Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Když šifrování snižuje bezpečnost a banka vyzrazuje číslo karty od Luboš Doležel - Jo, tohle je dobrá bota. Na druhou stranu...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 22. 2. 2018 10:07

    Luboš Doležel

    Jo, tohle je dobrá bota. Na druhou stranu musím RB nechat, že patří co se karet týče mezi ty poněkud lepší banky. Srovnání mých dvou hlavních bank (RB a Fio):

    1) U RB máte šanci reklamovat transkaci kartou, kterou jste sami udělali. Příklad: nedodání zboží, bankrot dodavatele (třeba aerolinek) atd. U Fio banky vás pošlou do zadele.

    Fio řeší jen úniky/zneužití karetních údajů, a to aktivně. Po zaplacení Netflixu mi jednou Fio zablokovalo preventivně kartu, protože jim transakce přišla podezřelá. Je zajímavé, že když jsem vybíral peníze z bankomatu kdesi v Číně, tak to jim podezřelé nepřišlo.

    2) U RB máte šanci rychle nechat odstranit "uvízlou" blokaci peněz, např. když na HomeAway bookujete ubytko, majitel objektu to párkrát nepotvrdí a postupně si vyblokujete peníze na účtu. U Fio zůstaly blokace viset všechny a jejich zrušení jsem se domáhal 10 dnů a pomohla až urgence přes jejich Facebook. U RB mi zůstala viset jediná ze tří a zrušili mi to po zavolání.

    3) U RB střídají designy karet, u Fio ne. Takže když máte od Fia vícero karet, není je od sebe jak na první pohled rozeznat. Vypadá to jako blbost, ale je to někdy docela problém.

  • 22. 2. 2018 13:14

    Petr Soukup

    Mě poslali do zadele i v RB. Reklamoval jsem částku, kterou mi strhl godaddy.com, kdy prostě neuplatnil slibovanou slevu a strhli mnohonásobně vyšší částku než měl. Banka se odmítala bavit, reklamaci jsem vyřešil nakonec s godaddy.com, kteří sami peníze vrátili.

    Asi se situace zlepšuje, stejně jsou ale platební karty na internetu neskutečně nebezpečný paskvil.

    Pokud budete tvrdit, že jste nějakou platbu neprováděl, nemáte pro to důkaz, stejně jako banka nemá důkaz, že jste to byl vy, když si číslo karty mohl opsat kdokoli ji měl v ruce. Každý majitel viru, který loguje co zadáte na klávesnici má ve sbírce spousty čísel přihlašovacích údajů a čísel karet ...

  • 22. 2. 2018 13:44

    AAA (neregistrovaný)

    Ale vy žádný důkaz nepotřebujete. Pokud to nebyla zde zesměšňovaná 3d secure platba. Na kterou zase opsané číslo karty nestačí.

  • 22. 2. 2018 15:09

    MarSik (neregistrovaný)

    Teoreticky. Bohužel chování místních bank tu teorii úplně nepotvrzovalo.

    Na druhou stranu dnes už to může být lepší, protože museli přesvědčit lidi, že ochrání jejich účet i s vydanou bezkontaktní kartou.

    V USA to obvykle probíhalo tak, že banka stopla jakoukoliv platbu bez otázek. A obchodník pak mohl ty peníze vymáhat soudně. Soudy o malé částky tam netrvají dlouho. A tyhle tři věci dohromady znamenaly, že si s nějakým složitým zabezpečením nikdo hlavu nelámal. Jenže to není případ ČR..

  • 22. 2. 2018 16:43

    qwertz (neregistrovaný)

    Aktuální znění zákona o platebním styku stanoví lhůtu pro uvedení účtu do původního stavu "nejpozději do následujícího pracovního dne" po podání reklamace. Diskutuje a prošetřuje se až potom.

  • 22. 2. 2018 17:46

    Petr Soukup

    Povídejte to arogantnímu zaměstnanci banky, který vás chlácholí jako, reklamujte to obchodníka, možná vám to obchodním vrátí sám. Zatím je to jen blokováno. V tom případě doporučujete co? Poslat to bance doporučeně? Oni Vám prostě jinak zavěsí telefon. Zákon nezákon.

  • 22. 2. 2018 18:34

    qwertz (neregistrovaný)

    Zkuste argumentovat něčím smysluplným. Od rána tady blábolíte něco o 14 dnech na reklamaci, přestože podle zákona i obchodních podmínek bank na to máte 13 měsíců.

    Reklamace se podává vždy písemně (banky na to mají formulář) a až poté, co je platba zaúčtována. S blokacemi se nedá dělat nic, ani to nemá žádný smysl. V praxi by to bylo spíše kontraproduktivní, protože blokovaná částka v mnoha případech nemusí odpovídat skutečně zaúčtované částce později.

    Argumentovat tím, že někdo nebude dodržovat zákon je úplně zcestné. Protože v takovém případě vás může okrást kdokoli jakkoli. Třeba vám může banka krást peníze sama (to je taky scénář "nedodržujeme zákon"). Absurdní scénáře si nechte.

  • 22. 2. 2018 19:39

    Petr Soukup

    OK tak těch 14 dní je nejspíše údaj z USA u nás i u stejných karet je to nejspíše opravdu jinak. Tedy nejspíš je to moje chyba v tom, že jsem nepředpokládal, že by takto základní parametry karet stejného jména tolik lišily. V USA blokace částky slouží opravdu k mu, aby šla snadněji ze strany zákazníka stornovat, pokud si stěžuje. Do čtrnácti dní jde stornovat vše v podstatě z jakéhokoli neověřovaného důvodů. Pokud bylo obchodníkovi ukřivděno, musí převzít iniciativu on, většinou se na to vykašle. Po 14 dnech je zrušení transakce už prý téměř nemožné.

    Co se týče právního státu.
    Ale on mne opravdu může okrást kdokoli a kdekoli kdo zná mé číslo karty, tedy každý kdo měl v ruce moji kartu nebo se k ním přiblížil, nebo s tím číslem přišel do styku na internetu. Tedy stovky lidí. Jak tady kdosi psal, číslo karty je možné přečíst pouhým přiblížením se ke kartě a to i obyčejným mobilem. Číslo karty se tiskne na účtenku - kopii pro obchodníka. Zloděj pravděpodobně ukradne takovou částku, aby si toho nikdo nevšiml.
    A je pak na mě abych si všechny transakce každý měsíc procházel a hledal, jestli jsou opravdu všechny moje. A tohle je asi nejslabší článek oněch platebních karet.
    Pokud bych zjistil že mne někdo okradl, banka pravděpodobně bude tvrdit, že jsem platbu dělal já, nebo že je to mojí vinou. To nějaký zákon ošetřuje?

    Asi by stálo za to, si koupit přes tor a čerstvou instalaci prohlížeče bez cookies přístup k nějakému pornu a pak zkusit tvrdit, že jsem to nebyl já ať peníze vrátí. Obchodník, banka ani já nebudou mít v ruce vůbec nic čeho by se dalo chytit, kromě mého tvrzení, že jsem to nebyl já. Navíc to nebude vysoká částka, aby se vyplatilo tím více zabývat. Vrátí peníze? Co na to zákon?

    Celé je to na vodě.

    Osobně si myslím, že je možné že peníze vrátí, protože obchodník s pornem je zde nejslabší článek, který může být vůbec rád že mu akceptaci dovolí a nezruší. Takže to půjde k jeho škodě. Podobně by to asi podalo při objednávce nějakého zboží přes bránu co neumí 3D secure - celosvětově většina - pokud to Vaše karta umí. Jde o hru o to, kdo je arogantnější a komu to projde. Banka buď nechá škodu na vás, nebo obere obchodníka (zvláště pokud je to menší obchodník, ke kterému se lze chovat arogantně). Kdyby obchodníkovi odebrali možnost akceptovat platební karty, nezbylo by mu než přijímat platby přes paypal nebo jiné zloděje s poplatkem 10% a proto peníze vrátí a je rád. Pravý pachatel, pokud to nedělá ve velkém, je mimo hru, nikdo jej ani nezkusí vypátrat a něco mu dokázat. Nejde to.

    Zákon je v mezinárodním měřítku v podstatě nevymahatelný. Zvláště když se jedná o menší částky. Jestli reklamace u banky projde, záleží na tom, jakou má nastavenou politiku toho čemu věřit. Ne na zákonu. Jednoznačné důkazy má někdo jen málo kdy.

    Celé to stojí na vodě a lžích o tom jak jsou platby platebními kartami bezpečné.

  • 22. 2. 2018 22:13

    qwertz (neregistrovaný)

    Vy jste teda pripad...

    Zákon v mezinárodním meritku nevymahatelny je. Naprosto logicky nelze uplatnovat cesky zakon v Japonsku, ze? :-D

    To vas ale vubec nezajima. Vy mate smlouvu s bankou, s nikym jinym nejednate. Ta si to pak resi s karetni asociaci, ta s bankou obchodnika a ten s prijemcem. Kazdy ma definovaneho partnera a nikdo jiny ho nezajima.

    Ve vasem pripade je dukazni bremeno na obchodnikovi. Penize vam vrati, a jako dusledek mozna obchodnik spusti
    3D secure.

  • 22. 2. 2018 22:25

    AAA (neregistrovaný)

    Ale mozna bude uplne nejlepsi, kdyz zadnou kartu pouzivat nebude :) To vyresi vsechny jeho problemy...

  • 22. 2. 2018 18:37

    AAA (neregistrovaný)

    Finanční arbitr.