Otazka vkusu. Za me je Thinkpadovska klavesnice nejlepsi ze vsech laptopovych na trhu, zvlaste ted kdyz uz maji Fn a Ctrl na spravnych mistech.
Zrovna tohle šlo vždy přehodit v BIOS/UEFI takže kromě popisku a lehce jiné velikosti se pro uživatele nic neměnilo.
Samozřejmě se ThinkPad vyrábí i modely s NumLock klávesnici. Ale u těch mě štve ta erfonomie kdy je pak vše posunuto k jedné straně. A běžně jsem pak Vidal jak lidi pak díky tomu u laptopu sedí nakřivo.
Rek bych ze na to potrebujes min 16". Ale muzes sebou tahat nejakou skladaci klavesnici nebo si prikoupit samostatnej ;D.
Na malých rozměrech se používal zástupný numerický blok, čímž se vyřešil problém se „scan code“ s nemožností použít emulaci. Přijdete např.: k terminálu, mačkáte jako moula „jedničku“, v lepším případě se nestane nic, v horším vykoná něco, co nechcete. I z toho důvodu byl Thinkpad X220 mým posledním, protože nemá funkční klávesnici (a to byla X220 oproti X200 již očesaná). Jinými slovy pořídíte si 12“ sviště, který umí naprosto vše a nejste o nic ochuzen (z pohledu funkčnosti).
Pokud "zastupnym numerickym blokem" myslite ty numpad-like cislice dostupne na pismenech s Fn, tak souhlasim, ze to byla celkem smysluplna cesta. Nevim, proc to prestali delat. Moc pohodlne to nebylo, ale nektere programy holt vyzaduji numpadove scancody...
Přesně tak, protože existovala třída malých přenosných počítadel, které uměli naprosto všechno, co jejich majitel mohl potřebovat. Vysoce mobilní na cestách a plně komfortní zacvaknutý do dokovací stanice na stole. Šlo vlastně o jediné, nabídnou plnou funkcionalitu kdekoliv, protože i 14“ bývala dost velká a těžká, než 12“ mobilní prcek se kterým jste pendloval mezi kanceláří, domovem a používal i v terénu. Ospravedlnila se i vyšší cena, protože se požívali kvalitnější materiály (slitiny hořčíku) s vynikajícím zpracováním a to všechno v minimalistickém provedení.
Občas mívám chuť podobné rozumbrady přicházející se zaručeným řešením, vyléčit nelítostnou praxí. Nativní je zkrátka nativní, bez ohledu na skutečnost, že ne vždy to musí vadit. V tom tkví celá pointa, ostatně i Lenovo má vlastní emulátor klávesnice (součást toho jejich předinstalovaného balíku) a dokud si nenamlátíte hubu, nepochopíte to. Stejně tak nemůžete po nikom dalším (např.: zaměstnanec) chtít jakékoliv laborování s něčím. Ono je to vlastně stejné s převodníky a stejně tak se najde pokaždé někdo, kdo přinese zaručené řešení, představuje si, že to někdy nějak rozchodí a myslí si, že našel řešení.
Příčinou, proč zmizela drobná leč užitečná funkce? Těžko říci, možná jsou to 2 dolary navíc a davu je to jedno. Nejásám z toho, že na co před lety stačil každý levný Probook dnes vyžaduje Toughbook s desetkrát vyšší cenou, což by se ještě dalo ospravedlnit pro specialisty (zaměstnance), kteří s tím přichází denně do styku. Thinkpad X20, X200, X220, Portege M300-101, Elitebook 2170p, 830, … až po nynější Fujitsu U7313. Ten trend je víceméně stejný – plně vybavený s kompaktní velikostí. Dokovací stanice na stolech a brašna na cesty.
Máte to třeba jinak, to není nic proti ničemu, ale bavíme se proč mizí užitečné funkce a jak je těžké si vybrat vůbec notebook, protože dávno to není o penězích, ale kompromisech, které ještě dokážete překousnout.
Mam vlastni ~/.Xmodmap asi 25 let, mezi tim jsem mnohokrat zmenil HW, distribuci, implementaci X, povolil XKB (ktere pak musi xmodmap emulovat) a nikdy se to nerozbilo.
Numpad, ale fuj, taková zhůvěřilost na laptop vůbec nepatří. Mě zase štve, že nejde sehnat 15" bez něj.
Tak to zle hladas. Velky vyber nieje ale aj take su.
To, ze ty numpad nevyuzijes/nepotrebujes, neznamena, ze niekto iny nie.
Existuji externi numpady, jako reseni problemu, kdyz to nekdy fakt vyuzijes. Myslim ze se s tim pracuje mozna lip kdyz je to bokem a urcite je to skladnejsi. Ale videl bych to opravdu na uzkou skupinu lidi co opravdu potrebuji nekdy prepsat do pocitace vetsi nedigitalni ciselny vstup. Navic se to dela ve dvojici kdy to jeden rika a zapisuje druhy pouze kontroluje. (a prvni obcas rekne neco schvalne spatne).
Jenomze pokud musim tahat externi numpad tak uz budu tahat celou klavesnici. A nekde neni misto na mys natoz na numpad.
Laptop klavesnice jsou typicky urceny pro pouziti na kratkodobou praci pri presunu mimo kancelar kde si nemuzu rozvalit plny desktop - vlak, letadlo,bus, navsteva na sajte, jednani u zakaznika, oncall reseni problemu nekde v lese na parezu atp. I kavarensti spisovatele mezi nez se obcas pocitam takhle nefunguji 8 hodin v kuse.
Na stabilnim miste v kancelari mam k dispozici plne vybaveni a tam externi numpad nedava smysl.
Pracovat jen na laptopu dlouhodobe je pozvanka k lekari. Ergonomicky je to zlo. V nekterych firmach na to i dohlizeji a nepovoli vam mit ciste jen laptop.
To ja viem, ze existuju ale ja sa tu nebavim o "nekdy" ale o pravidelnom vyuzivani numpadu.
V com je externy numpad skladnejsi oproti integrovanemu v notebooku?
Ti ludia, co to vyuziju a potrebuju, nezapisuju velke ciselne vstupy(ak ano, tak sa netyraju na integrovanej klavesnici ale maju externu alebo minimlane externy numpad) ale pravidelne zapisuju male ciselne vstupy mimo kanclu a casto tmanieje priestor navyse.
Ako tu uz kolega pisal, tak klavesnica na notebooku je nudzovka a nie na celodenne pouzivanie vo velkom objeme.
Skladnejsi je ze v tom ze ten laptop je mensi a externi numpad strcis do te nejake prihradky v brasne k laptopu.
Ja ti nevim jake mate predstavy pro pouziti laptopu, ale ja to vidim jako prenosnou kancelar. Ktera se nepouziva behem cesty (zvlast kdyz ridis). Kdy PO-PA jste na ubytovne/hotelu/skole a pres den pracujete a po vecerech zpracovavate a na vikend se vracite domu. Vytahovat laptop v aute, protoze zjistite, ze potrebujete nahrat do masiny nejake souradnice je nouzovka.
Velke ciselne vstupy jsou, kdyz mas nejake papirove podklady (stare geometraky) a OCR ti nepomohlo. A kdyz delas komplexni pozemkovou upravu, tak tohle delas narazove klidne vice dni v kuse pro cele katastralni uzemi. To ale neni duvod mit numpad integrovany.
Externi muzes klidne polozit vlevo od laptopu a tukat na nej pohodlne levou rukou.
Nezpochybnuji ze muzou existovat prace kdy nekdo potrebuje tohle delat kazdy den, pak at taha sebou vetsi kravu kdyz musi. Ale pro MALE ciselne vstupy nepotrebujes numpad.
PS: Stejne muj puvodni komentar nedava smysl, protoze jsem necetl cele vlakno a i ten na koho jsem reagoval rikal neco jineho.. :D
Ale ten numpad musis potom hladat v ktorej priehradke je, somrat, ked ho niekde zabudnes alebo blbne alebo sa mu prelomil kabel v tej najhorsej chvili.
Mne ta velkost nevadi a prave naopak kupujem si vecsi notebook aj kvoli vecsej obrazovke. Velkost mi nevadi. Dnesne notebooky su o dost skladnejsie ako tie pred tym.
14 a mensie by som ja osobne volil len ak by som potreboval velku mobilitu.
Ja mam take pouzitie, ze potrebujem zadavat cislene vstupy aj na miestach, kde nieje vela priestoru. Bez numpadu je aj zadavanie par cisiel utrpenie. Hlavne ked clovek ma v "prstoch" numpad.
Skusal si zadavat cisla lavou rukou, ked to bezne robis pravou?
Jednoducho nieje jedna univerzalna pravda a jedno pouzitie.
Asi jsem to spatne popsal. Laptop mel ochranou brasnu a ta ma vepredu kapsu (prihradku), kam se strkala mys, nabijecka, nejaky usb klice pro jeden program a ten numpad. Nemuzes to ztratit ani to nehledas.
Jsem levak, ktery ovlada mys pravou rukou, protoze ho nebavilo to porad predelavat na stredni kde jsem se setkal poprve s mysi. To same lzice i vidlicka zasadne v leve (vidlicku drzi v dominantni ruce dost lidi). Numpad na prave strane je dost nepohodlny, asi jako na leve pro tebe, jen jsou tyhle veci pro pravaky skryte. Nez vezmes nuzky do leve ruky a pokusis se neco strihat.. pak jenom: Aha! nevidim na rez. Tak se to naucis pravou rukou (teoreticky muzes strihat teda "vyosene", muzes si zkusit pri strihani dat pravou ruku vlevo).
Nema cenu to rozebirat, kazdy at si najde svoje reseni. Ja jen ukazoval ze numpad muzes nahradit externim, kdyz to narazove pouzivas.
@Ondro 27.11.2025 15:21
Co myslíte tím "Dnesne notebooky su o dost skladnejsie ako tie pred tym."? Jak skladnější? 17" ntbk měl velikost 17" před 10 lety a bude mít velikost 17" i za 20 let, pokud se jednotka palec nezmění z 2,54cm na něco jiného. Díky.
Prislo by mi dobre zminit, ze je to P14s AMD Gen 6. To je totiz taky dost podstatny udaj. P14s je letite oznaceni modelove rady, a tedy bez generace nevypovida moc o nicem.
Rozdil mezi T14 a T14s je (nebo alespon u me pracovni T14s AMD Gen 1) pouze v RJ45 portu. T14 ma takovy ten lego port, T14s ma ten proprietarni Lenovo port, co potrebuje drahou redukci. Predpokladam, ze se to pak bude lisit malicko i ve vaze/rozmerech, pripadne baterii?
Jinak shodou okolnosti taky P14s AMD Gen 6 vlastnim. Zadnych chrcivych zvuku jsem si nevsiml (krom ventilatoru, ktery umi rozjet slusnou party).
Pockat, ono je treba UEFI upgradovat nejak nestadardne? "fwupdmgr get-updates && fwupdmgr upgrade" nestaci? Ja tedy tyhle updaty asi dostal skrz Windows tak nevim...
Ocenuju, ze konecne dali vydech ventilatoru dozadu, takze to cloveku nepali ruku odlozenou na stole.
Vydrz na baterii jsem zatim tolik nezkoumal, s Windows byla dost v pohode (rekl bych urcite 4+ hodiny lehke prace). S Linuxem jsem na baterii asi jeste tak dlouho nejel, ale rozhodne vydrzel pres hodinu, aniz by byl nejak extra vybity.
Ctecka otisku na Ubuntu 24.04 fungovala out of the box. Akorat pri pozadavku na otisk nerozsviti LEDku zelene jako to delaji Windows. A asi bude spis chyba GDM, ze ne vdzycky se z lockscreenu da notebook cteckou odemknout.
Vyzadal jsem si u dodavatele instalaci 5G modemu a ted uz funguje. Nicmene hned po koupi nefungoval, musel jsem par tydnu pockat, nez tuhle kombinaci modem/notebook zaradi na whitelist https://github.com/lenovo/lenovo-wwan-unlock . Taky pekna prasarna (ohani se FCC certifikaci, a ze neni mozne instalovat libovolne modemy do libovolnych notebooku, protoze pak nevite, jaky by to melo SAR a podobne; zajimave, ze u desktopu nebo routeru typu Omnia se tohle neresi).
Co mi na notebooku vadi (ale mozna by mi vadilo na libovolnem modernim) je to, ze neumi S3 sleep (tedy klasicke "sleep to RAM"). Umi jen S0ix, tedy "modern standby". Asi je to holt trochu jiny koncept a budu si muset zvyknout, ze pocitac se ted chova spis jako mobil. Byl jsem zvykly povypinat veskere auto-uspavadla a auto-zhasinadla, protoze ja chci rozhodovat o tom, kdy pocitac bdi, a kdy spi. Lec to je dost nekompatibilni s onim melkym spankem, ze ktereho pocitac muze probudit spousta udalosti (dotyk na touchpadu, prichozi email (nevim, jestli i na Linuxu?), notifikace, odpojeni wifi, pripojeni nabijecky/doku a ja nevim, co vsechno jeste). Podle toho, co jsem cetl, je myslenka takova, ze se pocitac probudi, ukaze notifikace, a auto-uspavadlo ho pak zase uspi. Na Windows jde uspavani nastavit od 1 minuty. Ubuntu 24.04 mi ukazovalo nejnizsi hodnotu 15 minut. Tak nevim.
Spanek v Linuxu se mi vlastne zatim jeste nepovedlo poradne otestovat, protoze mam k doku pripojeny jeste stary USB hub, ktery je nejaky nehezky, co se tyce uspavani, a Linux vetsinou nad jeho chybami enumerace vecne bdi. S Windows se pocitac tak v 70% povede uspat (tj. blika cervene oko), ale bud se za chvili sam probudi, nebo naopak po case prejde do hibernace (coz by asi tolik nevadilo, kdybych nemel dual-boot a v grubu vzdycky predvybrany ten blby system). Jo, a bacha, modern standby taky rozlisuje, jestli pocitac spi se zaklaplym vikem nebo ne. S pootevrenym vikem je spanek jeste melci.
Jo, a automaticke vypinani displeje jsem musel taky vypnout. Vcera si tak poustim pisnicky u vareni, a najednou se zvuk dost vyrazne zmeni. Aha, repraky pripojene do monitoru, monitor vypnuty => playback prepina na interni reprak. Sh*t happens. Nastesti muj monitor ma presence senzor a umi se vypnout tak, ze to neodnese i audio vystup.
Ohledne rozliseni spis premyslim, ze bych interni displej prepnul na FullHD. Prijde mi, ze vsechny ty problemy, co s sebou vetsi rozliseni nese, za to nestoji. Ale ja jsem obecne na vizual dost nenarocny.
A maly flame na konec: proc by Ubuntu vydavalo rozbite balicky? Mate nejakou konkretni referenci? Zprasit balicky umi treba NVidia v jejich Linux4Tegra, coz je Ubuntu upravene pro jejich Jetson stroje, ale ciste Ubuntu mi jeste problemy s balicky nedelalo (nepocitaje problemy zpusobene ruznymi custom PPA).
25. 11. 2025, 01:37 editováno autorem komentáře
T14s ma ten proprietarni Lenovo port, co potrebuje drahou redukci.
Nesouhlasím, mám T14 gen 2 bez jakéhokoliv Ethernet interfacu. Proprietární port tam je, jenže je (stejně jako SIM slot) schovaný pod plastovým šasi a tak je přístupná jen USB-C část. Po síťové kartě zůstalo na desce jen neosazené BGA. :D
Někde jsem četl, že minimálně některé P14s jsou v podstatě T14, dál jsem to nezkoumal, ale na první pohled to mohla asi být minimálně v Gen3 pravda.
U mého T14 Gen3 s Core i7-1260P a 48 GB RAM je zajímavé, že laptop jakoby kvílí a poměrně dost funí a to i když je na chladící podložce, má trochu poladěné rychlosti větráčku v závislosti na teplotě apod. Tohle je opravdu otravné.
Zjistil jsem, že dělá velký rozdíl, jestli mám zapnutý "power saver" mód místo balanced při "uspání" do S0ix. Laptop tak vydrží mnohem déle a nemá tendenci se v batohu přehřívat.
Na druhou stranu třeba jen otevřít LinkedIn ve Firefoxu v tomto módu je výrazně pomalejší a interakce se stránkou jsou nervy drásající, takže pak jedu na balanced a ten větrák prostě nějak vydržím.
U tohoto konkrétního modelu mě štve, že jeden modul RAM je napájený na desku a varianta s 32 GB se neprodává, takže maximum je těch 48 GB RAM a buď je horních 16 GB single channel, nebo se data nějak rozkládají váženě za cenu pomalejších přístupů obecně. Dalo by se to změřit, jak to je, ale neřešil jsem to. Víc mě mrzí, že nemám těch 64 GB RAM.
Jinak zásadnější výtky nemám. Možná by do laptopu za 50 kkč mohli dávat lepší webkamery/ mohly DSP/ ovladače dělat lepší práci, aby výstup nevypadal tak hrozně.
Chlazení byl důvod proč jsem si minulý rok koupil HP Zbook Power G11A místo Thinkpadu. Můj poslední Thinkpad, který jsem používal jako hlavní stroj byl W530, pak jsem měl desktop a občas, když jsem potřeboval být mobilní jsem měl HP ProBook 450 s Ryzen 4700U.
W530 měl problém chlazení. Dali tam jen jeden větrák a když jsem se minulý rok díval na Thinkpady, tak se nepoučili a ve chvíli, kdy HP Zbook mělo dva větráky, AMD cpu i možnost upgrade ram tak jsem to zkusil.
Jediné, co má Thinkpad lepší je klávesnice a to je na pracovní stroj bohužel dost málo, obzvlášť když na všech místech, kde pracuju mám externí klávesnici a monitory. Na klávesnici na ntb nepracuju prakticky nikdy.
HP Zbook nemá dedikovanou grafickou kartu jako W530, takže je to trochu jiná kategorie.
S chlazením toho ZBook Power G11A jsem měl menší obavu než z jakéhokoliv Thinkpadu. Dopadlo to dobře, chlazení stíhá.
Pokud bych si měl dnes vybírat notebook, tak bych se díval na HP Zbook Ultra s AMD. Zatím mají jen 14" variantu.
To bzuceni (coil whine, nebo jak se to popisuje) mám i u předešlé P14s, stejně tak jsem to viděl zmíněné v recenzi téhle verze. Je to prostě asi dlouhodobý problém :/ a dost bych kvůli tomu koupi zvažoval.
Prostě ušetřili někde dolar, který bych jim klidně dal 10x, kdybych to nemusel řešit, aby mě to nerušilo. Stejně tak bych si klidně 2000-3000 Kč připlatil, kdybych věděl, že chlazení bude prostě fungovat bezhlučně až do doby, kdy laptop fakt ždímám.
Jo a ještě se mi stává, že sluchátka zapojená do 3,5 jacku přestanou hrát a musí se vyndat zandat-neskutecny (pod Windows).
25. 11. 2025, 17:49 editováno autorem komentáře
"musí se vyndat zandat"
Zato ti to urcite pekne pres celou obrazovku rekne, ze si prave pripojil sluchatka, to kdyby sis nevsim ;D.
Mam (sudo dmidecode -t system)
Manufacturer: LENOVO Product Name: 21MCCTO1WW Version: ThinkPad T14 Gen 5 Serial Number: PF56BHZ2
Mam "jen" 32 Gb RAM, ale je to 2x vice nez jsem kdy v zivote mel a 64 Gb by asi jen zralo vic baterku. I tech 32 Gb povazuji za overkill. Jen Krita s AI pluginem pro generovani obrazku to dokazala vyuzit. Ale... ja vlastne nic generovat nepotrebuji jen jsem si hral...
Mam (lscpu)
ID výrobce: AuthenticAMD Název modelu: AMD Ryzen 7 PRO 8840U w/ Radeon 780M Graphics
a ne AMD – Ryzen 7 – 8840HS (8C/16T 3,3/5,1 GHz). Ale ten by me jen zral vic baterku.
Mam (xrandr):
Screen 0: minimum 320 x 200, current 1920 x 1200, maximum 16384 x 16384 eDP connected primary 1920x1200+0+0 (normal left inverted right x axis y axis) 302mm x 188mm 1920x1200 60.00*+
A ne 2880×1800. Ale i 1920x1200 je nejvetsi rozliseni co jsem v zivote pouzival a navic na 14" obrazovce! Musel jsem menit DPI abych neco dokazal precist! Zkousel jsem se divat na tu ukazku KDE v clanku, ale zaprve kdyz kliknete na "plná velikost" tak vam to hodi odkaz na:
https://i.iinfo.cz/images/5/thinkpad-p14s-3-large.png
a ve skutecnosti existuje vetsi obrazek:
https://i.iinfo.cz/images/5/thinkpad-p14s-3.png ale i ten je zmensen na 1600x1008 takze se to tezko posuzuje, ale autor clanku musi mit orli zrak ze dokaze s tak mrnavymi fonty pracovat.
Pouzival jsem kdysi pracovne Microstation a obcas CAD, kdyz jsem musel prevadet mapy do necoho co pouzivaji projektantni a ne geodeti a ANI TEHDY JSEM NEMEL TAKOVE ROZLISENI. I kdyz je fakt ze to byla doba kdy se prvne pouzivali obri CRT monitory (dva na stystem) a pak LCD. Takze 2880x1800 me prijde jako silenstvi nekoho kdo ma proste dost penez na tento konicek. Podle me to jen vic zere baterku, protoze oba mame integrovanou grafiku Radeon 780M Graphics a ja ji krmim polovinou dat.
hlavni rozdil vidim v tom, ze diky tomu, ze jsem poprve v zivote proste koupil fakt drahy procesor s tim ze nebudu chtit externi grafiku se me netoci vetracky...
(sensors)
thinkpad-isa-0000 Adapter: ISA adapter fan1: 0 RPM fan2: 0 RPM CPU: +42.0°C GPU: N/A temp3: +42.0°C temp4: +0.0°C temp5: N/A temp6: +42.0°C temp7: +42.0°C temp8: N/A pwm1: 128%
Takze laptop je naprosto tichy a protoze nemam tu grafiku tak uz nekupuji stare legendarni hry na steamu, ze si je nekdy zahraji.. i kdyz nezahraji. Nejlepsi volba co jsem pri nakupu ucinil.
Ale jak rikam laptop mam jen pro zabavu.
Za nevyhodu povazuji, ze jsem si zvolil pri sestaveni nejakou prilis moderni wifi a nenasel jsem Xubunti stable distribuci co by rozchodila wifi, tak jsem musel prejit na edge.
(lspci | grep -i network)
Wi-Fi 7(802.11be)
Pak ze uz 2x Lenovo prislo s novym ovladacem co neco rozdrbal, jednou ten wifi ovladac. Coz je vzdy neprijemne vymyslet jak si s tim mam ted bez netu poradit, kdyz nemam kabl. Stesti ze to jde pripojit k mobilu.
A ze nemam ceske potisky klavesnice, protoze jsem to kupoval v UK, takze si musi clovek zvyknout psat naslepo znaky co se pouzivaji pri programovani, nastesti me nic nenuti programovat ani psat ceskou diakritiku a premyslet jak napsat U s carkou (zda se ze musim prvne stisknout mrtvou klavesu [+=] pro ' a pak U).
Numericka klavesnice me nechybi, naposledy jsem ji fakt potreboval jen okolo 93 kdy jsem musel na stredni tukat rucne psany zapisnik mereni do geodetickeho vypocetniho programu. V praxi se misto tukani resi spis, ze ty stare masiny pouzivaly RS-232 datovy kabel a emulovany meziclanek do USB moc nefungoval.
Vetsi vydrz na baterku mezi plus ze dat nemuzu, protoze stejne uz nekolik let neopoustim pokoj vic jak jednou za mesic. A do Tesco store laptop tahat nebudu. A od te doby co je elektrina v najmu a neni nabijeci nemusim resit jestli nekdo pouziva na pokoji elektricky primotop, protoze se uz nestava ze tyden neni v zime elektrina a ceka se az nekdo zaplati co ma a naskoci tak i plyn. V podstate me staci vydrz asi 5 minut na baterku kvuli vyhozenym pojistkam.
PS: Je zajimave jak praxe se lisi od toho jake technologie se tlaci kupredu. firemni dotykovy telefon pro nekoho, kdo meri cely den v zime venku a s rukavicemi se neda ovladat, i kdyz telefon pouzivas jen pro hovory. Kdy ti treba vola projektant a nemuzes ani snadno PRIJMOUT HOVOR a musis pouzivat nos...
Co se týká té paměti, záleží, co děláte. Overkill je to pro většinu případů užití ale ne pro všechny. Já byl donucen přejít na 32 GB proto, že pět šest oken Visual Studia, pár elektronových aplikací (a to je hned, jen Teams a Slack jsou dvě), pět šest služeb v kontejnerech a k tomu dva prohlížeče s dvaceti třiceti záložkami si spokojeně vzaly čtrnáct patnáct giga. Nic moc, no.
A jinak to teda chce nebydlet ve squatu a chodit mezi lidi... ;-)
Keby len aplikacie; staci mat C++ projekt ktory linkuje s llvm a len linker (bez debug symbolov) si vypyta 32+ GB.
V čem je ta jejich síťovka špatná? Nějaká vlastní zkušenost? O Frameworku sám uvažuji a tohle mě zajímá...
Videl jste ji? Je to (vizualne a mechanicky) obludny bazmek... Navic uvnitr RTL8156, tedy v Linuxu podpora takova... Realtekova... Kdyz to funguje, tak to funguje, ale nekdy je s tim neco spatne a tezko se to resi, kdyz k tomu cipu neni zadna dokumentace bez NDA. Typicky jsme treba mivali problemy pri dlouhodobejsich zatezich.
Bohuzel ale ve svete 2.5 Gbps metalik je mina, kamkoliv clovek slapne. Intelacke i225/i226 maji zase svoje problemy (v mnoha pripadech je problem vubec s detekci sitovek, treba Intel NUC 10th Gen ji nevidi, pokud v ni pri bootu nema zapojeny zivy kabel). Porad cekam, az nekdo vyrobi nejaky hezky 2.5 Gbps cip, ale kde nic, tu nic.
Jeste jeden duvod, proc jejich sitovku povazuju za vysmech. Framework ma v expansion portech vytazene Thunderbolty. Tedy moznost tunelovani PCIe. A presto je jejich sitovka USB 3.0. Kdyz clovek z hajemstvi "USB-RJ45" prejde do "PCIe-RJ45", narazi najednou na mnohem zajimavejsi, schopnejsi a spolehlivejsi kousky. Myslim, ze cast meho hejtu na RTL8156 je obecne aplikovatelna na USB sitovky. Ten USB protokol je proste uzke hrdlo a neni delany na dlouhodobe spolehlive spojeni.
S PCIe sitovkami mam mnohem lepsi zkusenosti. Navic se u nich da narazit na sikovne vlastnosti, typicky timestampovani paketu, coz z nejakeho duvodu zadne USB sitovky nedelaji (byt si myslim, ze technicky tomu nic nebrani).
Zkouseli jsme i nekolik Thunderbolt 10 Gbps sitovek (prekvapive na ne clovek casto musi k jablickarum, protoze tem zjevne jejich vysoka cena nevadi :-D ). Vsechny do jedne maji bud AQC107 nebo AQC113 od Aquantie, a az na nejake detaily nam fungovaly vzdycky spolehlive. Ale jsou to velke cihly a topi.
Idealni stav by byl, kdyby nekdo postavil modul s Thunderboltem, PHY Marvell Alaska M 3610 (prvni 10 Gbps Copper PHY vyrabena 5 nm procesem, takze oproti starsim netopi 4-5 W, ale 1 W) a skladacim RJ45 jackem, at to necouha tak nesmyslne do vsech dimenzi. Nevim tedy, jaky PCIe-MAC cip, ty moc nastudovane nemam :)
Kdyz clovek z hajemstvi "USB-RJ45" prejde do "PCIe-RJ45", narazi najednou na mnohem zajimavejsi, schopnejsi a spolehlivejsi kousky. Myslim, ze cast meho hejtu na RTL8156 je obecne aplikovatelna na USB sitovky. Ten USB protokol je proste uzke hrdlo a neni delany na dlouhodobe spolehlive spojeni.
No jo, jenže většina o tom takhle neuvažuje. Přečtou si, že teoretická propustnost USB 3.0 je 5 Gb/s, a to je přece mnohem víc než gigabitový ethernet (a dvakrát víc než 2.5Gb/s), tak to přeci musí být úplně v pohodě. Jenže teoretická propustnost a praktické chování jsou dvě různé věci, nemluvě o tom, že propustnost není u síťové komunikace jediný podstatný parametr.
Díky za reakci. Mechanické provedení (vzhled) mi nevadí. RJ45 ethernet potřebuji hlavně pro připojování k PC/PLC z Windows. Spolehlivost potřebuji, ale rychlost není zase tak důležitá. Máte zkušenost s RTL8456 pod Windows? Jinak je škoda, že není využité tunelování PCIe. Důvodem může být cena, možná i velikost?
Tak jasne, muzes vzit pajcr a vylomit ho ... ale zrovna tohle sejri docela hodne lidi, kdyz se jim spusti sragora kterou nechteji.
Jo takhle, OK. Jestli to myslel tak, že nechce konkrétně tuhle kombinaci (tedy Windows s tím tlačítkem), naprosto to chápu.
26. 11. 2025, 13:08 editováno autorem komentáře
Taky psal ze nechce notas s windowsy. Neplatit za produkt ktery nevyzuijes mi projde docela normalni i pro treti svet.
Ak by ti medzerník zrazu spúšťalo kalkulačku a na vkladanie medzere by si musel klikať myšou v tabuľke znakov, nevadilo by ti to? Však je to len jedna klávesa...
asi tak... ja som pre pravé ctrl mal mnoho využití... + mi ale ešte vadí kopec iných vecí ako chýbajúci prt sc (aj keď je pod FN + F11), pg/down hneď nad šípkami (namiesto hornej rady), polovičné šípky, a môžem pokračovať... a hlavne nechápem že sa vôbec vyrábajú laptopy s klávesnicou bez hardware media key handling (play/pause tlačítko), aspoň pod FN by bolo fajn to mať.
Momentálne mám laptop Lenovo ThinkBook 16 G7 ARP a tam som si práve Copilot klávesu nabindoval tak že CTRL + Copilot = play/pause. Copilot key samotný nerobí nič.
25. 11. 2025, 20:46 editováno autorem komentáře
Našli jste v článku chybu?
Ano, mnoho. Obvykle se to nestava, ale tady si vzal korektor zrejme volno.
25. 11. 2025, 08:29 editováno autorem komentáře
Diky za popis zkusenosti.
Ja jsem admin a pravdepodobne pouzivam notebook v uplne jinych usecases, ale ta (ne)vydrz baterie me hodne prekvapila.
Mam cca 3-4 roky stare male kompaktni Lenovo Yoga S7 Pro s Intelem a Fedorou (vaha cca 1,2kg) a na moji beznou praci (nekolik terminalu, Chrome s hudbou/youtube a pracovnimi kartami, Thunderbird, firemni tenky klient a obcas nejaky LibreOffice dokument) vydrzi notas 8-10 hodin bez problemu + ocenuji velmi rychle nabijeni jak dodanou nabijeckou, tak prijemne rychle nabijeni 65W nabijeckou od mobilu (vzdy via USB-C).
Jinak HW tlacitka na zapnuti/vypnuti WiFi/BT, regulaci hlasitosti, jasu displeje + Rezim letadlo (F* prepinatelna pomoci Fn klavese) bych take nemenil.
Osobne bych notebook, ktery nevydrzi alespon 5-6 hodin nechtel ani zadarmo... (a ano chapu, ze jej nekdo muze pouzivat jako primarni workstation pripojenou do dockiny, ale pak uz ten notas dost ztraci vyznam a je lepsi klasicky desktop).
Pro mě ta malá výdrž na baterii byl šok. A je to Dana z velké části kapacitou baterie.
Máš notebook má jakou kapacitu baterie?
Pamatuji doby, kdy Tčka měly 2, za běhu vyměnitelné, baterie. Ale i tak výdrž nikdy nebyla nic moc a vozil jsem 3 náhradní. Dneska mi Pčko s trochou úsilí vydrží celý den.
"Pamatuji doby"
Pamatuju doby, kdys tam misto ty zcela uzivatelsky vymenitelny baterky moh dat treba taky clanek, na kterej to jelo klidne 30 hodin.
Ale to by bylo malo khul kdybys kvuliva baterne nemusel rozlamat sasi.
Thinkpadí řady se už léta dělí takto:
T?? - základní profi řada (kancelářské krysy)
T??s - tenčí a lehčí varianta, bez RJ45 protože se nevejde na výšku (střední managoři)
X?? - malý displeje (12 palců), obvykle dotykový - pro ty kdo na noteboku nepotřebují pracovat ale musí ukázat že nejsou plebs (top management)
P?? - pracovní řada pro CAD, obvykle identická s T?? obvykle s dedikovanou profesionální grafickou kartou a více RAM (ti co na notebooku vytvářejí hodnoty)
25. 11. 2025, 10:08 editováno autorem komentáře
No nevím, jestli na tom mém téčku nevytvářím hodnoty, přemýšlím, za co mě firma vlastně teda platí. Buď vyhazuje peníze zbytečně (kdo to může vyloučit, že...) nebo nějaké hodnoty přece jen vytvářím.
Tak si to neberte :-) každopádně vytváříte větší hodnoty, než je cena Txx. Jinak by to firmu zruinovalo
Za mě Lenovo po poslední zkušenosti už fakt ne (minimálně s Intelem). Mám P16 gen2 a kdybych mohl, tak ho prohodím oknem. Uspávání vůbec nefunguje ani na Windows, větrák strašně hlučný a to běží i když je notebook uspaný. Lenovo support mi kvůli tomu měnil veškeré chlazení a když chtěli vyměnit i základní desku tak jsem je poslal někam protože mám vidinu brzké výměny. Přišel jsem na trick, jak na tom dělat aby nezbláznil se z větráku, prostě notebook položím tak aby spodní nasávání leželo přímo na desce tj. bylo zacpané. Upřímně je mi úplně jedno jestli se ten notebook uvaří, ale aby jel neustále hlučný větrák to je fakt nepoužitelné.
Já u Windows na Intelu dávám v nastavení napájení max CPU vytížení na 99%. Sice to pak neboostuje nechodí to na vysoký pstate a tím degraduji výkon, ale na brouzdání a základní Office to stačí. Baterka vydrží snad třikrát víc a ještě to nehučí. O video obsah atd. se postará hw akcelerace. Jak je to na Linuxu netuším.
No ale na brouzdání a Office je P16 trochu overkill. Ten notebook mám na vývoj. Štve mě to protože předchozí ThinkPad byl skvělý, tichý a hlavně měl S3 suspend a ne ten hrozný a nefunkční S0.
S3 se na (nekterych) kouscich da (zatim) jeste zapnout, ale je to pomerne hodne prenastavovani v biosu (a na kazdym vytvoru se to jmenuje jinak). V kazdym pripade s S0 nefunguje treba WoL. Proto tam ta moznost byva.
S Intelem S3 už nejde co vím. Jak je to u AMD netuším, ale taky si myslím že to nejde. Hlavně S0 řeší něco co neexistuje a není po tom poptávka na úkor S3 které mi fungovalo bez problémů snad více než 10 let. Teď jsem nucen notebook hibernovat, což mě neskutečně štve, protože to trvá věčnost.
No to máte štěstí že to jde. Já jsem nakonec na HTPC s Fedorou prostě udělal vypínač a je to jak za časů 386 s DOSem :-)
To delaj vsechny ... ted tu mam jedno HPcko, chova se vlastne presne jak popisujes. Da se to (castecne) poresit tim, ze znemoznis vsemozny "turbo" rezimy CPU.
Prej (mi bylo receno) je nekde na MB nejaky cidlo, ktery nefunguje a proto se to snazi "chranit" cpu, misto aby si to proste bralo teplotu rovnou z cpu, ktera funguje. Zkousel sem pohledat nejakou appku, ale vetraky nevidela zadna z tech co sem testil. Holt moc znackovej HW ...
U p16s na AMD tento problém není, notebook jede klidně. Distro je Suse Tumbleweed. Jediný zaznamenány problém je LTE karta kterou jsem do toho přidával a měla FCC lock. Jinak jsme nenarazil na problém. A s kartou od Qualcomm na Lenovu je to prakticky folklor.
V konfiguratoru si muzete naklikat velkou baterii s AMD a i Ubuntu misto Windows, coz usetri asi 3750Kc. Vizte https://psref.lenovo.com/syspool/Sys/PDF/ThinkPad/ThinkPad_P14s_Gen_6_AMD/ThinkPad_P14s_Gen_6_AMD_Spec.pdf
Ohledně výdrže. Na Linuxu nejedu bez utility auto-cpufreq. Hlavně v menších zátěžích to dělá skoro zázraky. Většinou je v Linuxu správa frekvencí CPU fakt mizerná.
https://github.com/AdnanHodzic/auto-cpufreq
Doporučuji všem minimálně vyzkoušet.
Po letech tahani ruznych modelu Thinkpad NTB jsem se na to letos podival strizlivym pohledem - beru si NTB jen na sporadicke vyjezdy nebo na dovolenou, nebo kdyz mame doma oba homeoffice. V praci mam linux na desktopu.
Ani superdrahy Thinkpad X1 carbon mi pritom nevydrzel 5 let, oprava byla prakticky nemozna (protoze tak draha), levnejsi NTB (kolem 20-25ti tisic) modely Lenova pri prenaseni trpely - obvykle tak mely zivotnost 3-4 roky, a nemely ani nic moc extra vykon, na pripadne hry ani nahodou. K tomu obvykle coby adapter pribalili pulkilovou cihlu s kablem na 220V. Linux na NTB byl vetsinou driv nebo pozdeji problem, a cygwin takove polovicate/nouzove reseni.
Tak jsem letos "nazkusmo" koupil cinsky Ninkear S14 z EU warehouse, NTB ma 1.16 kg, hlinikovy sasi, 2k IPS display, 6 hodin na baterii, USB GaN adapter 165 gr i s kabelem (a nemusim tahat nabijecku pro mobil), 3x USB-C, 1x USB-A, 1x hdmi, 3.5" audio jack, kamera s mechanickou krytkou, mikrofon, ctecka otisku, Win11 Pro, Ryzen 7535 HS s 16GB DDR5 RAM + 1 TB nvme ssd, komplet odemceny AMI BIOS.
Asi z legrace pridava vyrobce i podlozku a basic dratovou mys, ultrapevne transportni baleni pak vypada jak malinka luxusni bonboniera, po stazeni folie zavira na magnety, asi se inspiruji u Apple :-)
Ale hlavne, cena s dopravou kolem 12000 Kc, dodano za 5 dni, cili si za cenu cinskeho P14s muzu kazdy druhy rok koupit novejsi a rychlejsi NTB 3x a jeste usetrim.
Priznam se, nechtelo se mi ztracet cas, pro firemni ucely stejne pouzivam VPN, tak jsem na NTB nainstaloval debian jen do WSL2 - prislo mi to lepsi nez cygwin nebo se sr..t pri kazdym upgrade s podporou hardware, nebo se vztekat se systemd-timesyncd, ktery nenastartuje OS, kdyz zrovna nema k dispozici internet. VHD s linux muzu snaz zalohovat, i snaz prenest do jineho PC (akce na 5 minut).
Podle popisu mám ten samej noťas. P14s generace 5 s AMD Ryzen 7 8840HS. Je to dobrej stroj, ALE :) Autor zmiňuje dva sloty na M.2 - já ten druhej teda nenašel. Jinak víceméně souhlasim. Baterie je na hranici tragédie, ale já to mám většinu času připojeno k monitoru s PowerDelivery, USB i zvukem, doporučuji. A ten moderní úspornej režim je fakt mega shit. S3 nejde nijak aktivovat, BIOS ho nepodporuje. Leda že bychom tlačili na Lenovo.
Mám již druhý Lenovo noťas za posledních 7-8 let. Prvních 7-8 let to byl Lenovo T470p - děsný mastodont co se váhy a rozměrů týče, ale slušný CPU na tu dobu (Intel Core i7-7820HQ). A teď - poslední 6 měséců - to je ThinkPad P14s Gen 5 AMD. Jeden z hlavních důvodů proč volím Lenovo je klávesnice. Jediná klávesnice, která má separe PUp/Down a Home/End klávesy, včetně Insert (jojo, ještě jsem se neodvykl to nepoužívat v terminálu) a velký Delete. Plus velký Enter. Na P14s není tak skvělá jako na T470p, kde do teď nepoznáte, že byla tak dlouho denodenně používaná.
Co se P14s týče, tak mi přijde jako skvělý notebook. Akorát malý, AMD je dostatečně silný (AMD Ryzen 7 PRO 8840HS w/ Radeon 780M Graphics), k tomu 32 GB RAM. Funguje mi vše co má, včetně Fingerprintu i diody. Na baterky vydrží při nastavení CPU na nejnižší výkon cca 5h.
Co mě zlobí je, že při běhu na baterii se mi nastaví CPU na 600 MHz a to je faaaakt pomalý i když to je 16 jádro. Mám TLP a asi by se šlo v tom nějak pošťourat, ale zatím jsem se k tomu nedostal. Displej jsem zvolil FHD, abych nemusel brejlit na malý písmenka nebo škálovat - mám to hlavně na práci.
Pak - jak tu již bylo zmíněno - nefunguje plná hibernace - S3, protože CPU podporuje jen režim S0ix. To mi umí vymlátit baterku po do 20h. Hrozný a přitom k ničemu. To T470p mi vydržel i několik dnů. Bohužel vlastnost a nejde to obchcat. Nic dalšího mě nenapadá.
Za mne velká spokojenost a notebook plní jak pracovní, tak osobní povinnosti s Linuxem bez jakýchkoliv problémů. A co semtam koukám, tak alternativu nemám.
A propó ... díky za článek.
25. 11. 2025, 21:41 editováno autorem komentáře
Mam to podobne. PgUp a PgDown proste potrebuju a nesnasim numpad :). Aktualne mam gen 4, R7 7840U s 64GB RAM a 4TB disk. OLED displej, sedy dovoz z USA, takze US layout klavesnice, trochu jsem si zvykal na dlouhy enter. Po dvou letech baterka 80% a vydrz cca 4,5h pri standardni praci (eclipse + web + office + teams) na W11 pri cca 40% jasu, pokud si pustim v dockeru SAP, tak se to trochu zkrati. Ano klavesnice ma uz trochu nizsi zdvih nez na me T14, ktera uz se odporoucela, ale ve srovnani s HP EliteBook nebo MB Air (zena nafasovala) je porad lepsi. Chvili jsem pokukoval po jabku kvuli vydrzi, ale klavesnice a moznost vyklopit displej me stale drzi u ThinkPadu. Mam skoro 2 metry a kdyz si dam nb na klin, potrebuju si ho otevrit vic, nez nekdo o hlavu mensi. Navic to magnesiove sasi a tvar je proste paradni. V posteli me to nestudi, kdyz si ho v leze dam na bricho, neni prehnane tenky ... Jen bych uz asi dneska chtel vetsi diplej, pokukuju po P1, jenom neni ted k mani bez dedikovany grafiky :(
Jabko jsem měl pracovní v předchoz firmě. I když výdrž s M3 super, tak mi nevyhovovalo jak bylo studený šasi. A taky ostrý hrany. Fakt se mi na něm blbě pracovalo. To magnesiové tělo u ThinkPadů je prostě zupa. :)
Hezký článek.
Pokud ale řešíte hodně videa a jejich zpracování, proč si nepořídit MacBook? Tak všechno funguje...
Skvělá obrazovka, klávesnice, výdrž na baterii...
26. 11. 2025, 10:12 editováno autorem komentáře
Absenci podpory Linuxu nevnímám jako chybu. MacOS je také zdarma...
26. 11. 2025, 19:37 editováno autorem komentáře
Z tohoto pohledu ale pak nepotrebujete ani zadny pocitac vlastnit, ne?
Vsechny ukoly zvladne osobni asistentka. Dokonce umi i veci, co by pocitac neudelal :D
Asi špatne čítam ale "skvelá klávesnice"? Čože čo?
Mám tu od firmy MacBook Pro M3 a tá klávesnica je úplný paskvil, a už pár krát som sa ohnal päsťou...
Skvelá obrazovka? No až na to že je to zrkadlo. Ale áno, podanie farieb skvelé, ak ste v temnej komore.
"Tak všechno funguje..."
ROFL... všechno, okrem toho že nefungujú ani základné veci, v MacOS je Windows management nefunkčný paskvil, file management (finder) pôrodná bolesť, UX totál katastrofa. Dnes som sa hlavne totálne zasmial nad tým ako v prehliadači (aj Safari aj Chrome, ale aj v aplikáciách ako Teams, takže to vlastne je skôr na úrovni systému) ak máte 2 divy vnorené do seba a obe majú scrollbar, tak ani neviete normálne scrollovať a aj keď máte kurzor nad vnútorným divom tak to scroluje úplne náhodne buď vnútorný alebo vonkajší, veľa krát 3 krát potiahnete po touchpade a 3x iné správanie.
Fakt úžasné... Ten paskvil by som strčil do kontajnera hneď v sekunde, keby to bol môj laptop a nie firmy.
Úplne všetko je na MacBooku horšie než na Dell/HP/Lenovo v polovičnej či dokonca tretinovej cene. Jediná výnimka kde je MacBook fakt že uznávam parádny je že chladenie nehučí ako jet engine u Boeing 757.
Okrem chladenia neexistuje jediná vec, kde by MacBook bol lepší. konektivita katastrofa, Magic mouse by som výrobcovi omlátil o hlavu a síce surový výkon M čipov je fajn, tak systém to zabíja tak že i spustenie systému či aplikácie trvá 5 krát toľko čo v prípade Linuxu na 800€ laptope od konkurencie.
No hlavne ten MacOS je total puke. Grc, že po roku aj pol používania (vraj si zvyknem) ani nemôžem vidieť. A klávesnica je čokoľvek len nie "skvelá".
26. 11. 2025, 22:43 editováno autorem komentáře
Ja taky nenasel na macbooku zadnou normalni vec, kvuli ktere bych si ho chtel koupit.
Zatim jedina featura, kterou maji lepsi (a nenatrefil jsem na PC reseni) je, ze nemaj nasavaci otvory zespoda, tj. muzete to polozit kamkoliv, at uz na nohy, nebo vzit do postele a pod, a nehrozi naruseni prutoku vzduchu. Nasava to totiz nekde vlevo-vpravo a vyfukuje dozazu (coz je taky vyhoda, ze vam to nefuni do ruky kdyz mate externi mys).
Ohledne rozliseni - v clanku je pouzit pro 2880×1800 pojem Retina. Pokud by se tenhle Apple pojem mel brat doslova tak vhodne rozliseni je 1440x900 - tak funguje macos, v nastaveni systemu je videt tohle rozliseni ale macos vi ze ma fonty a obrazky kreslit jemneji do dvojnasobneho rozliseni. Je to sice trochu prekombinovane ale myslenka za tim je ze vysoke rozliseni neni proto aby bylo vsechno prtave ale aby to bylo jemnejsi ale udrzelo stejne velikosti jako drive se skutecnym 1440x900 ktery je pro 14" displej asi OK.
Tento koncept se presunil i do webovych browseru kde je pojem devicePixelRatio ktery ma pro retina displeje hodnotu 2 https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/API/Window/devicePixelRatio
Android ma neco podobneho vazaneho na pixel density https://developer.android.com/training/multiscreen/screendensities#TaskProvideAltBmp
Windows ma v nastaveni displeje volbu Scale kde je 100%, 125%, 150%, 175%, 200%, to je taky podobna moznost jako ma Apple pokud pak Windows zvladne kreslit fonty jemneji jako Apple a pouzije i jine jemnejsi zroje pro grafiku.
linux vlastne nevim jakou ma pro tohle podporu, nastavit vetsi font samozrejme nestaci
podle https://wiki.archlinux.org/title/HiDPI ma treba Gnome neco podobneho
S ThinkPady mám osobně dobrou zkušenost.
Od W530 jsem přešel na T495 a z něj na T14 AMD Gen2.
Za mě dobrá klávesnice, matný display na který se dá rozumně koukat, a poslední dva zmíněné modely u mě nevykazovaly žádné problémy s provozem Manjaro.
Po 3+ letech denního používání je zdraví baterie na 88%, výdrž v kanclu při videokonferenci + nějakém lehkém kódění aby se z toho člověk nezcvoknul se pohybuje okolo 7h.
Nafasoval jsem M4 Air a nemůžu se s ním sžít - display, klávesnice, OS - je tam spousta drobností co vedou k tomu že jej nechci používat.
P14(s) je aktuálně v mém hledáčku, pokud by se stávající stroj rozhodl jít do křemíkového nebe.
Díky za recenzi