuješ dát lidem nějakou hodnotu, za kterou budou ochotní platit. A to je těžké vždycky – podnikání prostě těžké a náročné je. Dělat svobodný software je přidaná hodnota pro uživatele, má víc práv a možností než u proprietárních programů, a je to konkurenční výhoda pro tebe.
P.S. stejně jako se firmy pyšní tím, že v jejich továrnách nepracují devítileté děti jako otroci a že nevylévají nějaká svinstva do řeky a nevypouštějí je do vzduchu, stejně tak má smysl propagovat to, že se nesnaží ojebat zákazníka pomocí nějaké EULA licence a že mu místo toho dají svobodu. Tohle má navíc zcela konkrétní (pozitivní) dopad na zákazníka.
Když si váš zdroják může kdokoliv stáhnout zdarma, tak za něj těžko bude platit. A vám pak nezbývá, než financovat vývoj z jiné aktivity, což je obtížné až nemožné. Nakonec proto například Canonical prodělává na Ubuntu od prvních dní až do dneška. Shuttleworth si může dovolit pojmout provoz společnosti Canonical jako extravagantní koníček. Sice ho to vyjde dráž než jeho cesta na ISS, ale některé koníčky jsou holt dražší než jiné :)
Zásadním problémem open source je pak mizerné využití prostředků kvlli absenci zpětné vezby. Například autoři Gimpu dostávají nějaké dary, a léta píšou naprosto podřadný SW, který by si soudný grafik za peníze nikdy nekoupil. Kdyby psali SW komerčně, dávno by zkrachovali, a šli pracovat na něčem užitečnějším. Takhle vedou léta neplodných diskusí a vydávají mizerný SW. Uživatelé jejich SW prakticky ignorují (snad vyjma Linuxu, kde nic lepšího není), a tvůrčí potenciál autorů je nevyužitý.
Ale takový Photoshop je v tomhle ještě mnohem horší – zkušený uživatel v tom pracovat může, ale nováček si v tom bude připadat asi jako když si poprvé sedne k VIMu. Oproti tomu takový Paint Shop Pro mi přišel dost intuitivní a přátelský. Gimp je někde mezi tím – pokud se člověk vyrovná s těmi třemi* okny, tak už je to pohoda.
*) na více monitorech zjistí, že je to naopak plus
+1. To, co v GIMPu bylo složité, ale s trochou trpělivosti a logického myšlení to šlo, tak ve Photoshopu je někde na úrovni „celý den v prdeli“. Dost mi to připomnělo SAP nebo AutoCAD: super programy, když je ovládáte, ale bez nejméně týdenního intenzivního školení je to nepoužitelné.
Photoshop je nástroj pro profesionály. Je otázkou, na jakou skupinu zákazníků se snaží zaměřit autoři Gimpu. Nejspíš si tu otázku ani nikdy nepoložili. Gimp není ani jednoduchý nástroj pro amatéry typu Zone Photo Studio, ani nástroj pro fotografické úpravy Nikon Capture NX2, ani profi nástroj jako Photoshop. Pro amatéry je má neergonomický interface a je přeplácaný zbytečnými funkcemi na úkor těch, které by zákazníci naopak ocenili (třeba content aware resize/fill). Profesionálové úplně stejně zapláčou nad interfacem, ale navíc jim bude chybět podpora HDR, CMYK, pokročilé filtry atd.
SW se nedá vyvíjet, jako když pejsek a kočička vaří dort. Vznikají pak zpatlaniny typu Gimpu.
To jste asi moc nepochopil. Většina lepších fotoaparátů má dnes 12-14 bitů na kanál. Když použijete "specializovaný program", dostanete z něj výstup s 8 bity na kanál; jinými slovy o spoustu informace přijdete. A o další informaci přijdete díky chybám zaokrouhlování při úpravách v SW, který pracuje s 8 bity na kanál.
Ne, mimo jseš ty, HDR je něco jiného.
Mimochodem, JPEG je osmibitový a ukládání do 16-bit TIFFu má hodně málo foťáků. Takže jediný způsob jak těch jeho 12-14 bit využít je vyvolávat RAW, což GIMP plugin zvládá v tech 12-14 bitech. Nebo jinak: Když do Photoshopu nahrajete JPEG a ukládáte JPEG, tak je docela jedno, že umí větší barevnou hloubku, protože se to neprojeví. Projeví se to jen pří workflow typu "zpracovávám zásadně 16-bit TIFF".
To už bych GIMPu vyčítal jiné věci - textová vrstva jen vodorovně, neexistence ničeho jako vrstvy úprav... ale pro moje amatérské potřeby bohatě postačuje i tak.
Chyby zaokrouhlování se samozřejmě projeví i pokud pracujete se vstupy s 8 bity na kanál, pokud vaše workflow nepracuje s větší bitovou hloubkou.
Ano, primárním vstupem pro 48-bitové workflow (16 bitů na kanál) je RAW formát. Jenže "vyvoláním" RAW formátu na 8 bitů na kanál o spoustu informace přijdete. Řešením je "vyvolání" RAW fotky do 16-bit formátu.
Samozřejmě absence vrstev úprav je problém. Podobně jako absence CMYKu, neexistující content aware resize/fill, absence pokročilých pluginů atd.
Cílovou skupinou pro Gimp jsou podle mě pánové podobní autorům: geekové bez znalosti věci a bez citu pro grafiku. Nakonec pan šéfredaktor to pěkně demonstroval ve svém seriálu "jak udělat ze špatné fotky ještě horší pomocí Gimpu". Červené oči? Vyplníme je černou barvou, ať to má "efekt mrtvé milenky". Snížit hloubku ostrosti? Dáme blur na spodní polovinu fotky, bez přechodu, a samozřejmě i objektu v popředí. Samozřejmě i s Gimpem se dá nějak pracovat, ale pro profáka to musí být jako polykat písek.
http://www.root.cz/clanky/oprava-cervenych-oci-v-gimpu/
http://www.root.cz/clanky/snizeni-hloubky-ostrosti-v-gimpu/
CMYK je pro home usera k ničemu. Content aware fill je featura, kvůli které jsem koupi Photoshopu fakt zvažoval, testoval v demu, ale nakonec jsem se na to vy... zas tak často ho nepotřebuju a stejně nefunguje vždycky jako v reklamních videích :)
Vyvoláním možná o spoustu informací přijdu, ale je otázka, jestli to vůbec poznám ;) Jediný případ, kdy se to nějak viditelněji (= nad úroveň pixel-peepingu) projeví je, když mám v obrázku barevný přechod a dělám úpravu jasu / kontrastu / ... Pak to fakt docela posterizuje. Ale když tuhle úpravu udělám při vyvoláním, tak je to OK a rozdíl mezi 8-bit a 16-bit zpracováním bude naprosto minimální.
Pro mě zas bylo jak polykat písek, když jsem zvyklý na GIMP a zkoušel jsem něco ve Photoshopu ;)
Souhlas, řada funkcí Photoshopu je domácímu uživateli k ničemu. O cílení Gimpu jsem už psal.
Ano, právě úpravy v barevných přechodech jsou poněkud problematické. Například uměleckým fotografům to dost vadí. Mě to tolik netrápí, ale 16-bitové zpracování mohu provádět i v jednoduchém Nikon Capture NX2.
Něco jsem vydal a samozřejmě většina žádnou velkou odezvu neměla. Část ale lidi používají. Třeba Mockistu https://bitbucket.org/jiriknesl/mockista lidi používají. Sám ho učím na svých školeních, takže bych mohl říct, že mi pomáhá, ale není to tak úplně pravda, kdyby nebyl, učil bych jinou mockovací knihovnu.
K zákonům trhu, propagaci apod.
U software obecně platí:
1) nejdřív musí být skvělý marketing
2) musí to skvěle vypadat/být skvěle prezentováno
3) až na třetím místě je funkcionalita
Mrzí mě to, software vyvíjím víc než půl života. Ale na světě už to tak je, že vyhrává ten s lepším marketingem. Pokud mají dva konkurenti podobný marketing, vyhrává ten, kdo "vypadá" líp. A když oba vypadají dobře, teprve tehdy dojde na funkcionality.
Já, abych dostal patche od komunity, jsem musel napsat 2 články. Navíc jsem díky nim dostal cenné rady, kudy projekt vydat. Začali to používat lidi a když se něco stane, dostanu feedback. Nebýt těch dvou článků a pár školení, kdy jsem pár lidí na Mockistu přivedl, asi bych vyvíjel potmě, nikdo by nic nepsal a já bych nevěděl, jestli jdu dobrou cestou.
Ad marketing: možná to tak funguje u patlalů, kteří chtějí něco rychle zbastlit, odevzdat a šup na další "projekt". Ale v seriózním byznyse jde o kvalitu, dlouhodobou stabilitu a důvěru. Samozřejmě, že i různé propagační materiály nebo třeba dokumentace by měly vypadat dobře, ale hlavní je ta kvalita -- bez ní je všechno ostatní na nic. Je to podobné jako v osobních vztazích -- můžeš se přetvařovat nebo vyprávět naučené vtipy, ale časem ten druhý zjistí, jaký jsi ve skutečnosti a pokud jsi svině, přátelství končí -- ať jsi předtím měl marketing sebelepší.
Nemozem suhlasit, ze kvalitny SW sa predava sam. Suhlasim naopak s Jirkom - co je v krajsej krabici a o com je viac pocut, to sa bude viac pouzivat, aj keby bolo na trhu niekolko lepsich produktov.
Zoberme si napr. CSS preprocesory Less vs. Stylus - ktory je lepsi a ktory sa viac pouziva? Alebo Markdown vs. Texy!. (Zend, Symfony, Cake, CI) vs. Nette.
Ked okolo projektu nie je buzz, malokoho k nemu dotiahnes. Pekny prikladom kvalitneho produktu, ktory zvladol marketing a buzz je Sublime Text.
Rozšířenější je (celosvětově) Markdown, ale nepřijde mi, že by měl nějaký výrazný marketing -- spíš to bude díky jeho vlastnostem -- např. že ho můžu nainstalovat jedním příkazem (standardní balíček v mé distribuci) a nemusím ručně hlídat, jestli nevyšla nová verze; nebo že má méně závislostí (perl je běžná součást unixových systémů, PHP bych musel doinstalovat); nebo větší tradice. Taky se dá použít jednoduše jako unixová roura, ne jen jako knihovna.
O Sublime Text tu vyšel nějaký článek, ale nenašel jsem tam nic, proč bych ho měl používat místo svých oblíbených editorů, nepřesvědčilo mne to. Navíc je to proprietární a placený produkt a nezajímavá záležitost. Výrok na jejich webu:
"There is currently no enforced time limit for the evaluation."
taky zrovna nebudí důvěru. Podmínky se můžou kdykoli změnit -- vyšší ceny, záludné požadavky... a bůhví co ten software v pozadí dělá, když od něj nejsou zdrojáky. I když budou mít marketing sebelepší, kvalita resp. vlastnosti jsou nedostatečné a já to používat nebudu.
Nette je celkem dobrý framework, který umožňuje to PHP rozumě používat. Marketing (lokální, tady v ČR) má dobrý -- ale kdyby ta kvalita chyběla, lidi by se na to vykašlali, i kdyby se David stavěl na hlavu.
Kvalita je základ, ale sama se neprosadí :( - platí to pro proprietární kód, platí to pro Open Source - navíc Open Source projekty (až na výjimky) nemají podporu v komerční reklamě, takže pokrývají dost malou část populace - a aby přežily, tak musí fungovat globálně - což si zase vynucuje určitou formu sebeprezentace (marketingu). Jednodušší věci mohou být one man show a stačí Vám umístění v nějakém shopu. Složitější projekty ale potřebují aktivní komunitu, která dokáže zastoupit marketing a software doručit tam, kde může být užitečný.