Přijde mi, že Intel se poslední dobou nesoustředí vůbec na nic a nebo bude potřebovat dekádu, aby se z těch sraček vůbec dostal. AMD to taky trvalo hodně dlouho a to tehdy měli jen konkurenci ze strany Intelu.
I pokud se Intel chce soustředit jen na CPU, tak nesoupeří jen s AMD, ale ze všema co dělají ARMy. Monopol je hold pryč, možná je zachrání ten foundry business - třeba někdo použije jejich technologii k výrobě lepších CPU než Intel sám dokáže navrhnout :)
Tak minimálně v consumer segmentu mají AMD64 výrobci pořád výhodu v obří knihovně kompatibilního SW. Byť třeba Rosetta 2 funguje jako překladová vrstva skvěle, pořád je lepší mít SW nativně. Tady Intel soupeří fakt jen s AMD.
Pokud jde o HPC, tam by sice teoreticky měla být situace snazší pro ARM (hromada SW se dodává jako zdrojáky, které si člověk překládá sám), přesto valná většina HPC strojů jede na AMD64, takže i tady je pro Intel prostor.
Byť prioritou Intelu musí být dát si dokupy CPU mikroarchitektury (respektive SW nástroje k návrhu rozložení) a výrobní procesy, GPU segment si nemůže dovolit opustit. Už kvůli dnešním nárokům na iGPU v mobilním segmentu a rozmachu lokálních ML akcelerátorů. Pak nedává smysl tohle drahé R&D neškálovat na dGPU a profi akcelerátory.