Jsem jediny kdo si mysli, ze mit MX backup je (nedejboze v jine firme) uplne, ale uplne na hovno?
Kdyz pominu problemy se spamem apod. K cemu mi je ze ty maily mam na zaloznim serveru? Stejne tak muzou prece pockat na jakemkoli jinem postovnim serveru na ceste. Dulezite je, zda se ten mail dostane k uzivateli (muze si ho stahnout pres POP3/IMAP) a ne jestli ceka tam nebo jinde.
Server, který převezme mail bez pořádného ověření a pak zjistí, že jej nemůže/nechce doručit, je ideální bounce spam gateway. A to takový přehazující server bude.
Při složitější infrastruktuře se tomu někdy nevyhneš. Umožní ti to transparentně směrovat zprávy, aniž by se měnila e-mailová adresa, můžeš mít antivir a antispam na jednom místě…
věřim, že se může občas hodit mít záložní MX. nicméně by v článku mělo zaznít, že to už není úplně obvyklá/nutná praxe a taky to, že záložní MX by měl mít synchronizovaný seznam platných email adres, které doručuje - právě proto, aby negeneroval bounce emaily na spamy..
Souhlas. Mimochodem by v článku mohlo být alespoň naznačeno, jak zajistit synchronizovaný seznam platných adres, což zrovna u sendmailu bude složitější. U postfixu, který mám já nejraději se nabízí např. mysql s replikací nebo ldap.
Dále z mojí praxe je dobré co nejvíc sjednotit politiku obou strojů, např. pokud primární používá graylisting, měl by se sekundární chovat stejně.
Dále pokud je na primárním MX antispam a na sekundárním též, měl by se na sekundáru definovat transport, který půjde mimo ten antispam na primáru, aby to přes něj nechodilo dvakrát.
Nejsi jediny. Podle mne MX backup ztratil vyznam od chvile kdy se mailservery zacali davat vyhradne na trvale pripojky jejichz konektivita je spise online nez offline. Coz znamena tak 15-20let.
Ne jen zda se dostane k uživateli, ale i kdy se dostane k uživateli. Ještě jste nezažil nervního ředitele, který čeká email a zrovna nastal výpadek? A dělat kvůli tomu independent adresy? Za další může být pro někoho 4 dny málo na opravu (internet není jen o 8h fixu SLA).
Za prvé, na záložním serveru můžete mít stejnou databázi uživatelů a stejná protispamová opatření, jako na primárním, takže víc spamu přes něj nechodí.
Právě v souvislosti se spamem seklidně může stát, že e-mail nikde jinde ve frontě nepočká -- prostě pokud neodejde, odesílající server ho zahodí a nebude se ho pokoušet doručit znovu. A i když se ho bude pokoušet doručit znovu, záleží na nastavení toho vzdáleného serveru, jak dlouho a jak často se o to bude pokoušet. Pokud máte záložní server, můžete si o tom hle rozhodnout sám.
zakaznik ma ako mailovy server Lotus notes
okrem toho je tam backup linux
Ked niekto z akychkolvek dovodov vypne lotus notes (restart servera, patchovanie, vysavanie vnutornosti) tak sa maily mozu hromadit na linuxe, ktory sa ich casto (napr kazdych 5 minut) pokusa natlacit na lotus.
Takze nie ste odkazany na casove parametre serverov na internete (kedy sa budu znovu snazit poslat maily? o hodinu? o 10 ?) ale uz o par minut po nabehnuti hlavneho postoveho servera mate maily.
Aj v pripade nejakych vaznejsich problemov (lotus server odide na den, dva .. napr. vyhori tesne pred predlzenym vikendom zdroj) su maily na backupe (a nevracaju sa ako nedorucitelne) .. takze o ne clovek nepride (aj ked zas druha strana pride o upozornenie o nedorucitelnosti :-)
Podobne sa da uvazovat o umiestneni toho backup servera tak, aby mal inu konektivitu do internetu (spriatelena firma, iny provider atd) aby zalohoval aj vypadok primarnej konektivity.